Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by advisor "DUŠEK, Jan"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- Bedřich Smetana "Braniboři v Čechách" - komplexní scénografický projekt operyChroňáková, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-17Tato bakalářská práce se zabývá operou Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách. Součástí práce je rozbor díla z pohledu 19. století, kdy opera vznikla, 13. století, kde se odehrává děj opery, a z pohledu dnešního divadelního tvůrce, či diváka. Důležitou částí práce je popis, jakým způsobem se opera v minulosti inscenovala, přičemž je velký důraz kladen na inscenaci z roku 1945 ve scénografickém podání Františka Tröstera. Závěr práce je věnován vlastnímu výtvarnému zpracování opery.
- Bohuslav Martinů: "Řecké pašije" - komplexní scénografický projektMorávek, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-10Seznámení s tématem Řeckých pašijí. Nikos Kazantzakis a Bohuslav Martinů - vznik opery. Srovnání inscenací Řeckých pašijí. Kosýmní a scénografické řešení inscenace.
- Georges Bizet "Carmen" - komplexní scénografický projekt operyRiegerová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-17Tato bakalářská práce pojednává o opeře Carmen. Nejprve je představeno původní dílo Georga Bizeta a zasazeno do širších souvislostí: vznik libreta, první inscenace a přijetí díla veřejností. Následuje rozbor pěti uměleckých ztvárnění, které se vymykají tradičnímu pojetí opery Carmen a předkládají divákovi toto dílo originálním způsobem. Takovým ztvárněním je například La Tragédie de Carmen, v níž se divák díky Brookově snaze setkává s umocněnou dramatickou stránkou Bizetova díla. Třetí část práce se věnuje scénografické realizaci opery Carmen od Františka Tröstera z roku 1946 a 1954. V závěrečné části je představeno kostýmní a scénografické řešení Carmen, které vytvořila autorka bakalářské práce.
- Giuseppe Verdi "Aida" - komplexní scénografický projekt operyHolubová, Linda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Tato bakalářská práce pojednává o opeře Aida. V první části práce je představeno dílo Giuseppeho Verdi, okolnosti vzniku libreta, první inscenace a přijetí opery veřejností. Další kapitola věnovaná egyptománií v období vzniku opery a část zabývající se vlivem egyptského umění na českou kulturu 19. a 20. století. V následující kapitole jsou podrobně popsány scénografické postupy, které využil ve své realizaci opery Aida František Tröster v roce 1957. V závěrečné části je představeno kostýmní a scénografické řešení Aidy, které vytvořila autorka bakalářské práce.
- Jacques Offenbach "Hoffmannovy povídky" - komplexní scénografický projekt operyŠtěpančíková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Tato bakalářská práce se zabývá operou Hoffmannovy povídky Jacquesa Offenbacha. Rozborem povídek, kterými byla opera inspirována, se snažím najít souvislosti s Hoffmannovým životem. Věnuju se častým motivům v Hoffmannově literární tvorbě, které pronikají i do opery a popisuju pocit tísnivosti, který je často v konfrontaci s Hoffmannovou tvorbou navozen. Zvláštní kapitola je věnována dvěma inscenacím v Bratislavě – z roku 1935 a 2019. V závěru práce se věnuju vlastnímu scénografickému řešení opery.
- Leoš Janáček: "Z mrtvého domu - komplexní scénografický projektGsöllhoferová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-21Cílem této práce je vytvořit ucelenou scénografickou koncepci včetně kostýmních návrhů k opeře "Z mrtvého domu" - poslední opeře českého hudebního skladatele přelomu 19. a 20. století Leoše Janáčka. Mimo vlastního výtvarného projektu se práce zabývá osobností Leoše Janáčka a jeho další tvorbou, problematikou odnětí svobody, prostředím ruských vězení a stručným rozborem slavných uvedení opery "Z mrtvého domu". Toto předchozí studium spolu s inspiračními zdroji z výtvarného umění a beletrie ovlivnily tvorbu mého vlastního scénografického řešení. Vzniklá koncepce by měla umožnit inscenovat operu "Z mrtvého domu" moderním nepopisným způsobem a současně brát zřetel na historické reálie a ctít původní skladatelovu ideu.
- Modest Petrovič Musorgskij "Boris Godunov" - komplexní scénografický projekt operyStříteská, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-18Práce se zabývá problematikou opery Borise Godunova a jejímu zpracování v rámci bakalářského studia na katedře Scénografie. Obsahuje seznámení s dramatem a kontextem. Vysvětlení možných metod a způsobů práce. V závěru se nachází záznam a zhodnocení mého výsledného projektu.
- Scénografie hudebního divadla. Opera B. Martinů a G. Neveuxe "Julietta" - komplexní scénografický projektTereba, Ján(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Abstrakt V prvej časti mojej bakalárskej práce budem rozoberať príčiny a obdobie vzniku surrealizmu, jeho prejavy ako vo sfére literárnej a filozofickej, tak aj jeho presahy do výtvarného umenia. Na jednotlivých príkladoch uvediem metódy surrealistickej obrazovej imaginácie. Popíšem vplyv surrealizmu na svetové a České divadlo a prehodnotím v akej miere divadlo vychádzalo zo surrealistickej metodiky. Analýza a snaha o rekonštrukciu inscenácií Julie aneb snář a Julietta aneb snář na základe získaných vedomostí. Vyvodenie záveru. V druhej časti, venovanej vlastnému konceptu výtvarného riešenia, predstavím, na základe znalostí o surrealizme a divadle ovplyvneným surrealizmom, moje vlastné scénické a kostýmové riešenie k opere Bohuslava Martinů Julietta aneb snář. V závere prepojím výsledky obsiahnuté v prvej časti s výsledným konceptom. Cieľom by malo byť zistiť, či a ako sa prejavili naštudované materiály na finálnej koncepcii.
- Scénografie hudebního divadla. Opera B. Martinů a G.Neveuxe "Julietta" - komplexní scénografický projektBrotánková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-05Tato práce si klade za cíl v teoretické rovině rozebrat způsob nahlížení Bohuslava Martinů na hudební tvorbu ve spojitosti s jeho scénickými divadelními díly. Soustředí se na skladatelovy poznámky o soudobém scénování opery a obecně vůbec o smyslu opery. Srovnává jeho uvažování s tehdejšími tendencemi surrealistické avantgardy týkající se scénografiie. Zabývá se přenositelností surrealistických principů na jeviště, jejich dramatickým potenciálem a odlišným přístupem čelních představitelů české surreálné avantgardy k této problematice. Druhá část práce se zastavuje u interpretace opery Julietta (Snář) a rozebírá možnosti jejího scénografického a kostýmního řešení.