Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments by advisor "BOUŠKOVÁ, Jana"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- Česká soudobá tvorba pro harfuHrachovinová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Tato práce se zabývá českou soudobou tvorbou pro harfu, konkrétně sólovými, komorními a koncertantními skladbami českých skladatelů. Shrnuje současný stav bádání, t.j. popisuje čtyři diplomové práce, které se zabývají tématem českého soudobého repertoŕu. Představuje vybrané tvůrce skladeb pro harfu, jmenovitě P.Ebena, J.F.Fischera, I. Loudovou, Z. Matějů, L. Matouška, K. Slavického a P. Zemka pomocí stručných životopisů, soupisu jejich skladeb s použitím harfy a zejména rozhovorů na téma jejich vztahu k tvorbě pro harfu a metódě práce s harfovými specifiky. U vybranných skladeb nastiňuje okolnosti vzniku skladby nebo přináší rozbor. Analytickou kapitolou je Srovnání skladatelských přístupů vybranných skladatelů, které vychází zejména z rozhovorů a z vlastní znalosti skladeb. V príloze je rozsáhlá tabulka soudobých českých autorů a jejich skladeb pro harfu.
- Ewa Jaślar - Walicka - harfistka a učitelkaTokarska, Amelia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Diplomová práce s názvem „Ewa Jaślar-Walicka – harfistka a učitelka” je prací biografickou. Monografie ukazuje Ewu Jaślar v širokém spektru jejího působení od školních let v Polsku a zlomového okamžiku vycestování na Mezinárodní harfovou soutěž v Hartfordu ve Spojených státech v roce 1969, přes dlouholetou hudební kariéru v souboru The New York Harp Ensemble, až po návrat do vlasti po třiadvaceti letech a pedagogickou, pořadatelskou a popularizační činnost. Díky širokému tvůrčímu rozpětí Ewy Jaślar-Walické v oblasti hudby bylo možné věnovat jednotlivým aktivitám samostatné kapitoly. Zdrojem informací použitých v diplomové práci byly především rozhovory s mou dlouholetou učitelkou, dále novinové články a internetové prameny. Chtěla jsem také popsat pedagogické základy, na nichž jsou postaveny pracovní metody paní profesorky a náležitě ocenit její skutečný vliv na žáky a studenty. Tato monografie je první prací věnovanou Ewě Jaślar-Walické a dodatečnou motivací k jejímu napsání byl okamžik, kdy paní profesorka ukončila svou pedagogickou činnost na Státní všeobecně vzdělávací hudební škole Stanisława Moniuszka v Bílsku-Bělé v Polsku.
- Francouzští harfový virtuózové a jejich skladatelský přínosMousa Bacha, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-24Francoužství harfový virtuózové a jejich skladatelský přínos - je zaměřena na harfisty od vzniku jednozářezové harfy, počínaje Jeanem-Pierrem Bauerem až po Dominika Bouchauda, který zastupuje harfisty druhé poloviny dvacátého století.Tito umělci často pocházeli z harfenických rodů, ve kterých se řemeslo , stejně tak jako v jiných oborech , dědilo. Francoužští virtuózové byli aktivními sólovými i komorními hráči, pedagogy, teoretiky i inovátory harfového mechanismu. Zasloužili se o rozšíření harfového repertoáru, díky svým originálním dílům i transkripcím děl, které původně nebyly určené harfě. Jejich zásluhou vzniklo mnoho harfových metod, které pomohly zdokonalit techniku mnoha studentům a podle těchto učebnic se učí žáci nejen ve Francii i v současnosti. Henriette Renié, Marcel Grandjany, Carlos Salzedo a další virtuózové inspirovali svoji vysokou uměleckou kvalitou i jiné umělce k tvorbě pro tento nástroj.Mezi skladateli, kteří se nechali okouzlit zvukem harfy byli C.Debussy, A.Roussel, M.Ravel,A.Ginastera, A.Caplet a mnoho dalších.....
- Harfa a její využití v operní tvorběJouzová, Kamila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-09Bakalářská práce se zaměřuje na využití harfy v operní tvorbě. Na začátku je stručný nástin historie tohoto hudebního nástroje a jeho vývoj od raných harf po dnešní pedálové, které se už běžně využívají v orchestrech. Dále následuje výběr dvanácti významných českých i světových operních skladatelů a u každého z nich je uvedena opera podle významu doma či v zahraničí nebo kvůli netradičnímu využití harfy. V rozboru jednotlivých děl jsou zahrnuty základní informace o každém autorovi, děj opery a ukázky z harfových partů s vysvětlivkami.
- Historický vývoj hry na harfu na Novém ZélanduDoležilová Huangová, Jo-Chih(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Tato diplomová práce rozebírá historii harfy a harfistů Nového Zélandu. Díky deníkům Harp Society of New Zealand získáváme informace o tom, co je to za společnosti, jaké jsou její cíle a minulé, současné a budoucí projekty. Práce se soustředí na studium deníků, osobní rozhovory se současnými harfisty a rodinnými příslušníky těch minulých, pomocí kterých rozkrývá historii a osobnosti harfy na Novém Zélandu. Další kapitola se soustředí na mezinárodní i domácí harfisty, kteří na Zélandu vystupují v minulosti i současnosti. Třetí kapitola je zaměřena na další osobnosti, které přispěly k rozvoji harfy na Novém Zélandu. V následující části je provedeno srovnání života harfistů v minulosti a současnosti, porovnání se také soustředí na učební metody dřívější a dnešní. Na závěr se práce věnuje rozboru, dvou skladeb od zélandských skladatelů, kteří využívají harfu k zachycení unikátního zvuku Nového Zélandu.
- Jana Boušková Umělecký život harfistky Jany BouškovéHrachovinová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Tato bakalářská práce obsahuje především životopis a komentovanou diskografii Jany Bouškové. Popisuje důležité události a nesčetné úspěchy uměleckého života této světoznámé harfistky, v kapitole diskografie pak nabízí následující údaje ( jsou-li dostupné) o všech kompaktních discích, na kterých se Jana Boušková podílela : název, číslo, interpreti, vydavatel a rok vydání, čas a místo nahrávání , hudební a zvukový režisér, obsah. V závěru práce shrnuji jednotlivé aspekty významu Jany Bouškové pro českou kulturu. Čerpala jsem především z osobních rozhovorů s mojí paní profesorkou doc. Janou Bouškovou a z materiálů, které mně zapůjčila ( brožury ze soutěží a z harfového kongresu, programy koncertů, kompaktní disky, novinové výstřižky). Dalším významným zdrojem informací mně byl internet. Rozhovor mně laskavě poskytla také matka doc. Jany Bouškové, profesorka Pražské konzervatoře Libuše Váchalová.
- Koncertní pedálové harfy v pojetí světových výrobcůOkénková, Aneta Violeta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-07Tato práce se věnuje výčtu nejvýznamnějších a nejuznávanějších světových výrobců pedálových harf. Jejím cílem je zejména podrobně přiblížit historii vzniku jednotlivých dílen a jejich přínos ve výrobě moderní pedálové harfy. V textu nejsou záměrně zmiňovány harfy s jinou přelaďovací mechanikou než je pedálová a spíše než historii vývoje pedálové harfy se práce zaměřuje na současné pojetí výroby tohoto nástroje.
- Libuše Váchalová - harfistka a pedagožkaŤuková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-09Abstrakt Předmětem této práce je přiblížit čtenáři osobnost Libuše Váchalové a její profesní působení na české hudební scéně. Především se pak zaměřuji na její dlouholeté pedagogické působení na Pražské konzervatoři a nejen tam. Práce obsahuje rovněž seznam všech jejích studentů z Pražské konzervatoře. Další, z podrobně rozebíraného tématu, je její nepopiratelný vliv na nově vznikající kompozice pro sólovou harfu, ale i pro mnoho netradičních komorních obsazení s partem harfy. V závěru práce je uveden seznam všech skladeb, které Libuše Váchalová nahrála pro Český rozhlas. Také přikládám několik ukázek programu koncertů harfové třídy Pražské konzervatoře.
- Nejvýznamnější osobnosti České harfové školy 20.stoletíHädler, Roxana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-04Práce se zabývá životem a činností představitelů české harfové školy. Nejvýznamnějším osobnostem jsou v práci věnovány jednotlivé kapitoly s podkapitolami o jejich pedagogické činnosti a dalšími zajímavostmi. V závěru práce jsou pak zmíněna jména, jejichž nositelům se v rámci rozsahu práce nepodařilo věnovat celou kapitolu, a případně další doplňující informace o české harfové škole.
- Neznámý harfový manuskript od Elias Pari sh Alvarse v archivu Českého muzea hudby v PrazeCarrara, Simona(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-24V souhrnném seznamu děl harfisty a skladatele E.P. Alvarse nebyla dodnes ani zmínka o skladbě pro sólovou harfu s názvem " Grande Fantasie sur des Airs Nationaux Anglais" ( Velká fantazie na anglické národní písně). Skladbu jsem objevila v archivech Českého muzea hudby v Praze, jedná se o Alvaresem signovaný manuskript z roku 1843,který nebyl publikován. Ústřední část práce se věnuje manuskriptu samotnému zkoumanému z formálního, harmonického, stylistického i historického hlediska. Po krátkém úvodu do hudebního žánru fantazie je každá z písní popsána podrobněji, včetně historického pozadí. Nejdůležitější částí práce je kritické vydání manuskriptu, v němž velmi pozorně sleduji všechny poznámky samotného Alvarse. Po části, jež se věnuje životním osudům postavy skladatele, jeho dílu a jeho době, se krátce zabývám i dvouzářezovou harfou, která měla od roku svého patentování (1810) hlavní slovo ve světě harfové hudby. Alvarsova jedinečná Velká fantazie se na světlo dostává po sto šedesáti devíti letech od svého složení. Jsem velmi ráda, že ji ve své práci mohu prezentovat.
- Nové poznatky v technice harfové hry po mém několikaletém studiu v PrazeXing, Yan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-07Hlavním tématem mé práce je popis získaných poznatků ve studiu hry na harfu. Během svého studijního pobytu v Praze jsem srovnávala své zkušenosti ze studia hry na čínské strunné drnkací tradiční nástroje s technikou a výukou hry na koncertní pedálovou harfu v Evropě. Na základě pozorování a vlastní praxe jsem zjistila rozdíly ve stavbě nástroje, technice hry a postavení rukou při hře. Dále rozdíly v notaci, které souvisí s metodami výuky hudební teorie a poslechových cvičení v České republice, se kterými jsem se ve své vlasti nesetkala. Neméně důležitým poznatkem je aktivní uvolnění a metodické postupy při nastudování skladeb a jejich následném koncertním provedení. Závěrečným shrnutím těchto poznatků je, že všechny tyto aspekty mají úzkou spojitost s hudebním výrazem a společně tak tvoří jeden celek napomáhající k dokonale interpretaci hudby.
- Osobnosti harfové třídy Royal College of Music v LondýněBlažková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Tato bakalářská práce s názvem Osobnosti harfové třídy Royal College of Music v Londýně je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole je stručně přiblížena historie a vývoj harfy pro lepší představivost a možnost porovnání nástrojů v dalším textu. Dále první kapitola skýtá ve svém textu průřez historií RCM, neboť právě tato univerzita je pojítkem všech osobností zmíněných v této práci. Druhá kapitola je rozdělena do osmi podkapitol, přičemž každá z nich přibližuje život a hudební úspěchy daného vyučujícího. Jsou zde sesbírány a spojeny v jeden celek dostupné informace z nejrůznějších zdrojů o těchto harfistech. Třetí, a zároveň poslední, kapitola přibližuje tři z pěti největších současných londýnských symfonických orchestrů, ve kterých působili harfisté vyučující na RCM. Tyto orchestry jsou světově proslulá tělesa s dlouholetou tradicí. Hráči, kteří jsou jejich členy, musí vynikat vysokou uměleckou kvalitou, což vypovídá o úrovni těchto hudebníků.
- Preludes Op. 28 for piano by Chopin played on harp - A ComparisonStankovic, Katarina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-06Solo harp performance has gained a tendency towards playing solo piano works on harp. Because of the different technical properties of the two instruments, hence the different way of playing, each individual piano piece requires new solution and cannot solely rely on some previously established universal instruction regarding this matter. My master thesis consists analysis of Chopin Preludes Op. 28, the analysis that focuses on examining the methods of adjusting elements of musical text for the harp, which can range from the possibility of literal transcribing, to unavoidable deviations from the original due to the technical impossibility of playing the exact musical text.
- The Chinese composer Tan Dun and his compositions for harpYip, Yun Ching(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Regarded as one of leading composers of the Chinese “New Wave”- the generation of artists, writers and composers that came to international prominence in the early 1980s, Tan Dun’s combination of Chinese ancient arts, contemporary compositional technique and modern media contributes to the uniqueness of his work. This study examines three of Tan’s compositions which are written for harp- “In Distance” (1987), “Circle with Four Trios, Conductor, and Audience” (1992) and “Nu Shu- the Secret Songs of Women” (2013). It explores how Tan rooted his music in his Chinese heritage and appeals to an international music audience at the same time. This study investigates how Tan draw inspirations from Chinese philosophical and cultural traditions, imitating Asian timbre and using familiar Asian musical features recognizable by international audience.