Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna"
Now showing 1 - 16 of 16
Results Per Page
Sort Options
- A.Dvořák"Rusalka" práce na hlavní roliSup, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Tenorová postava prince z tříaktové opery " Rusalka" od Antonína Dvořáka, pro mně byla dlouhou dobu svým charakterm, pěveckou obtížností a technickou vypjatostí velkou výzvou. Rozhodl jsem se tedy po dvou letech , kdy jsem tuto roli studoval, napsat magisterskou práci o postavě prince, zamyslet se nad jeho postavou a jejím celkovým vystavěním od samého začátku, po nejtěžší pěvecké party v závěru opery.
- Americká operní a písňová tvorba od počátku 20. stoletíKatrovasová, Ema(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Tato práce je přehledem americké písňové a operní tvorby od raného 20. století po současnost a je koncipována jako prvotní, stručný vhled do tohoto, v Čechách zatím neznámého, repertoáru. Je myšlena jako doplnění chybějících informací o americkém repertoáru v současném českém muzikologickém díle a je určena hlavně zpěvákům, kteří by chtěli do svého repertoáru zařadit díla amerických skladatelů. Práce má celkově přiblížit rozmanitost i národní charakter amerického písňového a operního repertoáru; činí tak přes úvahu o národním charakteru americké vážné hudby, historické pojednání o americké opeře, rozdělení skladatelů písní do stylových kategorií, a výběr jednadvaceti amerických skladatelů vokální hudby, který by měl zpěvák znát.
- Cosi fan tutte - (práce na roli Despiny ve studijní inscenaci operního studia HAMU)Smoláková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Diplomová práce se zaměřuje na studentské zpracování opery Così fan tutte v operním studiu HAMU. Cílem práce je prokázat, že symbióza libreta Lorenza da Ponte a Mozartovy hudby otevírá z hlediska své nadčasovosti možnosti pro vkusné moderní režijní uchopení této opery. Na základě charakteristiky studentské inscenace operního studia HAMU, analýzy vybraných hudebních čísel s ohledem na kompozici a inscenační titulky, konečně i pojetí role Despiny z hlediska interpretky práce dokazuje, že úspěch studentské inscenace spočívá v syntéze nadčasovosti opery Così fan tutte a netradičního režijního pojetí. Teoretickým základem práce jsou kapitoly, které se zabývají vývojem opery buffa v 18. století, charakterem komické opery v Mozartově vídeňské tvorbě a seznamují s operou Così fan tutte. Součástí práce je notový materiál vybraných hudebních čísel. Diplomová práce obsahuje rozhovor s režisérkou Veronikou Loulovou.
- Hlasové charaktery ženských postav v Donu GiovannimŘeřichová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Tématem mojí absolventské práce jsou hlasové charaktery ženských postav v opeře Don Giovanni. Toto téma jsem se rozhodla rozdělit do několika základních částí. Nejprve se podrobně zaměřuji na život Wolfganga Amadea Mozartova a jeho tvorbu. Další část mé diplomové práce patří samotné opeře Don Giovanni, ve které se věnuji historii jejího vzniku, ději, zápletce, jednotlivým postavám a rozdílnostem v nastudování i pojetí ženských postav, které se v opeře objevují. Dále podrobně analyzuji tři základní typy ženských hlasových charakterů v této opeře a uvádím jejich slavné představitelky. Závěrečná část pojednává o hlasivkách, typech hlasů a jejich rozdělení v obecné rovině.
- Interpretační princípy vo Verdiho operáchBeneš, Andrej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-12Diplomová práca spracovává tématiku opernej tvorby Giuseppe Verdiho zo zamera- nímním na jeho poslednú operu Falstaf a pojednáva o významných interpretáciách tejto opery. Práca ma priniesť kompexný obraz Verdiho opernej tvorby zo zameraním na niektoré detaily, ktoré nie su bežne známe z verejného ani odborného hudobného života. V texte sa objavuje Verdiho korešponndencia, čo považujem za autentický zdroj pre pochopenie Verdiho tvorivých umeleckých intencií. Snažím sa ďalej bližšie priblížiť a poskytnúť návod ako vnímať operu Falstaff, nie však z’'čisto z mojho po- hľadu, ale vodítkom my boli odborné texty prevažne z prostredia talianskej kritiky a muzikológie.
- Interpretační přístup ke skladbám Bohusl ava Martinů a Vítězslavy Kaprálové Třišansony pro Červenou sedmu, Sbohem a šáteček.Laubová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-01Cílem této práce je poskytnout umělecký pohled na cyklus písní Bohuslava Martinů " Tři šansony pro červenou sedmu" a píseň Vítězslavy Kaprálové " Sbohem a šáteček". Ve své práci shrnuji stanovisko analytické s hudebně-praktickým postojem a poskytuji tak umělecký pohled na tyto vokální skladby, jež často zůstávají interprety i muzikology neprávem opomíjeny. Celou práci uchopuji z pohledu interpreta, který se snaží o co nejvíce autentické pojetí vokálních skladeb a studiem kompozičně - osobnostního stylu autorů se chce přiblížit jejich pravděpodobné interpretační představě.
- Interpretační umění Dietricha Fischera-DieskauaKux, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Barytonista Dietrich Fischer-Dieskau byl jednou z nejvýraznějších osobností pěveckého umění ve 20.století. Svým interpretačním uměním zanechal hodnotný odkaz v mnoha oblastech klasické hudby. Byl to člověk, který by se dal označit jako renesanční osobnost. Vedle zpěvu se ve svém životě zabýval také dirigováním, psaním teoretických hudebních spisů, malováním a v pokročilejším věku především pedagogickou činností. Ve své práci se zaměřuji především na jeho pěveckou činnost. Ve třech tématických okruzích zmiňuji postupně důležité mezníky jeho života a v neposlední řadě se zabývám jeho přínosem na poli operního umění.
- Leonard Bernstein: MASSRůžičková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Tato diplomová práce podrobně rozebírá dílo Leonarda Bernsteina: MASS (Mše), a to jak po formální, hudebně – teoretické stránce, tak po stránce interpretační. V tomto kontextu se speciálně zaměřuje na problematiku interpretování multižánrového hudebního díla a na jeho definici.
- Mezzosopránová linie v Národním divadle (ve 20.století)Houdková, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-03Ve své magisterské práci jsem se snažila představit osm nejznámějších mezzosopránových pěvkyň, které zhruba v průběhu jednoho století byly spjaty s Národním divadlem v Praze. V úvodu vysvětluji proč jsem si vybrala právě toto téma a čeho bych touto prací chtěla dosáhnout. První kapitola pojednává o historii Národního divadla v Praze, okolnostech jeho vzniku a významných osobnostech, které se na vzniku podílely. V následujících osmi kapitolách jsem postupně představila jednotlivé mezzosopránové pěvkyně a poukázala tak na jejich hudební začátky, studia, úspěchy, zkušenosti, názory a umělecké ambice. V závěru shrnuji, zda jsem docílila toho, co jsem si od práce slibovala, a vysvětluji přínos práce pro čtenáře.
- Poznatky o písních a tancích smrti M.P.MusorgskéhoJanda, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-16Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na jedno z děl ruského skladatele Modesta Petroviče Musorgského, písňový cyklus Písně a tance smrti. V první části představí skladatelovu osobnost, život, dílo a vlivy, které formovaly jeho kompoziční styl. Druhá část je věnována středověkému fenoménu Totentanz, jako hlavní skladatelově inspiraci. Následná analýza ukazuje nejzajímavější momenty cyklu v souvislostech podstatných pro hlubší pochopení díla. Pro názornost je výklad doplněn četnými notovými ukázkami.
- Práce na roli Aljeji v opeře Z mrtvého domu od L. JanáčkaBragagnolo, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Magisterská práce s názvem “Práce na roli Aljeji v opeře Z mrtvého domu“ má za úkol přiblížit čtenáři autorovu práci na roli v inscenaci opery Z mrtvého domu a ukázat mu, jak by taková příprava měla ideálně vypadat. Autor se věnuje osobě L. Janáčka a okolnostem, které měly vliv na jeho dílo, především na jeho poslední operu Z mrtvého domu. Dále popisuje samotný postup zkoušení role – pěvecké nastudování, režijní zkoušky a celkový tvůrčí proces.
- Slavní tenoristé 20. stoletíSouček, Otakar(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Práce stručně popisuje život a uměleckou dráhu nejslavnějších tenoristů 20. století, dle výběru autora. Mezi nimi jsou Enrico Caruso, Beniamino Gigli, Mario Del Monaco, Mario Lanza, Franco Corelli, Giuseppe Di Stefano, Carlo Bergonzi, Nicolai Gedda, Jon Vickers, Alfredo Kraus, Fritz Wunderlich, Peter Schreier, Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, José Carreras, Francisco Araiza. Ve druhé kapitole jsou zmíněni tenoristé ze začátku 20. století, které známe už jen z vyprávění a starých gramofonových desek. (Leon Escalais, Alessandro Bonci, André d'Arcor, Otakar Mařák, Leo Slezák, John Mac Cormack, Alfred Piccaver, Miguel Burro Fleta, Hipolito Lazaro, Giuseppe Campora, Tito Schipa, Lauritz Melchior, Georges Thill, Karel Burian, Franz Völker, Giacomo Lauri-Volpi, Helge Roswaenge, Jussi Björlig, Jana Peerce, Leopold Simoneau, Richard Tucker, Ramon Vinay)
- Typy sopránových komických rolí - vycházejících z komedie Dell´ArteGrohová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-06Diplomová práce se zaměřuje na renesanční divadlo komedie dell’arte a na ustálené typy ženských postav. Hledá spojitosti s tímto žánrem v operním oboru komických sopránových rolích. Na základě analýz tří odlišných inscenací klasicistní opery Il matrimonio segreto a podrobném zkoumání vybraných rolí z oper W. A. Mozarta a D. Cimarosy práce dokazuje, že komedie dell’arte je neopomenutelný prvek ve zpracování operního díla. Teoretickým základem práce jsou kapitoly zabývající se vývojem komického žánru a divadelní reformy Carla Goldoniho a kapitoly, které předkládají komplexní přehled sopránových komických rolí od klasicismu po současnost. Cílem práce je dokázat, že odkaz komedie dell’arte je v sopránových komických rolích tak silný a propracovaný, že je i v novodobém zpracování zajímavým prvkem pro mladé režiséry a interprety. Diplomová práce obsahuje rozhovor s režisérem Jakubem Hliněnským.
- V. Kašlík - Krakatit: opera a příprava inscenace v Národním divadleKlánský, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Tato práce má dopodrobna prozkoumat operu Václava Kašlíka Krakatit, která je inspirována hlavně filmem Otakara Vávry, jenž vznikl na základě námětu původního Čapkova románu Krakatit. Zkoumá tuto operu i z hlediska autorovy osobní zkušenosti s inscenaci této opery v Národním divadle v roce 2017. Zároveň polemizuje nad všemi třemi svébytnými zpodobněními Krakatitu, tedy původním románem, filmovou adaptací a z ní vycházející opery.
- Vývoj dramatična v německé opeřeMorozová, Tamara(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Hlavní myšlenkou této práce je přiblížit vývoj německé romantické opery se zaměřením na výrazný rozvoj jejího dramatična, jak po hudební, tak po textové a konečně interpretační stránce. Jména tří mužů, kteří dali světu německou operu, jsou nezpochybnitelná. Výběr z jejich děl (s přihlédnutím k tématu práce) už byl obtížnější a značně subjektivní. Vytvořili mnoho výrazných ženských typů, vybrala jsem z nich tedy pět hrdinek, které mi posloužily jako jednotlivé milníky při cestě dlouhé téměř celé jedno století. Poskytly mi tak vhodnou strukturu k mapování uměleckého zrání a vývoje nové, svébytné a zcela jedinečné operní formy
- Zkušenosti s interpretací opery Il Trovatore G. VerdihoVondrová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-16ABSTRAKT Ve své diplomové práci jsem se rozhodla zaměřit na osobnost Giuseppe Verdiho z širší perspektivy. Značná část textu je proto věnována nejen jeho tvorbě samotné, ale i jeho životním osudům, které se zrcadlily v jeho tvorbě. Po rozboru důležitých dat osobního života mapuji i Verdiho profesní rozvoj v kontextu probíhajícího „risorgimenta“. Ve druhé části své práce se zabývám podrobněji operou Il Trovatore a konkrétně jejímu nastudování v divadle F. X. Šaldy z roku 2019, kde jsem měla tu možnost ztvárnit roli cikánky Azuceny. Detailně popisuji děj po scénách s Verdiho režijními poznámkami, abych mohla později porovnat, jak je liberecké nastudování respektuje, či ne. Diplomová práce s názvem “ZKUŠENOSTI S INTERPRETACÍ OPERY GIUSEPPE VERDIHO IL TROVATORE“ má za úkol přiblížit čtenáři autorovu práci na roli Azuceny v inscenaci opery Il Trovatore v divadle F. X. Šaldy v Liberci a inscenaci jako takovou.