Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments by advisor "KLÁNSKÝ, Ivan"
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
- A.N. Skrjabin: Preludia op. 11, dílo v duchu ChopinověBaslová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Cílem mé baklářské práce je přinést komplexní analýzu cyklu Preludií op. 11 Alexandra Nikolajeviče Skrjabina. Součástí textu jsou interpretační poznatky, kterých jsem nabyla jak na hodinách klavíru u prof. Ivana Klánského, tak studiem samostatným. Dílo je rozebráno z více úhlů pohledu. Cyklus je analyzován po stránce harmonie a formy, nechybí však ani estetické vyznění. Je řešena podobnost Skrjabina a Chopina vyplývající z více faktorů.
- Beethovenovy klavírní skladby bez opusového číslaHaniková, Johanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s klavírními skladbami Ludwiga van Beethovena bez opusového čísla. Zaměřuje se především na díla z katalogu Kinsky-Halm označená signifikátorem WoO (Werke ohne Opuszahl). Interpretační analýza si klade za cíl především upozornit na Beethovenovy nepříliš hrané skladby a vyzdvihnout jejich specifické, kompoziční i pianistické prvky v kontextu rozsáhlé klavírní tvorby Ludwiga van Beethovena.
- Čeští účastníci Chopinovy soutěže ve Varšavě od jejího založeníŠumníková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Ve své práci se zaměřuji na jednotlivé ročníky Mezinárodní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě. V každé kapitole se čtenář dozví o průběhu jednotlivých ročníků - zmiňuji tedy jména vítězů, a jména českých soutěžících a porotců. Účelem je tedy poukázat na významné osobnosti figurující v soutěži a především pak na českou stopu. Čtenář tak dostane přehled o vývoji české reprezentace v průběhu let a o tom, jaké slavné jméno z historie tohoto klavírního klání se objevuje i v současné době na světových pódiích. Jeden ze zkoumaných prvků je i otázka, zda soutěže mají smysl a co člověku přinesou jak v profesním, tak osobním životě. Informace jsem čerpala z knih a internetových stránek s tématem této soutěže a rozhovorů s nejúspěšnějšími českými reprezentanty.
- F. Chopin - Scherza a jejich vrcholní in terpretiKozák, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Práce je rozdělena do dvou částí. V první části práce je stručně nastíněn životní osud F. Chopina, o kterém bylo napsáno již mnoho, takže se omezím pouze na základní životopisná fakta a zejména na období, ve kterém zkomponoval právě 4 scherza. Bude následovat pojednání o scherzu jako hudební formě, jejím vzniku a vývoji. V závěru první části práce je kapitola věnovaná scherzům F. Chopina a dalším skladbám, v nichž se hudební forma scherza vyskytuje. Druhá část práce je zaměřena na interpretační problematiku, rozbor několika nahrávek významných interpretů. Obsahuje také jejich stručné profily.
- F. Chopin: Sonáta No. 3 op. 58 h-mollGoto, Eri(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-06Tématem předložené bakalářské práce je klavírní Sonáta č. 3 h-moll op. 58 skladatele Fryderyka kChopina. Práci jsem rozdělila do tří kapitol, ve kterých zkoumám, co je pro interpretaci Sonáty důležité. Zabývám se otázkou, co chtěl skladatel Chopin vyjádřit, jaký byl jeho záměr, a na základě jeho výroků také představou tónu, který Chopin požadoval. První kapitola se věnuje životopisu a Chopinovi jako skladateli, klavíristovi a pedagogovi. Druhá kapitola se zabývá metodikou, kterou Chopin sám vytvořil, a která je patrně při skutečné interpretaci Sonáty nezbytná. Ve třetí kapitole porovnávám tři různé edice této skladby a na základě poznatků z předchozích dvou apitol se zamýšlím nad tím, jak by bylo vhodné Sonátu interpretovat.
- F. Schubert - Klavírní kvintet "Pstruh" a další skladby stejného nástrojového obsazeníŘíhová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Diplomová práce pojednává o Klavírním kvintetu A dur "Pstruh"? slavného vídeňského skladatele Franze Schuberta. Zahrnuje okolnosti jeho vzniku, skladby, které skladatele inspirovaly k vytvoření díla, i skladby, které byly tímto dílem následně inspirovány. Obsahuje formální a interpretační rozbor díla. Zvláštní kapitola pojednává o dvou dramatických kusech, které byly přímo inspirovány Schubertovým Klavírním kvintetem A dur. V neposlední řadě obsahuje výčet 18 dalších skladeb stejného nástrojového obsazení, vytvořených v letech 1799-2011.
- Gymnázium a Hudební škola hl.m. Prahy - fenomén českého hudebního školstvíDonovalová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato bakalářská práce se zabývá institucí Gymnázium a Hudební škola hl. m. Prahy, jakožto fenoménem českého hudebního školství. Kromě historických souvislostí a ideového konceptu školy se snaží přiblížit její specifičnost. Popisuje fungování jak obou původních institucí, tak i školy, která v roce 2012 vznikla jejich spojením. Práce si klade za cíl mimo jiné blíže nastínit studium na instituci z pohledu absolventa. Je doplněna vzpomínkami bývalých studentů, vlastním pohledem autorky na školu a fotografiemi ilustrující školní prostředí. Měla by čtenáři podat komplexní přehled o dané problematice.
- Ilja Hurník a jeho přínos do klavírní pedagogikySkleničková, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato diplomová práce se zabývá slavným českým skladatelem, klavíristou, spisovatelem a pedagogem Iljou Hurníkem, a to zejména jeho pedagogickými a instruktivními klavírními díly a pedagogickými metodami. Obsahuje také výzkum, nakolik jsou jeho instruktivní díla oblíbená a jaké obohacení pedagogům i žákům klavírní hry přinášejí. Po úvodu je čtenáři představen Hurníkův život. Následuje orientační výčet jeho hudebního i slovesného díla. Ke klavírnímu a instruktivnímu dílu jsou přiřazeny kapitoly, které podrobně rozebírají nejvýznamnější zásady jeho klavírní pedagogiky a nejpoužívanější instruktivní díla pro výuku dětí. Poslední část práce se zabývá výzkumem oblíbenosti jeho děl, provedeným formou dotazníku; získaná data jsou zpracována kvantitativně.
- Inspirační zdroje v díle Sergeje RachmaninovaStepasjuková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-01Tato bakalářská práce je analýzou inspiračních zdrojů a vlivů vybraného díla Sergeje Vasiljeviče Rachmaninova se zaměřením na klavírní, komorní a orchestrální skladby. Obsahuje stručný životopis autora, zabývá se charakteristikou jednotlivých vybraných děl a jejich stručným rozborem. Díla jsou rozdělena do kapitol podle příslušných, volně vybraných inspiračních zdrojů.
- Klavírní koncert G dur Maurice Ravela.Vlasáková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Abstrakt Tato práce pojednává o Klavírním koncertu G dur Maurice Ravela. Nejprve seznamuje čtenáře s významnými okolnostmi autorova života a poté se zabývá genezí díla a jeho prvními ohlasy. Následuje přehled hlavních inspiračních zdrojů Maurice Ravela, které se odráží v Klavírním koncertu G dur. Na základě analýzy formy, harmonie, klavírní stylizace a poznámek od první interpretky tohoto díla, Marguerite Longové, jsou zde formulovány závěry, podstatné pro získání výchozích interpretačních stanovisek. Ta jsou zde konfrontována s vynikajícími provedeními díla nejprve Marguerite Longovou a poté třemi renomovanými pianisty různých národností (Leonard Bernstein, Boris Krajný a Hélène Grimaud). Práci doplňuje CD dokumentující baskickou lidovou hudbu, jež byla jedním z výchozích inspiračních zdrojů Koncertu G dur a obsahuje také záznam rozebíraných nahrávek výše uvedených pianistů.
- Klavírní koncerty Bély BartókaVrána, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Tato bakalářská práce se zabývá třemi klavírními koncerty Bély Bartóka. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce a jeho osobnost. Každému ze tří koncertů je věnována jedna celá kapitola. Na začátku ještě připojuji několik střípků ze skladatelova života pro lepší orientaci čtenáře v tématu i v dějinném vývoji.
- Klavírní koncerty S. ProkofjevaAl-Ashhabová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Tato magisterská práce se zabývá klavírními koncerty Sergeje Prokofjeva. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce. Poukazuje nejen na krásu a nadčasovost těchto skladeb, ale i na okolnosti vzniku Prokofjevových klavírních koncertů. Práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol - každá kapitola zahrnuje jeden klavírní koncert. Na začátek práce navíc připojuji stručný životopis skladatele pro lepší orientaci čtenáře v daném tématu.
- Klavírní tvorba Josefa MyslivečkaSkleničková, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Tato magisterská diplomová práce se zabývá Josefem Myslivečkem, českým skladatelem vrcholného klasicismu, ve své době jedním z nejslavnějších, se zaměřením na jeho klavírní dílo. Je určena případným interpretům jeho klavírních skladeb nebo pedagogům, kteří je zadávají svým žákům, a přibližuje charakteristické rysy a klíčové momenty jednotlivých rozebíraných skladeb.
- Lidová hudební tradice na LašskuSatinská, Tereza Joanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-07Tato práce je studií zaměřenou na lidovou píseň a lidovou muziku na Lašsku. Snaží se přiblížit Lašsko z etnografického hlediska, a to i s pohledem na územní celek označován jako užší Lašsko se zaměřením na region Frýdlantska. Neodmyslitelnou součástí Lašska je jeho nářečí, které formuje charakter mluveného projevu, písní a je zcela jedinečné svou zvukomalebností. Proto je lašskému nářečí v práci věnována náležitá pozornost. Hlavní náplní práce je studie lašské lidové hudby. Podrobně popisuje různé typy lašských písní, jejich zvláštnosti a uvádí je do souvislosti s lidovým tancem, protože lidová píseň a lidový tanec tvoří na Lašsku jednotný celek. V Lašsku, stejně jako v sousedním Valašsku a dál v Moravském Slovácku existuje mnoho lidových kapel, nejčastěji cimbálových muzik. Repertoár místních CM tvoří převážně lašské písně a většina CM, vedle své vlastní umělecké činnosti, doprovází taneční a pěvecká vystoupení folklórních souborů. Z práce vyplývá, že hlavním posláním lidových kapel je udržení a zachování Lidové hudební tradice na Lašsku. Nezastupitelná role lidových muzikantů je zřejmá z kapitol, které popisují činnost muzik. Z kapitol mapujících muzikantské rody pak vyplývá hudební kontinuita mezi generacemi i provázanost rodů. Největší pozornost je v práci věnována rodu Kotků, jejich CM a především postavě významného místního muzikanta, zpěváka, učitele, sběratele a hudebního publicisty ? pana Štěpána Kotka.
- Luboš Sluka: Komorní tvorba pro violoncello a klavír se zaměřením na violoncellovou sonátuFialová, Terezie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Obsahem mojí magisterské ráce je komorní tvorba skladatele Luboše Sluky, ve které se zaměřuji pouze na skladby pro violoncello a klavír. Jedná se o shrnutí všech dosavadně vydaných skladeb, podrobněji se věnuji nejvýznamnějšímu dílu této kategorie, kterým je bezpochyby sonáta pro violoncello a klavír. Po krátkém životopise skladatele Luboše Sluky se zabývám formálním rozborem všech violoncellových skladeb, a následně vývojem sonáty vlastním názorem na její interpretaci. Používám zde nejen svého úsudku, ale také užívám srovnání mezi nahrávkami. V příloze je možno najít mimo jiné kompletní seznam již vydaných Slukových skladeb v nakladatelství Editio Musica Humana a partituru sonáty pro violoncello a klavír.
- Murray Perahia a jeho přínos klavírní in terpretaci.Klánský, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Magisterská práce se zabývá světově uznávaným klavíristou Murrayem Perahiou a jeho přínosem pro klavíristy. Práce popisuje Perahiovu životní cestu, seznamuje čtenáře s jeho názory o hudbě, rozebírá jeho nahrávky a soustřeďuje se i na jeho editorskou činnost. Rozbor nahrávek je soustředěn na stěžejní díla období baroka a klasicismu. Rozbor editorské činnosti je pojat jako další cesta k poznání práce tak mimořádného pianisty.
- Nahrávky kompletního klavírního díla Bedřicha Smetany v interpretaci českých pianistůHaniková, Johanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-05Práce popisuje interpretační pojetí klavírního díla Bedřicha Smetany v podání Věry Řepkové, Jana Novotného a Ivana Klánského, kteří v průběhu dvacátého století natočili jeho kompletní dílo. Interpretační analýza se zaměřuje na pojmenování rozdílů komplexního pojetí v stěžejní a nejhranější skladbách.
- Olivier Messiaen - Symfonie Turangalîla (pro klavír, Martenotovy vlny a orchestr)Vrána, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-07Tato diplomová práce se zabývá jedním z největších milníků hudební tvorby 20. století - Symfonií Turangalîla Oliviera Messiaena. První polovina studie se zabývá životem skladatele a jeho hudebním stylem. Druhá se pak již věnuje kompletní analýze symfonie, přičemž každé části je věnována jedna kapitola. Sólový klavír je jednou z nejdůležitějších součástí díla. Jakožto klavírista, který měl možnost part nastudovat, se na něj při rozboru zaměřuji hlouběji. Vycházím z originálního, skladatelem revidovaného klavírního výtahu z roku 1990, stejně jako z orchestrální partitury. Ke konci připojuji chronologický seznam Messiaenova kompletního díla a přehled nejvýznamnějších nahrávek této symfonie.
- Oskar Nedbal: Klavírní dílo a komorní skladby s klavíremBrabcová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-07Tato bakalářská práce se zabývá klavírním a komorním dílem Oskara Nedbala. V první kapitole je popsán skladatelův život, s přihlédnutím k zásadním uměleckým pozicím, které ve svém životě zastával. Jednotlivé podkapitoly se zabývají studiem na konzervatoři, členstvím v Českém kvartetu a dirigentskou činností. Druhá kapitola se věnuje interpretačnímu rozboru Nedbalovy klavírní tvorby a obsahuje výčet všech klavírních děl. Zvláštní pozornost je zde věnována Variacím na téma Antonína Dvořáka op. 1. Třetí kapitola se zabývá komorními skladbami s průvodem klavíru. Největší pozornost je v této kapitole věnována zejména Sonátě h moll pro housle a klavír op. 9, která patří mezi Nedbalovy nejcennější komorní skladby.
- Osobnosti klavírního oddělení HAMU od založení školy dodnesDonovalová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-04Tato diplomová práce si klade za cíl představit osobnosti Klávesové katedry HAMU druhé poloviny 20. století. Práce se zaměřuje na vytvoření uceleného a systematického přehledu pedagogů fakulty v prvních desetiletích fungování klavírního oddělení. Zmiňované osobnosti se autorka práce snaží pojmout komplexně, tedy nejenom jako výtečné pedagogy, ale také jako aktivní interprety, skladatele, autory didaktických prací či revizí klavírních děl. Medailonky jednotlivých velikánů jsou členěny chronologicky, dle začátku působení na pražské akademii a zcela přirozeně se rozdělily do tří částí, sdružující osobnosti generačně blízké. Současně se práce snaží o uvedení do širšího kontextu, a to zařazením kapitoly týkající se stručné historie HAMU. Tato kapitola obsahuje informace historicko-politického charakteru, jež jsou v celkovém kontextu více než podstatné. Velmi často a zásadně totiž ovlivňovaly dění doby ve všech oblastech života. Cílem této diplomové práce je přehledné zmapování situace v pražském pianistickém prostředí po druhé světové válce. Práce by měla poučenému čtenáři podat komplexní a ucelený přehled o životě, aktivním koncertním vystupování a o odkazu velikánů poválečné pianistické komunity spjaté s prostředím Hudební fakulty AMU.