Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing by advisor "DOLENSKÝ, Martin"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Čelisti: Mechanismy k vytvoření a uvolnění emocí strachu a úzkosti.Sánchez, Jorge(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-18Tato práce analyzuje vytváření a uvolňování emocí v napínavých a vzrušujících scénách za použití filmu Čelisti (Steven Spielberg, 1975) jako archetypálního vzoru k ilustrování mého tvrzení. Také se snaží o definování konceptů jako jsou emoce a strach a poskytuje náhled do psycho-psychologických mechanismů spojovaných se zpracováním emocí strachu. Autor navrhuje všeobecnou klasifikaci scén strachu, vysvětluje jejich charakteristiky, vyjmenovává různé audiovizuální signály spojované s každým druhem scény a také ostatní techniky použité k udržování napětí ve vybraném filmu.
- Narativní trhliny a jejich kompenzaceHoffmann Polenský, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-10-09Narativní trhliny jsou dramaturgické chyby, které narušují divákovo vnímání příběhu a fikčního světa filmu. Na příkladu divácky nejúspěšnějších českých filmů z let 2000-2010 práce analyzuje konkrétní narativní trhliny a zamýšlí se nad otázkou, jak mohou být tyto filmy úspěšné, přestože vykazují významné nedostatky ve vyprávění příběhu. Práce hledá odpověď na tuto otázku z pohledu diváka i tvůrce. Na základě kognitivistických filmových teorií popisuje autokompenzační procesy, které divák při sledování filmu aplikuje, a popisuje také mechanismy atrakce, jimiž tvůrce narativní trhliny zakrývá.
- Prvý akt v naratívnej štruktúre celovečerného filmuMidriaková, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-08Práca porovnáva rôzne prístupy ku konvenčnej naratívnej štruktúre. Definuje jednotlivé prvky a rozdielnosti v ďalších používaných štruktúrach. Určuje prvky prvého aktu v trojaktovej štruktúre a skrze analýzu filmov o dospievaní s rôznymi štrukturálnymi odchylkami pozoruje všeobecné špecifiká budovania prvého aktu. Ďalej hľadá prepojenia medzi prvým aktom a aktom dospievania.
- Sběrači času v dokumentárním a experimentálním filmuMalá, Ilona(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-16Analýza užití časosběrné metody v dokumentárním a experimentálním filmu. Srovnání autorských přístupů Jana Calábka, Godfrey Reggia, Oskara Fischingera a Heleny Třeštíkové.
- Úskalí filmu vyprávěného z pohledu první osobyJankovec, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-17V posledních letech můžeme sledovat nebývalý rozmach POV filmů. Tento jev lze přičítat hlavně technologickému rozvoji. Díky home videu a internetovému obsahu máme přístup k velkému množství materiálu, který pracuje s ruční, "hand-held" kamerou. Filmaři rozmachu této snímací metody využívají z několika důvodů. Umožňuje jim pracovat neotřelým způsobem s vyprávěcí technikou, která může působit velice autenticky. Video, kde je kamera v rukou aktéra nepovažujeme za profesionální hraný film a současně v nás vzbuzuje dojem, že sledujeme "realitu". Natáčení takového filmu přirozeně vyžaduje menší finanční prostředky, protože okázalé svícení, záběrování i obsazení známými herci by tuto autenticitu záznamu narušilo a působilo by kontraproduktivně. Kamera z pohledu první osoby nás zdánlivě usazuje přímo do těla hlavní postavy, což je pro diváka nová zkušenost, která mu umožňuje si situace projít "na vlastní kůži" a opravdu si je prožít. Tato metoda ale s sebou přináší celou řadu omezení tradičních vyjadřovacích postupů ve filmu, na které jsme už přes sto let navyklí, ať už jde o režii, práci s kamerou, zvuk i střihovou skladbu, a které zásadně omezují vyjadřovací schopnosti autora. V této práci bych se chtěl pokusit o rozkrytí těchto nedostatků, zároveň bych ale chtěl zkusit nalézt způsoby, kterými by se tato omezení dala kompenzovat.