Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by advisor "DVOŘÁK, Tomáš"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- Between Photography and VideoKunovski, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15This thesis is an attempt to observe the media of video and photography and the “space” between them. Many artists have operated within this “space”. The reasons behind this are the abilities of these media to be flexible and to transform, and with that, to give the artist, or the user, the wide pallet of possible interpretations by juxtaposing their characteristics. These two media are both widely used by inter-media artists and for communication purposes, mainly on social-media. Technically, they both operate similarly: both depict what is in front of the camera. However, because of the previously mentioned transformative character, video is capable of obtaining some of the characteristics of photography – and vice-versa – only by working with them in a specific manner. Through this thesis, I will attempt to show how the abilities of these media were put together in numerous authentic ways, blurring the lines between their separate fields.
- Dohled a uměníSmažinka, Borek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15Bakalářská práce Dohled a umění se zabývá automatizovanými kamerovými systémy a jejich možným využitím v umění. V obecné části se soustředí na kánon témat a problémů, kterými se vývojářská a odborná obec v poslední době zabývá. Z těchto témat vybírá ty nejvýznamnější, které se dají v praxi implementovat do jiného než bezpečnostního průmyslu. Část věnovaná historickému pozadí se soustředí na klíčové momenty, kdy se tato technologie stala žádanou a jakými vlivy dospěla k tak rychlé evoluci. V poslední části pak zkoumá současný stav využívání těchto systémů na poli výtvarné a umělecké činnosti a zjišťuje, jaké další možné využití by tyto technologie mohly mít.
- Dokumentární nejistota obrazuTulinger, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-29Ve své bakalářské se zabývám povahou dokumentárního obrazu a proměnou svědectví skrze něj. Zajímá mě, jakým způsobem k nám v dnešní době tyto na první pohled amatérsky pořízené obrazy promlouvají a jaká byla a je role svědka, který obraz zaznamenal. Jaké jsou hranice mezi očitým, mediálním a materiálním svědectvím? Jak probíhá samotná distribuce a do jaké míry je konečná stimulace člověka na druhé straně obrazovky - zdánlivě vzdáleného diváka - závislá na této distribuci? Důležitá pro mne bude také autenticita pořízeného obrazu potažmo samotného svědectví. Dále pak jejich vzájemná provázanost a věrohodnost z pohledu ne/institucionalizovaného přístupu. Budu se snažit problematizovat pojem svědectví v současném kontextu vizuální kultury v době nadužívání obrazového materiálu.
- FOTOPUBESSmodej, Josip(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07In my thesis I want to explore the Slovenian contemporary photographic art focusing on the youngest artists who have recently graduated art schools and have started developing a new strain of fine art photography in Slovenian artistic space. Slovenia, not having a photography programme on any of it's art academies until recently, was always under influence of countries where Slovenian photography artists have studied, that being mainly Czech Republic and Serbia in the 90s and mainly UK, Germany, The Netherlands or France nowadays - the difference in the aesthetical and generally artistic expression is obvious. While most of the countries in Eastern Europe have seemingly lost the connection with the contemporary fine art scene, especially on the photographic field in the time of the post-digital art, Slovenia has kept it or rather gained it through the influence of its artists mainly studying abroad in the most developed western countries and not in Slovenia itself. On the other hand, the Slovenian photography scene has encountered an enormous problem as the artists studying abroad do not return to their motherland after finishing their studies - a trend that has gained on influence and popularity mainly in the last five years and is now almost becoming normality. The question therefore is if those artists can be counted as Slovenian or not at all, as example Aleksandra Vajd, who is one of the most influential Slovenian photography artists and at the same time one of the first ones who stayed in the country of her studies. In my bachelor thesis I would like to create an outline of the most contemporary Slovenian photographic arts with a selection of the most influential or the main artists working in the Slovenian art space, comparing them to the Slovenian artists working in foreign art spaces in the same time and researching and deciding if both groups can be discussed in the discourse of the Slovenian art or are they foreign to each other. In my work I plan to research artists, their works and their exhibitions, focusing on the aesthetical and conceptual aspects of their work, the differences and similarities between them and the comparison to their countries of studies and influences. I mainly plan to work with curatorial texts, exhibition catalogues and interviews with artists and my personal archive to research this topic.
- Google street view v současné fotografiiLevitner, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-14Rozbor Google street view coby nástroje k nahlížení světa skrze poměrně přesvědčivou virtuální realitu, která svoji uvěřitelnost staví na dojmu extenze nejpoužívanější mapy. Možnosti jeho využití v umělecké praxi zkoumám na příkladech tří umělců - Jona Rafmana, Mishky Hennera a Michaela Wolfa. Práce se věnuje porovnání jednotlivých přístupů, které by mělo sloužit jako nástroj k lepšímu pochopení, jak můžeme na GSV nahlížet, případně kam ho v rámci fotografického kontextu zařadit.
- Hlas zvířat v současné české fotografiiSieberová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-13Tato bakalářská práce se zabývá bližším formulováním současné tendence zobrazování zvířat ve fotografii, a to v českém prostředí. Úvod je věnován pohledu na vztah člověka a zvířete nejprve obecněji společensko-historickým exkurzem do 19. a 20. století; následně v české společnosti současnosti. Hlavní prostor je poskytnut subjektivní analýze práce vybraných autorů, kterými jsou Dominik Gajarský, Václav Jirásek, Radek Kalhous a Jana Kasalová. Cílem je popsat rozdílnost přístupů a především motivy k volbě zvířete do přední role fotografických souborů a ty v závěru porovnat.
- Okno jako fotografický motiv a objekt v české fotografiiŠevčíková, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-09Bakalářská práce se zabývá motivem pohledu z okna a také samotnému oknu jako estetickému objektu ve fotografii. Cílem mé bakalářské práce je analýza nahlížení formy vybraných autorů na tento motiv. Přibližuji čtenáři, jak autoři s tímto motivem pracují. Mimo jiné se v mé práci věnuji výzkumu psychologických principů nahlížení na motiv okna z pohledu pozorovatele. Vědomí versus nevědomí estetické formy rámovaného obrazu, iluze zobrazování ohraničené reality či imaginace tohoto objektu.
- THE CONSUMPTION OF BANALITY: live-streaming ChinaZheng, Minghui(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07In this essay the author describes and critically reflects on the online live-streaming phenomena in mainland China. Within the last three years (2015 - 2018), online live-streaming became one of the most popular topics and potent business models in China. This relatively new media form is by now wildly accepted, to such an extent that it is used by different state departments in several cities, such as the fire department, traffic police, the communist youth league and so on and so forth. In June 2017, the number of live-stream users who had installed a streaming application was over 300 million, that is, an astonishing 45.6% of all internet users in China. In this essay, the author critically reflects on the development of this new social phenomena by creating a brief genealogy of live-streaming from its origin in game-streaming in the early years of the 21st century until today in 2018. Critical questions are asked about whether embracing whatever change called “high-tech” without hesitation, absorbing whatever new elements from any advanced models without any criticism, could cause other results worse than being technologically backwards? What happens when our private life become increasingly transparent? What does it mean to consume videos of people eating noodles in real-time? What does this desire tell us? The author also ponders upon the potential political potentiality of live-streaming and asks whether live-streaming can be used against the government, who control their online activity on a day to day basis? She also reflects on how artists can use live-streaming to make performance pieces? And, what role would chance encounters play within this context?
- Tvář jako indexHelcel, Oskar(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-07Bakalářská práce Tvář jako index se zabývá vztahem člověka a stroje. Tuto problematiku zkoumá skrze fenomén technologie rozpoznávání tváře a jejích souvislostí v kontextu všeobecného dohledu. Autor v první části uvádí čtenáře do psychologických a mozkových procesů, které jsou spjaty s rozpoznáváním tváře. Dále pak na konkrétních příkladech neurovědních výzkumů spjatých s těmito procesy ukazuje spojitost s vývojem strojového rozpoznávání tváře. V části zabývající se historickými konotacemi vývoje samotné technologie rozpoznávání tváře autor rozebírá klíčové momenty, které ústí v počátek jejího zavádění do praxe. Problematiku databáze, změnu technologického principu a vztahu privátního a veřejného sektoru v souvislosti s využíváním zmíněné technologie autor zkoumá v další kapitole re-flektující její stav v posledních několika letech. V poslední části práce pak reflektuje vztah člověka a stroje skrze umělecké projekty zaměřené především na lidskou tvář a fenomén strojového vidění.
- Vicarious TraumaLee, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-14The construct of this thesis is an examination of the role of trauma or traumatic events within a viewer’s vicarious experience. The fundamental aspects, which I will be examining, in order to understand this role, will be vicarious witnessing of traumatic events via media and art. Beginning with how trauma is understood in a clinical sense, the thesis will explore the definition and the history of trauma. Furthermore, the thesis will explore the understanding of vicarious trauma through media witnessing. This thesis presents case studies in which the experience of a traumatic event is portrayed, in a vicarious capacity, to an audience, whether it be through mass media, or contemporary art and will establish the importance and role of vicarious trauma in today’s society.
- Zvíře u Garryho WinograndaTvarůžka, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-12Práce se zabývá představením Garryho Winogranda jakožto dokumentárního fotografa a dále pak analyzuje problém omezené možnosti pohledu, která se manifestuje právě v nemožnosti pohledu na zvíře. Práce vychází z eseje Johna Bergera "O Pohledu", který vyvozuje tuto omezenou možnost komunikace skrz nástup kapitalismu a vytržení člověka z přírody. S čímž souvisí také fenomén zoologické zahrady. Práce je tedy zasazena v tomto kontextu a dále obsahuje analýzu fotografie (jednak samotného Winogranda) ale i dalších autorů, kteří vnášejí k tématu spřízněné otázky jako je např. autenticita fotografie s motivem zvířete (Joan Fontcuberta) nebo problematika antropomorfizace (Walt Disney).