Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "Kubica, Petr"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- České politické dokumentární filmy současnostiJablonská, Linda(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-10-09Diplomová práce s názvem "České politické dokumentární filmy současnosti" mapuje dokumentární filmy, které se zabývají politikou a s ní souvisejícími tématy. Podává několik možných interpretací pojmu "politický dokument" S ohledem na mezinárodní kontext sleduje metodiku práce, otázku dokumentární subjektivity i účinek na diváka. Na základě konkrétních případů nastiňuje současné tendence českého politického dokumentu, představuje režisérské přístupy a zkoumá jejich odezvu u veřejnosti. Zabývá se historickým, politologickým a uměleckým přesahem zmíněných dokumentů a jejich aktuálností s odstupem času. Zmiňuje i podmínky vzniku politických dokumentů, se speciálním důrazem na situaci takových filmů v České televizi. Na konkrétních příkladech připomíná jednu z hlavních funkcí politického dokumentu - službu veřejnosti.
- Globalizace a dokumentární film (Angažovanost v dokumentu)Milošević, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-10-10V poslední desetiletí lze vypozorovat, že se téma globalizace stalo jakousi ?módou?, ale zároveň i důležitým tématem také mezi dokumentaristy. Tato diplomová práce volná esej o hledání souvislostí, udivení se nad fenoménem a snaha o nalezení rámce vztahu angažovanosti, dokumentárního filmu a procesu globalizace. Zabývá procesem globalizace ve vztahu k angažovaném dokumentárním filmu. S důrazem na významné dokumentární filmy o globalizaci vzniklé za posledních pět let ve světě a v České republice. Snaží se obsáhnout pojem globalizace a její rysy, najít spojení a formulovat vliv globalizace na média, přesněji na dokumentární film a uvádí a popisuje příklady dokumentárních filmů s globalizační tematikou.
- Kamera a projektor v nevědomíAbrhám, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-10-06Tato teoretická diplomová práce se zabývá audiovizualitou snů a převodem sdělení ze snových projekcí i archetypů kolektivního nevědomí do znakovosti filmu. Definuje snícího kinooka jako kameru i projektor ve vlastním nevědomí a uvádí úskalí v převodu jeho snových subjektivních znaků do obecně srozumitelného vyprávění. Zaměřuje se na specifika dětského diváka a jeho reflexi pohádek a propojení s dětským živým snem. Dále popisuje dvě metody samotného vědomého vstupu do snu. Metodu vědeckou ? používanou ve spánkových laboratořích k léčbě spánkových poruch a cestu o několik tisíc let starší, která je pro snivce, potažmo pro diváky vstupní branou, kdy dále ukazuje práci na vymezení obrazu z nevědomí a jejich písemné a obrazové zachycení. Uvádí významné filmové zpracování snů a myšlenky klíčových autorů, popisuje jejich celoživotní snahu o soustředěnou manipulaci s filmovým snem a dochází k závěru, že důležitá celková sdělení jsou ve filmech snících autorů skryta ve vícevrstvé struktuře a vyžadují předchozí snovou zkušenost nebo povědomí diváka. Snaží se vymezit pojem snové etiky a věnuje se společným znakům, které pro film vytváří střih a ve snu fungující nelogický dějový převaděč logických sekvencí a uvádí vztah časoprostoru ve filmu a ve snu projekčním i lucidním. Zdůrazňuje, že ve snu můžeme popisovat, nicméně to, co nás vede, abychom sny vnímali už popsat nemůžeme. Snění otevírá druhé světy, které se občas povedou převést i na plátno. Každá snová pozornost vstupuje do hry, když je přivolána a dostane nějaký cíl. Snová pozornost je spíš probuzením a probudit diváky je i cílem této práce.
- Pavel Koutecký a jeho filmová tvorbaPočtová, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-10-06Coje to vlastně autorský rukopis? Úhel pohledu, ze kterého autor nahlíží na danou látku. Jakým stylem zaznamenává děj, do jaké míry do něj vstupuje a snaží se ho ovlivnit, jaké úhly a obrazové ztvárnění používá, jak pracuje se zvukem. Shodneme se, že jen málo režisérů v České republice má tak výrazný a osobitý autorský rukopis jako měl právě Pavel Koutecký. Byl to režisér, který hledal stále nové možnosti a formy vyjadřování se. Diplomová práce mapuje jeho zásadní filmová díla a podává celkový přehled o jeho tvorbě.
- Prolínáni fotografické a filmové tvorby Raymonda DepardonaZáruba, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-10-06Tato práce se zabývá hledáním společných prvků mezi fotografickou a filmovou tvorbou Raymonda Depardona. Popisuje jednotlivé etapy Depardonovy filmové tvorby s přihlédnutím k jeho fotografické praxi. Největší pozornost je v této diplomové práci věnována Depardonově dokumentární tvorbě, která je rozdělena do několika kapitol podle převládajících formálních prvků. Okrajově je zmíněn také Depardonovův první hraný film Empty quarter. Zvláštní pozornost je věnována postavení Raymonda Depardona ve francouzské dokumentární fotografii na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Součástí práce je kompletní filmografie a životopis Raymonda Depardona.
- (Psycho)somatika (ve) filmuNovák, Miloslav(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-10-06Mezioborová teoretická práce (PSYCHO)SOMATIKA (VE) FILMU se zaobírá otázkami vztahu tělesnosti a emocionality filmového diváka. Analyzuje poznatky z psychologie, neurobiologie, estetiky, antropologie, filozofie i věd zabývajících se filmem. Poukazuje na nedávný objev zrcadlových neuronů, umožňující propojení vědeckého popisu při interpretaci významů díla a osobního, emocionálního prožitku. Zdůrazňuje principy, za nichž dochází k akumulaci významů a emocí při sledování filmu. A dále okamžiky, které rozhodují o přijetí celého filmu, a jeho následného hodnocení. Současně pokládá důležitou otázku autenticity zobrazovaného, ve filmu takzvaně hraném a dokumentárním. V neposlední řadě zkoumá temporální podobu filmu. Autor se domnívá, že film se může stát za určitých podmínek rozšířením žité existence člověka, a nikoliv jen virtuální náhražkou jeho nesplněných tužeb a životních přání.
- Rodinný film ako autonómna oblasť dokumentárneho filmuOľha, Adam(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-10-10Vo svojej diplomovej práci by som sa rád zameral na skúmanie rodinných filmov v ich najpôvodnejšej podobe a surovom stave, tak ako ju rodinní filmári zanechali na kotúčoch, kazetách, či pamäťových kartách rodinných filmových kroník. Dôležitým aspektom neporušených záznamov je ich potencionalita, ktorá pramení z nepremyslenej štruktúry, nejasných skladobných princípov, vysokej miery náhodilosti filmovaných scén a celkovej snahy natočiť momenty z rodinného života so všetkými ?chybami?, ktorým sa autor rodinných snímkov mnohokrát nevyhol. Takto surový záznam s jeho nedostatkami vnímam ako vhodnú štúdiu jeho základných východísk a možných interpretácíi - v jeho odlišnosti od akejkoľvek inej filmovej disciplíny ? a možnému priblíženiu k tomu, čo nazývame Autorský film.
- Úvahy o ztrátě posvátna, aneb Osobnost a myšlení pier paola pasoliniho, jak se odráží vjeho dokumentární tvorběŠimíková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-10-06Vzhledem knedostatku do češtiny přeložené, popřípadě originální české literatury o Pier Paolu Pasolinim, rozhodla jsem se svou diplomovou prací uvést čtenáře do složitého myšlenkového světa tohoto autora i za cenu, že jeho jednotlivé aspekty se nebudou přímo týkat dokumentárního filmu. Svou práci jsem tudíž strukturovala do pěti obecných kapitol, znichž každá reprezentuje jiný aspekt Pasoliniho osobnosti a myšlení, vztažený chronologicky kjednotlivým etapám autorova života. Tyto kapitoly jsou každá skicou možných budoucích esejí o Pasoliniho vztahu klidovosti vkontrastu s fašismem, k marxismu, jeho prožívání tělesnosti a konečně o osobitých teoriích filmu, který ho jako způsob vyjadřování přitahoval a dráždil zároveň. Jediná zkapitol, kterou jsem zpodobné skicy rozepsala do konečné podoby eseje je závěrečná, týkající se Pasoliniho vztahu kposvátnu. To proto, že právě tato tématika se odráží především vjeho dokumentární tvorbě, o které jsem jako studentka dokumentaristiky chtěla psát především.