Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by advisor "HRDINOVÁ, Radmila"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- Analýza inscenace SternenhochDrábková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-14Bakalářská práce obsahuje analýzu inscenace Sternenhoch uvedené Nové scéně Opery Národního divadla v roce 2018. Analýza začíná porovnáním knižního romaneta Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternehocha a operního libreta a hudby Ivana Achera. V divadelní adaptaci se Acher inspiroval především oblastí fabule založenou na rozmanitosti klímovské lásky. V další části práce se věnuji prvnímu světovému uvedení Acherovy opery v režii Michala Dočekala, respektive postupně přistupuji k analýze všech divadelních komponentů inspirovaných estetikou velké italské opery 19. století. Kromě rozboru akustického a vizuálního komponentu věnuji podstatnou část práce příznačně vrstveným dramatickým osobám ztvárněnými několikanásobnými hereckými postavami. V závěru shrnuji všechny estetické principy a zařazuji inscenaci do širšího dramaturgického konceptu Opery národního divadla a některých českých oper napsaných a uvedených v posledních letech.
- Analýza vztahu Ivana a čerta v inscenacích Bratrů Karamazových v režii Lukáše Hlavici a Vladimíra Morávka.Sedláková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-13Bakalářská práce se zabývá analýzou vztahu mezi postavami Ivana Karamazova a jeho halucinace v podobě čerta v inscenacích Dostojevského Bratrů Karamazových. Pro analýzu zvolila autorka inscenaci Dejvického divadla v režii Lukáše Hlavici a inscenaci Divadla Husa na provázku v režii Vladimíra Morávka. Za pomoci poznatků z odborné literatury a záznamů divadelních představení obou inscenací se zaměřuje na konkrétní popis divadelních situací a jejich následný rozbor a interpretaci s ohledem na zvolené téma. Práce se zároveň snaží popsat odlišné přístupy, s nimiž každý z režisérů k tvorbě dvojnického vztahu ve své inscenaci přistupoval, a porovnat je. Hlavicova inscenace staví vztah Ivana a jeho čerta na hře a přetvářce. Čert–lokaj si s Ivanem pohrává, nechává ho si myslet, že jejich síly jsou vyrovnané. Ivan je díky tomu schopen vést s čertem dialog. Naproti tomu Morávek dává čertu podobu odporného plaza, který nahání Ivanovi hrůzu do té míry, že Ivan téměř není schopen s ním komunikovat. Navíc se v inscenaci daleko více rozehrává Ivanovo šílenství, neboť Morávek nechává na scéně ožít některé Ivanovy představy a strachy.
- Čechovův Racek v Národním a Dejvickém divadleLoužný, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-07Tato bakalářská práce si klade za cíl popis a analýzu dvou divadelních inscenací hry Racek od Antona Pavloviče Čechova. Snaží se najít podobnosti a rozdíly v režijní koncepci Michala Vajdičky (Dejvické divadlo) a Michala Dočekala (Národní divadlo), a to zejména s důrazem na interpretaci vybraných postav. Během samotné analýzy vedle sebe klade rozdílná řešení konkrétních situací a dochází k dílčím závěrům, které jsou shrnuty v závěru práce. Výsledným poznatkem je, že ač se způsob režie liší, akcentují oba režiséři téměř shodná témata.
- Činohra Davida RadokaHorčicová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-04Tato práce se zabývá činoherními inscenacemi režiséra Davida Radoka na českých scénách. Konkrétně se jedná o inscenace Odcházení v divadle Archa, Jak se vám líbí před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově se souborem Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a Troilus a Kressida v Národním divadle v Praze. Práce nahlíží na tvorbu režiséra a popisuje ji ze čtyř různých aspektů, z nichž každému je věnována jedna kapitola. Jsou jimi práce s textem, scénografie, zvuk a hudba a herectví. Na základě těchto kritérií se práce pokouší charakterizovat režisérův rukopis, přístup k jednotlivým složkám divadelního díla a zařadit jeho tvorbu do kontextu českého činoherního divadla.
- Divadelní adaptace románu Spalovač mrtvolJoachimsthalerová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-13Tato bakalářská práce se zabývá dvěma posledními divadelními adaptacemi novely Ladislava Fukse Spalovač mrtvol, tedy inscenací Spalovač mrtvol Činohry Národního divadla a Spalovače mrtvol Divadla Petra Bezruče v Ostravě, kteréžto byly uvedeny obě v roce 2016. První část práce je seznámením s tím, co Spalovačům mrtvol z roku 2016 předcházelo, tedy krátký rozbor samotné novely, její filmová podoba a předcházející divadelní inscenace. Cílem práce je postihnout rozdíly u těchto dvou posledních inscenací, které vychází jednak z dramatizací novely, ale především ze samotného inscenačního tvaru, tj. scénografie, prostoru, režijní a dramaturgické práce a herectví.
- Od Tomáše Vůjtka k Ivanu KrejčímuSkalická, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Tato bakalářská práce si klade za cíl popsat proces jevištní realizace tří textů: S nadějí, i bez ní, Smíření a Slyšení dramatika Tomáše Vůjtka. Snaží se zachytit a analyzovat jednotlivé fáze tvůrčí práce od prvotních inspiračních zdrojů a vzniku textů až po výslednou inscenační podobu děl v režii Ivana Krejčího. Pozornost je věnována především rozboru činnosti dramatika, dramaturga a režiséra v průběhu celého zkušebního procesu. Základním zdrojem informací jsou rozhovory s tvůrci, odborné recenze, videozáznamy inscenací a v neposlední řadě mé vlastní divadelní zážitky ze zhlédnutých představení Vůjtkových her v Komorní scéně Aréna v Ostravě. Při svém zkoumání jsem se primárně zaměřila na charakterizaci Vůjtkova tvůrčího stylu a jeho specifického přístupu, jakým kloubí historická fakta s kritickou reflexí současnosti. Následně se zamýšlím, zda je tato část Vůjtkovy tvorby ojedinělá v kontextu vývoje současné české dramatiky. Závěrem shrnuji, jaký vliv měly Krejčího inscenace Vůjtkových historických her pro další směřování Komorní scény Aréna.
- Pět sezón Studia Hrdinů: pokus o portrét nového pražského divadlaMášová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-13Tato bakalářská práce se pokouší nastínit portrét pražského divadla Studio Hrdinů v jeho prvních pěti sezónách fungování mezi lety 2012 a 2017. Práce nejprve objasní vznik samotného divadla a chronologicky zreflektuje vývoj a události sledovaných divadelních sezón. Poté se podrobněji zaměří na jednotlivé významné a výrazné složky samotného divadla, které samostatně charakterizuje a postupně tak dovytvoří základní portrét Studia Hrdinů.
- Shakespearovské inscenace Jana MikuláškaLásková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-10V této bakalářské práci se snažím postihnout základní principy tvorby režiséra Jana Mikuláška. Na konkrétních příkladech ukázat jejich charakteristické rysy a jejich úskalí ve vztahu k dramatickému textu. Práce se zaměřuje na rozbor shakespearovských inscenací Jana Mikuláška: Hamleta v Divadle Husa na provázku a Macbetha v Divadle v Dlouhé. Základním zdrojem informací pro mou práci jsou kritické reflexe inscenací, rozhovory s tvůrci, odborná literatura, videozáznamy inscenací a v neposlední řadě mé vlastní divadelní zážitky a texty divadelních her Williama Shakespeara: Hamlet v překladu Zdeňka Urbánka a Macbeth v překladu Jiřího Joska.