Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy by advisor "KAJÁNKOVÁ, Lucia"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- Autorská realizace filmového dialoguKocábek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-08Tato diplomová práce se zabývá autorskou realizací filmového dialogu od jeho podoby ve scénáři až po výsledné ztvárnění ve filmu. Analýzou čtyř filmů, Gauneři, Hledám Amy, Před soumrakem a Rushmore práce ukazuje, jak jejich autoři natáčí konverzační scény originálně. Nejprve je zde nastíněna americká nezávislá scéna devadesátých let, z níž analyzované filmy vycházejí, dále je připomenuta autorská teorie a vysvětlen výběr analyzovaných filmařů a jejich děl. Následně práce demonstruje, jak k dialogu přistupují filmové kuchařky a jak vypadá konvenční konverzační scéna, vůči kterým se následné analýzy vymezují.
- Český kriminální seriál: ScénáristéKnéblová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Tato práce se zabývá českým kriminálním seriálem se zaměřením na osobnost autora scénáře. Proto obsahuje přehled autorů scénářů veškeré československé a české tvorby v rámci žánru kriminálního seriálu od roku 1968 až do současnosti. Zároveň se zabývá současným televizním prostředím na poli seriálů – soustředí se na roky 2016 a 2017 a poskytuje přehled o seriálech, které ve zmíněných letech měly svou premiéru. Tyto seriály vytvářejí kontext pro zkoumané kriminální seriály, jejichž autory jsem oslovila pro účely poslední, praktické části. Ta se zabývá tím, za jakých podmínek současné české kriminální seriály vznikají.
- Dětský film, rodinný film a film o dětech v kontextu české kinematografie let 2014-2018Ansorge, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-26Diplomová práce je žánrovou studií týkající se rozlišení žánrů dětský film, rodinný film a film o dítěti s důrazem na odlišné způsoby oslovování cílového diváctva. V této souvislosti se práce opírá především o filmové teorie Noela Browna a Bruce Babingtona. Poznatky aplikuje na české filmy, které měly kinopremiéru v letech 2014-2018. V této souvislosti diplomová práce obsahuje případové studie filmů Pojedeme k moři (2014, Jiří Mádl), Lajka (2017, Aurel Klimt) a Po strništi bos (2017, Jan Svěrák).
- Dramaturgie paralelních světůTěšitelová, Milada(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-21V této práci se zabývám tím, jak je ve scénáři vytvářen paralelní svět a jaké metody lze k jeho úspěšnému vybudování použít. Na konkrétních případech tří filmů (Humr, Nevinnost, Hang the DJ) tyto metody demonstruji a analyzuji.
- Dvojí filmová adaptace dramatu Henrika Ibsena Divoká kachnaPetrová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Tato bakalářská práce se věnuje filmové adaptaci klasické divadelní hry. Na základě představení jedné předlohy (Ibsenovy Divoké kachny) a analýzy a vzájemného srovnání dvou z ní vycházejících snímků (Divoké kachny - 1984 a Dcery - 2015) se snaží nalézt a popsat možnosti adaptačního přístupu k tomuto specifickému typu předlohy.
- From good guy to psychoKuskova, Ksenia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Bakalářská práce analyzuje vývoj protagonisty v první řadě seriálu Mindhunter. Definuje pojem tradičního hrdiny v narativním příběhu a nastiňuje teorii cesty hrdiny Christophera Voglera. Věnuje se charakteristice antihrdiny jako jednoho z typů protagonistů. Práce se také zabývá obecnou definicí filmového žánru a stanoví základní rysy detektivního filmu a policejního dramatu. Stručně uvádí charakteristické vlastnosti protagonisty policejního dramatu. Cílem práce je demonstrovat, jak se z původně kladné postavy agenta Forda stane padouch, charakterizovat vývoj Holdena Forda z hlediska modelu cesty hrdiny a ukázat, v čem seriál Mindhunter splňuje a v čem porušuje žánrové konvence policejního dramatu.
- Melancholia (2011) jako obraz ženské psychické nemociAntoňáková, Natália(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Tato práce analyzuje psychologii, rodičovské komplexy a mentální poruchy hlavních ženských postav filmu Melancholia režiséra Larse von Triera. Opírá se o literaturu zaměřenou na psychoanalýzu z pohledu rodičovských komplexů, ale i o texty filmových teoretiků. Zkoumá, jak lze vystavět filmovou postavu na jejím psychologickém profilu a také to, zda-li film Melancholia poskytuje jistou formu obrazu ženské psychické nemoci.
- Mýtus amerického snu ve filmu Jima Jarmusche Podivnější než rájMatochová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-02-04Po staletí je Amerika pro zbytek světa místem, kde lze žít svobodně, kde je možné zažít cosi výjimečného, dosáhnout na štěstí nedosažitelné kdekoli jinde. Se svými ideály svobody a rovnosti, rozlehlou krajinou a pestrou populární kulturou se Amerika stala místem veskrze mýtickým, kde je reálně možné prožít sen. Konkrétně ten americký. Málokterý americký režisér se ve své tvorbě zabývá americkým snem tolik jako Jim Jarmusch. Snad nejzřetelněji s ním pracuje ve svém druhém celovečerním filmu Podivnější než ráj. Ve své diplomové práci zkoumám nejprve linii filmové tradice, na kterou Jarmusch v tomto filmu navazuje, následně se zaměřuji na způsob, jakým Jarmusch s mýtem amerického snu ve filmu pracuje. Dějová linka filmu de facto kopíruje cesty prvních Američanů – film začíná příjezdem do Nového světa, pokračuje objevitelskou cestou na západ a uzavírá jej vytvoření ráje na zemi – jde o dosažení amerického snu se vším všudy. Onen mýtický ráj je zde nicméně trochu podivnější, než by postavy pod okouzlením vidiny amerického snu čekaly. Jarmusch si zde s tradicí mýtu pohrává a mýtus dekonstruuje a aktualizuje. V práci se zaměřuji zejména na prostředky, kterými Jarmusch oné dekonstrukce a aktualizace dosahuje.
- Narativní postupy v mind game filmu devadesátých a raných nultých letDvorská, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Ve své práci se zabývám teoretickým vymezením a praktickou aplikací narativních postupů v mind game filmu. Primárním výchozím textem práce je The mind game film od Thomase Elsaessera. Ve své práci Elsaesserovu definici mind game filmu zasazuji do širšího kontextu změn diváckých očekávání, ke kterým na přelomu tisíciletí došlo. Dále se věnuji základním pojmům, které jsou pro mind game film klíčové, především hledisku, anagnorizi a různým formám nespolehlivého vyprávění. Na základě těchto poznatků volně definovaný pojem „mind game film“ kategorizuji do několika podskupin. Následně vybraný film z každé této podskupiny podrobuji detailnější analýze zkoumající narativní postupy typické pro tuto podskupinu.
- Netradiční vyprávěcí postupy ve starších filmech Atoma EgoyanaKováříková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Starší tvorba kanadského režiséra s arménskými kořeny, Atoma Egoyana, se vyznačuje velmi specifickými vyprávěcími postupy, které fungují coby postupně se rozkrývající rébus (lidských vztahů). Jedná se o nechronologické mozaikové struktury složené z paralelních, propletených linií postav, kterým se přitom ve výsledku daří odvyprávět kompaktní silná dramata se specifickou atmosférou. Těmto narativním strukturám se ve své práci chci věnovat a rozkrýt jejich fungování. Konkrétně budu zkoumat stavbu tří Egoyanových filmů (Exotica, Sweet Hereafter a Felicia´s Journey). A budu se snažit zjistit, nakolik se v nich použité postupy opakují a zda by v tom případě mohly být i zobecnitelné a nápomocné pro další tvůrce.
- Od postavy k příběhuBělorová, Klára-Noemi(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-10Cílem této práce je zodpovědět otázku, na jakých formálních a obsahových principech jsou vystavěny tři celovečerní filmy německé filmařky Maren Ade Les pro stromy, Všichni ostatní a Toni Erdmann. K výběru těchto filmů mě vedl hlavně zájem o hlubší porozumění fungování tzv. character driven vyprávění, filmů založených na podrobném prokreslení charakterů a vzájemných vztahů ústředních postav. Z výraznosti protagonistů filmů Ade jsem usuzovala, že by character driven vyprávěními mohly být. V závěru této práce se tak na základě východisek dramaturgických analýz výše jmenovaných filmů zabývám také tím, zda jimi opravdu jsou a jaký to má vliv na jejich působení na diváka.
- Sitcomová sémantika a syntaxe v seriálu KosmoStarečková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-02Tato bakalářská práce si klade za cíl vysledovat sémantické a syntaktické znaky sitcomového žánru v českém seriálu Kosmo z roku 2016. V první části je napřed představen sémanticko-syntaktický přístup k žánru Ricka Altmana a posléze stanovena obecná sémantika a syntaxe sitcomového žánru. V rámci samotné žánrové analýzy Kosma je sledováno, do jaké míry seriál sitcomové znaky naplňuje a k čemu případné odchylky od sitcomového žánru slouží. Z analýzy vyplývá, že přestože tvůrci pracovali s výraznými sitcomovými prvky, seriálu dominuje satirický žánr, který znemožňuje naplnění sitcomové syntaxe.
- Slovenskí a českí seriáloví fanúšikovia roku 2020Galovičová Saxová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-24Táto diplomová práca sa zaoberá skúmaním seriálových fanúšikov z Českej Republiky a Slovenska. Konkrétne sa nimi zaoberá v otázkach ich zloženia z hľadiska ich pohlavia, veku, ukončeného vzdelania, rodinného stavu a ich záľub. Práca ďalej skúma niektoré ich zvyky spojené so sledovaní seriálov, pričom poskytuje odpovede na otázky ako napríklad, či sú fanúšikovia zvyknutí sledovať skôr domácu alebo zahraničnú tvorbu, alebo ako často sledujú seriály. Práca taktiež pomenováva prvky, ktoré sú pre fanúšikov v seriáloch dôležité, vyhodnocuje ich najviac a najmenej obľúbené seriálové žánre, a vplyv seriálov na ich bežný život. Fanúšikovia sú rozdelení do troch podskupín na základe ich zapálenia pre seriály a tieto podskupiny sú ďalej porovnávané z rôznych hľadísk.
- Vývoj seriality českých krimi seriálů v letech 2008-2019Palkosková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-26Tato práce se zabývá zkoumáním typů seriality tuzemské kriminální fikce mezi lety 2008 až 2019. Analýza vybraných epizod všech krimi seriálů, které měly ve sledovaném období premiéru na některé z českých televizí, slouží jako základní přehled o způsobech, jakými jsou konstruovány narativy tuzemské kriminální fikce, včetně preferovaných typů seriality u jednotlivých vysílatelů nebo proměn způsobů vyprávění ve sledovaném období. Zjištěné údaje jsou následně porovnány s daty o sledovanosti a s diváckým i odborným hodnocením seriálů, což spolu s analýzou dalších příběhových aspektů seriálů poskytuje přehled o divácky preferovaném typu současného českého kriminálního seriálu.
- Writer´s Room v české seriálové tvorběKoubek, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-10-06Skupinové psaní, nebo-li writers’ room, v české televizní tvorbě je