Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "DUFEK, Jiří"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Hraná tvorba pro generaci AlfaKováříková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-29Tato práce si klade za cíl zkoumat druhy produkovaného obsahu pro současnou mládež a způsoby jejich distribuce. Práce se zaměřuje na v současnosti nejmladší generaci – generaci Alfa –, která nepoznala svět bez moderních technologií. Jakou má tato generace diváckou zkušenost? Jakými způsoby sleduje filmy? Čím se liší od svých předchůdců? A jaké nové možnosti se pro tvůrce s rozvojem moderních technologií otevírají? Tyto otázky jsou zkoumané na třech hlavních distribučních kanálech: kinech, televizním vysílání a internetu.
- Maska a tvář komedie po italskuToul, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-11Snahou práce bylo pokusit se nahlédnout na plodné období italské kinematografie šedesátých let jiným zorným úhlem - přes žánr komedie po italsku. Zaměřit se na ty, kteří tvořili souběžné s Velikány a kteří, mnohdy zaslouženě, mizí v jejich stínu. Přesto je však mezi těmi menšími možné najít autory osobité a díla výrazná. To že jsem se nakonec dostal i na území Velikánů není nic překvapivého, žánr komedie po italsku je tak široký, že se do něj vejde leccos a tak mnohdy zpracovává táž témata jako oni, pouze vypráví v lehčím duchu. Pokusit se v ryze italských souvislostech vystopovat její specifikum, a vytvořit přehled sloužící k lepší orientaci na území, kde ještě žijí lvi.
- ScénářTitka, Štefan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-11Tato práce se zabývá vznikem, vývojem a následnou standardizací formy amerického scénáře. Velká část práce je pak věnována konkrétní analýze jednotlivých formálních prvků, především jejich vysvětlení a názorné demonstraci způsobu užití v běžné scenáristické praxi.
- Šibalství v českém filmuCsicsely, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-27Tato diplomová práce mapuje fenomén šibala v historii českého a československého filmu. Postava šibala má v českém kulturním dědictví výraznou roli, jak svědčí popularita postavy Švejka i jiných literárních šibalů (např. Saturnina či Dítěte z Obsluhoval jsem anglického krále). Šibalství však není v teoretických pracích o českém filmu reflektováno. Proto nás zde zajímá jeho přítomnost nebo nepřítomnost v daném materiálu, popřípadě jeho specifika, proměny apod. Obšírná definice, která se zabývá jednotlivými atributy této archetypální figury, nejprve ustavuje základní konstantu, která je poté odhalována v jednotlivých etapách československé a české kinematografie. V konstantě se kromě rysů samotné postavy – jako je absence morálky, nezodpovědnost, ambivalence, neočekávanost apod. – reflektují rovněž jejich důsledky pro vyprávění, tedy i funkce šibala. Postava šibala má výraznou roli při formování počátků filmové řeči v rámci žánru „slapstick“ (v češtině často nepřesně filmová groteska). V československém němém filmu se tyto tendence však projevují jen omezeně. Výraznější projevy šibalství přichází až s českou meziválečnou veselohrou a výraznými hereckými typy jako byl např. Vlasta Burian, příp. V+W. Originální podoby nabývá šibalství v období nové vlny, později i u některých novovlnních tvůrců. Postupným ohledáváním tak skládáme velmi rozmanitý, někdy i rozporuplný obraz šibala v českém filmu, jenž zahrnuje jak část nejpopulárnějších děl české komedie (U pokladny stál…, Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Dědictví aneb Kurvahošigutntág), tak i bytostně autorské počiny (Sedmikrásky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Slavnosť v botanickej záhrade). Na základě tohoto obrazu se v závěru volněji zamýšlíme nad rolí šibalství v české národní identitě.
- Svazujici živel vodyLitschová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-14Práce Svazující prvek vody se věnuje postavám žen z vody v evropské (potažmo západní) kultuře – mořským pannám, vodním vílám, selkiím apod. Důraz klade na opakující se tragické vyústění jejich příběhů. Snaží se poukázat na pradávnou a stále pokračující tradici nešťastných osudů těchto bytostí. Uvádí konkrétní příklady postav z mytologií a pohádek, jejichž odraz hledá v kinematografických dílech. Práce je uvedena kapitolou o symbolismu vody. Dále pokračuje stručným nastíněním vzniku představ vodních bytostí obecně. Na tuto kapitolu již navazuje vymezení pojmu mýtus z psychoanalytického pohledu. Příklady konkrétních mytologických femininních bytostí z vody pochází z antické, slovanské, keltské a středověké mytologie. Další kapitola vymezuje pojem pohádka, a to též z pohledu psychoanalytiků. Uvádí příklady pohádek o vodních vílách například z pera Charlese Perraulta, bratří Grimmů, Boženy Němcové, Karla Jaromíra Erbena či Hanse Christiana Andersena. Poslední část je věnována filmovým dílům, v nichž ženy z vody vystupují. Detailnějšímu zkoumání jsou podrobeny snímky Malá mořská víla Karla Kachyni, Vábení sirén Agnieszky Smoczyńské a Ondine Neila Jordana.
- Význam postav v moderní filmové pohádce Oty HofmanaPařízková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-10-09V předkládané práci se zabývám anylýzou významu nadpřirozených postav v díle Oty Hofmana. Hofman je zakladatelem moderní filmové pohádky v Československu a jeho práce filmová i literární je známá celosvětově. Mým cílem je jeho svět popsat a kategorizovat v jeho vlastních vývojových fázích a zvratech a ukázat na míru autorství v jeho dílech. Propojením dětské psychologie s chováním a motivací jeho hrdinů chci poukázat na dětský svět viděný očima Oty Hofmana.