Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by advisor "MAREŠ, Vlastimil"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Česká komorní hudba pro klarinet v netradičním obsazení po roce 1950Coganová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-14Tato práce přináší vhled do dějin české literatury pro klarinet druhé poloviny dvacátého století. Zabývá se komorní hudbou pro specifická nástrojová obsazení s využitím klarinetu. Práce je zaměřena na období let 1950–1999. Úvodní část přináší stručný přehled kulturního vývoje v Československu po druhé světové válce. V další kapitole se zaměřuje na zásadní komorní skladby Bohuslava Martinů a Karla Husy. V další části práce mapuje vývoj hudebního prostředí u nás v letech 1960–1970, zabývá se ansámbly, jež provozovaly tzv. Novou hudbu, a zmiňuje zásadní skladby tohoto období. Dále pojednává o období let 1970–1989 a zaměřuje se na hudbu elektroakustickou, hudbu tzv. Třetího proudu a skladby s bicími nástroji. Závěr práce je věnován porevolučnímu období a ansámblu MoEns.
- Jörg Widmann - Fantasie pro sólový klari netKestřánková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-05Tvorba Jörga Widmanna je sice známá po celém světě, ale v České republice se o tomto skladateli zatím příliš neví. Tato práce má za úkol tento fakt zlepšit a uvést tvorbu Jörga Widmanna do vědomí posluchačů i interpretů v České republice. Práce se zabývá především jeho skladbou Fantasie pro sólový klarinet, která je zde přiblížena ze dvou hlavních úhlů pohledu. Jedním z nich je formální a tektonický rozbor skladby a druhým návod k možné interpretaci a nácviku této skladby. Čtenář se v práci může dozvědět informace o skladatelském přístupu k této skladbě. Důležitou složkou práce je charakteristika efektů soudobé klarinetové hry. Dále se práce věnuje teorii interpretace soudobých skladeb a přístupu k jejich nastudování. Součástí práce je i seznam díla Jörga Widmanna.
- Pařížská šestka a její tvorba pro klarinetPátková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Tato práce se zabývá literaturou pro klarinet Pařížské šestky, skupiny francouzských skladatelů zformované v meziválečných letech. Úvodní kapitola shrnuje historické pozadí a okolnosti vzniku této umělecké skupiny. Druhá přináší informace o životě, zásadních dílech a hudebním vývoji jednotlivých členů a také o roli Erika Satieho jako jejich mentora. Závěrečnou kapitolu tvoří souhrn děl, která tito autoři komponovali pro klarinet, a to převážně z oblasti komorní tvorby. Každé dílo je stručně charakterizováno. Cílem práce je poskytnout ucelený přehled děl, který může interpretovi posloužit jako podklad pro výběr nového repertoáru.
- Původní znění Mozartova klarinetového koncertuLiebigová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-04Bakalářská práce je zaměřená na Mozartův klarinetový koncert (K. 622) a s ním spojené události, jako vznik a první uvedení koncertu. Práce popisuje život prvního interpreta Antona Stadlera, jehož životopis jsem se snažila poskládat z útržkovitých zpráv z encyklopedií a publikací. K této kapitole jsem přidala text, který se týká také autora W. A. Mozarta a údajným Mozartovým přátelstvím s Antonem Stadlerem. Dále jsem se věnovala původnímu znění koncertu, který byl psán pro jiný, již nedochovaný nástroj. Dnešní interpretace koncertu se často liší, důvodem je vývoj nástroje s jiným rozsahem. Notovými ukázkami v kapitole o původním znění klarinetového koncertu jsem se snažila upřesnit místa, která by se dala hrát na původní nástroj. Hlavním zdrojem informací pro bakalářskou práci byly cizojazyčné texty v angličtině, němčině a některé české publikace. Mým cílem bylo shrnout starší informace a obohatit je o další novější postřehy, získané při studiu těchto publikací a nahrávek. Jednu kapitolu jsem věnovala významným českým i zahraničním klarinetistům, kteří se podíleli na interpretaci koncertu. V závěru práce jsem analyzovala dvě odlišné interpretace Mozartova klarinetového koncertu od Sharon Kam a Charlese Neidicha.