Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "JANOŠČÍK, Václav"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Atrocity images and the AudienceLin, Jun-Ye(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-09Susan Sontag’s reviews and descriptions of agony images is the keystone of war photography. From On photography(1977) to Regarding the Pain of Others(2003), Sontag wrote about how agony images could affect the majority of people. Media ruled photographs and used them as its own container. Through her book, the passiveness of the audiences was examined. She criticised the way of how people looked at an agony image. According to her, audiences constantly consumed other’s pain if the they are far away. She judged repeating formats and simplified messages from media which numb the sensation of people, the surfeit of similar horrendous images turned an audience into a consumer. “Is a photograph ever “real”? she asked. Firstly, within in my thesis I would like to to examine the relevancy of Sontag theory, her interests in emotion in charge of atrocity and pain. To found out the possible respond of the audience, in respect to war in contemporary art photography. When artists have the chance to turn their camera from those atrocity on sites, what could be the differences in audiences’ reactions from traditional war photojournalist. Moreover, Sontag’s concept “the audience as consumers” will be traced back to its basic elements. To scan the particular words and phrase which Sontag used in her two books. Secondly, use Regarding the Pain of Others(2003) as a starting point of the timeline, then search for the critical thoughts which against or support Sontag’s words during the decade. Furthermore, use different concepts of the agony images to examine the remarkable singular atrocity images and the art works relate to war and atrocity. To explore the change according to the interaction between atrocity and contemporary photography and their audiences. After all, use the dialects between the theories and the war in contemporary art photography to extent the perspective from Regarding the Pain of Others(2003) to get closer to our time — to build the the reference of how to see an agony image.
- IvanKafka: Fotografie mezi dokumentací a uměnímMertová, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-09Tématem diplomové je fotografická práce konceptuálního umělece Ivana Kafky a otázky týkající se tenké hranice mezi technickou dokumentací její uměleckou kvalitou. Výzkum je soustředěn především na problematické otázky týkající se dokumentace umění a prezentací záznamů jeho instalací. Fotografické aspekty dokumentace jsou prezentovány na konkrténích dílech Ivana Kafky a jeho přístupu z technického a výtvarného hlediska. Text je opřen o tématické rozhovory se samotným autorem Ivanem Kafkou, fotografem umění Martinem Polákem a historičkou umění Pavlínou Morganovou. Účelem realizování těchto rozhovorů bylo představit specifikaci Kafkových dokumentací z různých pohledů a poukázat tak na vyjímečnost, ale také problematičnost jeho fotografické práce. Jednotivé oblasti tématu jsou rozpracovány na základě problematických otázek dokumentace fotografie.
- Kompozice a dekompozice jako strategie současného uměníZakharova, Iryna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-08Proměna vztahu k věcem, materiálům, nutí hledat nové strategii a šablony vytváření “uměleckých situací”, a vyznám těchto situace je flexibilní, nezafixovaný. Každá situace se zdá být rozložitelná, a žádná věc není důležitější než jiná. Zdá se, že odpoutaný postup přemýšlení o věcech nabízí svobodnější formy, bez hledání nějakého konkrétního vyššího významu, či pravd. Tak jako i spekulativní realisté nepovznášeli poznání jedince o věcech, věc sama o sobě cirkuluje a působí bez našeho zúčastnění. Tato představa jiné, nepoznatelné reality, ve které je vše fundamentálně odlišné a věcí cirkulují bez nás, v umělecké praxi nabízí libovolné komponování a dekomponováni věcí. Protože už nemusím reagovat na věci jak "jsou", ale jen na věci tak, jak se "jeví". Možná to, co dělá umělecké gesto tak silným není gesto samo, ale moment před a po něm, nebo mezi gesty. Místo mezi gesty je důležitou fází, ve které si můžeme uvědomit a reflektovat, co se stalo, a co se teprve stane.
- Speculation and EstrangementColodny, Matthew(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18This MA thesis explores the intersection between the methodologies of science fiction and art. Science Fiction has always had a specific relationship to reality and in particular to scientific knowledge. But its influence is not limited merely to the world of technological development and speculation. Science fiction is in a unique position as a genre in that its influence can be felt everywhere, and that its permeability and adaptability are defining features of it. Many surveys of the influence of science fiction have been conducted, but very few have focused on the contemporary impetus to engage in speculative world building, and the ways that these practices intersect with contemporary art and philosophy. This essay gives a brief overview of the history of science fiction, starting in its development in ancient and classical stories into the present day. It also gives an overview of the development and changes in science fiction thought within the field of science fiction studies. Following this it conducts an evaluation of the ways in which science fiction interacts with contemporary theory and practice. Specific attention is paid to the ways that science fiction led to the development of certain modes of accelerationist thought, speculative realism and its relationship to knowledge, and utopian studies as separate from science fiction. Following this a brief survey of contemporary artists whose work interacts with certain principles unique to science fiction will be conducted. Specific attention will be paid to concepts of worldbuilding and estrangement, as well as methods for engaging and presenting postcolonial thought and practice. This paper argues that there is much to gain in studying science fiction, and provides examples of cases where such readings can be useful and productive.
- Súčasný vývoj feminizmu v internetovom prostredí, so zameraním na kolektív The ArdorousDurbáková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-09Zámer práce spočíva v rozbore združenia mladých žien spájajúcich sa v kolektíve The Ardorous, ktorého členky sú pod jeho záštitou automaticky prezentované ako feministky, naliehajúce na rovnoprávnej roli žien v umeleckom svete. Analyzuje prístup k tvorbe jeho zakladateľky Petry Collins, a taktiež niektorých z najvýraznejších členiek kolektívu a rozoberá ideové postupy vedúce k ich finálnemym dielam. Práca porovnáva postoje nielen k celkovej tvorbe, ale tiež ku konštruovaniu vlastného verejného obrazu na príklade porovnania s britským umeleckým kolektívom s rovnakým zameraním, Bunny Collective. Teórie rozoberaných umelkýň sú zčasti priblížené na základe fragmentov textu francúzskeho kreatívneho zoskupenia Tiqqun, s názvom Preliminary Materials For a Theory of the Young-Girl [2007, Semiotext(e)].