Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments by advisor "Černý, Pavel"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Ilja Zeljenka a jeho organová tvorbaZaťková, Iveta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07Ilja Zeljenka patril k najvýraznejším postavám generácie slovenských skladatelov, ktorá sa formovala pod vplyvom klasikov hudby 20. storočia a európskej avantgardy 50. a 60. rokov. Jeho dielo bolo zretelne štýlovo individualizované už od prvých opusov. Vo formovaní Zeljenkovej hudobnej reči je markantných viacero poloh, od neoklasicizmu, ktorý sa stal základom jeho ďalšieho smerovania, cez postwebernovské koncepcie, vplyv Novej hudby a expresionistickú črtu 60. rokov až po folklórom inšpirovanú tvorbu a neoromantické orientácie v 70. rokoch. Prerastajúc tradíciu, v snahe o pestré výrazové nuansy, načrtol Ilja Zeljenka nový charakter zvuku a formy, aj vďaka čomu jeho skladby s úspechom zneli na Slovensku a tiež mimo jeho územia. Za svoju tvorbu získal viacero domácich i zahraničných ocenení. Prácu som rozdelila do jednotlivých kapitol, počnúc životopisom, kompozičným vývojom jeho tvorby a sústredením sa na analýzu jeho organovej tvorby.
- Iveta Zaťková: Bakalářský koncertZaťková, Iveta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07
- Josef Coufal : Magisterský koncertCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07
- Michal Hanuš - Magisterský koncertHanuš, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)
- Technika varhanní hryHanuš, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-04Práce Technika varhanní hry je zaměřena na základní prvky varhanní interpretace - techniku, otázku tvorby tónu a její aplikaci. V dalším bodě se zabývá také pohledem do historie, do 19. století, kdy byla založena Pražská varhanická škola a na tehdejší názor na varhanní zvuk, registraci a stavitelství varhan. Podle autora uvedené tři složky ovlivňují interpretační názor a vkus dané doby. Pro tuto základní myšlenku hledá argumenty v odborných publikacích a v instruktivní literatuře především 19. a 20. století. Dále rozvíjí svůj názor ohledně tvorby tónu na určitých typech nástrojů, kultura úhozu a artikulace podstatným způsobem ovlivňuje varhanní zvuk a vede k oživení interpretace.
- Varhanní dílo G. LigetihoCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-07Tato práce se zabývá varhanními skladbami maďarského skladatele 20. století György Ligetiho (1923 ? 2006). První kapitola je věnována životu a dílu tohoto autora a snaze porozumět jeho skladatelskému odkazu. Další tři kapitoly jsou potom už zaměřeny na jednotlivé varhanní skladby, jmenovitě Ricercar pro varhany (1953), Volumina (1962) a Dvě etudy pro varhany (Harmonies ? 1967 a Coulée ? 1969). Na závěr uvádím dostupné nahrávky těchto děl.