Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by advisor "Machková, Eva"
Now showing 1 - 17 of 17
Results Per Page
Sort Options
- Čím pohyb, hudba, literatura a výtvarné umění obohacují dramatickou výchovu?Kubecová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-05ANOTACE: Diplomová práce je v teoretické i praktické rovině cíleně směřována k obhajobě dramatické výchovy v souvislosti se současným pojetím vzdělávání v naší zemi. Krom vymezení dramatické výchovy coby svébytného inovačního proudu vycházejícího z principů konstruktivní školy se práce zabývá interdisciplinárním charakterem dramatické výchovy. Teoreticky i prakticky práce dokládá různou vazbu dramatické výchovy na další vědní, praktické i umělecké obory s cílem doložit smysluplnost této vazby konkrétně při vyučování dramatické výchovy v rámci literárně dramatického oboru základní umělecké školy.
- Čínský mýtus Opičí král jako literární předloha pro práci v dramatické výchověŠvecová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-07Tato diplomová práce hledá cestu propojení čínského mýtu Opičí král a dramatické výchovy. V první kapitole se dotkne některých aspektů problematiky využití literatury v dramatické výchově a hledá témata a možnosti mýtu jako literární předlohy napříč věkovými skupinami. Následující část je věnována mýtu, jeho historii a je směřována k mýtu čínskému s jeho specifiky a oblastmi, které úzce souvisí s mýtem o Opičím králi. Další kapitola popisuje a hodnotí projekt pro žáky třetích a čtvrtých ročníků středních škol, který usiloval o zprostředkování témat čínského mýtu Opičí král této věkové skupině metodami dramatické výchovy. Na základě studia mýtu i na základě praktické zkušenosti s projektem autorka vyvozuje, že mýtus Opičí král je vhodnou literární látkou pro dramatickou výchovu.
- Dětské divadlo a jeho hodnocení na přehlídkáchRezková Přibylová, Naděžda(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2005)Date of thesis defence: 2006-01-11Práce je zaměřena na přehlídky dětských divadelních souborů s důrazem na celostátní přehlídku dětského divadla Dětská scéna. Zabývá se postupovým systémem Dětské scény, funkcí poroty, požadavky na její činnost a předpoklady pro práci v porotě. Věnuje se otázce hodnocení inscenací dětského divadla s ohledem na jejich specifika a jednotlivé složky divadelní práce. Uvedené poznatky pak uvádí do souvislostí s Dětskou scénou v roce 2005.
- Divadelní a dramatická práce se senioryVorlová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2011-01-11Hlavním tématem mé diplomové práce je možnost uplatnění divadelních a dramatických aktivit při práci se seniory. V šesti na sebe navazujících kapitolách vymezuji základní pojmy, uvádím do problematiky sociální péče o seniory a představuji jednu z jejích částí ? aktivizační činnost. Postupně pojmenovávám bio-psycho-sociální zvláštnosti objevující se s přibývajícím věkem, zabývám se specifickými požadavky na komunikaci se seniory a uvádím tuto oblast do kontextu divadelních a dramatických aktivit. Součástí diplomové práce je přehled pražských zařízení a skupin, které se nechaly pro organizované činnosti se staršími lidmi inspirovat divadelním uměním. Na základě vlastních profesních zkušeností získaných v Domově pro seniory Krč představuji Literárně-dramatický klubu, jeho členy, východiska a náplň jeho činnosti. Ve speciální kapitole nabízím ukázku konkrétní dramatické lekce realizované se skupinou pravidelně se scházejících seniorů. Diplomová práce je doplněna osobními rozhovory se seniory, seznamem konkrétních organizací zabývajících se divadelními a dramatickými aktivitami s touto skupinou v Praze a fotodokumentací aktivit Literárně-dramatického klubu. Součástí přílohy je také návrh strukturované dramatické lekce na téma Alzheimerova choroba určené pro děti od deseti let.
- Divadlo v Dlouhé dětemKostrhunová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-09-04V této práci se zabývám problematikou divadla pro děti v Čechách. V první části se snažím nastínit specifika divadla pro děti, jejich odrazu v čase a možnosti vlivu divadla na dítě. Ve druhé části se zaměřuji na Divadlo v Dlouhé, jež se pravidelně věnuje tvorbě pro děti. Důkladněji se věnuji inscenacím od Jana Borny: Malá vánoční povídka aneb Jak jsem se ztratil, Kdyby prase mělo křídla a Myška z bříška.Všímám si dominantních prvků a jednotlivých složek inscenace a reakcí dětského publika na ně. Součástí této práce jsou i dva rozhovory s tvůrci - režisérem Janem Bornou a hercem Martinem Matejkou a výtvarné počiny malých diváků na základě zhlédnutých inscenací.
- Dramatické metody ve vyučování mediální výchovyStonová Prančlová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-05-31Diplomová práce zkoumá možnosti využití dramaticko výchovných metod ve vyučování témat mediální výchovy. Diplomová práce má dvě části. První část je teoreticky zaměřena na vymezení tří oblastí - médií, mediální a dramatické výchovy. Tato část práce tedy podrobněji nastiňuje, co jsou masová média, mediální komunikace, jaký je vliv médií. Vymezuje mediální výchovu jako průřezové téma a popisuje její tematické okruhy a obsah. Pojmenovává principy, metody a obsah dramatické výchovy a současně naznačuje, jakým způsobem je možné využít metod dramatické výchovy při výuce mediální výchovy a proč tak vůbec činit. Druhá část práce obsahuje scénáře a reflexe realizací programů věnovaných vybraným tématům mediální výchovy. Scénáře jsou doplněny o stručné vymezení mediální problematiky, které se daný program věnuje - objektivní a vyvážené zpravodajství, mediální stereotypy a reklama. Scénáře programů i reflexe realizací ověřují a hodnotí funkčnost využití konkrétních dramaticko výchovných metod ve vyučování témat mediální výchovy.
- Etická výchova na ZŠ CurieovýchJansová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2007-01-16Diplomová práce se věnuje teoretickým i praktickým aspektům etické výchovy. Dále popisuje projekt etické výchovy, jak je realizován na ZŠ Curieových v Praze ve vztahu k jednotlivým teoretickým koncepcím, které tento projekt využívá. Mezi ně patří zejména koncepce etické výchovy podle R.R.Olivara a L.Lencze a dramatická výchova. Součástí práce je zamyšlení nad specifiky uvedeného projektu a jejich důsledky. Práce si klade otázku, jaký dlouhodobý vliv má realizace projektu na atmosféru školy a chování žáků. Součástí práce je obsáhlý přílohový materiál, který mimo jiné zahrnuje záznamy programů lekcí etické výchovy, fotodokumentaci a rozhovory s pedagogy.
- Inspirace výtvarným uměním pro dramatickou výchovuNajbrtová, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-01Diplomová práce se zabývá inspiračními podněty výtvarného umění pro výuku dramatické výchovy. Úvodní teoretická část se věnuje rozboru výtvarného umění a pojmenovává, v jakém rozsahu je výtvarné umění schopno obohatit tvorbu dramatické výchovy. Prostor je zde částečně věnován metodice, jakou formou s inspiračním materiálem při hodinách dramatické výchovy vhodně zacházet i co je schopen nabídnout jednotlivým věkovým skupinám. V praktické části obsahuje návrhy pro realizaci lekcí dramatické výchovy, které se vztahují ke konkrétním výtvarným dílům anebo souborům výtvarných artefaktů V závěru zmiňuji i přínos tématu, jako nabídku pedagogům dramatické výchovy, kteří hledají nové inspirační zdroje pro výuku dramatického oboru.
- Jiná cesta k výuce literatury na gymnáziuSlepičková, Vendula(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Tato práce se pokouší pohlédnout na metody a techniky dramatické výchovy z pohledu gymnaziálního učitele předmětu Český jazyka a literatura. Úvod odpovídá na otázku Proč hledat jinou cestu k výuce literatury na gymnáziu. První kapitola pak hledá v současném systému (Rámcový vzdělávací program, státní maturita) možnosti uplatnění metod a technik dramatické výchovy v hodinách literatury. Další kapitola už je věnována teorii metod a technik dramatické výchovy, i toho, co je dále označováno jako větší výukové celky. Třetí kapitola obsahuje konkrétní návrhy, jak lze metody a techniky dramatické výchovy využít v praxi při vyučování literární výchově. Jedna podkapitola se věnuje znovu menším celkům, v druhé najdeme návrhy velkých výukových celků pro jednotlivé ročníky gymnázia vycházející z probírané literatury ? Othello, Maryša, Proces a Nesnesitelná lehkost bytí. V závěru práce hodnotí potenciál a upozorňuje na úskalí použití těchto metod v hodinách literatury.
- Koncepce dramatické výchovy na nižším gymnáziuVrzáčková, Blanka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-03Autorka této diplomové práce pracuje jako učitelka dramatické výchovy a angličtiny na nižším gymnáziu. Popisuje vznik vlastní koncepce dramatické výchovy na konkrétní škole vycházející ze státního kurikulárního dokumentu (tzv. Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání). V první části se zabývá tím, jakou má dramatická výchova v rámci tohoto dokumentu pozici a jaké jsou možnosti jejího zařazení do školního vzdělávacího programu. Dále se zamýšlí nad možnostmi tohoto oboru přispět k rozvoji klíčových kompetencí. Další část se věnuje období pubescence ve vztahu k dramatické výchově. Následuje část, ve které je představen školní vzdělávací program gymnázia v Kralupech nad Vltavou a také je zde popsán způsob, jak tento dokument vznikal. Jádrem diplomové práce je autorčina vlastní koncepce dramatické výchovy, která se stala součástí školního vzdělávacího programu zmíněné školy. V této kapitole jsou uvedeny jednotlivé části dokumentu doplněné autorčinými komentáři a návrhy na hodnocení. V poslední části věnované realizaci je k nahlédnutí tématický plán pro primu. Dále jsou popsána některá pravidla a rituály, jež se osvědčily v hodinách dramatické výchovy. Tato kapitola je zakončena podrobným popisem lekcí realizovaných během prvního pololetí. Na konci autorka shrnuje své zkušenosti z vytváření koncepce i jejího ověřování, vyvozuje některá doporučení a zmiňuje úkoly, kterými se chystá zabývat v budoucnu.
- Literární látky pro studentky střední odborné školy pedagogickéFidlerová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Jádrem této práce jsou literární a dramatickovýchovné analýzy sedmi literárních predloh vhodných pro práci s prevážne dívcí skupinou adolescentního veku na strední odborné škole pedagogické. Tyto rozbory se soustredují zejména na odkrývání témat výchovne hodnotných a zároven pritažlivých pro patnáctici šestnáctileté dívky a na možnosti jejich využití v ruzných typech dramatickovýchovných cinností a jsou doplneny detailním popisem ctyr realizovaných projektu a jejich prubehu. Zvláštní kapitoly jsou venovány pedagogicko-psychologické charakteristice skupiny, charakteristice predmetu Osobnostní a dramatické výchova, který se na SOŠPg vyucuje, a typum dramatickovýchovných práce, které je možné v jeho rámci provozovat.
- Mýty severoamerických indiánů jako zdroj témat pro dramatickou výchovuKalinová, Karolina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-05-29Diplomová práce se zabývá hledáním témat mýtů severoamerických indiánů vhodných pro využití v dramatické výchově. Nejprve zasazuje mýty severoamerických indiánů do širšího kontextu myšlení přírodních národů a světové mytologie. Zabývá se magickým myšlením, rituály a mýty přírodních národů. Dále popisuje způsob myšlení a náboženské představy severoamerických indiánů, jejich hodnoty a způsob života. Jádrem práce je rozbor několika konkrétních mýtů a návrh lekce dramatické výchovy vycházející z jednoho z rozebíraných mýtů. Jednotlivé rozbory obsahují vždy stručný obsah mýtu, seznam témat, která v něm můžeme nalézt, a návrh jak je v dramatické výchově můžeme využít. Přílohy obsahují anotace knih obsahujících mýty severoamerických indiánů a populárně naučných publikací zabývajících se životním stylem severoamerických indiánů; další příklady témat, která mýty severoamerických indiánů nabízí pro dramatickou výchovu; a popis reálií severoamerických indiánů.
- Projekt "K3" - Dramatická výchova ve školeWertigová, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-06Diplomová práce Projekt" K3 " Dramatická výchova ve škole: Analýza projektu s ohledem na uplatnění prvků dramatické výchovy? se zabývá minulým vývojem, obsahem a rozvojovým potenciálem tohoto západočeského vzdělávacího projektu. Projekt si klade za cíl poskytnout základním a středním školám v Plzeňském kraji nabídku ucelených, výchovně-vzdělávacích programů, které svou náplní směřují k sebepoznání, odstraňování stereotypů ve skupině, ke kooperaci, kritickému myšlení, rozvoji smyslového vnímání, celkově k rozvoji sociálních dovedností a předcházení výskytu sociálně patologických jevů ve škole pomocí metod konstruktivistické pedagogiky a dramatické výchovy. Teoretická část shrnuje základní terminologická, legislativní a pedagogická východiska a poskytuje potřebný kontext pro porozumění výchozím zdrojům projektu. Praktická část pak detailně analyzuje minulý vývoj, současný programový obsah s ohledem na obsažené prvky dramatické výchovy, zabývá se odezvami na projekt od různých aktérů, shrnuje pozitivní a negativní aspekty projektu a zároveň formuluje možné scénáře budoucího vývoje. Autorka je součástí malého projektového týmu od samého vzniku projektu, v posledních letech koordinuje chod projektu.
- Průřezová témata v projektech s využitím dramatickovýchovných metodHonsnejmanová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2011-01-11Tato práce se věnuje průřezovým tématům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a chce na základě vytvořených a realizovaných projektů ověřit, zda je lze (a jak efektivně) vyučovat metodami dramatické výchovy. První část práce se věnuje průřezovým tématům, možnostem jejich zařazení do učebního plánu a přínosu pro žáky základní školy a rozvoj jejich klíčových kompetencí. Poté se zabývá projektovým vyučováním, jeho zákonitostmi, zásadami a významem pro žáky. A dále dramatickou výchovou jako umělecko-pedagogickým oborem, jehož metody umožňují naplňování cílů jiných oblastí uplatnění dramatických prostředků. Ve druhé části jsou zmapována jednotlivá průřezová témata a ke každému je vytvořen vlastní projekt realizovaný metodami dramatické výchovy. Část třetí se věnuje hodnocení jednotlivých lekcí, použitých metod a technik, pojmenování jejich úskalí a nabízí metodické poznámky k jejich realizaci. Závěr práce obsahuje zhodnocení užití dramatické výchovy jako metody k realizaci průřezových témat v základním vzdělávání.
- Systém výuky dramatu v Anglii a WalesuKrátká, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2011-01-11Tato práce mapuje systém dramatu v Anglii a Walesu od předškolní výchovy až po vyskoškolské studium. Blíže se zabývá programem učitelství dramatu na univerzitě v Readingu a nastiňuje možnosti inspirace pro českou dramatickou výchovu.
- Vyučování dějinám divadla technikami dramatické výchovyRosen, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-08Diplomová práce Vyučování dějinám divadla technikami dramatické výchovy ?aneb Vyučování dramatu dramatem? má za cíl čtenáře seznámit s možnostmi využití dramatické výchovy ve vyučování. Zabývá se podrobněji rolemi učitele ve vyučovacím procesu, s fokusem na učitele dramatické výchovy. Práce dále popisuje praktický projekt zaměřený na vyučování dramatu, který je vhodný nejen pro předmět český jazyk a literatura, ale i pro rozvoj divadelního myšlení. Projekt je vzhledem ke zvoleným různorodým metodám určen jak žákům základní školy s minimální zkušeností s DV, tak i těm kteří již s dramatem pracují. Použitá dramata byla vybrána tak, aby splňovala základní elementární složky divadla, kterými jsou dramatičnost a konflikt. Diplomová práce může být použita jako inspirace pro učitele, kteří chtějí rozšířit nejen své vlastní poznatky o divadle, ale i obohatit svůj způsob vyučování a myšlení.
- Využití metod dramatické výchovy v tematickém okruhu "Lidé a čas" na 1. stupni základní školyŽáčková, Romana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2005)Date of thesis defence: 2006-01-11Diplomová práce je návrhem využití metod dramatické výchovy v tematickém okruhu Lidé a čas na I. stupni ZŠ. Tento tematický okruh je součástí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Toto vymezení je zakotveno v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Je zpracováno pět vyučovacích bloků pro jednotlivé ročníky I. stupně, ve kterých se pracuje především metodami dramatické výchovy. Blok pro 1. ročník je zaměřen na roční období, blok pro 2. ročník na rodinu a rodinné oslavy, v bloku pro 3. ročník se pracuje s časem jako fyzikální veličinou, blok pro 4. ročník je úvodem do učiva o středověku a v 5. ročníku je v bloku shrnuto historické učivo a pracuje se s pojmem budoucnost.