Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera by advisor "BÁRTA, Martin"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Americká opera a její vývoj ve 20. stoletíVacíková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Tato práce pojednává o vývoji americké opery, tj. opery na území dnešního USA, ve 20. století. Je chronologickým přehledem hlavních vlivů, které tento vývoj formovaly. Zaměřuje se na přelomové okamžiky, historické milníky, významné operní skladatele a jejich stěžejní díla. Všímá si odlišností americké a evropské hudební tradice a soustředí se na specifika formující americkou operní tvorbu. Práce byla vytvořena kompilační metodou, která vychází z několika odborných děl předních amerických muzikologů či badatelů v oblasti kulturní historie. Důvodem pro vznik je absence jakékoli obsažnější či souhrnnější literatury v českém jazyce, která o tomto tématu pojednává.
- Basové role v operách Bedřicha SmetanyKovačič, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Diplomová práce se detailněji zaměřuje na basové role v operním díle významného českého skladatele Bedřicha Smetany. Cílem práce je seznámit čtenáře s těmito rolemi, nastínit jejich pěvecká i herecká interpretační úskalí a vytvořit tak jakýsi kompilát informací pro jejich zdařilé studium. První část práce se pro lepší pochopení kontextu kompoziční práce Bedřicha Smetany zabývá životem, dílem a dobou tohoto skladatele. Hlavní část práce pak již pojednává o konkrétních postavách scénických děl Bedřicha Smetany, přičemž k tvorbě této části autor využívá zejména notové podklady jednotlivých oper a částečně také zmiňuje vlastní dosud nabyté interpretační zkušenosti.
- Belkantové centrum Mirelly FreniVrábĺová, Agneša(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-02Diplomová práca prezentuje osobnosť Mirelly Freni v pozícii pedagóga. Zameriava sa na jej didaktické projekty - od krátkodobých pedagogických aktivít až po zriadenie inštitútu CUBEC, medzinárodného belcantového centra v talianskej Modene. Práca podrobne zachytáva priebeh vzniku CUBEC, analyzuje systém prijatia ako aj vyučovací systém na CUBEC. Záverečnú časť práce tvorí konfrontácia poznatkov o pedagogických kvalitách Mirelly Freni s osobnou skúsenosťou autora práce. Práca zároveň obsahuje kapitoly zo života Mirelly Freni. Zachytáva najdôležitejšie momenty - počnúc detstvom až po ukončenie profesionálnej kariéry. Záver diplomovej práce prezentuje osobný pedagogický prínos Mirelly Freni pre autora práce.
- Inscenace Monteverdiho Orfea v Plzni s přihlédnutím na roli OrfeaHliněnský, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-03Ve své bakalářské práci se zaměřuji na významné dílo Claudia Monteverdiho, operu L´Orfeo. Konkrétně na inscenaci této opery, která měla premiéru 2. června 2018 v plzeňském divadle Josefa Kajetána Tyla. Zásadní složkou této práce je život a operní tvorba Claudia Monteverdiho, navazuje obsah díla, popis inscenace a jejího průběhu z pohledu hlavní role Orfea. Práce si klade za cíl poukázat na tuto konkrétní inscenaci prostřednictvím její analýzy s přihlédnutím k přístupu režiséra, dirigenta, dramaturga a představitele titulní role.
- Inscenace Orffovy Chytračky v sezóně 2016/2017 v České republiceKovačič, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-04Bakalářská práce se zaměřuje na významné operní dílo Carla Orffa, které vychází z pohádkové předlohy spisovatelů bratří Grimmů, a jeho uvedení v českých divadlech v sezóně 2016/2017. Velký důraz je kladen na autora samotného a následné pochopení jeho díla v kontextu skladatelova života, vývoje osobitého hudebního stylu i nelehké doby 2. světové války, ve které opera Chytračka vznikala. Práce si dává za cíl poukázat na dvě různá zpracování téhož titulu, jejich odlišnou dramatickou výstavbu i hudební složku a možná všeobecná pěvecká i herecká úskalí jednotlivých rolí. Závěrem jsou definovány podobnosti a rozdíly obou inscenací a nastínění možných motivací v přístupu jejich režisérů.
- "Konzervička" vokálně - instrumentální souborŠťastná, Dana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-03Práce Konzervička, vokálně-instrumentální soubor mapuje historii, uměleckou a tvůrčí činnost souboru od vzniku až po jeho současnost. Dále práce krátce představuje skladatele Miroslava Raichla, který soubor umělecky vedl a pedagogicky v něm působil. V práci je uveden soupis úprav skladeb Miroslava Raichla a Petra Hostinského, současného dirigenta, vytvořených přímo pro tento soubor. Uvedena je zde také i kompletní diskografie souboru.
- Luciano Pavarotti a jeho pedagogický přínosVrábĺová, Agneša(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-03Práca prezentuje osobnosť Luciana Pavarottiho v pozícií pedagóga. Objektom skúmania je jeho pedagogický prínos pre mladú generáciu spevákov. Analyzuje majstrovské kurzy a didaktické projekty iniciované Lucianom Pavarottim. Zameriava sa na jeho prácu s mladými spevákmi, zachytáva prvé impulzy smerom k mladej generácii spevákov. Práca zároveň obsahuje kapitoly zo života Pavarottiho ? počnúc detstvom až po ukončenie jeho medzinárodnej kariéry. Záverečnú časť práce tvorí konfrontácia poznatkov o pedagogickej činnosti Luciana Pavarottiho s osobnou skúsenosťou autora práce. Vypracováva štruktúru vyučovacieho procesu so zameraním na osobnú angažovanosť v oblasti vokálnej techniky, výberu repertoáru a ďalšieho smerovania. Záver prezentuje osobný pedagogický prínos Pavarottiho pre autora práce.
- Mozartův Don Giovanni z interpretačního hlediska.Plachetka, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-09Téma své práce jsem zvolil se zřetelem na své dosavadní profesionální zkušenosti. Mozartovu operu Don Giovanni a její titulní postavu pokládám zajedno z nejzajímavějších témat v dějinách opery vůbec. Ve své práci jsem sezaměřil na otazníky v interpretaci Dona Giovanniho a opřel jsem se o vlastní zkušenosti z rozličných produkcí na evropských jevištích a o názory zkušenějších kolegů, kteří postavu Dona Giovanniho ztvárňují po mnoho let. Práci jsem rozdělil do kapitol Obsah opery s důrazem na hlavního hrdinu, Vztahy Dona Giovanniho k ostatním postavám, Psychologie Dona Giovanniho a Don Giovanni v moderních evropských inscenacích. V příloze lze najít kompletní rozhovory s představiteli Dona Giovanniho Geraldem Finleyem a Christopherem Maltmanem v původním znění.
- Rosina, Il Barbiere di SivigliaŠťastná, Dana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Práce uvádí život a dílo G. Rossiniho, jeho tvůrčí období. Blíže popisuje operu Il barbiere di Siviglia se zaměřením na postavu Rosiny. Čtenář zde nalezne vysvětlení pojmu belcanto a jeho specifika. Autor popisuje vlastní zkušenost s rolí Rosiny.
- Vokální tvorba Zdeňka LukášeSeibertová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-01SEIBERTOVÁ, Zuzana: Vokální tvorba Zdeňka Lukáše s vlastním interpretačním pohledem na cyklus Prosté písně, op. 112. ( Diplomová práce ) / Zuzana Seibertová. - Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta; Katedra zpěvu a operní režie. - Vedoucí práce: MgA. Martin Bárta. Praha: HAMU, 2014. Diplomová práce seznamuje čtenáře s českým skladatelem 20. století Zdeňkem Lukášem, přibližuje jeho vokální tvorbu a přináší vlastní interpretační pohled na písňový cyklus Prosté písně. První kapitoly popisují jeho život, vývoj hudební řeči a především samotnou tvorbu skladatele, která měla vliv na rozvoj české hudební scény. V dalších kapitolách se autorka práce věnuje jednotlivým písním cyklu z hlediska interpretace, vztahu slova a hudby a propojení uplatněných složek zpěvu, flétny a klavíru. Při analýze jednotlivých písní autorka zohledňuje vlastní zkušenosti s provedeným dílem. Klíčová slova: Zdeněk Lukáš. Vokální tvorba. Sborová tvorba. Písňový cyklus. Píseň.