HAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing HAMU Disertační práce / Doctor theses by advisor "HAVLÍK, Jaromír"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Dějiny české hudební teorie do počátku 20. stoletíHruška, Viktor(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-10Práce sestává ze dvou částí: přehledu dějin české hudební teorie od doby Karla IV. do počátku 20. století a z témat vlastního původního výzkumu. Tato druhá část obsahuje tři studie publikované během doktorského studia. První slouží jako pracovní verze předmluvy k připravovanému vydání Rybových Počátečních a všeobecných základů ke všemu umění hudebnému. Druhá se zabývá opětovným objevením nejstarší učebnice harmonie v českém jazyce. Třetí mapuje vznik české hudební akustiky v 19. století.
- Moderní režijní interpretace opery v polovině 20. stoletíOtava, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-03Tato práce je určena především pro mladé operní režiséry a studenty tohoto oboru. Je rozložena do čtyř kapitol. První tři se zabývají vývojem režijních interpretačních přístupů ve 20. století (se zvláštním zaměřením na hudební divadlo). Představuji v nich teoretické úvahy i trendy práce režisérů. Druhá polovina práce, 4. kapitola, dává nahlédnout do praxe režisérovy práce s důrazem na jeho spolupráci s výtvarníkem. Ambicí tohoto textu bylo také začlenit dílo významného českého operního režiséra Bohumila Hrdličky do českého, a po jeho emigraci i do evropského kontextu. Doposud neprávem opomíjená osobnost, režisér evropského významu, stále čeká na komplexní zpracování své tvorby. Ve svém bádání jsem se zabýval celou rozsáhlou tématikou oboru operní režie a to jak v rovině historické, tak praktické. Mým cílem bylo uvědomit si komplexnost tématiky, zpracovat ji a shrnout z pohledu režiséra tak, abych sám získal potřebný nadhled nad oborem v horizontu celého 20. století a mohl tyto poznatky dále zúročit nejen ve své práci režiséra, ale především pedagoga. Pro studenty operní režie v České republice podobná historicko-praktická příručka s vlastním pohledem na problematiku a vývoj této profese dosud neexistovala.
- Rejchovo pojetí nauky o kontrapunktu v k ontextu této hudebně teoretické disciplínyHavlíček, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-12Předmětem této disertační práce je kontrapunkt v pojetí Antonína Rejchy. Kontrapunktem se Rejcha zabýval celý život a teoreticky jej zpracoval zejména ve dvou svých spisech - O novém fugovém systému a v několika částech rozsáhlého Pojednání o vyšší hudební skladbě. V této disertaci se především věnuji druhému jmenovanému. Kromě podrobného popisu Rejchových myšlenek uvádím jeho pojetí v kontextu jeho předchůdců, současníků i pokračovatelů, čímž poukazuji na význam Rejchova myšlení v oblasti kontrapunktu.
- Teoretické základy varhanní interpretaceDvořáková, Jiřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-12