Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy by advisor "DUFEK, Jiří"
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
- Analýza a porovnanie výučby scenáristiky na vybraných školách v EurópeSaxová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Táto bakalárska práca sa zaoberá výukou scenáristiky na vybraných školách v Európe, presnejšie sú to školy v Postupime, Lodži, Beaconsfielde a Lillehammeri. V prvých štyroch kapitolách postupne rozoberá menované školy z hľadiska ich študijných plánov, vyučovaných predmetov, náplní hlavných dielní a dopĺňa ich názormi študentov na ich celkové fungovanie. V poslednej kapitole zrovnáva výsledky z jednotlivých škôl.
- Dvacet jedna gramů. Modulární vyprávěníÚšela, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Tato práce se zabývá analýzou Iňárritova filmu Dvacet jedna gramů z hlediska stavby. Speciální narativní metoda je zkoumána formou hloubkového čtení motivů, rozboru fragmentů vyprávění, jejich chronologického a tematického řazení. Postupováno je podle pětice částí dramatického oblouku. Každý dramatický akt je pojat a vysvětlen zvlášť. Následuje srovnání s dvojicí jiných Iňárritových snímků vyznačujících se experimentální skladbou.
- Film jako organismus a jako strojŠindelka, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17Abstrakt Práce se zaměřuje na srovnání teoretických přístupů Sergeje Ejzenštejna, Dzigy Vertova a Andreje Tarkovského, coby tří zcela odlišných pozic na škále mezi organickým a mechanickým filmem. Každá tato pozice má svou specifickou temporalitu, vycházející především ze zvolené střihové metody tvůrců: Ejzenštejnova dialektická montáž pracující v modu "člověk-příroda", Vertovova dialektická montáž v modu "oko-hmota", Tarkovského antidialektická montáž samoorganizující se filmové struktury na základě časového tlaku uvnitř záběrů.
- Horizonty svaté KlárySoučková, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Bakalářská práce je srovnávací studií filmu Nápady svaté Kláry (1980, Západní Německo, režie Vojtěch Jasný, scénář Jelena Mašínová a Pavel Kohout), románu Nápady svaté Kláry (1980, Západní Německo, autor Pavel Kohout) a filmové adaptace této knihy Svatá Klára (1996, Izrael, režie Ari Folman a Ori Sivan). Sleduje obsahové a stylotvorné proměny látky ve třech různých zpracováních s ohledem na dobový kontext a osobnosti autorů. Cílem bakalářské práce je poukázat na nepříliš reflektované tituly zásadních českých autorů, které byly za dob tzv. normalizace vytvořeny v exilu a které v devadesátých letech inspirovaly izraelské filmaře k originální a posléze mezinárodně oceňované adaptaci.
- Hraná tvorba pro generaci AlfaKováříková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-29Tato práce si klade za cíl zkoumat druhy produkovaného obsahu pro současnou mládež a způsoby jejich distribuce. Práce se zaměřuje na v současnosti nejmladší generaci – generaci Alfa –, která nepoznala svět bez moderních technologií. Jakou má tato generace diváckou zkušenost? Jakými způsoby sleduje filmy? Čím se liší od svých předchůdců? A jaké nové možnosti se pro tvůrce s rozvojem moderních technologií otevírají? Tyto otázky jsou zkoumané na třech hlavních distribučních kanálech: kinech, televizním vysílání a internetu.
- In the Campion CutNedvědová, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-19V bakalářské práci se chci zabývat zdravě feministickým pohledem na autorskou tvorbu režisérky, která otevřeně přiznává ženské touhy, ale zároveň se stále jedná o erotiku a ne porno. Chci popsat autorčin styl, který dle mého názoru, krásně vyvažuje poetičnost ženského vnímání světa, stejně tak jako jeho ?temnější? vzrušující, často opomíjenou stránku.
- Japonská adaptace hororové knihy Kruh a její americký remakeDvořáček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Tato bakalářská práce porovnává původní knižní vydání japonského hororu "Kruh" a dvě z jeho filmových adaptací; japonskou a americkou, a to s pomocí analýzy přístupu jednotlivých autorů k příslušným verzím. Práce se konkrétně zaměřuje na postavy, narativ, téma, styl, nadpřirozený prvek a jejich srovnání v daných dílech.
- Komika ve společných dílech komediálního tria ZAZ (Zucker, Abrahams, Zucker)Struhala, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Ve své práci analyzuji vybrané filmy a televizní série komediálního tria Zucker, Abrahams, Zucker. Mým cílem je nalézt mezi filmovými prostředky ty, které jsou zdrojem komiky. Má práce se snaží pojmenovat příčinu komického účinku jednotlivých scén, nalézt mezi komediálními scénami společné znaky, či rozdílnosti a pojmenovat specifika komediálního rukopisu této autorské trojce.
- Maska a tvář komedie po italskuToul, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-11Snahou práce bylo pokusit se nahlédnout na plodné období italské kinematografie šedesátých let jiným zorným úhlem - přes žánr komedie po italsku. Zaměřit se na ty, kteří tvořili souběžné s Velikány a kteří, mnohdy zaslouženě, mizí v jejich stínu. Přesto je však mezi těmi menšími možné najít autory osobité a díla výrazná. To že jsem se nakonec dostal i na území Velikánů není nic překvapivého, žánr komedie po italsku je tak široký, že se do něj vejde leccos a tak mnohdy zpracovává táž témata jako oni, pouze vypráví v lehčím duchu. Pokusit se v ryze italských souvislostech vystopovat její specifikum, a vytvořit přehled sloužící k lepší orientaci na území, kde ještě žijí lvi.
- Motiv sobectví a možnosti jeho zobrazení ve filmu Blízko od sebeNováková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Předkládaná bakalářská práce se zabývá hledáním motivu sobectví v americkém filmu Blízko od sebe z roku 2013 a prostředky zobrazení tohoto motivu ve filmovém díle. Tato práce není filmovou analýzou, jak by se mohlo zdát. Zaměřuje se na jeden konkrétní motiv, který ve filmu Blízko od sebe hraje ústřední roli, a ve vztahu k němu analyzuje do větší hloubky jednotlivé postavy, jejich motivace a u vybraných postav také jejich psychologický profil. V první části práce představuji rozebíraný film, autora scénáře a stručně i děj vybraného filmu. Ve druhé části práce se pokouším analyzovat dějovou strukturu filmu podle Lindy Aronsonové, dále roli jídla ve filmu jako filmové rekvizity, sexuální chování postav a také jejich psychické poruchy. Ve třetí části srovnávám filmovou adaptaci s její předlohou, kterou je divadelní hra stejného autora.
- Nalezený časKoubek, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-26Tato práce se zabývá v první řadě používáním času v hororovém subžánru found footage filmů. Krátce se zabývá některými teoriemi vnímání času ve filmovém umění, historií vzniku tohoto subžánru a také se snaží hledat kořeny, ze kterých tento žánr povstal. V závěrečné části se pokouší získané informace aplikovat v rozborech několika zástupců found footage žánru.
- Obraz nechtěného hrdinyDošková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Tato práce pojednává o hlavní postavě filmu Thelma Joachima Triera (2017). Pokouší se ji klasifikovat v rámci blíže specifikovaného hrdinského/anti-hrdinského spektra a zkoumá různé perspektivy, kterými můžeme nahlížet na hrdinu i vedlejší postavy této tragédie. Komentuje historický diskurz, který k rozlišení hrdiny a anti-hrdiny vedl, a na příkladu Homérovy Odyssey ukazuje, že takový vývoj charakteru se může měnit i díky novému čtení příběhu. Práce pak uzavírá své zkoumání shrnutím zkoumaných prvků, jako jsou tragičnost a fokus tragédie v rámci děje, pozice charakteru na kladném a záporném spektru a disonance, kterou takové umístění může divácky provokovat.
- Proč Modrovous zabíjíJarošová, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17Modrovous je vrah, jehož důvod zabíjet se témněř ve všech adaptacích liší. Spolu s Modrovousovou motivací k vraždám se mění nejen míra jeho viny, ale i význam jeho existence. Mění se i to, zda je Modrovous brán jako reálná postava, nebo jen jako manifestace destruktiních pochodů (a jejich překonání)v dívčině mysli. V práci ze zabývám zkoumáním a porovnávání těchto různých přístupů. Zkoumám, jak vytvořit příběh postavy, jejíž příběh v originální pohádce dořečený není.
- Prvky žánru road movie s využitím subjektu rodiny v současné kinematografiiHonzková, Aneta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-18V teoretické práci se budu věnovat proměnám a práci se žánrem road movie, které se zabývají tématem rodiny. Road movie je sice mnohotvárný žánr, ale s přesně vymezeným pravidlem - z bodu A do bodu Z. Co se stane na cestě, to je otevřené. Na příkladu road movie, hlavně té současné, se dá demonstrovat, jak se vytrácejí naše závěry, sny a cíle. Co vlastně chceme, kdy to chceme, proč to chceme? Co hledáme. Naše generace se učí dosáhnout všeho a pokud možno hned. Co nejvíc a co nejrychleji. Ale to vede jen ke vzniků rebelů, antihrdinů, které známe z road movie. Stejně jako oni se vydáváme na cesty a pátráme po tom něčem "onom," co dá našemu životu smysl.
- ScénářTitka, Štefan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-11Tato práce se zabývá vznikem, vývojem a následnou standardizací formy amerického scénáře. Velká část práce je pak věnována konkrétní analýze jednotlivých formálních prvků, především jejich vysvětlení a názorné demonstraci způsobu užití v běžné scenáristické praxi.
- Scenáristická práce s charismatickou osobností nového náboženského hnutíMiška, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Tato práce pojednává o principech hledání příběhu z prostředí nového náboženského hnutí. Důsledně rozebírá postavu charismatika i vedlejší postavy jeho následníků. Jejím cílem je, pokud to bude možné, vyvolat diskuzi na téma nových náboženských hnutí jako součásti příběhu filmového díla. Práce se krom jiné zabývá tématem odpadlictví, povahou rituálu, nebo boji proti vnějšímu nepříteli. Dále interpretuje do filmové řeči způsob práce s komunitním prostorem a v neposlední řadě popisuje procesy denominace, nebo naopak démonizace náboženského hnutí ve filmovém díle.
- Šibalství v českém filmuCsicsely, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-27Tato diplomová práce mapuje fenomén šibala v historii českého a československého filmu. Postava šibala má v českém kulturním dědictví výraznou roli, jak svědčí popularita postavy Švejka i jiných literárních šibalů (např. Saturnina či Dítěte z Obsluhoval jsem anglického krále). Šibalství však není v teoretických pracích o českém filmu reflektováno. Proto nás zde zajímá jeho přítomnost nebo nepřítomnost v daném materiálu, popřípadě jeho specifika, proměny apod. Obšírná definice, která se zabývá jednotlivými atributy této archetypální figury, nejprve ustavuje základní konstantu, která je poté odhalována v jednotlivých etapách československé a české kinematografie. V konstantě se kromě rysů samotné postavy – jako je absence morálky, nezodpovědnost, ambivalence, neočekávanost apod. – reflektují rovněž jejich důsledky pro vyprávění, tedy i funkce šibala. Postava šibala má výraznou roli při formování počátků filmové řeči v rámci žánru „slapstick“ (v češtině často nepřesně filmová groteska). V československém němém filmu se tyto tendence však projevují jen omezeně. Výraznější projevy šibalství přichází až s českou meziválečnou veselohrou a výraznými hereckými typy jako byl např. Vlasta Burian, příp. V+W. Originální podoby nabývá šibalství v období nové vlny, později i u některých novovlnních tvůrců. Postupným ohledáváním tak skládáme velmi rozmanitý, někdy i rozporuplný obraz šibala v českém filmu, jenž zahrnuje jak část nejpopulárnějších děl české komedie (U pokladny stál…, Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Dědictví aneb Kurvahošigutntág), tak i bytostně autorské počiny (Sedmikrásky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Slavnosť v botanickej záhrade). Na základě tohoto obrazu se v závěru volněji zamýšlíme nad rolí šibalství v české národní identitě.
- Svazujici živel vodyLitschová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-14Práce Svazující prvek vody se věnuje postavám žen z vody v evropské (potažmo západní) kultuře – mořským pannám, vodním vílám, selkiím apod. Důraz klade na opakující se tragické vyústění jejich příběhů. Snaží se poukázat na pradávnou a stále pokračující tradici nešťastných osudů těchto bytostí. Uvádí konkrétní příklady postav z mytologií a pohádek, jejichž odraz hledá v kinematografických dílech. Práce je uvedena kapitolou o symbolismu vody. Dále pokračuje stručným nastíněním vzniku představ vodních bytostí obecně. Na tuto kapitolu již navazuje vymezení pojmu mýtus z psychoanalytického pohledu. Příklady konkrétních mytologických femininních bytostí z vody pochází z antické, slovanské, keltské a středověké mytologie. Další kapitola vymezuje pojem pohádka, a to též z pohledu psychoanalytiků. Uvádí příklady pohádek o vodních vílách například z pera Charlese Perraulta, bratří Grimmů, Boženy Němcové, Karla Jaromíra Erbena či Hanse Christiana Andersena. Poslední část je věnována filmovým dílům, v nichž ženy z vody vystupují. Detailnějšímu zkoumání jsou podrobeny snímky Malá mořská víla Karla Kachyni, Vábení sirén Agnieszky Smoczyńské a Ondine Neila Jordana.
- Uplatnění celovečerního scénáře na českém trhuHrdý, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Předmětem bakalářské práce je uplatnění celovečerního scénáře na českém trhu z produkčního i scenáristického pohledu.
- Vyprávění Jurije NorštejnaČervený, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-09-17Jak vypráví ruský animátor Jurij Norštejn? O čem? A jak o tom můžeme vyprávět my? Tři otázky, tři kapitoly. V první čtu knihu přednášek Sníh na trávě, z níž vyplývají autorovy názory týkající se základních prvků vyprávění. Ve druhé přistupuji k analýze vyprávění v Norštejnových filmech. V závěrečné kapitole s ohledem na vlastní rozbor i autorovu poetiku kriticky zhodnocuji oba přístupy a navrhuji směry, kterými se může ubírat další bádaní.