Katedra dirigování / Department of Conducting
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra dirigování / Department of Conducting by advisor "KOUTNÍK, Tomáš"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- Bohuslav Martinů - Duo Concertant H264Mimrová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-11Diplomová práce pojednává o koncertantní skladbě Bohuslava Martinů z roku 1937, která má název Duo Concertant pro dvoje housle a orchestr H. 264. Práce se soustředí především na Duo, avšak je obohacena také o stručný životopis, který mapuje důležité roky života tohoto významného českého skladatele. Práce má tři hlavní části. Životopisnou, která má název ,,ŽIVOT BOHUSLAVA MARTINŮ‘‘, dále hlavní část s historií a rozborem, zabývající se Duem Concertant a třetí část, v rámci které je zhodnocena vlastní interpretační zkušenost z koncertu. Práce tedy přináší detailní náhled na Duo Concertant, ale také stručný a výstižný životopis. Věřím, že případným zájemcům podá dostačující informace a přinese nové poznatky nejen o Duu.
- Conductor's work in different types of ensemblesBagnoud, Sébastien(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04This Master's Thesis concerns the conductor’s profession in different types of ensembles. The diversity, multitude of existing musical formations and the specificities that each sort of musical ensemble comprises make this a rich subject for exploration. The reader will first discover several chapters that focus upon various definitions of the role of the conductor and upon the conductor’s functions, as well as upon the various types of musical ensembles. This will then permit the undertaking of the theme of how a conductor must deal differently with both amateur and professional musicians, as well as the subject of the conductor's craft and relationships with his musicians.
- Dirigent - partnerMimrová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-05-28Spolupráce dirigenta se sólisty je podstatná a neodmyslitelná součást povolání dirigenta a to nejen v oblasti operního dirigování, ale také a především v oblasti dirigování symfonického orchestru. Druhému odvětví se věnuje tato práce se speciálním zaměřením na konkrétní rozbor díla z koncertu, kde autorka zúročila vlastní zkušenosti spočívající ve spolupráci se sólisty.
- Dirigent očima orchestrálních hráčůJelínková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-11Cílem této práce je popsat představy orchestrálních hráčů o charakteristikách dirigenta, o komunikaci mezi hráči a dirigentem apod. Zvolenou metodou je dotazník, který sbírá odpovědi od 230 profesionálních hráčů z České republiky. Zpracování tohoto dotazníku tvoří klíčovou část práce. Součástí práce je také srovnání tohoto výzkumu s mým předešlým, který byl na obdobné téma, akorát mezi dirigenty. Teoretickým základem práce jsou pak různé učebnice dirigování a zahraniční publikace a články, které se tématikou práce s lidmi v orchestru zabývají. Ve třetí kapitole zodpovídám otázku, zda se dají tyto schopnosti zdokonalovat a případně jak. Dirigentovu úlohu můžeme rozdělit do tří hlavních pilířů: znalost hudby, sdělnost gesta a práce s lidmi (schopnost vést). Třetí pilíř – schopnost pracovat s kolektivem, umět přesvědčit a přirozeným způsobem inspirovat, bývá často podceňovaná, přesto je však v dirigentském povolání zcela zásadní. To, že dirigent musí umět dirigovat, nebo řekněme taktovat (což už je dnes skoro hanlivé označení), je naprosto bez debat. Jakou by ale měl být osobností? Jaká všechna kritéria by měl v očích hráčů splňovat? Jaké předsudky dirigenty provázejí? Jaká by měla být při zkoušení atmosféra? Tyto a mnohé další otázky jsou součástí mého průzkumu, který dává hráčům prostor otevřeně se k dirigentům vyjádřit. V této práci se tedy soustředím na komunikaci mezi dirigentem a hráči a pokouším se zjistit, co kdo od koho očekává, aby bylo možné dosáhnout lepšího porozumění, větší spokojenosti na obou stranách a tím pádem i lepšího výsledku.
- Impresionismus v hudbě a výtvarném uměníUrbanová, Karin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-05-27Tato práce dává nahlédnout do impresionistického smýšlení hudebního skladatele, malíře a sochařky. Předkládá porovnání různých uměleckých projevů pod záštitou jediného cíle - zachycení dojmů. Nastiňuje různé způsoby, jež k dosažení cíle vedou.
- Práce dirigenta v sekci dechových nástrojůSpilka, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-05-29Tato bakalářská práce se zabývá prací dirigenta s dechovými nástroji, které tvoří obsáhlou složku v moderním symfonického orchestru. Spis je koncipován jako přehled důležitých informací pro práci s dechovými skupinami – v jednotlivých kapitolách jsou řešeny otázky charakteristiky dechových nástrojů, ladění, vyrovnanosti zvuku, instrumentace, akustiky koncertních sálů i celkového metodického pohledu jak zacházet s dechovými nástroji. První kapitola pojednává o odlišných systémech ladění včetně přehledu zásadních rozdílů, které mají značný vliv na intonaci dechových nástrojů. V kapitole druhé jsou popsány charakteristiky dechových nástrojů a jejich specifika včetně akustických a konstrukčních vlastností. Kapitola třetí se zabývá samotnou metodikou práce s dechovou sekcí – metodou ladění akordů, vyrovnáním zvukových proporcí, rytmickou ukázněností, pozicí hudebníků na pódiu apod. Čtvrtá kapitola je zaměřena na instrumentaci a obsahuje rovněž příklady instrumentačních řešení. V kapitole páté se pisatel zabývá aspekty akustiky koncertních sálů včetně proporční vyrovnanosti zvuku, konkrétně pak vhodným počtem hudebníků pro daný rozměr koncertní síně.
- R.Schumann a jeho vliv na J. Brahmse s přihlédnutím k Brahmsovým klavírním koncertůmŠtefan, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-11Diplomová práce se zabývá dvěma významnými romantickými skladateli. Osobností a životem Roberta Schumanna a vlivem na Johannesa Brahmse. Práce je členěna do dvou kapitol. První kapitola přináší informace o životě a díle R. Schumanna. Rovněž popisuje příchod mladého Johannesa Brahmse do Düsseldorfu a Schumannův postoj k Brahmsovi i jejich vzájemný vztah. Druhá kapitola se zaobírá Schumannovým vlivem v Brahmsových dílech a zkoumá také jeho vliv na Brahmsovy klavírní koncerty. Schumannův osud byl tragický. Brahms byl Schumannově životnímu konci nepřímým svědkem a zanechalo to v něm hluboké vzpomínky, které v Brahmsových dílech najdeme po celý život.
- Švédský sborový fenomén.Hájek, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-14Ve Švédsku existuje velký počet excelentních sborů a velký počet špičkových sborových acappellových skladeb. Amatérské sbory zde mnohdy zpívají na profesionální úrovni. Analýzou tohoto skandinávského fenoménu se zabývám v předkládané práci.První kapitola se obrací do historie. Zkoumám zde různé aspekty, které formovaly švédské sborové umění v 18. a 19. století. Ve duhé kapitole popisuji sborový vývoj ve 20.století, především pak působení sbormistra a pedagoga Erica Ericsona. Ve třetí kapitole se věnuji analýze samotného švédského sborového zvuku, připojuji i zvukové nahrávky. V poslední kapitole předkládám k nahlédnutí notové ukázky klíčových sborových kompozic. Ukazuje se, že současný skandinávský sborový fenomén je výsledkem dlouholetého vývoje a podílí se na něm mnoho faktorů historických, kulturních, čistě hudebních a sociologických.
- Světská sborová tvorba a capella Francise PoulencaLouženský, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-10Práce pojednává o světském sborovém díle a capella francouzského skladatele první poloviny dvacátého století Francise Poulenca. V první části se práce věnuje jeho zásadním životním momentům a událostem majícím stěžejní vliv na jeho tvorbu, případně skladatelský styl, v druhé části pak zevrubně zpracovává jeho sborové dílo světské, psané pouze pro smíšený sbor, bez doprovodu hudebních nástrojů, s přihlédnutím k jeho formě, harmonické struktuře a především stylu jeho skladatelské techniky.
- Symfonická tvorba Svatopluka HavelkyJiříkovský, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-21Cílem této práce je ukázat na rozboru symfonické tvorby Svatopluka Havelky vývoj jeho osobnosti a jeho způsobu komponování.
- Symfonismus ve francouzské hudbě pozdního romantismuMacek, František(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-12Diplomová práce se věnuje symfonické hudbě ve Francii v období pozdního romantismu. Práce se snaží poskytnout ucelený souhrn základních informací specifické problematiky a pojednává o kulturním prostředí, kontextu tvorby skladatelů, stejně jako nastiňuje hlavní rysy hudebního vývoje žánru symfonie ve Francii až do poloviny 20. století. Samostatné kapitoly jsou věnovány žánru varhanní symfonie a jejím propojení s orchestrálními díly. Středobodem práce je ucelený seznam symfonických kompozic ve Francii mezi roky 1870 a 1940. Právě tento souhrnný výčet skladeb může sloužit jako návod k seznámení se s konkrétními díly. V neposlední řadě lze práci použít jako praktický návod pro dramaturga či dirigenta, který má přání do koncertního programu zařadit francouzskou symfonii pozdního romantismu.
- Život a dílo Miroslava Raichla - inerpretační pohled na vokální skladbyPikla, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-10Cílem této práce je v základu zmapovat a utřídit poznatky o životě hudebního skladatele Miroslava Raichla, který dlouhá léta působil ve východních Čechách, na Konzervatoři Pardubice, kterou jsem absolvoval v roce 2017. V druhé části se věnuji rozborům a interpretačnímu pohledu na vybraná sborová díla tohoto autora, které jsem sám provozoval, zvláště pak cyklu „Zahrajte tu mou“. U dostupných nahrávek také porovnávám svůj interpretační záměr s nahrávkou. Tato bakalářská práce může dobře posloužit jako základní seznámení s autorem 20. století a jeho sborovou tvorbou pro dětské i dospělé sbory. Je určena interpretovi, který se Miroslavem Raichlem nikdy nezabýval.
- Život a orchestrální tvorba K. SzymanowskéhoŠtefan, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-10Tato bakalářská práce se zabývá významným polským hudebním skladatelem Karolem Szymanowskim. Pojednává komplexně o skladatelově osobním i uměleckém životě, a je rozšířena i o jeho orchestrální díla. Práce je členěna do dvou částí. První část mapuje zrod hudební osobnosti Karola Szymanowského a jeho životní i tvůrčí období. Druhá část práce se zabývá souhrnnou orchestrální tvorbou; přináší informace o podnětech a okolnostech vzniku děl, jejich premiérové uvádění a charakterizuje jednotlivá orchestrální díla skladatele. Práce tedy zachycuje život Karola Szymanowského v celé jeho šíři a přináší tak další informace nejen o jeho uměleckém životě, ale i o jeho tvůrčím přínosu v orchestrální tvorbě pro každého, kdo se o tohoto významného autora bude zajímat.