Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "DVOŘÁK, Tomáš"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- Bezkamerové násilíLaytadze, Lali(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Kód přidělený předmětu vstupujícímu do interaktivního prostředí určuje a předznamenává jeho další existenci. V prostředí internetu absence číselného označení představuje nedohledatelnost konkrétního předmětu. Teprve s přidělením unikátního kódu daná věc pro komputerizovaný svět začíná existovat. Předmět po získání odpovídajícího kódu jakoby ožívá, stává se rozpoznatelným, kategorizovatelným, dohledatelným - nabývá svou identitu. Veškeré prostředí, ve kterém se nacházíme, můžeme vnímat za snímané a skenované. Bezfotoaparátovou fotografii potkáváme v momentě našeho existování v umělém prostoru. Jsme skenováni a zároveň jsme tím, kdo skenuje. Jakou roli v procesu skenování a zároveň fotografování hraje člověk, kterého můžeme vnímat jako pomůcku k bezfotoaparátovému fotografování přítomnosti. Je zdrojem určujícím nebo vytvářejícím pravidla? A nebo je pomůckou k ukončování procesu bezfotoaparátového fotografování, protože jako druh určuje a rozpoznává bod, který je stanoven pro existenci a smysl bezfotoaparátového snímání?
- Creative Applications of Machine Learning in PhotographyRossa, Alexander(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28Artificial intelligence and deep learning hold considerable potential to be utilized for creative work, particularly in photography. This thesis focuses on the subject of machine learning via generative adversarial networks and its potential applications for creatives and artists in this field. In recent years machine learning has improved significantly as a result of big data and leaps in computer processing power. While the recent resurgence of novelty surrounding artificial intelligence has already raised substantial questions and criticisms in regards to its unforeseen consequences on our evolving relationship with technology in general, there is also a growing optimism aided by an increased democratization of access to machine learning. Visual artists from various backgrounds are learning to utilize artificial neural networks to conceptualize solutions for creative problems, as well as to augment and enhance their own work methods. This paper aims to examine the current state of artificial intelligence in photographic practices by exploring its technological innovations, creative tools, and applications. It will also address the problems of machine learning and AI-assisted art, and finally conclude with a prognosis for its future output potential.
- Estetika astronomickej fotografieKarčáková, Ineza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Diplomovou prácou sa primárne venujem skúmaniu súčasnej estetiky astronomickej fotografie. Pod pojmom astronomická fotografia rozumieme dve rozdielne, ale zároveň na sebe závislé skutočnosti. Termínom je jednak zastrešené pole vedeckých obrazov astronomického výskumu, ktoré sú primárne určené pre užšiu skupinu odborne vzdelaných pozorovateľov, na druhej strane, však termínom sledujeme aj obrazy planét, hviezd či hmlovín, s ktorými sa bežne stretáva v médiách široká laická verejnosť. Tieto obrazy na nás pôsobia ako dôveryhodné fotografie, ale v skutočnosti sú to prvotné kvantitatívne údaje pracne prevedené do vizuálnych scén, v súlade s konvenciami fotografickej estetiky. K estetizácii obrazov dochádzalo už v dobe, kedy astrofotografia pracovala primárne s fotografickými doskami. Nové spôsoby detekcie a vizuálneho zobrazenia, ktoré spoliehajú na digitálne spracovanie údajov a digitálne spracovanie obrazu, transformujú tieto tradičné postupy a techniky. Zároveň na nich ale v mnohom nadväzujú: pokračujú v budovaní špecifickej estetiky astronomickej fotografie.
- Fotogrammetrie a sochaJaneček, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-19Tématem diplomové práce je fotogrammetrie a socha. Od stručné historie měření se dostávám k měření a fotografii a následně k vývoji fotogrammetrie ve světě. Další část práce je věnována fotografii a fotogrammetrii a soše. Kapitola fotogrammetrie a socha je věnována nejen fotogrammetrii a soše, ale i historickému přehledu o fotografii a soše a prvních pokusech/experimentech, převádět pomocí fotografického záznamu objekt do obrazu a zpět do prostoru. Fotogrammetrie a socha je zároveň věnována uměleckým projektům několika autorů, je nž ve své práci tuto technologii používají a je důležitá i pro samotný koncept projektů. V práci se zároveň zabývám fotogrammetrii a sochou, estetikou fotogrammetrických modelů a závěrem pracuji s myšlenkou virtualizovaného světa pomocí amatérské fotografie. Práce funguje jednak jako sumarizace historických faktů a myšlenek v oblasti fotogrammetrie a sochy, ale zároveň nabízí různá autorská pojetí tohoto tématu.
- Infrared imaging as artistic means in photographySmirnov, Evgenii(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14This thesis studies the impact of the adoption of infrared imaging as artistic means in photographic practice. Infrared imaging is represented by various technologies such as infrared films, digital infrared photography, and thermography. Every type of infrared imaging is examined through the analysis of various photographic projects in chronological order according to technology development. The main features of artistic borrowings of different imaging technologies are interpreted and summarized in each chapter, and major hallmarks and aspects are compared and analyzed in the conclusion. The thesis reveals that the infrared image, when adopted by photographers, provides unique visuality, profoundly modifies photographic practice, and enables new ways of creating, reading, and understanding of photographic works.
- Iranian Jews and Their Family Photo AlbumsSarbakhshian, Hassan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14The thesis investigates how newer generations of immigrant Iranian Jews understand their family’s photo albums, all of which were captured in Iran several decades ago during the analog era. Since locating to a new country, the majority of them can not return to their birthplace and the meaning of a family album has seen a significant change from the print era to the cyber world. The thesis aspires to find answers to relevant questions such as: What is the process of reading family photos? What is the meaning of the language of photography in a new environment? How do new generations view their old photos? Can photos be called an inheritance? And, finally, can photographs help to find family's roots and identities?
- Representation of Suicide Across Media & CulturesDeb, Ranaji(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14Objective of this thesis is to explore the phenomenon of suicide through various forms of representation across media and popular culture. To establish context, we begin by understanding the (self) construction of identity from a sociotechnological sense and how the proliferate visual culture affects our life expectations. Thereafter an attempt is made to trace the origins of suicidal representation across various art forms while dissecting the semiotics and context associated with events in antiquity, which might have a bearing on how we understand the topic today. Correlations between mythologies, artistic expressions and culturally linked traditions are subsequently outlined and a contemporary albeit fragmented version of perception is assessed through hashtags on popular social media platforms. In conjunction, stock photographs and non-professional image uploads are analyzed through computer vision vis-à-vis my own perceptions to uncover trends and unstated associations in the content we are consuming. Concluding remarks are intended towards asking understated questions rather than an attempt to reconfigure the meaning of voluntary death or being a discourse on universal representation.
- Současné umění po Late Photography.Czanderle, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-12Ve své práci bych rád přiblížil pojem "Late photography". Osobně se domnívám, že již od sedmdesátých let můžeme v pracích mnoha umělců najít podobné dokumentární strategie, které se týkají pojmu "Late photography". V současné době dochází k jistému vyčerpání tohoto pojmu. Z těchto důvodu bych se rád zaměřil na vyhledání umělců, kteří naznačují nový směr ve fotografii a současně čerpají z "fotožurnalistu".
- Stanislav Sucharda – fotografie a sochaŠemíková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-14Tato práce se zabývá fotografickým archivem sochaře Stanislava Suchardy (1866-1916). Stanislav Sucharda patřil k vůdčím osobám počátku moderní českého sochařství. Cílem práce je provést průzkum a analýzu části soukromého fondu týkajícího se fotografických reprodukcí Suchardovy sochařské práce a děl. Sbírka vykazuje široký záběr, co se týká fotografických technik a materiálů. Čítá, jak skleněné negativy, tak negativy plastové, z fotografických pozitivních technik je přítomna albuminová fotografie, kolódiódiová fotografie i rozličné typy stříbroželatinových fotografií. Na negativech i pozitivech jsou patrné druhotné zásahy. Objevují se zde laky, orámování, retuše, vykrývání či fotokoláže. Fotografická sbírka není dle nějakého kódu tříděna, negativy jsou částečně tříděny dle jednotlivých soch. Snahou bude najít propojení snímků se sochařskými modely ze sbírky. Na základě určení, za jakým účelem byly fotografie pořízeny by měla vzniknout mozaika práce Stanislava Suchardy s fotografiemi. Dále bude tato fotografická sbírka porovnána s archivy v uměleckých institucích, majících ve svých fondech fotografie spojené se Stanislavem Suchardou. Na základě bádání bude potvrzena či vyvrácena teze, že část snímků v dnešním soukromém vlastnictví Nadace Stanislava Suchardy využíval sochař čistě jen pro své tvůrčí činnosti a nebyly předmětem reprezentace jeho práce. Následně bude stěžejním výstupem nastínění role fotografií při Suchardově sochařské tvorbě a potvrzení, zda Stanislav Sucharda sám fotografoval. Při zkoumání možností tvorby Stanislava Suchardy a jeho spolupráce s fotografiemi bude použit přístup komparace s fotografickou sbírkou Augusta Rodina, který byl Suchardův přítel.
- The "Phantom" in photographyXu, Yeting(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18The thesis deals with the idea of fuzziness in photography and its aesthetic significance. It uses typical examples and comparative methods to analyse the meanings, uses and expressive potential of deliberately unfocused photography. As a unique way of expression, fuzziness runs through the creation of photographic art, and is often considered more artistic and appealing than the idea of “clear”. In addition to finding different ways to present“fuzziness” in photos, it is also important to see that the creation of fuzziness in photography is the result of multiple variables and discover how these variables interact.
- The role of Landscape Photography in establishment of National ParksAslanidou, Georgia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06The first part of this paper examines the fundamental principles of landscape photography starting with the formation of landscape as a concept and a painting genre, up to landscape photography and its various identities as an art medium, a document, an imperialistic weapon, a tool of identification. The beginning of landscape photography is presented with special focus on mountain photography. The theme moves American West where the first National Park was born, an institution that can be both praised for bringing people closer to nature, and blamed for keeping people away from direct natural experience. Τhe second part analyses the case of Swiss photographer Frederic Boissonnas and his relationship with Mount Olympus. The reasons that brought him to Greece, the first ascent on the summit of the mountain in 1913, his other two expeditions in 1919 and 1927 and his promotion campaign for Mount Olympus National Park are researched. Finally Boissonnas' movements for the establishment of the Park are studied in order to understand the role his photographs played in preserving the natural and cultural landscape of the area.
- Vývoj designu fotografických prístrojovKuklišová, Lucia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-05-28Táto práca sa zaoberá vývojom designu fotografických prístrojov od jeho prvopočiatkov až do súčasnosti. Metodicky je obmedzená na základné myšlienky priemyselného designu, spoluprácu výrobcov s konkrétnymi designérmi a naplnenie ich cieľov. Na začiatku sa snaží nájsť bod zmeny premýšľania o kamere, moment, kedy sa k vývoju svetlocitlivého materiálu pridal vývoj objektu fotoaparátu, jeho ergonómie, funkčných prvkov a ich značenia symbolmi, či pridanej estetickej hodnoty a mapovať vplyvy a podmienky, ktoré ho formovali. Obsahuje významné spolupráce so svetoznámimi značkami (Kodak, Leica, Hasselblad, Pentax...), ich teoretické základy a problémy, rovnako tak súvislosť s mediálnym obrazom, ktorý sa k ukážkam viaže.
- What Does Today's Image Record.Yu, Xiang(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-09The thesis describes and analyses post-documentary photography with emphasis on contemporary Chinese theory and practice. The traditionally defined documentary function of photography has been challenged on many sides and the technology growth of the new media has caused the structural change of photographic language. Documentary function, the core characteristics of photographic language, is rapidly falling apart in this change. As an imported tool, photography has taken a special road in its growth in China. For well known ideology reasons, the documentary function of photography has displayed some very peculiar changes in its traditional past as well as in globalized China today. This paper will try to analyze various causes that influence the documentary function of photography, compare political and cultural differences and show the post-documentary characteristics of contemporary Chinese photography.