Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by advisor "JOBERTOVÁ, Daniela"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Groteska v současném španělsky psaném dramatuMelicharová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-18Tato práce se zaměřuje na současnou španělskou a argentinskou divadelní aktovku s rysy grotesky. Klade si za cíl seznámit s tvorbou pětice divadelní autorů, Esteve Solera, Victora Winnera, Rafaela Spregelburda, Alejandra Tantaniana a Javiera Daulteho. Španělská tvorba je zde reprezentována Solerovou trilogií Proti pokroku, Proti lásce, Proti demokracii. Jedná se o tři tematicky provázané hry, z nichž každý se skládá ze sedmi miniaktovek. Argentinskou grotesku zastupuje Winnerova aktovka Pohlednice z cest a hra zbývající trojice autorů, Lidský rozměr. Práce objasňuje kontakty mezi španělským a argentinským divadelním světem a specifika španělsko-argentinského divadelního kontextu. Zkoumá z filosoficko-estetického pohledu grotesku jako způsob zobrazení současného světa a zabývá se hledáním společných formálních principů a témat, která se v pětici ukázek opakují. V pětadvaceti aktovkách nalézá opakující se myšlenková schémata, kriticky reflektující směřování současné západní kultury, která rozděluje do osmi oddílů: "Individualismus", "Vězení uvnitř systému", "Deformace mezilidských vztahů", "Hypermoderní kapitalismus a krize demokracie", "Krize náboženství", "Dehumanizace", "Směřování k apokalypse?". Nejzásadnější částí práce je pak reflexe opírající se o myšlenky soudobého francouzského filosofa a sociologa Gillese Lipovetského a interpretace konkrétních aktovek s nastíněním toho, jak autoři s tématy ve svých hrách pracují.
- Hra Sarah Kane Psychóza v 4.48 na českýc h jevištíchVondráková, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-10Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou anglické dramatičky Sarah Kane, zejména pak její poslední hrou 4.48 Psychosis (Psychóza ve 4.48) a jejími dvěma českými inscenacemi ? českou premiérou v divadle Kolowrat z roku 2003 a doposud nejnovější inscenací HaDivadla z roku 2010. Pomocí analýz dramaturgicko-režijních koncepcí provádí srovnání obou inscenací. Provádí také krátký exkurz do života a díla Sarah Kane a zmiňuje se o zbylých čtyřech divadelních hrách Blasted (Zpustošení), Phaedra?s Love (Faidra(z lásky), Cleansed (Očištění), Crave (Puzení) a také o krátkém filmovém scénáři Skin (neoficiální překlad Kůže). Snaží se o shrnutí základních znaků a principů díla Sarah Kane. Dotýká se také kontextu tvorby Sarah Kane, tzn. období devadesátých let dvacátého století a jeho dramatiky označované termínem in-yer-face (v českém kontextu cool dramatika).
- Od zábavy k tragédii: proměny dramatického proverbu Alfreda de MussetaKosáková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-15Bakalářská práce s názvem Od zábavy k tragédii: proměny dramatického proverbu Alfreda de Musset sleduje tvůrčí linii dramatických proverbů Alfreda de Musset a zařazuje ji nejen do umělecké a společensko-politické situace autorovy doby, ale také do širšího kontextu vývoje žánru, který má svůj počátek v salónních improvizacích sedmnáctého století. Na pozadí tradice tohoto žánru poté autorka diplomové práce blíže analyzuje Mussetovu dramatickou tvorbu a vyděluje z ní hru S láskou nejsou žádné žerty, jež nese současně znaky náležitostí žánru proverbu i tehdejších romantických tendencí. Propojením induktivní metody a vlastní interpretace hry poté pojmenovává hlavní témata a kvality hry a její scénický potenciál dokazuje také tuzemským inscenačním i překladatelským zájmem. Závěrem nabízí další možnost zkoumání dramatického proverbu, který pronikal i do dalších evropských kultur.
- Vliv Antonina Artauda na tvorbu Flory DétrazFlemrová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-21Bakalářská práce si klade za cíl seznámit čtenáře s dosavadní tvorbou francouzské choreografky a performerky Flory Détraz a popsat teoretická východiska tvorby Antonina Artauda, která Flora Détraz ve své práci následuje. Autorka práce čerpá své poznatky převážně z vlastní divácké zkušenosti s inscenacemi Flory Détraz a z četby teoretických prací i osobní korespondence Antonina Artauda. Zaměřuje se na pojetí Artaudova ideálu divadelního jazyka a téma rituálního charakteru divadla. Představuje princip originální metody danse sonore a pokouší se o jeho vysvětlení z hlediska kognitivních procesů v těle diváka. Své teze autorka dále zakládá na informacích z odborné literatury s tematikou lidského hlasového a pohybového projevu.