Katedra scénografie / Department of Stage Design
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra scénografie / Department of Stage Design by advisor "DAVID, Milan"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- A visual interpretation of Berthold Brechtś The Threepenny OperaAidoni, Daphne Theodora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06Tato práce popisuje proces vyšetřování a uzavření na design pro Berthold Brecht je opera Žebrácká. Prostřednictvím teoretických odkazy a skutečné pozorování dnešní společnosti, jsou různé světy, které se skládají hru popsány a analyzovány, stejně jako hlavní postavy a jejich okolí skupiny. Nakonec, je konečný návrh předložen spolu s návrhy na kostýmy hlavních postav. Základní dramatické situace jsou prezentovány v jejich konečné podobě s fotografiemi modelu, zobrazující změny jeviště.
- Carl Orff: "Chytračka" - komplexní scénografický projektKharchevka, Vasylyna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Ve své bakalářské práci se budu zabývat operou Carla Orffa "Chytračka" podle pohádky bratrů Grimmů. Její filozofickou a morální ideou, dějem, postavami a jejich rolí ve hře. Dále půjde o popis mých modelů a obrázků, toho, co reprezentují, a jejich symboliky.
- Carl Orff: "Měsíc" - komplexní scénografický projektKuchařová, Mariana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Tato práce je teoretickou částí scénografického projektu opery Der Mond skladatele Carla Orffa. Věnuji se jak autorovi samotnému, jeho životu a dílu, tak i původu libreta. Zmiňuji i předchozí zpracování, zkoumám jejich aktuálnost a porovnávám s mou koncepcí opery. Dále v práci rozebírám úlohu vypravěče. Nejen z všeobecného hlediska, ale i ve vztahu s operou Der Mond. Dotýkám se tématu živých obrazů, jenž jsou inspirací pro zvolenou koncepci této opery. A hlavně se věnuji vlastní koncepci opery Měsíc. Zmiňuji se o krocích, které mne dovedly k tomuto řešení a proč.
- Charles Gounod "Faust a Markétka" - komplexní scénografické řešeníŠmídová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28Tato práce dokumentuje cestu k vytvoření vlastního scénografického řešení opery Faust a Markétka skladatele Charlese Gounoda. Součástí této práce jsou informace o vzniku opery a o hlavních literárních dílech týkajících se faustovského tématu. Subjektivní hodnocení několika slavných interpretací této opery a úvaha nad jejími filosofickými tématy vedou k vlastnímu výtvarnému řešení, které je obhájeno v závěru práce.
- Eugene O´Neill: Anna Christie - komplexní scénografický projekt a osobní rozbor hryForstová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-10V teoretické části své diplomové práce se věnuji tvorbě amerického dramatika, Eugena O'Neilla, konkrétně pak jeho hře Anna Christie. Na základě dramatického textu jsem se pokusila o vlastní psychologický vhled do příběhu i o analýzu charakterů hlavních hrdinů hry. Předkládám vlastní rozbor díla, atmosféry doby a předobrazů jednotlivých postav i míst kde se příběh odehrává. Snažím se postihnout poetičnost, kterou ve hře vytváří nekonečnost moře. Pro lepší pochopení, doplňuji svou studii o faktografické informace, které přibližují životní osudy hlavních postav i za rámec hry. Dále zde zmiňuji vybrané inscenace Anny Christie, jejich výtvarné zpracování konfrontuji se svým. Podrobněji pak objasňuji cestu k vlastnímu scénografickému řešení. Následuje popis mé praktické magisterské práce a ohlédnutí se i k ostatním úkolům, které jsem během svého magisterského studia oboru scénografie zpracovala.
- Giuseppe Verdi: "Don Carlos" - komplexní scénografický projekt operyHeřmánková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-08Cílem mé bakalářské práce je najít komplexní scénografické řešení opery Don Carlos italského hudebního skladatele Giuseppe Verdiho. Kromě vlastního výtvarného řešení se také zabývám teoretickými kapitolami z autorova života, okolnostmi vzniku díla, srovnáním několika inscenací Dona Carlose s odlišným scénografickým názorem i vývojem kostýmních návrhů výtvarníka Josefa Jelínka, který navrhl kostýmy k šesti různým inscenacím Dona Carlose. Při tvorbě výtvarného návrhu mi vyplynula celá řada otázek a námětů k zamyšlení. Studiem předešlých inscenací, libreta a hudební složky se tématem mé koncepce stal pojem svobody. Tento pojem se nestává jediným určujícím faktorem pro výtvarnou složku, ale je potřeba ho definovat, a proto je součástí mé práce i krátká úvaha na téma svoboda. Ve své práci se snažím najít ty výtvarné prostředky, které by ji nejvíce vystihovaly a zároveň byly adekvátní vůči opeře, hudebně-dramatickému žánru, kde hudba může být i důležitější složkou než je libreto.
- Giuseppe Verdi: "Othello" - komplexní scénografický projekt operyMathé, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-16V bakalářské práci "Guiseppe Verdi - Otello, Komplexní scénografický projekt opery" se autor Lukáš Mathé nepokouší předložit čtenáři univerzální návod, jak k danému tématu přistupovat. Tato práce popisuje, jak tvůrce velmi známé téma nahlíží ze svého osobního úhlu, vyjadřuje, co cítí, hledá souvislosti a odhaluje své vidění světa. To je asi jediná možná cesta, kterou může obohatit sebe i čtenáře.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček KÁŤA KABANOVÁAkhmetzhanova, Polina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Cílem této bakalářské práce je vytvořit a popsat komplexní scénografickou a kostýmní koncepci opery Leoše Janáčka Кáťa Kabanová , která vznikla na půdorysu hry A. N. Ostrovského Bouře. Kromě popisu práce a vlastní koncepce, obsahuje tato diplomní práce také vybrané okamžiky ze života a tvorby skladatele, které mi připadaly vzhledem k tématu důležité - podmínky a příčiny vzniku obou děl - opery Káťa Kabanová i dramatu Bouře, včetně důležitých prvků ruské reality oné doby, sociální kupecké třídy a kompendiu pravidel, kodexu Domostroj. Dále se zabývám rozdíly mezi operou a její předlohou, tématem hudebního bohatství opery a jejími různými prezentacemi v Čechách, na Moravě i v zahraničí. Práce také obsahuje krátkou synopsi námětu opery. Při popisu praktické části vyprávím o svém vztahu k dramatu i opeře, popisuji proces vzniku scénické i kostýmní koncepce a také to, co mě k nim vedlo a co inspirovalo. Součástí práce je popis každého kostýmu a podrobný scénosled.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček ŠÁRKAMaleninská, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Tato bakalářská práce se zabývá operou Leoše Janáčka "Šárka". Mapuje její dosavadní zpracování i kulturně-historické pozadí námětu, snaží se identifikovat možné důvody relativně nízkého povědomí o tomto díle. Těžištěm práce je vlastní komplexní scénografické řešení opery mající za cíl vhodným způsobem zdůraznit specifické rysy Janáčkovy interpretace tématu.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček VĚC MAKROPULOSSemotánová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Tato bakalářská práce pojednává o jedné z pozdních oper Leoše Janáčka Věc Makropulos, jež byla vytvořena podle stejnojmenné divadelní komedie Karla Čapka. V práci se autorka zabývá kontextem vzniku opery, podobou libreta v porovnání s divadelní předlohou, možnostmi interpretace prostřednictvím osobního přístupu. Značnou část práce tvoří autorčiny osobní postřehy a poznámky, případně interpretační východiska, těžiště práce pak spočívá ve vlastním scénografickém řešení operního zpracování.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček Z MRTVÉHO DOMUStraková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Jako svou bakalářskou práci zpracovávám poslední operu českého skladatele Leoše Janáčka Z mrtvého domu. Po dobu jednoho semestru jsem pod vedením pana Mgr. Milana Davida a MgA. Kateřiny Štefkové dílo analyzovala a zkoumala různé možnosti a principy, které bych při případné realizaci použila. Cílem mé práce bylo vymyslet kompletní scénografické řešení této opery. Prezentuji zde své návrhy a celkový postup, jimž jsem během práce prošla. Níže podrobněji rozeberu body, jež jsem sepsala v osnově. Ráda bych Vám svou prací přiblížila jak samotnou operu, tak především svou interpretaci tohoto díla. Nejprve se budu zabývat osobností Leoše Janáčka, krátce představím jeho život, dílo, ale především jeho vztah k ruské kultuře. Dále se budu věnovat spisovateli M. F. Dostojevskému, jehož Zápisky z mrtvého domu se staly předlohou k libretu Z mrtvého domu. Rovněž se budu zaobírat tématem opery, její strukturou a předložím vybrané realizace mapující práci s libretem napříč stoletím. Nakonec představím svou vlastní koncepci Janáčkovy opery. Popíšu postup práce a své scénické i kostýmní řešení.
- Phillip Glass "Achnaton" - komplexní scénografické řešeníKessnerová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-23Bakalářská práce Komplexní scénografické řešení opery Philipa Glasse „Achnaton“ se zabývá hudebními, výtvarnými a kulturními kontexty této opery, úhly pohledu na její témata. Obsahuje životopis skladatele Philipa Glasse, genezi jeho hudby. Dále také životopisná fakta a úvahy nad osobností monoteistického faraona Achnatona. Dotýká se témat monoteismu, ideologie, modlitby a meditace. Praktická část práce je věnována interpretaci a návrhu vlastního vizuálního (scénografického a kostýmního) řešení. Příloha obsahuje libreto opery přeložené do češtiny, Achnatonův Hymnus na slunce a technické řešení scénické stavby.
- Phillip Glass "Einstein na pláži" - komplexní scénografické řešeníPavlíčková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28Bakalářská práce Philip Glass " Einstein na pláži" - komplexní scénografické řešení se zabývá inspiračními zdroji a kontextem vzniku této opery. Obsahuje také stručný životopis tvůrců opery Einstein on the Beach – amerického skladatele Philipa Glasse a režiséra a výtvarníka Roberta Wilsona a současně mužů, kteří byli jejich inspirací – vědce Alberta Einsteina a básníka Christophera Knowlese. Dále obsahuje úvahy na téma, kterým se opera zabývá a vlastní interpretaci a návrh scénografického a kostýmního řešení.
- Richard Strauss: "Salome" - komplexní scénografický projekt operyŠimek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-06Strauss, Salome, scénografie
- William Shakespeare: "Titus Andronicus" - komplexní scénografické řešeníLippertová, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-17Práce se zabývá scénografickým zpracováním a koncepcí Shakespearova divadelního díla Titus Andronicus. Kromě historického a teoretického nastínění doby a vzniku hry práce rozebírá některé české a zahraniční inscenace tohoto díla z hlediska koncepční a výtvarné stránky. Dále se práce věnuje komplexnímu rozboru vlastního scénografického konceptu a výtvarného řešení. Okrajově se text dotýká charakterizace stěžejních postav a kostýmního zpracování. Cílem práce je přiblížit výtvarné zpracování konkrétní divadelní hry a popsat procesy hledání vlastního osobitého výtvarného řešení. Práce není pouze historickým rozborem, jedná se především o subjektivní pohled na danou problematiku, který má čtenáři přiblížit konkrétní scénografické zpracování hry.