Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty by advisor "ADÁMEK, Jiří"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- Aktivizace divákaJedinák, Boris(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Bakalářská práce se zabývá tendencí aktivizace diváka ve vybraných inscenacích vzniklých ve Spojených státech amerických v šedesátých letech (skupin Performance Group, Living Theatre), v inscenaci Augusta Boala, v níž uplatňuje metodu divadla fórum, a v inscenacích ze současné české divadelní scény (Petra Tejnorová – YOU ARE HERE, Linda Straub – Busking un/limited, Lukáš Brychta - Pomezí). Skrz jejich analýzy autor reflektuje vlastní projekty vzniklé během bakalářského studia na KALD DAMU, v nichž divák zaujímal i jinou roli než jen úlohu recipienta divadelního díla.
- Herectví v alternativním divadleDvořáková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-21Tato práce popisuje specifika herecké tvorby v inscenacích režisérky Kláry Hutečkové. Její autorka nejprve ukazuje, jakým způsobem se spolupráce během studií na DAMU vyvíjela, přičemž si všímá, že už v počátcích se často vymyká tradičnímu pojetí herectví jako tvorby postavy. Spolupráce vyvrcholila v roce 2016 vytvořením absolventské inscenace K majáku, do strany 73, ve které se uplatňují poznatky z dřívější práce. Stěžejní je tedy analýza této inscenace, která zkoumá způsob herecké práce a vede k definování hereckého projevu třemi typy: postava, mezi postavou a prostředníkem, prostředník. V závěru práce jsou tyto tři typy aplikovány na konkrétní příklady hereckého projevu v inscenaci.
- Imerzivní divadlo jako amplifikátor divadelnostiBrychta, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-20Cílem práce je představit specifickou divadelnost, která se vyskytuje v imerzivním divadle a to na příkladu vlastní inscenace Pomezí. Nejdříve zasazuje imerzivní divadlo do kontextu vývoje divadelního umění 20. století a pojmenovává jeho původ v digitální kultuře. Následně stopuje dynamiku triády autor – dílo – recipient především s využití teoretického aparátu Umberta Eca a tuto analýzu používá pro identifikaci specifickým momentů v interakci herce a diváka. Poslední část podrobněji představuje vznik a vybrané momenty z Pomezí a na konkrétních příkladech popisuje amplifikovanou divadelnost.
- Mezi divadlem a výtvarnou instalacíSceranková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27V této bakalářské diplomní práci se budu zabývat divadelní scénografii jako autonomní složkou představení. Tento princip popíšu na základě druhé absolvenstké inscenace skončí to ústa v divadle Disk v sezóně 2016/2017. V úvodu představím experimentální poezií jako základní východisko představení. To zahrnuje základní principy vizuální, fónické, konkrétní a konceptuální poezie, jakož i konkrétní metodologie vybraných tvůrců – Jiřího Valocha, Ladislava Nováka, Ladislava Nebeského a Zdeňka Barborky. Popíšu, jakým způsobem jsem tyto principy intergovali do představení. Posléze se budu věnovat filosofickým východiskům představení. V druhé části se budu věnovat využití každodenního objektu v divadle, který se v představení pohybuje na pomezí mezi rekvizitou a ready made. Uvedu paralely a rozdíly mezi využitím objektu v divadle, muzeu a galerii. V následující části se budu zabývat, jakým způsobem jsme integrovali principy installation art do představení, jakými jsou fousace, decentralizace a účast diváka. V předposlední části popíšu tvorbu Ervina Wurma, jakožto umělce, který se pohybuje mezi objektem, sochou a instalací. Budu se věnovat zejména jeho sérií One Minute Sculptures, ze kterých jsme v představení čerpali insipiraci. Dále budu analyzovat principy dekonstrukce, absence a přístupu ke slovu jako k objektu v tvorbě Jána Mančušky, která pro nás rovněž představovala důležité východisko pro vytvoření scénografie jako autonomní složky. V závěru shrnu, styčné plochy a rozdíly mezi postupy divadla a vizuálního umění a co pro mne z této zkušenosti vyplývá do budoucnosti.
- Možnosti uplatnění minimalistických nástrojů v divadleHutečková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-28V diplomové práci se zabývám tím, co znamená minimalismus v kontextu divadelní tvorby a pokouším se definovat jeho nástroje. V první části práce se zabývám mapováním toho, jakých významů a konkrétních fyzických podob nabývají minimalistické tendence v různých uměleckých disciplínách. S využitím těchto poznatků analyzuji díla tří významných minimalistů pracujících s různými uměleckými médii. Zabývám se filmem Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles Chantal Akermanové a variací na toto dílo v podobě remixu Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles Day x Day x Day, videem Nová kniha a minimalistickou symfonií Tango polského kameramana a režiséra Zbignieva Rybczyńského a inscenací Einstein na pláži divadelníka Roberta Wilsona. Z této analýzy ve třetí části práce vyvozuji nástroje minimalismu a charakterizuji jejich fungování, příčemž akcentuji body, které by mohly být zajímavé pro divadelní médium. V závěru práce se obracím ke své vlastní divadelní práci a k možnostem, které mi nové pojmenování mých tendencí jako minimalistických do budoucna otevírá.
- Můj vztah k loutceValášková, Edita(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-17Tato bakalářská práce má za cíl zreflektovat mé divadelní zkušenosti, ať už divácké, nebo herecké v loutkovém a objektovém divadle. Popisuji rozdíl vztahu k loutce, která je předem vyrobená, a k té, kterou si vyrobím sama. Popisuji, jaká byla moje cesta k loutkovému divadlu, proč jsem se pro něj rozhodla, proč jsem ho na chvíli opustila a jak jsem se k němu nakonec vrátila.
- Pracovní deníkSvobodová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-16Koncepčně se text dělí do čtyř částí. V úvodní části nejprve odhaluji ideová východiska, tj. prvotní myšlenky, podněty a inspirační zdroje práce. V autorských východiscích představuji prostor volných asociací, kde splétám pavučinu dokumentů i dokladů vlastního myšlenkového přístupu. Další část prezentuje teoretická východiska a otevírám zde obecné téma percepční zkušenosti a dominance vizuálnosti dnešní technologické a konzumní kultury. Kapitola stručně popisuje moţnosti zobrazování viděného, včetně krátkého historického exkursu do vývoje perspektivního zobrazení. V závěrečné části práce předkládám vlastní praktické výstupy, konkrétně instalaci BU realizovanou pro festival Artijuli 2015 v Norsku a senzorické představení Močeradek gre čez cesto na motivy poezie Srečka Kosovela pro Lutkovno gledališče Ljubljana 2013. V těchto projektech jsem se zabývala otázkou, jak vytvořit platformu pro moţnost setkání diváka s uměleckým artefaktem nebo jak akcentovat prostor i čas, aby se divák v tomto setkání nepoddával pasivní roli. Obě realizace uvádím záměrně společně s popisem poměrně nového fenoménu imerzivního divadla. Nejprve charakterizuji některé jeho zákonitosti, zejména nezbytnost ponoru diváka do situace či fiktivního světa/prostředí, zprostředkovaného specifickým médiem působícím na jeho smysly. Prostřednictvím této diplomové práce jsem chtěla dospět k získání praktického komentáře, vztahujícího se k problematice autorských postupů na poli imerzivního divadla. Proto se v závěru práce pokouším pojmenovat jakási pravidla hry a základní návod pro diváka i tvůrce.
- Rozlož mě.Vápeníčková, Karin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-15Tato bakalářská práce pojednává o rozkladu textu na divadle v kontrastu či souladu s autorčiným osobnostním a tvůrčím rozkladem během herecké studijní cesty. Teoretická východiska definovaná pojmy složenými z citací z umělecké i odborné literatury jsou pilíři, které protkávají praktické zkušenosti z divadelní praxe uvnitř studijního procesu. V průběhu se text práce rozkládá, skládá, dokládá a nakládá s informacemi tak, aby bylo nalezeno východisko a cíl výzkumu. Snaží se odhalit vztah života a konce, vztah divadla a herce, vztah práce k autorce i čtenáři.
- Rytmus a humorJeřábek, Eliáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-18V této bakalářské práci jsem se pokusil nastolit základní vztah mezi rytmem a humorem a zkoumat jejich propojenost v různých divadelních i nedivadelních žánrech. V první části jsem se zaměřil na teoretickou podstatu obou pojmů zvlášť, poté na jejich syntézu a následnou aplikaci v konkrétních autorských dílech.
- Skrze vrstvyNahodilová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-16V této bakalářské práci autorka shrnuje své dosavadní poznatky o práci s různými sociálními vrstvami, konkrétně práci s dětmi a práci s mentálně postiženými lidmi. Popisuje tyto zážitky na základě osobních, praktických zkušeností s dětským souborem a se souborem mentálně znevýhodněných lidí. Popisuje, jakým způsobem jsou si tyto různé skupiny podobné, v čem jsou rozdílné a jaký přínos tato práce má.
- THE DIY - Theatre of Handa Gote. Recurring Themes and Motives.Bakalova, Elitsa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-01-29In the contemporary world that undergoes constant changes, theatre is changing with certain pace as well. It is only natural as it is an integrant, inseparable part of the society and its make-up. New theatre groups are being established ? some of them last longer and turn into steady regulars on the stage, others are more short-lived due to a variety of factors (art, financial or personal ones). The development of the groups in question could help us outline some of the current tendencies in the theatre world and could contribute to getting a broader and fuller understanding of it.
- Veni, vidi, audivi: Divadlo jako kompozice.Šklíbová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-16Ve své bakalářské práci se zabývám partiturami a jejich možném využití v procesu a záznamu divadelní tvorby. V první části práce se zabývám třemi příklady přístupu k záznamu: partitura jako text (Ursonate Kurta Schwitterse), partitura jako obraz (Trio Milana Adamčiaka) a partitura jako návod (Water Walk Johna Cage). Jednotlivé jazyky se snažím dešifrovat z pozice interpreta. V druhé polovině práce se z pozice autora snažím získané zkušenosti formulovat ve vztahu k vlastním partiturám.
- Vliv studia na můj herecký a osobní růstKosková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-29V magisterské práci jsem se snažila zrekapitulovat studium na Katedře alternativního a loutkového divadla a to především z mého pohledu. Popsat výuku na této škole a objasnit problémy, se kterými jsem se jako studentka a herečka během studia potýkala. Jaký měla výuka vliv na můj herecký i osobní růst a moje výhrady k ní. Magisterskou prací jsem se pokusila přiblížit autorskou tvorbu, která na DAMU během čtyřletého studia vznikla.
- Vztah těla a technologií ve scénickém prostoruJan Märcová, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-29Tato diplomová práce je snahou o reflexi využití současných digitálních technologií ve scénickém prostororu a jejich vlivu na hereckou práci. Ve zkratce pojmenovává vývoj a principy neomediálních děl, stejně jako formu Live Cinema a to převážně v divadelním kontextu. Zkoumá postavení reálných, živých objektů/subjektů v kontrastu s imateriálními a virtuálními obrazy, které jsou tvořeny světlem nebo zvukem. Způsoby a možnosti vzájemného vlivu technologií a těl jsou v práci popisovány na příkladech inscenací z českého divadelního kontextu. Jakým způsobem digitální technologie proměňují hereckou práci? Narušují základní divadelní vztah mezi tělem herce a tělem diváka? Jsou mediální formy divadla destrukční pro jeho „liveness“? A jakým způsobem se proměňuje divácké vnímání? Tyto a podobné otázky jsou stěžejní pro předloženou diplomovou práci.
- Živost impulsůJandáčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-28Kateřina Jandáčková ve své diplomové práci s názvem ŽIVOST IMPULSŮ, o skryté roli náhody a intuice v tvůrčím procesu zkoumá skrze její vlastní divadelní praxi především fenomén intuice, díky kterému je možné zachytit a zafixovat veškeré vnější a vnitřní náhodné impulsy při sběru materiálu a hledání tématu pro připravovanou inscenaci, či při jejím praktickém zkoušení. Každý oddíl nese název jedné ze sedmi inscenací z její dosavadní divadelní praxe, kde autorka reflektuje své tehdejší poznatky a závěry, v neposlední řadě také konkrétní problémy, které musela v kontextu zmíněného tématu řešit. Nakonec nalézá společné praktické i tematické pojítko mezi všemi dosavadními inscenacemi, které se slučuje s jejím společenským postojem.