Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "MACHKOVÁ, Eva"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- Analýza a komparace dramatizací Žabákových dobrodružstvíŠteidlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-01-10Tématem diplomové práce je analýza a komparace dramatizací knihy Kennetha Grahama Žabákova dobrodružství, která patří do zlatého fondu britské literatury pro děti. Zabývám se otázkou, do jaké míry dramatizace odpovídají předloze, zda se od ní odklání, z jakého důvodu a co tento odklon způsobuje. Pracuji v ní se čtyřmi dramatizacemi – divadelní hrou Alana Alexandra Milneho Toad of Toad Hall, inscenací Divadla Alfa Žabákova dobrodružství, krátkým animovaným filmem z dílny Walta Disneyho The Adventures of Ichabod and Mr. Toad a celovečerním hraným filmem Terryho Jonese Žabákova dobrodružství. V diplomové práci analyzuji nejprve knižní předlohu a následně její dramatizace z hlediska tématu a žánru, postav, prostředí, kompozice a výrazových prostředků. Následně porovnávám jednotlivé dramatizace vzhledem k použitým transformačním postupům – selekci, kondenzaci, substituci, amplifikaci, kompozičním a jazykovým operacím. V závěrečné kapitole shrnuji získané poznatky.
- Bible jako zdroj námětů pro dramatickou výchovuSklenáková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-01-10Diplomová práce se zabývá otázkou hledání témat pro dramatickou výchovu v biblických příbězích. První část se zabývá historií Bible, jejím rozdělením a obsahem. Druhá část se věnuje třem biblickým příběhům – Ester, Davidovi a Goliášovi, Jonášovi. U každého z příběhu je nejprve uvedeno jeho převyprávění z Bible a pak možná témata, která lze v příběhu nalézt. Témata jsou rozdělena do dvou kategorii - pro širokou veřejnost a pro teologicky zaměřenou skupinu. Třetí část je popis práce na divadelní inscenaci podle biblického příběhu o Jonášovi. Součástí práce je také scénář popisované inscenace.
- Cestou dramatické výchovy (nejen) k výtvarnému cíliOsvaldová, Božena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-05-31Diplomová práce se věnuje především hledání pedagogické cesty k výtvarné dramatice. Autorka popisuje své vlastní hledání a přiklání se k variantě dramatických aktivit coby cestě k výtvarné výpovědi. V první části diplomové práce jsou popsána dosavadní teoretická poznání dotýkající se osobní zkušenosti učitelky, ale i širší rozhled po poli výtvarné dramatiky vůbec. Jsou zde popsána strukturální východiska výtvarné dramatiky, která byla zároveň ověřována v praxi. Jsou zde naznačeny též další možné cesty výtvarné dramatiky, které by měly zároveň rezonovat v povědomí o oboru. Druhá část je pak věnována především čtyřem výtvarně dramatickým celkům, které autorka DP vyučovala a prožila se svými žáky na Základní umělecké škole Klementa Slavického v Praze 5 – Radotíně. Je zde zaznamenán postup práce krok po kroku a v závěru každého dílčího úkolu je zahrnuta i menší reflexe. Větší reflexe pak také následuje po každém ze čtyř výtvarně dramatických celků. Z uvedených čtyř celků je také vidět, jak se celkově posouval náhled autorky na pedagogickou práci. S každým dalším výtvarně pedagogickým celkem se nejen rozšířila paleta výtvarných i dramatických metod, ale celkově prohloubil vhled do tématu jak konkrétního projektu, tak i celkově do tématu výtvarné dramatiky. U některých úkolů je přiřazeno několik konkrétních výtvarných výstupů v podobě fotodokumentace, které z práce vznikly.
- Divadelní lektor v profesionálním divadleLišková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-01-10Předložená diplomová práce se zabývá prací divadelního lektora v českém prostředí, představuje specifika i úskalí této profese a mapuje a popisuje příklady divadelních lektorů ve vybraných divadlech na území republiky. Teoretická část práce se zabývá proměnou funkce divadla a změnou role diváka. Dále se zabývá vztahem mezi výchovou a umění a možnostmi uměleckého lektorství, vymezením pojmu divadelní lektor a jeho možností práce. Praktická část se zabývá popisem vybraných konkrétních divadel a jejich edukačních aktivit. Na závěr je popsána autorčina praktická zkušenost v Divadle pod Palmovkou.
- Dramatická výchova v speciálně pedagogic kém prostředíHelemíková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-01-15Práce se zabývá možnostmi užití dramatické výchovy ve speciálně pedagogickém školství. Je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení jednotlivých druhů a forem postižení, specifikuje nároky kladené na pedagoga ve speciálním školství i v oboru dramatické výchovy. Popisuje činitele, které ovlivňují reakce jedince na jeho postižení. Druhá kapitola vymezuje dramatickou výchovu v systému paradivadelních systémů, přibližuje i jiné systémy, které jsou v rámci speciálně pedagogického prostředí užívány. Třetí kapitola hledá možnosti aplikace dramatické výchovy do výchovného a vzdělávacího prostředí u různých skupin jedinců s postižením. Čtvrtá kapitola předkládá několik realizovaných projektů a hodin u jedinců s mentálním postižením.
- Hana Švejdová a naše společná cestaBenešová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Práci věnuji osobnosti Hany Švejdové, která významně ovlivnila nejen moji profesní cestu, ale i současné předškolní vzdělávání a pojetí dramatické výchovy při práci zejména s nejmladšími dětmi. V práci se zaměřím na principy jejího vzdělávání dětí v mateřské škole, vzdělávání dětí v rámci literárně dramatického oboru, práci s loutkou, dětské divadlo, lektorskou a publikační činnost. Současně propojím Hančin odkaz se svými profesními cíli do budoucna.
- Mateřská škola a lidová pohádkaLitterová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Práce je zaměřena na lidovou pohádku a její použití pro děti od tří do šesti let, které navštěvují mateřské školy nebo zájmové kroužky při mateřských centrech. V úvodních částech je popsán přínos a vliv lidové pohádky nebo jejích převyprávění na malé děti. Dále je tu specifikace možností použití tohoto druhu pohádek právě pro děti v mateřských školách, příklady práce s nimi pomocí metod dramatické výchovy. Obsahuje též podrobné náměty na konkrétní lekce a projekty, které již s dětmi tohoto věku byly realizovány. Těžištěm práce je popis vzniku inscenací s žáky ZUŠ, jejichž adresáty byly právě děti v mateřské škole. Zpracovávány byly tři lidové pohádky, které sloužily jako úvodní část preventivního programu v mateřské škole. Popsané postupy a úskalí při vzniku tohoto projektu doplňují scénáře ke dvěma realizovaným představením.
- Přínos Milady Mašatové pro dramatickou výchovuZborníková, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Diplomová práce popisuje život, práci, metody a přínos pro dramatickou výchovu jedné z významných osobností dramatické výchovy a loutkového divadla hraného dětmi v Československu, později v České republice, Milady Mašatové. Práce se věnuje jejímu životu a zkušenostem v práci s dětmi a studenty na základní škole, lidové škole umění (dnešní základní umělecké škole) a vysoké škole (Univerzita Palackého Olomouc), metodám vedení dramatických kroužků, literárně-dramatického oboru a seminářů v těchto institucích. Popisuje, jak Milada Mašatová vnímala dramatickou výchovu a loutkové divadlo, a v čem shledávala jejich pozitivní vliv na rozvoj dětí.
- Problematika severoamerických indiánů a její možnosti v tématech lekcí DVSton, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04Abstrakt Práce přináší několik příkladů česky (respektive slovensky) vydané literatury věnované indiánům Velkých plání USA, či přímo literatury indiánské. Vybraná beletristická, populárně-naučná a odborná díla jsou potom podněty pro úvahy nad problematikou severoamerických indiánů a našeho dnešního vztahu k ní a také nad jejími případnými analogiemi s našimi současnými tématy, problémy. Problematika je zpracována v návrzích lekcí, projektů dramatické výchovy. Práce je členěna do tří kapitol. Každá kapitola je věnována příběhům, problematice jednoho indiánského kmene. Dramaticko-výchovný projekt každé kapitoly je potom určen jedné věkové kategorii (předškolní, mladší školní a starší školní věk). Dvě kapitoly zpracovávají indiánskou mytologii, třetí kapitola se věnuje vztahům a konfliktům indiánů a bílých osadníků (především v průběhu devatenáctého století) a zpracovává literaturu indiánům věnovanou.
- Prospektivní práce se senioryPekárek, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-05-31Hlavním záměrem mé práce je akční výzkum s využitím dramatické výchovy se seniory v Domově pro seniory. Přičemž otázkou není prevence nebo zpomalení nástupu patologických jevů spojených se stářím, nýbrž naopak pozitivní pohled na seniory a jejich celkovou socio-psychologickou osobnost jako zdroje seberozvoje a zkušenosti. Akční výzkum bude probíhat v 7 lekcích s dobrovolně přihlášenými jedinci přímo v Domově pro seniory v Rožmitále pod Třemšínem.
- Tady všude žijemeSkálová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-01-05Diplomová práce se věnuje principům komunitního a site-specific divadla a možnostem jejich využití v dramatické výchově a dětském nebo mladém divadle. Shrnuje kořeny a vývoj těchto alternativních divadelních proudů na pomezí uměleckých a společenských disciplín, představuje jejich hlavní směry a podrobněji popisuje obsah a průběh několika příkladů projektů komunitního divadla a site-specific. Na teorii a praktické příklady obou směrů navazuje práce úvahami o konkrétním komunitně-dramatickém projektu, který by z obou proudů čerpal, a její součástí je návrh praktického plánu pro realizaci tohoto projektu. Text se pokouší zachytit také širší kulturní a sociální souvislosti a možný přesah, který propojení těchto divadelních disciplín a dramatické výchovy nabízí. Klade si otázky o roli a možnostech tohoto provázání v současné společnosti a současném umění.
- Východiska pro dramatickou výchovu na ZŠŠíp, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-03Diplomová práce popisuje a shrnuje základní předpoklady dramaticko-výchovné práce na základních školách a zvláště se pak soustředí na stěžejní východiska pro tvorbu dramaticko-výchovných lekcí či podobných forem práce. Druhá část je věnována konkrétním dramaticko-výchovným programům, které jsou doplněny o metodické poznámky.
- Výtvarně-dramatické dílnyHabrychová Koutová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-01-15Výtvarně dramatická dílna v tomto pojetí se zaměřuje na studenty středních škol a čtyřletých gymnázií. Čerpá své zdroje z několika oblastí. Těmi jsou: zvolená literatura, jejíž volba se odvíjí od probírané látky v hodinách českého jazyka a literatury daného ročníku SŠ; výtvarno, které se zde objevuje ve dvou rovinách - jako inspirace, vzatá z jedné etapy dějin umění shodné s literaturou, a jako samotná tvorba prostřednictvím technik výtvarného umění (nejčastěji moderního a současného) a v neposlední řadě postupy dramatické výchovy, které určují základní stavbu celé dílny. Jeden z hlavních cílů přitom je zmírnit důsledky krize výtvarného vyjadřování projevující se v období dospívání.
- Využití dramatické výchovy k rozvoji psychické odolnosti a optimismuPušová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-01-07Tato práce zkoumá působení dramatické výchovy na osobnost, konkrétně možnost jejího využití při rozvoji psychické odolnosti a optimismu. Teoretická část vymezuje pojem psychické odolnosti, věnuje se tzv. měkkým dovednostem a tomu, jak je dramatická výchova rozvíjí. Práce uvádí výsledky provedených výzkumů v oblasti působení dramatické výchovy na tyto kompetence. Dále se věnuje modelu psychické odolnosti podle Moniky Gruhlové a Huga Körbächera a zkoumá možnost rozvoje jeho jednotlivých složek, zejména optimismu, prostředky dramatické výchovy. Praktická část práce obsahuje návrhy dvou konkrétních lekcí včetně reflexe jejich realizací. Přináší také několik osobních výpovědí o pozitivní zkušenosti s dramatickou výchovou.
- Využití metod dramatické výchovy v projektu Rande je hraSoukupová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-02Diplomová práce pojednává o přínosu a možnostech využití metod dramatické výchovy v rámci seznamovacích akcí. V teoretické části porovnává chování zvířat a lidí v procesu námluv, seznamuje stručně s historií seznamování, fenoménem "singles" a zabývá se dnešními možnostmi seznamování. Dále nahlíží do vzdělávání dospělých lidí ve spojitosti s dramatickou výchovou a do obecné roviny komunikace. Praktická část popisuje proces vzniku autorského projektu "Rande je hra" a představuje ukázku tří programů, které byly realizované jako seznamovací akce pro nezadané s využitím dramatických metod.
- Využití prvků herecké výchovy v práci s amatérským souboremLoosová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-08Diplomová práce se zabývá aplikací prvků herecké výchovy v práci s dospělým amatérským souborem. Je koncipována jako deník, který zachycuje více jak roční období tvůrčí práce konkrétního souboru od námětu po realizaci autorského divadelního tvaru. Tomuto procesu je přizpůsoben výběr a specifikace hereckých průpravných technik a cvičení.
- Využívání tvořivých činností ve vzdělávacím procesu v mateřských školáchPajanková, Nadežda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-01-05Práce se zabývá využíváním dramatické výchovy v mateřských školách, schopností pedagogů respektovat tvořivost dětí a součástí tématu je též problematika procesu a produktu v předškolním vzdělávání. Cílem práce je zmapovat běžně využívané dramatické tvořivé činnosti v karlovarských mateřských školách, ověřit, zda je učitelky využívají bez respektu k dětské tvořivosti a dramatickou výchovu vnímají jako nácvik představení pro veřejnost. V prvních dvou částech jsou vymezena teoretická východiska a pozice dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praktická část se věnuje třem pozorováním běžného výchovně vzdělávacího procesu ve školkách a zprostředkovanému pozorování tří videozáznamů nestandardních akcí. Průběh aktivit v jednotlivých školkách je podrobně popsán a vyhodnocen. Stejně tak jsou nahlíženy zaznamenané akce Noc v MŠ, přehlídka Mateřinka Nymburk 2019 a Karlovarské pramínky 2019. Výsledky výzkumu budou mimo jiné sloužit k posílení procesu výuky dramatické výchovy na Střední pedagogické škole v Karlových Varech.
- Vzájemné propojování dramatické a výtvarné výchovyBlažková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-06V diplomové práci se věnuji tématice propojování výtvarné a dramatické výchovy. Toto zaměření orientuji na praktické ověřování funkčnosti propojení obou oborů v přípravném výtvarném ročníku na ZUŠ, který jsem realizovala během dvou let. V úvodní teoretické části přibližuji obor výtvarné výchovy a jeho principy, pojmenovávám jeho limity a vymezuji vzájemný vztah oboru výtvarného s oborem dramatickým. V praktické části popisuji průběh výtvarně-dramatických lekcí inspirovaný třemi literárními předlohami. Cílem diplomové práce je poskytnout ukázku cesty, kterou lze pomoci dramatické výchovy řešit hendikepy výtvarného oboru.