Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments by advisor "Boušková, Jana"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- Ana Brateljevic: Magisterský koncertBrateljevic, Ana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04
- Antónia Zelinková - bakalářský koncertZelinková, Antónia(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-28
- Dohnalová Ivana : Magisterský koncertDohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08
- Hedvika Jouzová - bakalářský koncertJouzová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-28
- Ivana Dohnalová - bakalářský koncertDohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-28
- Pavel Šebesta : bakalářská práceŠebesta, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-08
- Pedagogika hry na harfu u dětí předškolního a školního věkuDohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-28Tato bakalářská práce je zaměřena na výuku hry na harfu u dětí předškolního a školního věku. Snažila jsem se podrobně vysvětlit tvoření tónu, pozici hráče u nástroje a základní technické problémy harfové hry, jako jsou stupnice a akordy. Vycházela jsem z tradic české harfové školy, jejíž vývoj stručně popisuji v úvodu. Text je proložen názornými fotografiemi. Čerpala jsem zejména z konzultací se svou pedagožkou, renomovanou harfistkou Mgr. Janou Bouškovou, také s její matkou Libuší Váchalovou a ze svých zkušeností. Mohla by sloužit jako metodická příručka učitelům, kteří během své pedagogické praxe nenabyli dostatečných zkušeností, ale také samoukům.
- Pokus o vytvoření školy základů hry na harfu.Dohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Tato diplomová práce je zaměřena na českou metodiku hry na harfu. Obsahuje stručný vývoj harfy, popis nástroje a jména pedagogů Pražské konzervatoře od jejího založení dodnes. Snažila jsem se podrobně popsat postavení ruky, tvoření tónů, úhoz i pozici hráče u nástroje. Pomocí krátkých notových ukázek jsem se pokusila vysvětlit základní technické prvky harfové hry. Česká metodiky je v tomto oboru ojedinělá a výjimečná. Čerpala jsem především z odborných knih Marie Zunové, Bedřicha Dobrodinského a z výroční knihy Pražské konzervatoře. Vše jsem také konzultovala se svou pedagožkou, doc. Janou Bouškovou a její matkou, profesorkou Pražské konzervatoře, Libuší Váchalovou.
- Postavení harfy v hudbě do roku 1720Šebesta, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-08Tématem této práce je postavení harfy v evropské hudbě do roku 1720. kdy se objevila první pedálová mechanika. Výraz "hearpe" použil v 6. století n.l. biskukp Venantius Fortunatus ve svých spisech. Středověké latinské názvosloví je nejednoznačné. Ma stejný typ nástroje byly používány názvy : lyra, harfa, cithara, kytharis, a podobně. V roce 1511 vydal Sebastian Virdung organologickou učebnici, jež se stala základem pro další vývoj nejen nástrojové teorie, ale i praxe. Hráči na harfu jsou raně novověkou ikonografií zobrazení v královských komorách, salónech, banketových scénách a průvodech, jako sólisté nebo jako součástí souborů. Harfa spoluúčinkovala při zpěvu balad, při přednesu poezie, ale i při náboženských obřadech. Zatímco starověké spisy informují, že na herfu hrály spíše ženy, středověká ikonografie vkládá tento nástroj více do rukou mužům, při biblických námětech pak andělům.
- Psychická príprava pred koncertomZelinková, Antónia(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-28Práca obsahuje pohľad na interpretačné umenie z rôznycg hladísk. Prevažne sa však zameriavam na praktickú, no najmä psychickú prípravu pred koncertom, ktorej sa v mnohých prípadoch nevenuje až taká pozornosť, aká by bola potrebná. V tejto práci rozoberám ako zmýšl´a študent hudobného interpretačného umenia pri študovaní hudobného diela, jeho najčastejšie chyby a chybné postoje jak pri samotnom študovaní,tak aj jeho interpretovaní.
- Ťuková Dominika : Bakalářský koncertŤuková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07
- Vývoj moderní harfyŤuková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Bakalářská práce pojednává o vývoji harfy od starověku do 20.století. V úvodu nalezneme původní mýty, jak a kde harfa vznikla. Postupně se čtenář dostane přes Egyptské harfy , Italské a Španělské harfy až k harfám současné doby. Zde je podrobně rozebraný způsob stavby a materiály, které se pro stavbu harfy používají. Součástí práce je detailní pohled do dílny českého stavitele harf Rudolfa Chvojky a kontrastně k tomu seznámení s jednou z největších fabrik na výrobu harf společnosti Lyon & Healy. Část práce se také věnuje netradičním harfám a harfám mimoevropským. Cílem práce je srozumitelné seznámení čtenáře s historií a vývojem těch nejzákladnějších a nejzajímavějších harf, které v historii tohoto nástroje vznikly.
- Významný český harfista a pedagog dvacátého století, Karel PatrasJouzová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-28Karel Patras byl významným českým harfistou a pedagogem dvacátého století. Hru na harfu studoval na Státní konzervatoři a Akademii múzických umění . Již jako student konzervatoře byl angažován do našeho předního orchestru, České filharmonie, nejprve jako druhý harfista a po odchodu Bedřicha Dobrodinského se stal prvním harfistou. V ČF působil celých čtyřicet let. K.Patras byl pedagogicky činný na Státní konzervatoři a na Akademii múzických umění v Praze, kde vychoval mnoho výborných harfistů, kteří se uplatnili, jak na koncertních pódiích, tak jako hráči v orchestru.
- Život a dílo Eliase Parish AlvarseBrateljevic, Ana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-04Tato práce je věnována životu a dílu Elias Parish Alvarse ( 1808 - 1849). Skladatel a harfista, který byl znám jako " Liszt harfy". Mým nápadem bylo popisovat historické období kdy žil a přirozeně nově zkonstruovanou dvou-akci harfy, a tak je zde jeho životopis s podrobným popisem o mnohých cestách, které podnikl. Kapitola o jeho práci shrnuje jeho vývoj jako skladatele, ale je tam zahrnut také pohled na harfovou techniku, kterou používal. Zajímavá kapitola se vztahuje na Parish Alvarsovu učební metodu, seznam jeho prací, a vydavatelů. Doufám, že tato práce bude zajímavou a užitečnou pro mladé harfisty a rozšíří znalosti o uznávaném harfistovi a hudebním skladatelovi jako je Elias Parish Alvars.