Katedra tance / Department of Dance
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra tance / Department of Dance by advisor "ELIÁŠOVÁ, Bohumíra"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Choreografická tvorba prostřednictvím hryJedličková Beňová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-30Bakalárska práca sa zaoberá tvorivým choreografickým procesom so zameraným sa na prístupy k tvorbe prostredníctvom hry. V prvej casti práce sa venujem pojmu hra a všeobecnej klasifikácii hier. Druhá cast práce je venovaná rozboru umeleckého tvorivého postupu a jeho fázam. V tretej casti popisujem dejiny moderného a postmoderného tanca a spracovávam vybrané choreografky postmoderny, ktoré pracovali s hernými princípmi. Uvádzam aj dielo a tvorbu inovátorského choreografa baletu Williama Forsytha, ktorý tiež pracoval s hrou. Záverecná cast práce patrí praktickým ukážkam tvorivej metódy postmoderny prostredníctvom score (hry s pravidlami ? inštrukciami) a úvahe o prvkoch postmoderny v mojej choreografickej tvorbe.
- Hip hop ako tanečný štýl a jeho použitie v javiskovej choreografiiMachovičová, Simona(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-02Svoju diplomovú prácu som venovala hip-hopovému tanečnému štýlu - hip hop dance. Stručne som charakterizovala hip hop ako kultúru vo všeobecnosti a do hĺbky som sa zamerala na jednu z jeho najdôležitejších zložiek a tou je práve tanec. Opisujem vznik a postupný vývoj hip hop dance, charakterizujem samotný spôsob pohybu v tomto štýle a venujem sa jeho rozdeleniu a kategorizácii. Snažila som sa nájsť cestu, ktorú prešiel hip hop dance z ulice, kde vznikol, do tanečných škôl a štúdii a napokon až na divadelné javiská. Pátrala som po divadelných hip-hopových tanečných predstaveniach, ktoré sa tešia väčšiemu rozmachu práve tu v Európe a jedno z nich som si vybrala na podrobnú analýzu. V neposlednom rade je súčasťou mojej diplomovej práce aj výskum vo forme dotazníkov, ktorým som chcela zistiť mienku súčasnej tanečnej komunity na otázku hip-hopového tanečného štýlu a jeho použitia v javiskovej choreografii, a teda v divadelnom prostredí.
- Minimalismus, invence v současné taneční tvorběStupecká, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-04Pojmenování toho, co chápeme pod pojmem taneční minimalismus, je obsahem této práce. K jasnému záměru mi pomohlo zmapování cesty minimalismu obecně až po fakt, jak minimalismus mění myšlení. Předkládám informace o krajních osobnostech stojících u zrodu, dobové souvislosti a to převážně ve smyslu hledání a objevování nového způsobu tvorby a s tím související změnu celkového postoje k umění. Nejpodstatnějším měřítkem je změna, která přináší nový způsob myšlení nejen umělce, ale také diváka. Hlouběji pronikám do způsobu práce významných tvůrců, kteří vlastním způsobem s minimalismem pracují či ho dokonce vytváří. V popředí stojí inspirace hudební a její pronikání a impulzy, které přináší do taneční oblasti. Minimalistické principy rozkládám na obecné a jdoucí až k myšlenkám filozofickým. Práce se také zabývá základní esencí minimalismu - časem, který působí na pozorovatele v jeho nové a dosud nepoužívané podobě meditativně až transcendentálně.
- Možnosti využití tance/pohybu při osvojování znalostí na ZŠVodenková, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-14Diplomová práce ukazuje možnosti využití tance a tanečního umění ve vzdělávacím procesu, konkrétně využití tance a pohybu k osvojování znalostí na základních školách. Stručně mapuje způsoby a programy určené intervenci tance ve vyučování, zdůrazňuje obecné možnosti tance v působení na rozvoj osobnosti i utváření pozitivních vztahů v sociální skupině. Těžiště práce tkví v popisu, metodice a přínosu projektu Škola tančí organizovaném Se.s.tou, centrem pro choreografický rozvoj. Projekt je v České republice realizován od roku 2015. Diplomová práce přináší pětileté praktické zkušenosti s modelem, který nabízí využití tance jako podpůrné metody ke standardním vyučovacím postupům, reflektuje jednotlivé postupy, konkrétní metodiku a přínos celého projektu.
- Něco mezi námi - práce se skupinou interpretůReihserová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-08Abstrakt Ve své magisterské práci jsem se zaměřila na práci se skupinou interpretů. Snažila jsem se toto téma přiblížit z pohledu tanečního pedagoga, který respektuje taneční techniky, a zároveň hledá způsob, jak rozvíjet tanečníka, aby byl co nejlépe připraven na profesionální dráhu a bývá často součástí nějaké skupiny. Ve svém hledání jsem dospěla k několika důležitým poznatkům, které jsem zahrnula do jednotlivých kapitol. Uvědomila jsem si důležitost senzomotoriky a vnímání, smysl taneční improvizace a nahlédla jsem i do problematiky formování osobnosti pedagoga i tanečníka. Své teoretické poznatky jsem uplatnila během praktického zkoumání, které popisuji v poslední kapitole.
- Pedagogická a choreografická práce Joe AlegadoJirmanová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-11Bakalářská práce se zabývá životem JoaAlegada, zejména jeho prací pedagogickou a choreografickou. Výchozím bodem byli rozhovory s tímto umělcem, které umožnili zachytit osobitý pohled JoeAlegada na taneční umění.
- Pohyb a hlasWimmerová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-07Tématem Magisterské práce je hledání přesahů tanečního a divadelního umění, ve kterém figurují vyjadřující prostředky z hlediska celistvosti performera. Cílem je nalézt a vymezit styčné body ve vývoji umění, které dále rozvíjeli umělci jak na poli divadelním, tak v tanečním umění. Zároveň je úkolem poukázat na prolínání žánrů, které převzaly, či integrovaly prvky z jiné umělecké oblasti. Magisterská práce je pokračováním mé Bakalářské práce, jejíž hlavním tématem byl ?pohyb a hlas?. Úkolem je navázat na tématiku integrace hlasu do současného tanečního umění a její bližší specifikace. Zdrojem informací jsou umělci tvořící v postmoderní a současné době, ale i ohlednutí zpět do dějin vývoje moderního tance. Součástí této práce je i má pedagogická praxe na Konzervatoři v Ostravě, ve které jsou shrnuty poznatky z hodin Moderního tance a Taneční výchovy.
- Pravdivost v interpretaciRampáčková, Katarína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-07ABSTRAKT V tejto práci skúmam tri roviny témy: PRAVDIVOSŤ V INTERPRETÁCII. V prvej rovine sa pozerám na interpretáciu hereckú voči interpretácií tanečnej. Hovorím o improvizácií a tvorivej činnosti interpreta. Zaoberám sa fenoménom vnútorných obrazov. V druhej rovine pozorujem prácu choreografky Piny Bausch a choreografa Williama Forsytha. V súvislosti s Pinou Bausch uvažujem nad úlohou choreografa v post-modernej dobe. Ďalej približujem nový tanečný počítačový program Synchronous Objects vytvorený tanečným súborom Forsythe Company a Univerzitou v Ohio. Záverom mojej práce sa venujem hlavne vlastným skúsenostiam a subjektívnemu pohľadu práci choreografky. Nielen z pohľadu vzťahu: interpret ? choreograf, ale taktiež z pohľadu choreografa ako rozvíjajúceho sa jedinca.
- Tanec s partnerem - současná forma ve výuze ZuŠRyšlavá, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-07Hlavním cílem této práce je přiblížit problematiku partnerského tance, sumarizovat poznatky a následně tyto aplikovat v rámci výuky na ZuŠ. Problematika je obsáhnuta od počátků kontaktní improvizace. Sumarizuje základní principy v oblasti partnerského tance a jejich praktickou aplikaci. Další součástí je soubor průpravných cvičení a prvků, která leza snadno aplikovat ve výuce na tanečním oboru v rámci Základních uměleckých škol. Na tento oddíl navazují cvičení náročnější, vhodné pro extrémně nadané skupiny a nebo pro závěr druhého stupně vzdělávání. V závěrečné části je uvedeno možné využití v choreografické a taneční praxi.
- TheresientanzPoznarová, Vendula(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-04Ve své bakalářské práci se věnuji kultuře provozované v ghettu Terezín za druhé světové války se zaměřením na tvorbu, ve které má své místo tanec. Obsahem zkoumání byl v mé práci kontrast tvorby osvobozujícího umění ve vězeňských podmínkách s obludností nacistické tyranie. Po nastínění historického kontextu a představení kulturní elity v táboře následují kapitoly o hudbě a tanečním umění a jejich osobnostech tvořících v Terezíně.
- Uplatnenie novodobej metódy koučingu v choreografiiUrbanová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-18Cieľom diplomovej práce je poukázať na prínos koučingu v choreografii pre prácu tvorcu diela – choreografa, ale aj sprostredkovateľa diela – tanečníka. Vzhľadom na absenciu odbornej literatúry na túto tému, hlavnými informačnými zdrojmi pri spracovaní témy boli: vlastná skúsenosť autorky práce, ktorá bola koučovaná v úlohe tvorcu diela (choreografa) a osobné rozhovory vedené s významnými svetovými osobnosťami aktívnymi v oblasti koučingu v choreografi. Aby sa cieľ diplomovej práce mohol dosiahnuť, bolo najskôr nevyhnutné čitateľovi pojem koučing vo všeobecnosti podrobne vysvetliť a odlíšiť ho od jeho spríbuznených metód. Na verejnosti a v literatúre sú totiž slová kouč, koučing, koučovaný frekventované, ale ich význam je častokrát zle chápaný a vysvetľovaný. Autorka si je vedomá, že pracovala na „poli neoranom“ a že naďalej ostáva ešte veľa priestoru a nezodpovedaných otázok pre prípadných ďalších záujemcov o spracovanie tejto témy.
- Všestranný přístup ve výuce tance na ZUŠVolrábová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-07Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním žáků tanečního oboru na Základních uměleckých školách. Zaměřuje se na způsob všestranné výuky a na stručnou charakteristiku principů jednotlivých základních tanečních technik. Snaží se najít vzájemný přesah pohybových stylů z pohledu tanečního pedagoga. Cílem práce je přiblížit tento způsob výuky a přispět zkušenostmi tanečním pedagogům, kteří preferují výuku kombinovaných tanečních technik.