Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "MRAVCOVÁ, Marie"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Človek ako bytosť v hraničnej situácii prostriedky štylizácie autenticity v súč asnej autorskej kinematografiiMicenková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-10-11Diplomová práca Človek ako bytosť v hraničnej situácii. Prostriedky štylizácie autenticity v súčasnej autorskej kinematografii sa zaoberá analýzou piatich súčasných autorských filmov, ktoré v sebe nesú znaky realistickosti, dokumentárnosti a autenticity. Práca sa zameriava na prostriedky a sposoby, akými sa autenticita v daných filmoch dosahuje. Zároveň sa po obsahovej stránke sústredí na postavy, ktoré sa v rámci autentického filmového pohľadu nachádzajú v hraničnej životnej situácii bez výraznej možnosti voľby.
- Dvojí cesta KrálovnyBobreková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-10-09Tato práce je zaměřena na analýzu narativní skladby filmu dvojí cesty Královna podle tří struktur vyprávění - klasické tříaktové, sekvenční a cesty hrdiny. Každá z těchto analytických metod zkoumá příběh filmu s důrazem na to, že jde o film se dvěma protagonisty. Zaměřuje se rovněž na to, jakým způsobem je možné upravit vybrané modely tak, aby seděly právě tomuto konkrétnímu příběhu. Ve výsledku dokazuje, že každá z těchto metod je svým způsobem přínosná, použije-li se ve službách vybraného tématu.
- Historický film a historiografiePoláček, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-11Bílá Stuha Michala Hanekeho, Nevěstinec Bertranda Bonella, Dívka s perlou Petera Webbera nebo Johanka v zajetí Philippa Ramose jsou evropské artové filmy, které by šlo zahrnout do žánru historického filmu. Pro vlastní originální konstruování reality se ale na rozdíl od filmů s podobnou tématikou řazených k mainstreamu inspirují v proměnách, kterými za poslední půlstoletí prošla (nejen evropská) historiografie. Kromě konkrétních příkladů a analýzy těchto filmů se diplomová práce zabývá i diváckou recepcí filmů popisujících historické události nebo postavy a ochotou diváků uvěřit předkládanému obrazu.
- Mýtus amerického snu ve filmu Jima Jarmusche Podivnější než rájMatochová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-02-04Po staletí je Amerika pro zbytek světa místem, kde lze žít svobodně, kde je možné zažít cosi výjimečného, dosáhnout na štěstí nedosažitelné kdekoli jinde. Se svými ideály svobody a rovnosti, rozlehlou krajinou a pestrou populární kulturou se Amerika stala místem veskrze mýtickým, kde je reálně možné prožít sen. Konkrétně ten americký. Málokterý americký režisér se ve své tvorbě zabývá americkým snem tolik jako Jim Jarmusch. Snad nejzřetelněji s ním pracuje ve svém druhém celovečerním filmu Podivnější než ráj. Ve své diplomové práci zkoumám nejprve linii filmové tradice, na kterou Jarmusch v tomto filmu navazuje, následně se zaměřuji na způsob, jakým Jarmusch s mýtem amerického snu ve filmu pracuje. Dějová linka filmu de facto kopíruje cesty prvních Američanů – film začíná příjezdem do Nového světa, pokračuje objevitelskou cestou na západ a uzavírá jej vytvoření ráje na zemi – jde o dosažení amerického snu se vším všudy. Onen mýtický ráj je zde nicméně trochu podivnější, než by postavy pod okouzlením vidiny amerického snu čekaly. Jarmusch si zde s tradicí mýtu pohrává a mýtus dekonstruuje a aktualizuje. V práci se zaměřuji zejména na prostředky, kterými Jarmusch oné dekonstrukce a aktualizace dosahuje.
- Patos jako přirozená součást filmového vyprávěníSoukupová, Irena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-08Práce se zabývá fenoménem velmi diskutovaným a špatně uchopitelným. Patos má totiž pro současnou společnost mnoho významů a ne vždy kladných. Proto se jej ve své práci pokusím uchopit a v rámci možností i definovat. Součástí práce bude také popis využití či zneužití patosu ve filmu. A také zamyšlení nad měřítkem patosu, resp. tím co určuje, zda jde ještě stále o patos, nebo o cosi, co někteří označují sentimentem. Patos má totiž, na rozdíl od sentimentu, své historické odůvodnění. Analýzou konkrétních filmů a scén pak bude v této práci názorně popsána práce s patosem a vytváření patosu a pateticky laděných scén prostřednictvím jednotlivých prostředků filmové řeči.
- Pravdivé legendy Jánošík a BáthoryLévyová, Lívia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-10-11Práca skúma dve časovo blízke súčasné spracovania legendárnych tém, ktoré majú ambíciu stať sa stredoeurópskym veľkofilmom. Zameriava sa na ich zaradenie do globálneho kontextu. Zároveň ich analyzuje i ako jednotlivé diela, ktoré nesú mnoho spoločných i odlišných znakov.
- Stáří v českém filmu po roce 89Jestřábová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-10-11ABSTRAKT Ústředním tématem diplomové práce je analýza způsobu zobrazování stáří a atributů s ním spojených v současném českém filmu ve srovnání s nejnovějšími sociologickými výzkumy zabývající se českými seniory. Práce si klade za cíl zjistit, zdali způsob prezentace seniorů ve filmech koresponduje s realitou a pokud ne, tak proč tomu tak je. Dále se zabývá otázkami, jako jsou specifika současné generace českých seniorů, jejich ekonomické, sociální, ale i rodinné situace a způsoby, jakými jsou tyto aspekty reflektovány ve filmu. Dotýká se i všeobecnějších otázek, jako je stáří a gender, osamělost či svoboda a v neposlední řadě analyzuje způsoby, jakým se českým filmařům daří převést na plátno téma paměti a vzpomínání, které se stářím nerozlučně souvisí.
- Svazujici živel vodyLitschová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-14Práce Svazující prvek vody se věnuje postavám žen z vody v evropské (potažmo západní) kultuře – mořským pannám, vodním vílám, selkiím apod. Důraz klade na opakující se tragické vyústění jejich příběhů. Snaží se poukázat na pradávnou a stále pokračující tradici nešťastných osudů těchto bytostí. Uvádí konkrétní příklady postav z mytologií a pohádek, jejichž odraz hledá v kinematografických dílech. Práce je uvedena kapitolou o symbolismu vody. Dále pokračuje stručným nastíněním vzniku představ vodních bytostí obecně. Na tuto kapitolu již navazuje vymezení pojmu mýtus z psychoanalytického pohledu. Příklady konkrétních mytologických femininních bytostí z vody pochází z antické, slovanské, keltské a středověké mytologie. Další kapitola vymezuje pojem pohádka, a to též z pohledu psychoanalytiků. Uvádí příklady pohádek o vodních vílách například z pera Charlese Perraulta, bratří Grimmů, Boženy Němcové, Karla Jaromíra Erbena či Hanse Christiana Andersena. Poslední část je věnována filmovým dílům, v nichž ženy z vody vystupují. Detailnějšímu zkoumání jsou podrobeny snímky Malá mořská víla Karla Kachyni, Vábení sirén Agnieszky Smoczyńské a Ondine Neila Jordana.
- V žáru královské láskyBokšteflová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-10-09Předmětem této práce je projekt filmového režiséra Jana Němce (nar. 1936), jenž vycházel ze záměru vytvořit filmovou adaptaci novely Utrpení knížete Sternenhocha, kterou napsal na ve 20. letech 20. století filosof a spisovatel Ladislav Klíma (1878-1928). V práci jsou představeny jednotlivé segmenty tohoto projektu - od knižní předlohy, přes scénář a režijní koncepci z 60. let, skrze jednotlivé fáze vývoje a výroby filmu v 90. letech, až po ohlasy na výsledný film uvedený v roce 1991. Důraz je kladen na reflexe a postoje samotného Jana Němce. Práce čerpá především z archivních fondů Barrandov Studio, a.s. a z publikovaných i nepublikovaných rozhovorů s Janem Němcem. Cílem práce je zprostředkovat informace o projektu jako celku a umožnit tak hlubší vhled do tohoto tvůrčího počinu Jana Němce.
- Výpravy za hranice reality;Bohuslav, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-24Tato práce se zabývá vyprávěním ve čtyřech celovečerních filmech thajského režiséra Apichatponga Weerasethakula – Tajemný předmět o polednách, Slastně tvá, Tropická nemoc a Strýček Búnmí. Pomocí základních pojmů filmové naratologie (jako „narativ“, „diegeze“ a „narativní hledisko“) se ve čtyřech samostatných analýzách pokouší odhalit specifické způsoby, jakými tyto výjimečné filmy vypráví.