Browsing by Author "Opavská, Andrea"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Andrea Opavská - Pedagogický výstupOpavská, Andrea(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-10
- Český současný tanec v devadesátých lete ch 20.stoletíOpavská, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-29Hlavním cílem této disertační práce je reflexe a analýza situace na české současné taneční scéně v devadesátých letech minulého století a její proměna, která je sledována na čtyřech případových studiích konkrétních uměleckých osobností a jejich děl, Evy Černé a Karla Vaňka (Malé modré nic), Jana Kodeta (Jade), Lenky Flory (.a kde je Marie?) a Petra Tyce (Pád domu Usherů). Důraz je kladen na zachycení různorodosti kvalit pohybového materiálu, hledání původu jeho inspiračních zdrojů na základě získaných domácích i zahraničních zkušeností tvůrců. Pro pochopení hlubších souvislostí tohoto období bylo nutné stručně charakterizovat vývoj scénického tance před rokem 1989. Tato problematika je však zasazena do širšího kontextu proměny estetiky tělesnosti od šedesátých let 20. století a formování pojmu současný tanec s jeho obsahovým vymezením.
- Duet jako dialog dvou těl v současném tanciOpavská, Andrea(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-10Hlavním cílem této magisterské práce je přiblížit problematiku současného tanečního duetu v jeho základních pohybových principech, často ovlivněných dalšími kontaktními technikami, např. společenským tancem, klasickým baletem, kontaktní improvizací, východními bojovými uměními etc. V jednotlivých kapitolách se vrství informace o tanečním dialogu. Vycházejí z anatomie lidského těla a z fungování nervového systému. Rozšiřují se o základní metodické principy pohybu a ?práce? s gravitací. Taneční duet je zkoumán i z hlediska psychologického (haptika a proxemika). V neposlední řadě je zde vložena i úvaha o autenticitě pohybového projevu a její odraz na jevišti a v komunikaci mezi scénou a hledištěm. K tématu magisterské práce se váže i přiložená DVD nahrávka s příklady různých druhů ?dialogů?, př. dramatického, tanečního, filmového etc. Záměrně jsem taneční ukázky vybírala ze současných českých a slovenských choreografií, prezentovaných na domácích i zahraničních jevištích.