Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education by advisor "MACHKOVÁ, Eva"
Now showing 1 - 20 of 24
Results Per Page
Sort Options
- "...a klidný bude Canterville"Hlubučková, Romana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-02Tématem této bakalářské práce je inscenace "...a klidný bude Canterville". se souborem Překvapený štrúdl ze ZUŠ Chlumec nad Cidlinou. Autorka nejprve píše o svém obrovském zájmu o dětské divadlo, o jeho vlastnostech a souvislostech. Poté popisuje Literárně-dramatický obor a prostředí Základní umělecké školy, soubor Překvapený štrúdl, kde uvažuje nad jednotlivými žáky i těžkostmi, se kterými se musela vypořádat. Poté se soustředí na novelu Strašidlo cantervilleské a jejího autora Oscara Wildea. Nejdůležitější a největší část této práce se pak soustředí na cestu od zmíněné literární předlohy k jevištnímu tvaru. Zvláštní pozornost je věnována dramaturgii, režii, scénografii a hudbě.
- Analýza a komparace dramatizací Žabákových dobrodružstvíŠteidlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-01-10Tématem diplomové práce je analýza a komparace dramatizací knihy Kennetha Grahama Žabákova dobrodružství, která patří do zlatého fondu britské literatury pro děti. Zabývám se otázkou, do jaké míry dramatizace odpovídají předloze, zda se od ní odklání, z jakého důvodu a co tento odklon způsobuje. Pracuji v ní se čtyřmi dramatizacemi – divadelní hrou Alana Alexandra Milneho Toad of Toad Hall, inscenací Divadla Alfa Žabákova dobrodružství, krátkým animovaným filmem z dílny Walta Disneyho The Adventures of Ichabod and Mr. Toad a celovečerním hraným filmem Terryho Jonese Žabákova dobrodružství. V diplomové práci analyzuji nejprve knižní předlohu a následně její dramatizace z hlediska tématu a žánru, postav, prostředí, kompozice a výrazových prostředků. Následně porovnávám jednotlivé dramatizace vzhledem k použitým transformačním postupům – selekci, kondenzaci, substituci, amplifikaci, kompozičním a jazykovým operacím. V závěrečné kapitole shrnuji získané poznatky.
- Bible jako zdroj námětů pro dramatickou výchovuSklenáková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-01-10Diplomová práce se zabývá otázkou hledání témat pro dramatickou výchovu v biblických příbězích. První část se zabývá historií Bible, jejím rozdělením a obsahem. Druhá část se věnuje třem biblickým příběhům – Ester, Davidovi a Goliášovi, Jonášovi. U každého z příběhu je nejprve uvedeno jeho převyprávění z Bible a pak možná témata, která lze v příběhu nalézt. Témata jsou rozdělena do dvou kategorii - pro širokou veřejnost a pro teologicky zaměřenou skupinu. Třetí část je popis práce na divadelní inscenaci podle biblického příběhu o Jonášovi. Součástí práce je také scénář popisované inscenace.
- Cestou dramatické výchovy (nejen) k výtvarnému cíliOsvaldová, Božena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-05-31Diplomová práce se věnuje především hledání pedagogické cesty k výtvarné dramatice. Autorka popisuje své vlastní hledání a přiklání se k variantě dramatických aktivit coby cestě k výtvarné výpovědi. V první části diplomové práce jsou popsána dosavadní teoretická poznání dotýkající se osobní zkušenosti učitelky, ale i širší rozhled po poli výtvarné dramatiky vůbec. Jsou zde popsána strukturální východiska výtvarné dramatiky, která byla zároveň ověřována v praxi. Jsou zde naznačeny též další možné cesty výtvarné dramatiky, které by měly zároveň rezonovat v povědomí o oboru. Druhá část je pak věnována především čtyřem výtvarně dramatickým celkům, které autorka DP vyučovala a prožila se svými žáky na Základní umělecké škole Klementa Slavického v Praze 5 – Radotíně. Je zde zaznamenán postup práce krok po kroku a v závěru každého dílčího úkolu je zahrnuta i menší reflexe. Větší reflexe pak také následuje po každém ze čtyř výtvarně dramatických celků. Z uvedených čtyř celků je také vidět, jak se celkově posouval náhled autorky na pedagogickou práci. S každým dalším výtvarně pedagogickým celkem se nejen rozšířila paleta výtvarných i dramatických metod, ale celkově prohloubil vhled do tématu jak konkrétního projektu, tak i celkově do tématu výtvarné dramatiky. U některých úkolů je přiřazeno několik konkrétních výtvarných výstupů v podobě fotodokumentace, které z práce vznikly.
- Divadelní lektor v profesionálním divadleLišková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-01-10Předložená diplomová práce se zabývá prací divadelního lektora v českém prostředí, představuje specifika i úskalí této profese a mapuje a popisuje příklady divadelních lektorů ve vybraných divadlech na území republiky. Teoretická část práce se zabývá proměnou funkce divadla a změnou role diváka. Dále se zabývá vztahem mezi výchovou a umění a možnostmi uměleckého lektorství, vymezením pojmu divadelní lektor a jeho možností práce. Praktická část se zabývá popisem vybraných konkrétních divadel a jejich edukačních aktivit. Na závěr je popsána autorčina praktická zkušenost v Divadle pod Palmovkou.
- Dramatická výchova v speciálně pedagogic kém prostředíHelemíková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-01-15Práce se zabývá možnostmi užití dramatické výchovy ve speciálně pedagogickém školství. Je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení jednotlivých druhů a forem postižení, specifikuje nároky kladené na pedagoga ve speciálním školství i v oboru dramatické výchovy. Popisuje činitele, které ovlivňují reakce jedince na jeho postižení. Druhá kapitola vymezuje dramatickou výchovu v systému paradivadelních systémů, přibližuje i jiné systémy, které jsou v rámci speciálně pedagogického prostředí užívány. Třetí kapitola hledá možnosti aplikace dramatické výchovy do výchovného a vzdělávacího prostředí u různých skupin jedinců s postižením. Čtvrtá kapitola předkládá několik realizovaných projektů a hodin u jedinců s mentálním postižením.
- Efektivní využití metod dramatické výchovy ve vlastivědném projektu o svaté Anežce a Václavovi I.Holáková, Sandra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-26Tato bakalářská práce se zabývá efektivním využitím metod dramatické výchovy ve vlastivědném projektu o svaté Anežce a Václavovi I. Prozkoumává život a dobu Anežky Přemyslovny a Václava I., zkoumá jejich téma i odkaz. Její součástí je charakterizace kolektivu třídy, kde se projekt uskutečnil, a podrobný popis plánu projektu s evidencí realizace. Bakalářská práce je zaměřena na studium komunikačních i kognitivních jevů, jevů týkající se výuky dramatické výchovy a jevů týkající se realizátorky projektu. Tyto jevy jsou odhalovány systematickou analýzou realizace projektu, který je evidován na podkladě videozáznamu. Na jejich základě autorka vyvozuje pro sebe nové cíle, které by měly vést ke zkvalitnění jejích kompetencí v profesní dráze učitelky.
- Hana Švejdová a naše společná cestaBenešová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Práci věnuji osobnosti Hany Švejdové, která významně ovlivnila nejen moji profesní cestu, ale i současné předškolní vzdělávání a pojetí dramatické výchovy při práci zejména s nejmladšími dětmi. V práci se zaměřím na principy jejího vzdělávání dětí v mateřské škole, vzdělávání dětí v rámci literárně dramatického oboru, práci s loutkou, dětské divadlo, lektorskou a publikační činnost. Současně propojím Hančin odkaz se svými profesními cíli do budoucna.
- Hrdinové pražských pověstíGrödlová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-27Cílem této práce je vytvoření a realizace tří strukturovaných dramat pro děti ve věku 6-8 let, které dětem zprostředkují více perspektiv na problémové situace, ve kterých se nachází hlavní postavy tří pražských pověstí. První část práce je teoretická a pojednává se zde o předloze, kterou tvoří tři pražské pověsti – Faustův dům, O Golemovi a O ohnivém muži Na poříčí. Je zde charakterizována skupina, se kterou byl projekt realizován a jsou zde definovány krátkodobé a dlouhodobé cíle v oblastech osobnostně sociálního, dramatického a vzdělávacího rozvoje, které jsou vyvozeny z potřeb dětí této skupiny. Poslední část teoretické části je věnovaná metodám, které byly v projektu použity, zejména metodě strukturovaného dramatu, která je hlavní užitou metodou. V druhé části práce je popsaná struktura jednotlivých dílen a analýza jejich průběhu při realizaci. Závěr je věnován analýze toho, do jaké míry se podařilo naplnit krátkodobé cíle projektu.
- Malá čarodejnice jako námět pro dramatickou výchovu v MŠMíčková, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-04Tato bakalářská práce se zabývá využitím dramatické výchovy v mateřské škole. Porovnává cíle, možnosti a způsoby předškolního vzdělávání a dramatické výchovy, nabízí vypracovaný dramatický projekt, který vznikl na základě knihy Ottfrieda Preusslera "Malá čarodějnice", popisuje a hodnotí jeho realizaci a výsledek, reflektuje pocity dětí, jejich rodičů a třídních učitelek.
- Mateřská škola a lidová pohádkaLitterová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Práce je zaměřena na lidovou pohádku a její použití pro děti od tří do šesti let, které navštěvují mateřské školy nebo zájmové kroužky při mateřských centrech. V úvodních částech je popsán přínos a vliv lidové pohádky nebo jejích převyprávění na malé děti. Dále je tu specifikace možností použití tohoto druhu pohádek právě pro děti v mateřských školách, příklady práce s nimi pomocí metod dramatické výchovy. Obsahuje též podrobné náměty na konkrétní lekce a projekty, které již s dětmi tohoto věku byly realizovány. Těžištěm práce je popis vzniku inscenací s žáky ZUŠ, jejichž adresáty byly právě děti v mateřské škole. Zpracovávány byly tři lidové pohádky, které sloužily jako úvodní část preventivního programu v mateřské škole. Popsané postupy a úskalí při vzniku tohoto projektu doplňují scénáře ke dvěma realizovaným představením.
- Přínos Milady Mašatové pro dramatickou výchovuZborníková, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Diplomová práce popisuje život, práci, metody a přínos pro dramatickou výchovu jedné z významných osobností dramatické výchovy a loutkového divadla hraného dětmi v Československu, později v České republice, Milady Mašatové. Práce se věnuje jejímu životu a zkušenostem v práci s dětmi a studenty na základní škole, lidové škole umění (dnešní základní umělecké škole) a vysoké škole (Univerzita Palackého Olomouc), metodám vedení dramatických kroužků, literárně-dramatického oboru a seminářů v těchto institucích. Popisuje, jak Milada Mašatová vnímala dramatickou výchovu a loutkové divadlo, a v čem shledávala jejich pozitivní vliv na rozvoj dětí.
- Problematika severoamerických indiánů a její možnosti v tématech lekcí DVSton, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Abstrakt Práce přináší několik příkladů česky (respektive slovensky) vydané literatury věnované indiánům Velkých plání USA, či přímo literatury indiánské. Vybraná beletristická, populárně-naučná a odborná díla jsou potom podněty pro úvahy nad problematikou severoamerických indiánů a našeho dnešního vztahu k ní a také nad jejími případnými analogiemi s našimi současnými tématy, problémy. Problematika je zpracována v návrzích lekcí, projektů dramatické výchovy. Práce je členěna do tří kapitol. Každá kapitola je věnována příběhům, problematice jednoho indiánského kmene. Dramaticko-výchovný projekt každé kapitoly je potom určen jedné věkové kategorii (předškolní, mladší školní a starší školní věk). Dvě kapitoly zpracovávají indiánskou mytologii, třetí kapitola se věnuje vztahům a konfliktům indiánů a bílých osadníků (především v průběhu devatenáctého století) a zpracovává literaturu indiánům věnovanou.
- Prospektivní práce se senioryPekárek, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-05-31Hlavním záměrem mé práce je akční výzkum s využitím dramatické výchovy se seniory v Domově pro seniory. Přičemž otázkou není prevence nebo zpomalení nástupu patologických jevů spojených se stářím, nýbrž naopak pozitivní pohled na seniory a jejich celkovou socio-psychologickou osobnost jako zdroje seberozvoje a zkušenosti. Akční výzkum bude probíhat v 7 lekcích s dobrovolně přihlášenými jedinci přímo v Domově pro seniory v Rožmitále pod Třemšínem.
- Tady všude žijemeSkálová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-01-05Diplomová práce se věnuje principům komunitního a site-specific divadla a možnostem jejich využití v dramatické výchově a dětském nebo mladém divadle. Shrnuje kořeny a vývoj těchto alternativních divadelních proudů na pomezí uměleckých a společenských disciplín, představuje jejich hlavní směry a podrobněji popisuje obsah a průběh několika příkladů projektů komunitního divadla a site-specific. Na teorii a praktické příklady obou směrů navazuje práce úvahami o konkrétním komunitně-dramatickém projektu, který by z obou proudů čerpal, a její součástí je návrh praktického plánu pro realizaci tohoto projektu. Text se pokouší zachytit také širší kulturní a sociální souvislosti a možný přesah, který propojení těchto divadelních disciplín a dramatické výchovy nabízí. Klade si otázky o roli a možnostech tohoto provázání v současné společnosti a současném umění.
- Východiska pro dramatickou výchovu na ZŠŠíp, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-03Diplomová práce popisuje a shrnuje základní předpoklady dramaticko-výchovné práce na základních školách a zvláště se pak soustředí na stěžejní východiska pro tvorbu dramaticko-výchovných lekcí či podobných forem práce. Druhá část je věnována konkrétním dramaticko-výchovným programům, které jsou doplněny o metodické poznámky.
- Výtvarně-dramatické dílnyHabrychová Koutová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-01-15Výtvarně dramatická dílna v tomto pojetí se zaměřuje na studenty středních škol a čtyřletých gymnázií. Čerpá své zdroje z několika oblastí. Těmi jsou: zvolená literatura, jejíž volba se odvíjí od probírané látky v hodinách českého jazyka a literatury daného ročníku SŠ; výtvarno, které se zde objevuje ve dvou rovinách - jako inspirace, vzatá z jedné etapy dějin umění shodné s literaturou, a jako samotná tvorba prostřednictvím technik výtvarného umění (nejčastěji moderního a současného) a v neposlední řadě postupy dramatické výchovy, které určují základní stavbu celé dílny. Jeden z hlavních cílů přitom je zmírnit důsledky krize výtvarného vyjadřování projevující se v období dospívání.
- Výuka angličtiny dramatickými metodamiŠíp, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Tato práce se věnuje možné metodě výuky angličtiny jako cizího jazyka na prvním stupni základní školy s využitím prvků dramatické výchovy. Shrnuje metodické směry cizojazyčné výuky, popisuje a srovnává hlavní metody dramatické výchovy a metody anglického jazyka. V práci se zabývám tématikou dramatické hry a didaktickou hry, metodám výuky, principům cizojazyčné výuky. V další části se práce věnuje aplikaci jednotlivých metod dramatické výchovy jako je vstup do role, etuda, pantomima a improvizace do výuky angličtiny, popisuje lekce anglického jazyka vedené těmito metodami, včetně záznamu o průběhu jednotlivých lekcí. Tato práce je příkladem užití konkrétních metod.
- Využití dramatické výchovy k rozvoji psychické odolnosti a optimismuPušová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-01-07Tato práce zkoumá působení dramatické výchovy na osobnost, konkrétně možnost jejího využití při rozvoji psychické odolnosti a optimismu. Teoretická část vymezuje pojem psychické odolnosti, věnuje se tzv. měkkým dovednostem a tomu, jak je dramatická výchova rozvíjí. Práce uvádí výsledky provedených výzkumů v oblasti působení dramatické výchovy na tyto kompetence. Dále se věnuje modelu psychické odolnosti podle Moniky Gruhlové a Huga Körbächera a zkoumá možnost rozvoje jeho jednotlivých složek, zejména optimismu, prostředky dramatické výchovy. Praktická část práce obsahuje návrhy dvou konkrétních lekcí včetně reflexe jejich realizací. Přináší také několik osobních výpovědí o pozitivní zkušenosti s dramatickou výchovou.
- Využití metod dramatické výchovy v projektu Rande je hraSoukupová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-02Diplomová práce pojednává o přínosu a možnostech využití metod dramatické výchovy v rámci seznamovacích akcí. V teoretické části porovnává chování zvířat a lidí v procesu námluv, seznamuje stručně s historií seznamování, fenoménem "singles" a zabývá se dnešními možnostmi seznamování. Dále nahlíží do vzdělávání dospělých lidí ve spojitosti s dramatickou výchovou a do obecné roviny komunikace. Praktická část popisuje proces vzniku autorského projektu "Rande je hra" a představuje ukázku tří programů, které byly realizované jako seznamovací akce pro nezadané s využitím dramatických metod.