Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments by advisor "KAHÁNEK, Ivo"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- Elementární hudební nauka pro klavíristyHolcová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Magisterská práce na téma „Elementární hudební nauka pro klavíristy“ se zabývá výukou základů hudební teorie pro žáky nejnižších ročníků ZUŠ, zejména PHV a prvního ročníku se zaměřením na pianisty. Hlavním cílem je vytvořit co nejpřitažlivější a zároveň nejefektivnější systém výuky základních teoretických poznatků, pojmů a jejich uvedení do praxe. Největší důraz je kladen na rychlou a kvalitní výuku not. Práce se snaží stavět na principu hry a využívá přirozenou dětskou tendenci objevovat vše nové a vypořádat se kreativně s problémy, které se jim postaví do cesty. Mezi další využívané principy patří zejména názornost postavená do souvislosti s osobní zkušeností dítěte a také s principem emocionálnosti, který – jak známo – pomáhá lepšímu zapamatování probírané látky. Všechny teoretické poznatky jsou uváděny do jednotné soustavy a vztahy mezi nimi tvoří často jednolitý ekosystém tak, aby se teorie dávala od začátku do bezprostřední souvislosti s praxí. Metodologicky stojí práce na principu komparace často užívaných publikací, metodik, odborných materiálů či ústně předávaných zkušeností starších učitelů s vlastními poznatky autorky této práce. Množství ilustrací (z nichž většinu tvoří autorkou inspirované originální kresby) zde není doplňkem, nýbrž v mnoha případech jádrem práce, k nimž jsou dopsány texty jako vysvětlivky či návod na jejich využití v praxi. Nechybí ani bohatý poznámkový aparát a množství odkazů na literaturu i prameny. Práce se dělí na dvě základní kapitoly: Zápis času v hudbě a Učíme se noty. Jim podřazeny jsou dílčí podkapitoly, které se zaobírají jednotlivými užšími tématy. Za účelem začlenění do kontextu existující literatury oboru je na konci zařazen nejen seznam literatury ale také podrobný soupis použitých obrázků. Typickým čtenářem práce by měl být pedagog hudební nauky nebo i hlavního oboru klavír, který může tento text využít jako doplněk ostatních moderních metodik či zdroj nových nápadů, použitelných přímo ve výukové praxi.
- Ida Kelarová - přínos a význam pro romsk ou hudební kulturuKačo, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-03Tato práce popisuje život osobnosti Idy Kelarové a zachycuje část její celoživotní činnosti. Není zcela možné zachytit všechny důležité momenty, které paní Kelarová učinila. Proto se zaměřím na okamžiky, při kterých jsem mohl sám přihlížet či být jejich součástí. Je pro mne velkou ctí psát svou práci právě o paní Kelarové, a to proto, že jsem měl tu čest s ní spolupracovat. Velká část této práce pochází z osobních setkání a zážitků.
- Interpretační problematika Ference Liszta se zaměřením na Uherskou rapsodii č. 2Koblischková, Noemi(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Obsahem této bakalářské práce je analýza a porovnání interpretace vybraných klavírních skladeb Ference Liszta. Součástí práce je stručné pojednání o období romantismu, o životě a díle skladatele a porovnání interpretace Uherské rapsodie č. 1 a č. 2 interpretů: Benna Moiseivitche, Alfreda Cortota, Vladimira Horowitze, Khatii Buniatishvili.
- Klavírní tvorba Adama SkoumalaSuchánková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato diplomová práce na téma Klavírní tvorba Adama Skoumala důkladně rozebírá tvorbu českého soudobého skladatele. Seznamuje jednak s okolnostmi vzniku děl, které jsou spojeny s autorovým životopisem, dále zkoumá díla jak z hlediska harmonického, tak i formálního. Účelem této práce je vyvodit charakteristické rysy spojující klavírní tvorbu Adama Skoumala. Skladby rozebírané v této práci jsou Variace na lidovou píseň, Romantické kusy, Klavírní koncert, Etudy pro klavír, Corsaresca, Kejklíř, tvorba pro děti a částečně i komorní tvorba se zastoupením klavíru.
- Ludwig van Beethoven: Klavírní trio op. 70, č. 1, D dur "Duch" - rozbor a interpretaceOchmanová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Diplomová práce „Ludwig van Beethoven: Klavírní trio op. 70 č. 1 D dur „Duch“ - rozbor a interpretace“ nemá pouze informovat o struktuře, skladebných technikách použitých při vzniku tohoto díla či poskytnout návod k interpretaci. Má za cíl poodhalit čtenáři nový způsob přístupu ke studiu skladby na základě přehledu o vývoji kompozičního stylu L. van Beethovena a doplňujících informací z méně povědomé oblasti rétoriky.
- Osobnost českého skladatele Františka Gregora Emmerta se zaměřením na klavírní tvorbuŽalčíková, Lenka Sarah(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Diplomová práce "Osobnost českého skladatele Františka Gregora Emmerta se zaměřením na klavírní tvorbu" pojednává o životě a uměleckém přístupu hudebního skladatele Františka Gregora Emmerta, jeho tvůrčím vývoji, kompozicích a v neposlední řadě o situaci na brněnské kompoziční scéně. Rovněž je zmíněna klavírní tvorba skladatele. V příloze je kompletní seznam skladatelových děl do roku 2008.
- Osobnost Leopolda Godowského se zaměřením na skladatelskou tvorbu pro klavír, rozbor vybraných částí Jávské suityŠupák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Leopold Godowsky, významná osobnost ?zlaté éry klavíru? v XIX. století se do dějin zapsal především jako klavírní virtuoz a inovátor na poli klavírní techniky a fyziologické stránky klavírní interpretace. Poněkud opomíjena je jeho skladatelská tvorba, která je z většiny zaměřena na klavír a ve které zúročil všchny své poznatky a zkušenosti, které nabyl jako klavírista a pedagog. Tato práce má za cíl seznámit čtenáře s osobností Leopolda Godowského a jeho přínosem do hudebních dějin se zřetelem na jeho originální skladatelskou tvorbu pro klavír. Součástí této práce je rozbor čtyř částí Javské suity, který autorovi pomáhá v definici kompozičního stylu a vlastních tvůrčích prostředků.
- Osobnost Pierre-Laurenta Aimarda a jeho vliv na poválečnou klavírní interpretaciŠupák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Tato práce je zaměřena na osobnost Pierre-Laurenta Aimarda - pianisty na vrcholu své mezinárodní kariéry, který patří mezi nejvýznamnější klavírní osobnosti druhé poloviny dvacátého století a je úzce spjat se skladately evropské poválečné avantgardy. Cílem práce je zmapovat jeho umělecký život, přínos jeho myšlenek a názorů pro klavírního interpreta a také přínos jeho úzké spolupráce s předními skladateli poválečného období. Práce je doplňena o analýzu a komparaci jeho vybraných nahrávek skladeb Gyorgy Ligetiho, na jejichž přípravě s ním osobně spolupracoval.
- Pochopení skladby z hlediska její struktury a styluRambousková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Práce se věnuje analýze první řady cyklu Po zarostlém chodníčku od Leoše Janáčka. Práce obsahuje stručný životopis a popis hudebního vývoje skladatele, analýzu jednotlivých skladeb z první řady cyklu Po zarostlém chodníčku, srovnání jednotlivých edic s autorizovaným opisem a interpretační analýzu nahrávek skladeb z cyklu.
- Proměny Chopinovy mezinárodní klavírní s outěže ve VaršavěKołatek, Beata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Cílem bakalářské práce bylo představení historie, vývoje a dnešní podoby Mezinárodní Chopinovy klavírní soutěže ve Varšavě. Úvod práce se zabývá pojmem Chopinovy tradice a oblastmi, které jsou skladatelovou tvorbou ovlivněny. Hlavní část práce se věnuje vzniku soutěže a jejímu zakladateli, společnostem, které akci organizovaly a průběhu od prvních ročníků až po současnost. Pozornost je věnována termínům konání jednotlivých ročníků, počtu účastníků, státům, ze kterých přijeli, složení poroty a cenám, které kdy byly uděleny. U každého ročníku je také uveden program každého kola, který museli soutěžící přednést. Závěr práce se zabývá českou stopou na soutěži a podrobnými výsledky, kterých čeští klavíristé dosáhli. Příloha obsahuje kompletní výsledky všech ročníků a ukázky propagačních materiálů Mezinárodní Chopinovy klavírní soutěže ve Varšavě.
- Rétorické figury a jejich význam v interpretaci barokní hudbyRambousková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Práce popisuje barokní poměry ve společnosti, dobovou interpretační praxi, souvislost mezi řečí a hudbou. Zaměřuje se na oblast barokní symboliky, význam intervalů a tónin v kompozicích barokních skladatelů. Obsahuje encyklopedický výčet hudebně rétorických figur.
- Současná romská hudba v České republiceKačo, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Tato práce zachycuje profesionální současnou romskou hudbu na nejvyšší úrovni, jakož i amatérskou romskou hudbu, provozovanou pouze z čisté lásky a pravdivosti. Základním pramenem této práce je má vlastní zkušenost. Současná romská hudba je velmi široké téma, proto bych rád své téma zúžil na menší okruh. A to se zaměřením na Českou republiku.
- Vliv psychiky na hudební výkon interpretaBlažková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-15Tématem této bakalářské práce je tréma u hudebníků. Práce obsahuje definici trémy a objasňuje její možné původce. Primárně se zabývá psychickými předpoklady. Popisuje symptomy trémy a navrhuje řešení, jak její negativní dopady při veřejném vystupování eliminovat. Součástí práce je i dotazník, který odhaluje, jak častým a zároveň individuálním jevem tréma v dnešní době je.
- Vliv varhanní hry na klavírní hru aneb Klavírista varhaníkemPawlowská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Cílem této práce je posouzení vlivu varhanní hry na klavírní hru, tedy zmapování různých aspektů, v nichž může být hra na varhany pro klavíristu přínosná či naopak. Je totiž běžné, že varhaníci napomáhají rozvoji svých schopností rovněž hrou na klavír. Funguje to však i naopak? Nejde o ojedinělý případ, když klavírista hraje zároveň i na varhany. Autorka této práce se proto rozhodla zjistit, zda toto může být pro klavíristu i v oblasti jeho klavírní hry přínosné a zda je vhodné tuto praxi klavíristům doporučit. Práce ve svých úvodních částech rozebírá historický kontext varhanní a klavírní hry, následně se zabývá objektivními rozdíly mezi hrou na varhany a na klavír. Největší část práce je pak věnována rozboru konkrétních přínosů, ale i případných rizik, jaká klavíristům může skýtat varhanní hra.
- Vzestup klavírního umění v Číně.Tian, Haochen(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Tato práce je zaměřená hlavně na vznik, vývoj a charakteristiku klavírního umění v Číně. Klavírní umění jakožto jeden z druhů umění existuje v Číně pouze přibližně jedno století, ale jeho vývoj byl ve skutečnosti komplikovaný. Autor sám rozděluje celý proces vývoje klavírního umění v Číně na čtyři důležitá období. Pojednává o období od prvního kontaktu klavírního umění s Čínou - podle Evropanů vzdálenou a neznámou - až do období dnešní zdánlivé prosperity. Práce se nevyhýbá ani zvláštní citlivé době kulturní revoluce, ale politických událostí se dotýká jenom okrajově.
- W.A. Mozart - Klavírní koncert d mollPawlowská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat 1. větu Klavírního koncertu d moll Wolfganga Amadea Mozart a pomocí této analýzy proniknout k základům předmětného instrumentálního díla. Účelem tak není pouze samotný rozbor, nýbrž snaha objevit a popsat charakteristické znaky této skladby, které mohou v interpretační praxi nejen autorky, ale i dalších klavíristů pomoci ke správnému uchopení a následnému provedení koncertu. Po úvodu věnovanému obecným informacím o Mozartově tvorbě a výjimečnosti postavení Klavírního koncertu d moll v jejím rámci následuje obsáhlá analýza jednotlivých hudebních složek, která v závěrečných částech jednotlivých podkapitol na základě metody indukce přináší obecné shrnutí dříve podrobně popsané hudební řeči týkající se dané hudební složky. Následuje rozbor formy 1. věty. Závěrečná část využívá získané poznatky pro jejich aplikaci do interpretační roviny, kdy jako příklady výše popsaného uvádí, porovnává a rozebírá 4 nahrávky světových interpretů. V závěru pak autorka shrnuje získané poznatky jak z teoretického, tak z praktického pohledu, a usnadňuje tak jejich využití.
- Ženy u klavíruOchmanová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-03Bakalářská práce Ženy u klavíru má čtenáři poskytnout přehled o vývoji pozice žen ve společnosti, umožnit stručně nahlédnout do životních osudů vybraných významných klavírních interpretek minulosti i současnosti s těžištěm v osobních svědectvích a podnítit k úvaze nad individuálními kvalitami, které mohou ženy do umění vnést v dnešní uniformující době.
- Život a tvorba soudobého skladatele a pi anisty Adama SkoumalaSuchánková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Tato bakalářská práce se zabývá životem a tvorbou soudobého českého skladatele a pianisty Adama Skoumala. Představuje čtenářům umělce od jeho hudebních počátků až po současnost. Seznamuje s hudební řečí českého skladatele i s jeho tvorbou klavírní, houslovou, komorní, vokální, dokonce i s jeho literaturou určenou dětem. Rovněž umělce popisuje jako klavírního virtuóza. Dále jsou v práci detailněji rozebrány dvě z jeho kompozic, Variace na lidovou píseň a Koncert č.2 pro klavír a smyčcový orchestr, na nichž je názorně ukázána problematika soudobých skladatelů komponujících tradičním stylem a totiž problematika nechtěného přebírání materiálu z již napsaných skladeb a dále otázka upravování děl i po jejich uvedení do uměleckého života.