Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "KASÍK, Martin"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Hudební a pianistický přínos sonát Domen ica Scarlattiho.Vrtiška, Karel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Daná práce má záměr zveličit počet seriózních vědeckých prací věnovaných dílu a životu Domenica Scarlattiho, kterých i v dnešní době v českém jazyce není mnoho. Stejně tak bylo snahou autora pomoci dalším interpretům Scarlattiho sonát, kteří by v budoucnu daný spis mohli eventuelně číst, aby při seznámení se s poznatky ohledně těchto kompozic, které jim dosud nebyly známy, obdrželi hodnotné a inspirativní impulsy, jež by jim byli pomohli při nácviku. Těžištěm dané práce je pojednání o formě sonát i v jejich rámci řešených technických problémech, které jsou na dobu, kdy tato díla vznikala, vcelku nevídané. Právě takové analýzy připravily půdu pro osvětlení tématického pole, jehož název byl umístěn i do názvu mé práce - hudební a pianistický přínos sonát Domenica Scarlattiho.
- Josef Suk a klavír. O Suitě op. 21Pilbauer, Zbyněk(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-15První část mé diplomové práce se zaměřuje na oblast pianistických schopností Josefa Suka, jíž dosud nebyl věnován dostatek pozornosti. Pro její přezkoumání sahám do Sukových životopisných údajů, svědectví o jeho klavírních koncertech, korespondence, ale i dojmů z vyobrazení skladatele u klavíru na obrazech nebo fotografiích. Důležitý je rovněž Sukův vztah s jeho domnělým učitelem klavíru, Josefem Jiránkem. Vzhledem k dostupným pramenům však není objasněna povaha tohoto vztahu, címž zůstává otevřena budoucímu bádání. Druhá část je v užším smyslu věnována klavírně nejoslnivější z jeho skladeb, Suitě, op. 21. Upozorňuji na ní z hlediska významu v českém klavírním repertoáru, důležité prvky jsou rozebrány teoreticky, dojde i na srovnání nahrávek.
- Klavírní koncert Antonína DvořákaGrešlová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Tato diplomová práce má za cíl provést čtenáře seznámením s tímto klavírním dílem české romantické hudební epochy. Text se krátce zabývá jak okolnostmi vzniku, tak i rozborem z hlediska hudební formy. Druhá kapitola je orientována na sólový part klavíru. V této části se řeší klavírní stylizace a technicko-zvuková otázka. Vedle Dvořákova hudebního textu sólového klavíru jsou zde uvedeny i úryvky z přepracované verze Viléma Kurze a jsou vzájemně konfrontovány. Rozdíly mezi nimi jsou na základě podobnosti klasifikovány do čtyř základních skupin. Poslední kapitola obsahuje shrnutí pódiových zkušeností prostřednictvím rozhovorů s pianisty Ivanem Klánským, Martinem Kasíkem a Ivo Kahánkem.
- Moje praxe v klavírním triu, jeho historie a vývojFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato práce není výzkumná, jedná se o soubor postřehů, rad a získaných zkušeností, které jsem posbírala za tři roky naší společné cesty. Popíši náš způsob cvičení a zkoušení. Dotknu se věcí, které by hráč v jakémkoli souboru měl dodržovat. Z mé zkušenosti a zkušenosti kolegů rozeberu slavné i méně známé komorní soutěže a co vás na nich může čekat. Popíšu jeden z našich největších úspěchů, členství v Europien Chamber Music Academy. Výhody, které pro nás tím plynou, nedocenitelné zkušenosti, jež jsme díky tomu získali, a způsob, jak se do této asociace dostat. Dále rozeberu část z našeho repertoáru a rady, které jsme získali z našich zahraničních cest, soutěží, koncertních zkušeností a jiný přístup ke skladbám a studiu samotného, který je v zahraničí běžný.
- Pedalizace v hudbě klasicismu se zaměřením na tvorbu W.A. MozartaLangerová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Diplomová práce na téma „Pedalizace v hudbě klasicismu se zaměřením na tvorbu W. A. Mozarta“ obsahuje souhrn všemožných aspektů, které mohou různými způsoby ovlivňovat použití pedálu při interpretaci klasicistní klavírní hudby, zejména pak tvorby W. A. Mozarta. Vycházejíc z protichůdných tezí o tom, zda je správné či nikoli používat při takové interpretaci pedál, hledá autorka argumenty hrající ve prospěch i neprospěch obou tvrzení, aby pak v závěru dovodila určitá pravidla, která mohou posloužit jako návod při pedalizaci hudby napsané zejména v poslední třetině 18. století. Tato práce je určena především klavíristům, ale i všem ostatním, kteří se zajímají o hudbu W. A. Mozarta i dalších klasicistních skladatelů a jimž není lhostejné, jak je tato interpretována.
- Sergej Prokofjev (klavírní dílo)Ožana, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Práce se zabývá především analýzou klavírního díla Sergeje Prokofjeva. Není to vědecká práce. Je to spíše formální a melodicko harmonický rozbor v souvislosti s dalšími jeho klavírními díly. V kapitole o okolnostech vzniku koncertů se opírám o svědecctví autora a spolu s ním se pak v analýze snažím najít jeho myšlenky přímo v díle. Uvádím zde také báseň, která byla inspirována teprve zárodky skladby básníkem Balmontem. V poslední kapitole nabízím pohled na Prokofjeva jako na přítele, pianistu, kolegu, skladatele očima jeho současníků jak žáků, tak učitelů, kolegů, pianistů, přátel, ale i nepřátel. Vzpomínají na něj velké osobnosti jako G.G. Neuhaus, M. Rostropovich, D. Oistrach. Životních faktů se dotýkám jen málo, vzhledem k široké nabídce jistě mnohem odbornější literatury.
- Významní pianisté 20. století a jejich interpretační přínosGrešl, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato magisterská práce se zabývá interpretačním přínosem vybraných klavíristů 20. století. Jako určitý fenomén uvádím samostatnou kapitolu č. 2 "Horowitz/Richter", kde šířeji pojednávám a zamýšlím se nad jejich popularitou. Mimořádné schopnosti vybraných klavíristů demonstruji na základě nahrávek mnou zvolených, kde prezentuji své postřehy a názory odborníků a uvádím důvod, čím byla jejich interpretace významná (kapitola č.3 –„Ti ostatní“) V kapitole č.4 " Rozhovor s Martinem Kasíkem" se pak zabývám mj. i problematikou interpretace obecně a kritériem významu „významný přínos“. Přínos práce spatřuji v připomenutí si významných interpretačních počinů klavíristů 20.století, rychlé přístupnosti k poslechu na základě odkazů na internet a v neposlední řadě v obecném rozšíření schopnosti esteticky hodnotit a porovnat klavírní “golden age“ s nynější klavírní interpretací, kterou v práci shledávám puritánštější a unifikovanější. Přínos práce spatřuji v připomenutí si významných interpretačních počinů klavíristů 20.století, rychlé přístupnosti k poslechu na základě odkazů na internet a v neposlední řadě v obecném rozšíření schopnosti esteticky hodnotit a porovnat klavírní “golden age“ s nynější klavírní interpretací, kterou v práci shledávám puritánštější a unifikovanější.