HAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing HAMU Disertační práce / Doctor theses by advisor "HLAVÁČ, Jiří"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Flexibilní klarinetistéKestřánková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-05Tato diplomová práce s názvem Flexibilní klarinetisté je o českých klarinetistech po 2. světové válce, kteří měli přesah do příbuzných nástrojů (basklarinet, basetový roh a saxofon) a žánrů. Práce popisuje úskalí této flexibility a požadavky na interprety. K napsání této práce vedla skutečnost, že mnozí dnešní klarinetisté nemají zkušenosti se střídáním nástrojů a žánrů a rovněž nemají povědomí o významných flexibilních interpretech. Mnoho prací se zabývá skladateli a skladbami, ale interpreti jsou opomíjeni. Tato práce by měla tuto skutečnost napravit a inspirovat současné interprety k propojení více nástrojových a žánrových oblastí. První kapitola pojednává o problémech spojených se střídáním nástrojů, specifických nátiskových požadavcích a nástrojových možnostech příslušných žánrů. Druhá kapitola popisuje obecné vlastnosti a specifika příbuzných nástrojů. Ve třetí kapitole lze najít mnoho jednotlivých životopisů interpretů rozdělených do příslušných kategorií dle nástroje a žánru. Informace jsou získané z biografií, článků, nahrávek a rozhovorů s těmito osobnostmi. Čtvrtá kapitola zpracovává výsledky průzkumu mezi dnešními klarinetisty a saxofonisty. Práce obsahuje osobnosti interpretující artificiální hudbu, lidovou hudbu, jazz, swing, hudbu třetího proudu i alternativní hudbu.
- Hudební soutěže jako inspirační a rozvojový prvek interpretace 20. stoletíLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-03V této disertační práci se zabývám přehledem některých významných mezinárodních klarinetových soutěží, jejich repertoárem a skladbami, psanými na objednávku přímo pro dané soutěže. Výčet skladeb jsem obohatila charakteristikami a rozbory některých děl se zaměřením na náročnost a výskyt soudobých technik. V neposlední řadě píši o vzniku, historii a významu jednotlivých soutěží a jejich přínosu pro mladé talentované hudebníky.
- Viktor Kalabis a jeho tvorba pro klarinet se zaměřením na komorní hudbuČernohouzová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-18Má disertační práce "Viktor Kalabis a jeho tvorba pro klarinet se zaměřením na komorní hudbu" se soustředí na skladatelovy komorní skladby pro klarinet a další nástroje. Celkově píši o dvou skladbách napsaných během jeho studentských let (Suita pro klarinet a klavír, Sonáta pro klarinet a klavír) a o pěti dílech s opusovým označením (Divertimento pro dechový kvintet, op. 10, Malá komorní hudba pro dechový kvintet, op. 27, Sonáta pro klarinet a klavír, op. 30, Suita pro klarinet a klavír, op. 55 a Imprese pro dva klarinety, op. 87) První kapitola této práce pojednává o hudebních inspiracích skladatele. Mluvím o vývoji Kalabisovy kompoziční techniky a píši o jeho vnímání jednotlivých nástrojů. Další část se věnuje náhledu interpreta a popisuje jak kompozice provádět. Má práce je rozdělena do kapitol, které se týkají jednotlivých děl napsaných Viktorem Kalabisem. V každé z nich mluvím o okolnostech vzniku, hudební formě a mých zkušenostech s provedením. Nabízím možnosti pro nácvik a intpertpretaci. Během několika let jsem spolupracovala s výjimečnými hudebníky jako je Daniel Wiesner (klavír), Jana Jarkovská, Daniel Havel (flétna), Jana Kopicová (hoboj), Adéla Tribeneklová, Jan Musil (lesní roh) či Jan Hudeček (fagot) a během naší spolupráce vzniklo mnoho zajímavých hudebních myšlenek. Porovnávám své poznatky s nahrávkami dalších intepretů a analyzuji jejich přístup a provedení. K této práci je také přiložen záznam dvou skladeb bez opusového označení, který se stal první nahrávkou těchto děl vůbec.