Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments by advisor "Ericsson, Mikael"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- L.van Bethoven a violoncelloPetr, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Ludwig van Beethoven obohatil violoncellovou literaturu o samostatnou formu violoncellové sonáty. Významné jsou i jeho variační cykly pro violoncello a klavír. V této práci jsou všechny tyto skladby zmíněny a jsou rozebrány podmínky, které umožnily jejich vznik. Jeho 5. sonáta pro violoncello a klavír, D dur, op. 102 č. 2 je podrobněji analyzována. Prostor je rovněž věnován Koncertu pro klavír, housle, violoncello a orchestr C dur, op. 56, který je zásadní z hlediska vývoje moderního samostatného violoncellového koncertu. Zhodnocena je i funkce violoncella v Beethovenových smyčcových kvartetech.
- Miloš Sádlo - violoncellista a pedagogUrban, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Tato bakalářská práce je zaměřena na zhodnocení osobnosti Miloše Sádla, uznávaného violoncellisty a pedagoga, není však jeho uceleným portrétem. Snaží se zachytit nejdůležitější body jeho kariéry jak na poli sólového a komorního hraní, tak na poli pedagogickém. Tato práce je rozdělena do dvou částí. První část se v sedmi hlavních kapitolách soustředí na umělecký vývoj Miloše Sádla od jeho dětství přes studium violoncella u K. P. Sádla a účinkování v komorních souborech až po zdokonalení se na mistrovském stupni u Pabla Casalse. V druhá část je rozdělena do třech hlavních kapitol a věnuje se pedagogickému odkazu Miloše Sádla. V poslední kapitole této části jsou zařazeny rozhovory se studenty Miloše Sádla.
- Mucha Pavol : Magisterský koncertMucha, Pavol(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08
- Pech Jan : Bakalářský koncertPech, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08
- Petr Václav : Bakalářský koncertPetr, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07
- Urban Vojtěch : Bakalářský koncertUrban, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08
- Violoncellové sonáty Paula HindemithaPech, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Práce se věnuje tématu sonát pro violoncello v díle skladatele Paula Hindemitha. Záměrem bylo vytvoření souhrnu informací, které by mohly sloužit pokročilejším čtenářům a interpretům. Úvodní kapitola obsahuje stručný životopisný přehled, sloužící k pochopení historických souvislostí a charakterizaci Hindemitha jako významné hudební osobnosti. Tato kapitola je doplněna o přehled jeho tvorby pro violoncello a postřehy ohledně jeho kompoziční práce. Následující čtyři kapitoly obsahují detailnější popisy Hindemithových sonát, které dosud vyšly tiskem. O sonátách jsou uvedeny informace týkající se jejich vzniku a větné stavby. Rozbory jsou doplněny ukázkami notového materiálu. Výsledkem jsou tedy především komentované informace využitelné pro interpretaci. Vzhledem k různým časovým obdobím vzniku těchto sonát můžeme sledovat i vývoj Hindemithovy skladatelské techniky.
- Život a dielo Ladislava Kupkoviča so zameraním na vybrané kompozície pre violončeloMucha, Pavol(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Ciel´om predkladanej diplomovej práce je dokumentácia života a diela významného slovenského skladatel´a Ladislava Kupčoviča ( *1936) so zameraním na jeho vybrané vilončelové kompozície. V prvej části práce autor podává informácie o osobnostnom vývine L.Kupkoviča ako huslistu - dirigenta - skladatel´a na pozadí jeho kl´učových hudobných diel. Sústred´uje sa na estetický rozbor avantgardných kompozícií, ktoré významnou mierou zarezonovali na slovenskej hudobnej s´céne 60. rokov, ako napriklad Mäso kríža a Osemhran samoty, nudy a strachu. Vyzdvihuje skladatel´ove organizačné schopnosti ( súbor Hudba dneška, medzinárodný festival súčasnej hudby v Smoleniciach podl´a vzoru letných kurzov v Darmstadte), ktoré mu zabezpečili styky so zahraničím a v konečnom dôsledku umožnili jeho emigráciu do Západného Nemecka po invázii vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v auguste 1968. Dôležité miesto v práci zastává kapitola o štýlovom prerode skladatel´a od atonálnej a serialistickej kompozície ku tradičnej, totálnej kompozícii s využitím dôslednej motivickej práce. V následujúcej kapitole sa auto´r venuje formovo - harmonickému rozboru vybranných diel L. Kupčoviča pre violončelo z jeho totálneho obdobia. Analýzy sú ilustrované notovými ukážkami úryvkov diel. Ako cenný zdroj informácií autorovi poslúžili Kupkovičove memoáre, ktoré však zatial´nevyšli knižne, a taktiež osobné konzultácie so skladatel´om.