Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "GREMLICOVÁ, Dorota"
Now showing 1 - 16 of 16
Results Per Page
Sort Options
- Baletní hudba Leopolda KoželuhaStratilová Urválková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-06Diplomová práce pojednává o baletní hudbě Leopolda Koželuha a je zaměřena především na pětiaktový heroický balet La ritrovata Figlia di Ottone II., který měl premiéru 24. 2. 1794 v Kärntnerthor-Theater. Opisy a tisky tohoto baletu jsou dodnes značně rozšířené. Na základě dochovaného libreta a tisku kompletní klavírní verze baletu byla učiněna přibližná rekonstrukce děje podle Koželuhovy hudby. Analýza notového pramene odhalila značnou dramatičnost baletní hudby. Dalším cílem práce bylo prozkoumání historického pozadí vzniku libreta. Ukázalo se, že námět je z velké části založen na skutečných postavách, ale fiktivním ději. V jediném dosud známém pramenu (Ayrenhoff 1794) se dovídáme kusé informace o jevištní podobě vídeňské verze baletu. Menší pozornost je věnována dalším baletním dílům Koželuha, jako je tříaktový heriocký balet Telemach auf der Insel der Kalypso (1807).
- Brjancev, Ejfman, Jlizarjev: cesty sovětské choreografie 80. a 90. let 20. stoletíIvanou, Uladzimir(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato práce pojednává o třech významných osobnostech sovětského baletu druhé poloviny 20. století, Valentinu Jelizarjevovi, Dmitriji Brjancevovi a Borisu Eifmanovi. Prostřednictvím jejich tvorbu můžeme sledovat vliv sociokulturních a politických událostí na vývoj baletního umění v zemích bývalého Sovětského svazu. První část práce se soustředí na uměleckou tvorbu choreografů od sedmdesatých let 20. století do dnešní doby. Druhá část je zaměřená na jejich díla vzniklá v polovině devadesátých let. Závěr práce poukazuje, v jaké míře byla umělecká tvorba ovlivněna politickými změnami.
- Choreografie mezi intermedialitou a interaktivitouŠmídová, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-02Diplomová práce vymezuje pojem interaktivní média a vysvětluje jejich odlišnost od dosud známého pojmu nových médií. Opírá se historicky o vývoj technologií a teorii nových médií. Dotýká se základů estetiky pro lepší pochopení toho, jak člověk přijímá nové vjemy a jak na ně reaguje. Mapuje vývoj tanečně vizuální formy označované jako digital dance a uvádí její hlavní průkopníky a jejich postupy. V závěru je analyzována práce tří současných umělců používajících interaktivní projekce v představení.
- Evoluce jazzového tanceHannichová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-02Diplomová práce mapuje vznik a vývoj jazzového tance převážně na území
- Farma v jeskyni: OdtrženíČástková, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Diplomová práce se zabývá zkoumáním a popisem pohybu ve fyzickém divadle, a to konkrétně na příkladu inscenace Odtržení souboru Farma v jeskyni. Toto představení bylo vyhlášeno jako nejlepší inscenace roku 2016 na festivalu České Taneční Platformy. Diplomová práce odkrývá zákulisí příprav inscenace, včetně studijní cesty do Japonska, a proces tvorby jednotlivých složek inscenace, popisuje obsah a pohybové ztvárnění jednotlivých scén a situací. Vzhledem k tomu, že jsem byla součástí díla jako jedna z interpretek a zároveň jsem se podílela na choreografii, využívám i svých subjektivních postřehů, sdílím se čtenářem osobní zkušenosti a ty doplňuji z rozhovorů s dalšími aktéry.
- Hudba v choreografii interakce tance a hudby s využitím pohyb ových senzorůŠťávová, Helena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-02Diplomová práce nazvaná Hudba v choreografii s podtitulem Interakce tance a hudby s využitím pohybových senzorů si klade za cíl charakterizovat vztah mezi tancem a hudbou a vliv, který na tento vztah měl technologický pokrok v průběhu 20. století. V práci je věnována detailní pozornost možnosti využití pohybových senzorů, jsou představeny jejich základní typy a možnosti jejich využití v tvorbě. Na základě rozboru a analýzy vlastní magisterské choreografie Umění manipulace autorky, je popsán postup spolupráce mezi choreografem a skladatelem při tvorbě performance, která používá moderní technologii v podobě pohybového senzoru Hot Hand.
- Malkovský, Siblík, PodhajskáNečasová, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-05-30Cílem práce je na příkladech Františka Malkovského (1889 1982), Emanuela Siblíka (1886 1941) a Zdenky Podhajské (1901 1991) sledovat působení českých tanečníků ve Francii v letech 1910 1948 a jejich vztah k místním umělecké komunitě a kultuře. Práce se zaobírá každým zvlášť a sleduje jejich taneční aktivity od příchodu do Francie po návrat do Československa, v případě Malkovského do doby jeho posledního velkého tanečního vystoupení. Centrem jejich taneční kariéry se stala především Paříž, ale i menší města po celé zemi, kde jak Malkovský, tak Podhajská pořádali své taneční koncerty. Podnět pro jejich odchod z vlasti i taneční směr, kterým se na poli tance vydali, je zcela odlišný. Hlavní pramenné materiály pocházejí z vídeňského Theatermuseum a pařížského Département des Arts du spectacle při Bibliothèque nationale de France. Téma je možné dále rozvíjet, zahrnout další české osobnosti a více zohlednit uměleckou stránku jejich činnosti.
- Nahota v tanciKršiak, Pavol(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Autor se ve své práci zamýšlí nad tématem nahoty v tanci. Práce je rozdělena do šesti kapitol. V prní kapitole se autor zabývá pojmem nahota obecně. Ve druhé kapitole přechází k tématu nahoty ve stručném přehledu dějin. Tato kapitola je rozdělena do sedmi podkapitol, podle daného období nebo oblasti. Třetí kapitola se zabýbá nahotou v tanečním umění. Pak následuje shrnutí hlavního tématu, kde se autor pokouší definovat polohy nahoty v tanci, přičemž používá příklady z taneční historie. Obsahem práce jsou také rozhovory s tanečnými umělci z Čech a Slovenska. Záměrem práce autora je příblížit fenomén nahoty v tanci jako kontroverzního tématu.
- Pojetí výuky tanečních/pohybových metod u nás 1930-1989: učební texty a jejich autorkyRauschová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-13V mé diplomové práci jsem se zaměřila na učební texty pojednávající o pohybových a tanečních metodách vycházejících z práce Émila Jaques-Dalcrozeho, Isadory Duncanové a Carla Orffa, které u nás vycházely v letech 1930 až 1989, jejich tématy a autorkami. Sledovala jsem okolnosti, za jakých texty vycházely, instituce, které je vydávaly, jejich přínos pro taneční a pohybovou pedagogiku. Zabývala jsem se vytyčením hlavních témat jednotlivých publikací, jejich analýzou a následným porovnáním. Cílem mojí práce je zmapování širokého spektra tanečních a pohybových metod a hledání jejich společných témat. V závěru práce docházím k otázce významu těchto učebních materiálů pro dnešní pojetí taneční pedagogiky, kontext doplňuji přehledem publikací vycházejících po roce 1989.
- Právní a organizační rámce soukromých škol uměleckého tance v Čechách 1900 - 1945Beneš, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-10Diplomová práce se zabývá problematikou legislativních podmínek pro povolování a provoz škol pohybového umění na území Československa v období let 1900-1945. V práci volně navazuji na svoji bakalářskou práci. Hlavním pramenným materiálem byly archivní fondy ministerstev a konkrétních škol, uložené v Národním archivu v Praze. V jednotlivých kapitolách představuji zákony, které se na školy vztahovaly a požadavky, které musel ohlašovatel splnit pro vzetí školy pohybového umění ministerstvem „na vědomí“, složitosti povolovacího procesu, dokladování odborné kvalifikace, adaptace prostor aj. Tyto skutečnosti dokladuji na řadě konkrétních příkladů škol pohybového umění té doby. Dále se zabývám přípravou státních tanečních zkoušek ve spolupráci Ministerstva školství a národní osvěty v Praze se Svazem Tanec-Rytmika-Gymnastika, a dalšími dílčími tématy (přípravné kurzy ke státní zkoušce z tanečního umění, Státní zkouška z rytmiky a gymnastiky v Brně, o kterou se zasloužila Eliška Bláhová, fungování škol pohybového umění v období Protektorátu Čechy a Morava, diskriminace židů, subvence ministerstva školství a národní osvěty na pomoc školám pohybového umění ve složité finanční situaci.
- Profese tanečního mistra v Čechách ve 20. stoletíZilvarová, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Magisterská práce podává přehled o profesi tanečního mistra v Čechách v 20. století s letmým přesahem do současnosti. Autorka volně navazuje na téma, které prozkoumala v rámci historického období 19. století v bakalářské práci. Zabývá se vstupními předpoklady, které musel jedinec splňovat, aby se mohl této profesi věnovat. Práce také pokrývá jednotlivé aspekty související s pořádáním tanečních kurzů i odlišný způsob jejich organizace (v režii tanečního mistra v rámci tanečních škol i mimo ně, či v režii pořadatele, kde sehrává taneční mistr pouze roli pedagoga). Profese tanečního mistra je dále analyzována s přihlédnutím k jednotlivým činnostem, které učitel společenského tance ve 20. století vykonával. Cílem bylo také získat představu o společenském postavení tanečního mistra a prestiži tohoto povolání.
- Soudobé podoby funkce baletního mistraHradilová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-13Diplomová práce se zabývá profesí baletního mistra. První kapitoly zachycují její genezi, vývoj a proměny v kontextu evropských i českých dějin. Cílem dalších kapitol je přiblížit její aktuální podobu v rámci divadelního provozu českých baletních souborů 21. století a samostatně charakterizovat jednotlivé funkce: pedagog, asistent, repetitor. Závěr předkládá myšlenky a postřehy současných baletních mistrů a ukazuje klady i zápory, které tento umělecký post obnáší. Příloha obsahuje stručné medailony šesti baletních mistrů, jejichž názory celou práci doplňují.
- Studium choreografie na HAMUOrszulik, Eduard Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-14Diplomová práce Studium choreografie na HAMU je sondou do problematiky studia choreografie na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Hlavním záměrem je zpřítomnění a zkonkretizování abstraktní představy studia a výuky choreografie. Přiblížení specifických problémů a výhod spojených se studiem. Konkrétně se zabývá tématy, kterými jsou například přijímací řízení, rozdílné pojetí choreografie ze stran pedagogů, diferencemi výuky choreografie v zavedené třístupňové formě studia, hodnocením studentské tvorby, akademickým zázemím, nebo uplatněním absolventů v oboru. Ústřední pozornost je věnována především praktické výuce choreografie a s ní spojených souvislostí v kontextu historického vývoje oboru, s úmyslným zaměřením se na její současnou podobu. Stěžejní část této práce je založena na kvalitativním výzkumu s respondenty z řad současných i minulých pedagogů a absolventů oboru choreografie na taneční katedře HAMU, což vedlo k vytvoření prvního systematického pokusu o (sebe)reflexi tohoto vyučovaného uměleckého oboru s jeho veškerou komplexností.
- Tanec na obrazovce - adekvátní volba filmových prostředkůLidová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-10Cílem této práce je podat praktický přehled o fenoménu televizního a filmového tance, o teoretických, uměleckých i filmově-technických principech, které je dobré zohlednit při snaze o převedení živé taneční akce do dvourozměrné obrazové podoby, o praktických možnostech, aktuálním diskurzu i o možném budoucím vývoji tohoto oboru. Důraz na aktuálnost (především techničtější části práce, Kapitoly 3-5) s sebou nese riziko, že informace obsažené v těchto kapitolách budou rychle stárnout, četné internetové odkazy uvedené v seznamu pramenů však umožní snadnou aktualizaci.
- Taneční umění v New YorkuVeselá, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-30Má magisterská práce je zaměřena na ?Taneční umění v New Yorku? a má sloužit především jako primární náhled do new-yorského tanečního světa. Je to souhrn proslulých i méně známých škol, institutů, divadel, festivalů a profesionálních tanečních skupin. Práce je rozčleněna do šesti okruhů. První část popisuje několik tanečních škol a studií nacházející se v samotném New Yorku. Kromě základní charakteristiky je zmíněno, jak jednotlivé instituce fungují, a co všechno nabízí svým studentům a klientům. Druhá část je zaměřena na taneční instituty a centra, tedy neziskové organizace, které podporují samotnou taneční sféru. Pořádají mnoho festivalů a vzdělávacích programů na podporu a ochranu tance, a pro samotný rozvoj města. Třetí část se detailněji zabývá samotnými festivaly. Ty se konají během celého roku a je jich nepřeberné množství. Několik z nich je popsáno podrobněji. Dozvíte se tedy, co všechno se během dané akce děje a pro koho zejména je festival určen. Čtvrtá kapitola je věnovaná divadlům. Mimo jiné je zmíněno, že jednotlivé divadelní instituce většinou nejsou zaměřené pouze na prezentaci divadelních představení, ale nabízejí i širokou škálu vzdělávacích programů a dalších příležitostí. Pátá část informuje o jedné z největších a nejdůležitějších kulturních dominant města New York, historii a současné scéně světoznámého muzikálu Broadway. Šestá a poslední část patří profesionálním tanečním skupinám, jejich historii, vzniku
- Významné české pedagogické osobnosti klasického tanceKabelová, Naděžda(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-04Ve své diplomové práci jsem se pokusila zmapovat vlivy, vývoj klasického tance u nás od příchodu Augustin Bergra, čím byl ovlivňován, jakými styly a které osobnosti stály v čele změn. Zabývám se tím, kde a jak se naši pedagogové dále vzdělávali a učebnicemi a manuály klasického tance, které u nás vyšly.