Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments by advisor "Mikolášek, Daniel"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Bicí nástroje v praxiKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-31Cílem této práce je popsat využití jednotlivých nejpoužívanějších bicích nástrojů v různých druzích hudebních těles, tzn. v rozličných typech orchestrů, souborů, kapel a hudebních skupin existujících zejména v Evropě a zmínit se o běžných i méně obvyklých způsobech hry na tyto instrumenty. Dále bych rád nastíníl alespoň základní pravidla notace bicích nástrojů a problematiku nejednotnosti v této oblasti a uvedl alespoň nejvýznamnější příklady kompozic pro soubory bicích nástrojů nebo příklady hudebních děl s užitím velkého počtu těchto nástrojů. Předmětem práce není zaměření na problematiku hudební literatury pro bicí nástroje sólo. Podrobné vyčerpání tohoto tématu přenechám autorům jiných absolventských prací. Rád bych, aby tento text našel uplatnění i v praxi. Například pro vedoucí hudebních souborů či orchestrů, pro hudební aranžéry nebo pro hudební skladatele by tato práce mohla fungovat jako technická příručka nebo "poradce", jak zacházet s bicími nástroji v jednotlivých typech orchestrů a souborů. V dnešní době, kdy se bicí nástroje používají ve stále větší míře, je jakákoliv dostupná literatura vhodným obohacením a zdrojem poznatků pro mnoho aktivních i pasivních hudebníků. Ve své práci jsem tedy při popisu konkrétního hudebního tělesa vždy postupoval podle následujícího schématu: a) velikost (celkový počet hráčů orchestru) b) repertoár a žánrová orientace c) nejčastější počet hráčů na bicí nástroje d) užívané bicí nástroje e) funkce jednotlivých bicích nástrojů f) technika a zvláštní způsoby hry g) notace h) notové příklady nebo příklady skladeb
- Bicí nástroje ve 21. stoletíAndrlová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-01Ve své práci bych se ráda zaměřila na několik děl věnovaných bicím sestavám. Toto odvětví zatím nemá v České republice mezi posluchači příliš velké zázemí a dle mého názoru pro to neexistuje žádný pádný důvod. Skladby pro bicí sestavy mohou stejně tak jako skladby pro melodické bicí nástroje, nebo obecně kterékoliv nástroje, plnit pódia i sály. Pro svou práci jsem si vybrala amerického skladatele Davida Langa a nizozemského skladatele Michela Van der Aa. Ve své práci se pokusím jednotlivá díla těchto autorů rozebrat a zdůraznit konkrétní problémy, které mohou nastat při nastudování. Jelikož na toto téma neexistují publikace v českém jazyce, budu vycházet převážně ze svých vlastních zkušeností se skladbami a ze zkušeností ostatních kolegů z řad studentů hudebních akademií a konzervatoří
- Bicí nástroje ve vybraných skladbách Igora StravinskéhoKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-18Tato diplomová práce se zabývá úlohou bicích nástrojů v několika nejvýznamnějších dílech velkého ruského skladatele 20. století Igora Stravinského. Páteř práce tvoří rozbory, které si kladou za cíl především popsat, analyzovat a zhodnotit úlohu bicích nástrojů v těchto skladbách. Každá kapitola této práce se věnuje jedné analyzované skladbě. Vnitřní členění těchto kapitol zůstává prakticky neměnné: úvod vždy patří obecným informacím o rozebírané skladbě, z nichž se čtenář dozví okolnosti jejího vzniku, jaký byl autorův kompoziční záměr, na čí popud nebo objednávku dílo vzniklo, datum premiéry apod. Stěžejní část kapitoly pochopitelně tvoří vlastní rozbor skladby, který jsem pojal zejména jako analýzu technické obtížnosti jednotlivých partů bicích nástrojů, přiblížení problematiky jejich vzájemné souhry, případně jejich souhry s jinými hudebními nástroji či nástrojovými skupinami. A právě celková komplikovanost hudební řeči Igora Stravinského, střídání nepravidelných taktů rychle za sebou a velké obsazení bicích nástrojů mě vedly k tomu, že jsem si pro svou práci vybral právě těchto několik skladeb, které jsou podle mého názoru skladbami nejvýznamnějšími, nejčastěji prováděnými a z pohledu hráče na bicí nástroje nejzajímavějšími a pro dobré zvládnutí problematiky orchestrální hry pro bicistu i nejdůležitějšími. V příloze umístěné na konci této magisterské práce také předkládám notové příklady názorně popisující konkrétní analyzované problémy a situace. Význam takto koncipované práce spočívá hned v několika rovinách: 1) Stane se důležitým informačním pramenem nejen pro profesionální hráče na bicí nástroje ale také pro dirigenty, kteří budou provádět některou z následně rozebíraných Stravinského skladeb. 2) Může se stát zdrojem informací i pro hudební badatele nebo aranžéry. 3) Pozitivum této práce vidím i ve skutečnosti, že je celá psána z pohledu aktivního hráče na bicí nástroje, neboť dobrá znalost problematiky hry na bicí nástroje umožňuje analyzovat skladby Igora Stravinského i z hlediska interpretačních nároků na hráče.
- Klára Andrlová: Bakalářský koncertAndrlová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-01
- Tomáš Koubek-magisterský koncertKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-18