Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing by advisor "DAŇHEL, Jan"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Časová smyčka ve filmech Na Hromnice o den více, Lola běží o život a Uvězněni v časeOrtiz Cordero, Edgar Josue(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-13Časová smyčka je narativní nástroj, který příběhovou linii staví na základě opakování událostí. Postavy jsou v ní často uvězněny a odsouzeny zažívat události znovu a znovu, dokud nenaleznou východisko či řešení. Jedná se o široce užívanou narativní metodu, která odkazuje na Nietzscheho „věčný návrat“, řecký mýtus o Sisyfovi, Kolo Dharmy v buddhismu a čínskou legendu o Wu Gangovi. Časová smyčka je druh syžetu, ve kterém se události opakují vícekrát, aby si buď postavy nebo i diváci, uvědomili různé dopady a důsledky činů postav. To často vede až ke konečnému rozřešení, kdy se smyčka buď přeruší, či pokračuje do nekonečna. Tato práce předpokládá, že současné filmy, které používají časovou smyčku jako hlavní nástroj děje, použivaji řadu filmově jazykových prvků pro lepší orientaci diváků. Za účelem průzkumu této teze bylo na základě kritického a komerčního úspěchu vybráno a analyzováno 5 současných filmů, které používají tuto metodu, a stanovily se u nich klíčové prvky jejich narativu časové smyčky. Tyto filmy se použily ke stanovení společných vizuálních, zvukových a střihových principů, které slouží k vytváření narativu časové smyčky a zároveň k tomu, aby čtenáři lépe pochopili jak vytvořit časovou smyčku .
- Cinema of transgressionČejková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-13Tato bakalářská práce se zabývá americkým volným hnutím z 80. let s názvem Cinema Of Transgression. Zkoumá filmová díla stěžejních tvůrců Nicka Zedda, Richarda Kerna a Davida Wojnarowicze. Práce se snaží analyzováním jednotlivých děl nalézt společné výrazové prostředky, které jednotliví filmaři používali ke konfrontaci diváka. Díky nastínění samotného pojmu transgrese v interpretaci Georgese Bataille, nabízí čtenáři možnost nahlížet na hnutí v nové perspektivě. Zároveň díky jejímu zkoumání se snaží pochopit motivace, vznik, proces tvorby a důvod zániku těchto děl.
- Dvakrát měř a jednou řežKrutská Vrbová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-10-09,, Dvakrát měř a jednou řež." Montáž narativního super8 formátu v 80.tých letech u Ing. Kunce. Předkládaná diplomová práce se zabývá amatérskými autorskými filmy Ing.Vladimíra Kunce na formátu super 8mm s důrazem na montážní skladbu jako odrazu doby svého vzniku v letech 80tých. Fenomén nanaseného magnetického zvuku Dr.Rentzem na Kuncovy obrazové montáže, budu srovnávat se zvukovou skladbou autorských filmů Čaroděje OZ, který zvolil dobrodružnou cestu magnetofonových pásků ke svým filmům na formátu super 8mm ve stejném desetiletí.Aspekt autorské zvukové montáže je nahlížem skrze soudobé technologické a distribuční možnosti.Text rovněž prezentuje analýzu výrazových prostředků super 8mm filmů a způsob jejich používání v rámci jednotlivých autorských přístupů ? modelových autorských subjektů. Předkládaná práce zkoumá narativní filmy, které v průběhu natáčení a střihu hledají nejen svoji výpovědní hodnotu, ale také způsob vyprávění. Filmy, které hledají nejen svoje sdělení, ale i svoji formu v dobovém kontextu.
- JeveníKulka, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-13Tato diplomová práce je pokusem o formulování osobního manifestu filmového tvůrce. Jde o pokus o reflexi současné situace z hlediska tvůrčího, technologického, společenského i historického. Pokus o nalezení vlastní odpovědi na základní ontologickou otázku: co je film? Co je to světlo? Jaká je povaha vztahu tvůrce a aparátů, které používá. To vše s důrazem na praktické naplnění těchto úvah. Jako případová studie je proto součástí také kapitola věnovaná speciálnímu promítacímu aparátu jménem Pramítačka, která je ztělesněním, výsledkem i iniciátorem výše popisovaných úvah.
- Live Cinema a jeho subžánr Filmově-divadelní performanceWalterová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-15Ve své bakalářské práci zkoumám fenomén Live Cinema, nikoliv však pouze jako žánr nových médií. Pokouším se tento pojem konfrontovat s možným novým užitím na poli filmově-divadelní performance. Cestu ke správnému pochopení smyslu živého kina hledám v prozkoumání jeho předchůdců. První část věnuji historii Live Cinema z pohledu filmu. V druhé se naopak zaobírám prozkoumání dějin tohoto fenoménu z pohledu divadla. Ve třetí, závěrečné části popisuji vlastní praktické zkušenosti s tvorbou filmu na divadle.
- Motiv a leitmotiv ve filmuKashcheev, Alexander(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-12Část této práce věnují vysvětlení pojmů motiv a leitmotiv, které se neodmyslitelně pojí především s uměleckou hudební a literární oblastí. Na základě tohoto vymezení se následně snažím ve třech vybraných filmech různého typu (hraný, dokumentární a animovaný) najít spojitost mezi dílčími elementy podle principu sémantické podoby a určit tak jejich klíčové tematické seskupení. Zkoumám, jak řetězení formálně shodných prvků přidává nové zabarvení jednotlivým epizodám, udává synonymické vztahy mezi rozdílnými fragmenty filmu, a tak formuje nejenom prvoplánovou narativní kauzalitu, ale přidává také doplňující smysl a utváří ladění celého filmu. Cílem práce je nabídnout filmovým tvůrcům možnost, jak se o filmové stavbě dá uvažovat, a ukázat, jak motiv a leitmotiv fungují ve filmu.
- PrologProcházka, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-10-07Jako “prolog” se dnes ve filmu označuje téměř cokoli před úvodními titulky. Jde o termín bez ustáleného významu. Tato diplomová práce nedefinuje fenomén zvaný “prolog”, nechce ho popisovat ve sférách umění v rámci dějin. Práce se věnuje úvodním záběrům na začátku filmu, před samotnou stavbou hlavního příběhu a zabývá se funkcemi těchto záběrů v celkové dramaturgické struktuře díla. Pro uchopení a popis funkce “prologů” se pokouší pojem zobecnit a dělí jej do několika skupin, dle stanovených kritérií. Cílem práce není vytvoření definice, ale rozbor dramaturgické struktury konvenčně chápaného pojmu “prolog” a iniciování diskuze na všech frontách filmového řemesla o tomto nástroji, který umožňuje více než jen zatraktivnění prvních minut filmu.
- Řeč filmových snůHasalík, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-08Předmětnou náplní této práce je řeč filmových snů, tedy výrazové prostředky používané filmaři při vytváření stylizovaných snových scén či sekvencí od dob Georgese Mélièse až do současnosti. Každá kapitola se zaměřuje na jednu dekádu a obsahuje analýzy originálních snových scén či sekvencí ze dvou filmů z daného období. U všech analyzovaných filmů je uvedena i stručná synopse, aby bylo možné si snové scény či sekvence zařadit do kontextu, a každou snovou scénu či sekvenci reprezentují dva obrázky z filmu. Na konci každé kapitoly jsou uvedeny další filmy se stylizovanými snovými scénami či sekvencemi z daného období, a rovněž filmy, které s žádnou stylizací snů nepracují. Cílem této práce je nabídnout stručný historický přehled filmů se snovými scénami či sekvencemi s důrazem na výrazové prostředky používané tvůrci v průběhu dějin filmu.
- Rodinný film a vliv autorského subjektu na jeho možné podobyBrabcová, Evženie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-12Předkládaná diplomová práce se zabývá fenoménem rodinného filmu s důrazem na otázku tvůrce a možné autorské přístupy. Fenomén rodinného filmu je představen v kapitolách věnujících se vývoji technologie a jejímu vlivu na amatérskou tvorbu, problematice soudobé terminologie, týkající se tohoto tématu a reflexe rodinného filmu v odborných kruzích. Aspekt autorského subjektu je nahlížen skrze práci několika osobností, které v souvislosti s rodinným filmem představují autory charakteristické pro jednotlivé přístupy- zároveň ale i hraniční, jakým je např. Ludvík Šváb. Studium sbírky jeho soukromých a experimentálních filmů umožnilo vysledovat a pojmenovat určité třecí plochy, skrze něž lze nahlížet na rodinný film nejen v rámci diskurzu amatérské tvorby. Až transcendentální perspektivu pak ukazuje metoda tvůrčí recyklace a reinterpretace rodinných filmů v podání Martina Ježka. Text rovněž prezentuje analýzu výrazových prostředků rodinných filmů a způsob jejich používání v rámci jednotlivých autorských přístupů - modelových autorských subjektů.
- Střihová skladba flashbacku v sovětských filmech o Velké vlastenecké válceDulskaia, Elvira(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-12Táto práce se zabývá analyzou kinematografického výrazového prostředku, známého jako flashback, v sovětských filmech šedesátých a sedmdesátých let, jejichž tématem je Velká vlastenecká válka. V práci se podrobně rozebírají tři filmy a jeden televizní seriál, v nichž je flashback použit originálním, anebo naopak velmi příznačným pro toto filmové období způsobem. Cílem práce je ukázat široké významové a formální možnosti filmového flashbacku, a také přibližit českému čtenáři některé méně známé sovětské filmy.
- Tatiho univerzum playtime, Jacques TatiTesáček, Roman(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-19Táto bakalárska práca analyzuje vrcholne filmové dielo Jacquesa Tatiho Playtime. Hľadá, skúma, identifikuje jednotlivé umelecké prostriedky, formálne postupy a celkový štyl, ktorý tvorí Tatiho univerzum. Popisuje ako jednotlivé prvky spolu súvisia, fungujú, interagujú. Tieto tvrdenia sú dokladované na mnohých príkladoch a ilustráciách. Práca je mimo iné pretkavaná citáciami filmových velikánov (Robert Bresson, Andrej Tarkovskij), ktorých myšlienky a odkazy súvisia s umeleckým postupom Jacquesa Tatiho.
- Transgrese, lišácký moment filmuKozáková, Mariana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-16V této práci zkoumám vztah mezi strukturou narativního filmu s momenty trasgrese, teré do ní vnáší přítomnost ranscendentálního. Definování trasgrese a její konkrétní příklady ve filmech.