Katedra nonverbálního divadla / Department of Non-Verbal Theatre
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra nonverbálního divadla / Department of Non-Verbal Theatre by advisor "PETIŠKOVÁ, Ladislava"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- Antické divadlo očima Milana SládkaBiel, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-12Tato práce se zaměřuje na život, divadelní tvorbu a specifický pohled na antické divadlo očima světoznámého mima Milana Sládka. Pojednává o vývoji této významné osobnosti mimického divadla, jeho specifickém stylu, dokumentuje proces tvorby inscenace Antigona, reflektuje její divácké reakce a v neposlední řadě také představuje mistra Milana Sládka v jeho lidské podobě.
- Dáša BláhováHradecká, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-08Práce pojednává o životě a díle české herečky Dagmar Bláhové s důrazem na na její profilování v oblasti pantomimické klauniády. První část práce se zaměřuje na určující režijní a herecké osobnosti, které ovlivnily její umělecké směřování, zejména pak na spolupráci s Boleslavem Polívkou, během které Bláhová vytvořila výrazný typ ženské klaunky a zařadila se v historii českého divadla mezi první ženy, které pronikly do této jinak spíše mužské domény. Druhá část práce zpracovává téma života a umělecké tvorby ruské básnířky Mariny Cvetajevy, která se pro Bláhovou stala inspiračním zdrojem pro napsání a následné inscenování divadelní hry Marina ? cesta ke konci. Poslední část se věnuje souboru Intimního divadla, jehož je Bláhová zakladatelkou. Zvláště pak reflektuje kontroverzní hru Monology vagíny, kterou Bláhová jako první uvedla na českém divadelní scéně a zařadila se tak mezi umělecké osobnosti podporující celosvětové aktivistické hnutí V?day.
- Fenomén Černého divadlaPaňková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-06V mé diplomové práci jsem se zaměřila na fenomén černého divadla. Popíši jeho technickou stránku, vedení loutek a rekvizit, specifické herectví a černodivadelní efekt. Pkusím se také vysvětlit složitost režie tohoto syntetického divadla, kterou bude následovat krátká anamnéza černého divadla. Nakonec se zaměřím na Černé divadlo Jiřího Srnce od jeho počátku do dnešní doby a nasíním přínos jeho černodivadelní tvorby.
- Jean - Luis BarraultSvoboda, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Tato práce pojednává o životě a díle Jean-Louis Barraulta, jednoho z nejvýznamnějších francouzských divadelníků. Barrault je známý ve světě jako vynikající herec, mim, reţisér a teoretik divadla. Jeho přínos pro vývoj evropského divadla v minulém století je velmi významný, zejména pro mimické divadelní ţánry. Práce přibliţuje čtenáři Barraultovu osobnost a uměleckou tvorbu se zaměřením na jeho přínos pro pantomimu. Další náplní práce je zmapovat významné vlivy různých osobností na umělecký vývoj Jean-Louis Barraulta.
- Kočovné divadlo včera a dnesTěšínská, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Tato práce pojednává o činoherním kočovném divadle v českých zemích od poloviny 19. století do současnosti. Zároveň v ní srovnávám zkušenosti vybraných původních kočovných společností s mými zkušenostmi z realizace projektu ?Putování?, dvouměsíčního kočování českými kraji v létě 2012. Cílem práce je zamyšlení, v čem může být dnešní kočovnictví podobné a v čem odlišné od původních kočovacích aktivit.
- Mím Miroslav KasprzykDebnárová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Bakalárska práca s názvom Mím Miroslav Kasprzyk je založená na biografickom spracovaní jeho ?ivota a cesty k pantomíme cez rozhovory. Rozhovory vznikli po?as stretnutí na Slovensku alebo ?astým chatovaním cez internetové spojenie gmail.com. Práca sa zaoberá chronologicky Kasprzykovým ?tudijným obdobím, ?alej obdobím kedy pôsobil s ochotníkmi, umeleckým vývojom od amatéra po profesionála, pracou s de?mi v rámci ?túdia Kasprzyk. Následne sa bakalárka venuje Kasprzykovej práci v oblasti pantomímy na Slovensku a jeho prínosom a snahou udr?a? tento ?áner v povedomí detí i dospelých. V práci sa nachádza mnoho citácií Miroslava Kasprzyka, ktoré vznikli so spomínaných rozhovorov. Rovnako práca obsahuje citácie ?udí so ?túdia Kasprzyk, ktoré sú nadobudnuté cez emailové spojenie. Bakalárska práca nazerá do sveta Miroslava Kasprzyka, osobného aj umeleckého. Odkrýva jeho odhodlanos? bojova? za ?áner pantomímy na Slovensku. Stretnutia s ním, boli pre m?a ako autorku tejto bakalárskej práce, obohacujúce a in?piratívne v uvedomení si svojej umeleckej cesty.
- Miřenka ČechováJanečková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-09Monografická práce se zaměřuje na tvorbu Miřenky Čechové, jedné z předních osobností našeho současného jevištního umění. Přibližuje její osobnost a umělecký vývoj od studia tanečního umění k mimickému a fyzickému divadlu. Představuje její přínos pro současné české fyzické divadlo a odkazuje na její zahraniční úspěchy. Všímá si její úlohy jako spoluzakladatelky souborů Theatro Pantomissimo a Spitfire Company. Mapuje tvorbu těchto souborů a odkrývá pracovní i pedagogické postupy při přípravě autorských představení.
- Mistr inspirace a návratu Milan SládekŠimon, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Tato práce se zaměřuje na divadelní tvorbu, pedagogickou činnost a organizační schopnosti světoznámého mima Milana Sládka. Mapuje jeho život a tvorbu, od jeho začátků až po současnost se zaměřením na tvorbu po roce 1989, konkrétně na představení Figarova svatba, Grand Pierrot, Andy Andy, Křížová cesta a Don Juan. Cílem je poukázat na originalitu a výjimečnost jeho práce a obrovský vliv na umění pantomimy.
- ODKAZ JOHNA CAGE POHYBOVÉMU DIVADLUFröhlichová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Tato prace si vytycila za cíl obeznámit ctenare s pusobením amerického skladatele Johna Cage ve 20. století predevsim ve vztahu k tanci, pohybu a divadlu. Nejprve popisuje skladateluv hudebni vyvoj, systemy a principy prace, ke kterým na základe hudební praxe dospel. Poté vysvetluje, jak byly tyto principy Cagem aplikovány v ostatních umeleckych oborech se zamerením pozornosti prave na tanec, pohyb a divadlo. V zaveru se prace soustreduje k odkazu, jez John Cage umeni a divadlu zanechal, tedy k jeho vlastní zivotní filosofii, která se vyvíjela po dlouhá léta jeho tvorby a ve které nakonec Cage dospel k jednoduchému presvedceni, totiz, ze nejdulezitejsí je existence hudby a zvuku jako takových.
- Pantomimické etudy v tvorbě Henryka TomaszewskéhoSvoboda, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Diplomová práce se zabývá osobností a uměleckou tvorbou polského mima, režiséra a divadelníka Henryka Tomaszewského.
- Šamanské principy v tvorbě moderního mima a herceKasprzyk, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Diplomová práce “Šamanské principy v tvorbě moderního mima a herce” se zabývá využitím šamanských principů v uměleckém, tvůrčím procesu. Pojednává o hladinách vědomí, které pomáhají koncentraci jak při výkonu, tak při tvorbě a o důležitosti rituálu pro jedince i skupinu. Zaobírá se moderním, živým divadlem dotýkající se hlubokých vnitřních lidských potřeb a věnuje se stejným či podobným cílům rituálu a divadla.
- Sólový výstupZelinka, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-09Bakalářská práce se zabývá sólovým výstupem. Práce má dvě hlavní částí. První - obecná část je věnována základním pojmům, které se týkají dramatického - divadelního výstupu v okruhu děl různých divadelních druhů. Druhá část zkoumá sólové performance na příkladech vybraných interpretů a jejich sólových výstupů napříč žánry. Závěrečné shrnutí vychází z osobního zhodnocení možností a proměn sólového výstupu.
- Současný herec v mimickém divadleKřivánková, Jindřiška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Tato práce pojednává o úloze současného herce v mimickém divadle. Zabývá se otázkou autorství a fyzickou existencí herce na jevišti. Vychází z analýzy absolventského představení Jindřišky Křivánkové Lovci a na základě rozboru inscenace pojmenovává principy autorského divadla a současného herectví.
- Zdravotní klaunVláčilová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-06Stručná charakteristika: Tato magisterská práce se snaží popsat občanské sdružení Zdravotní klaun a především práci tzv. zdravotních klaunů ? umělců navštěvujících dětské i dospělé pacienty v nemocnicích. Jedná se o novou tvůrčí disciplínu tvořenou mladými umělci, jež v rámci tzv. zdravotní klauniády užívají vybrané umělecké postupy oboru ve prospěch zlepšení kondice pacientů nebo lidí postižených nejrůznějšími neduhy. Humánní instituce využívající umělecké prostředky je již dnes považována v nemocnicích za součást léčebného procesu a to zejména u vážných onemocnění. Umělec svým osobitým přístupem vyvolává u pacienta dobrou náladu a zejména smích, který v organismu pacienta podporuje pozitivní procesy zvyšující účinnost prováděné léčby. V této magisterské práci je proveden základní výzkum této nové a stále se formující disciplíny, který se opírá o konkrétní poznatky umělců věnujících se oboru, ve snaze abstrahovat obecné závěry a využít jejich poznatků pro osvětlení povahy nové disciplíny.
- Ženské osobnosti pantomimy na českých jevištíchVotočková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-06Tato práce má za úkol představit přední zástupkyně žen v oboru pantomimy v ČR, počínaje 20. stoletím. Těchto osobností není moc a snad žádná se nestala v oboru tak úspěšnou, jako je v povědomí širší veřejnosti např. Ladislav Fialka, Boris Hybner a další. Proto práce celkově odkazuje na problém ženství v pantomimě a otázky s tímto tématem spojené. Na ně v závěru práce odpovídají význační představitelé české pantomimy.