Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "Klánský, Ivan"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- Fenomén BarvyČáp, Rebecca(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-06Ve své diplomové práci budu pojednávat o barvě. První kapitola pojednává o barvě z hlediska historického, o vývoji barevných varhan a o psychologických vlastnostech jedenácti základních barev. Tématem druhé kapitoly je poměrně vzácný jev známy pod jménem Synestezie - což je neurologická kondice umožnující vnímat barvy při poslechu hudby, nebo při čtení písmen čí čísel. Někteří skladatele, hudebnící a spisovatele měli tuto schopnost. Budu podrobnější pojednávat o dvou skladatelech pro které měla barva prominentní roli v jejich kompozicích: Alexander Skrjabin a Olivier Messiaen. Třetí kapitola pojednává o velkém "malíři hudby" Claudem Debussym, který vytvořil nesmírně koloristická díla a který měl velký zájem o vizuální umění. V poslední kapitole budu pojednávat o různých pianistech a o jejich názorech na klavírní zvuk a na produkci barev a témbru. Přílohy obsahují tabulky ilustrující psychologických vlastnosti tónin a různé kontrastující analogie barev a tónin. Zde také najdeme mnoho nákresů a fotografií.
- Jelena Bečejac - lMagisterský koncertBečejac, Jelena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-03
- Klavír v tvorbě Césara FranckaVolková, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-06-14Tato magisterská diplomová práce pojednává o klavírní tvorbě Césara Francka. Je rozdělena do šesti kapitol. Po krátkém úvodu, kde autorka zdůvodnuje volbu tématu, následuje kapitola, která je věnována životu a osobnosti tohoto skladatele. Další tři kapitoly se již podrobněji zabývají jednotlivými klavírními díly, a to nejprve skladbami pro sólový klavír, poté skladbami pro klavír a orchestr a nakonec komorními díly s klavírem. Největší pozornost je zaměřena na Symfonické variace pro klavír a orchestr a Sonátu A dur pro klavír a housle. Za závěrem, který je stručným shrnutím celé práce, je umístěn ještě katalog všech Franckových skladeb (díla s klavírem jsou zvýrazněna) a seznam použité literatury.
- Klavírní dílo E. RautavaaryZemenová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07Tato práce se zaměřuje na klavírní dílo finského skladatele Einojuhaniho Rautavaary. Zmíněná jsou zde i faktografická data ze skladatelova života, protože v naší zemi není moc známý a o něm ani o jeho skladbách neexistuje žádná literatura v češtině. Z klavírního díla je věnována pozornost především sonátám, které jsou zde rozebrány z mnoha hledisek. Práce je provázena grafy, které zobrazují formální strukturu některých skladeb, a notovými ukázkami s vyznačenými motivy, o kterých je aktuálně psáno.
- Klavírní kusy op.116 a op.118 Johannesa BrahmseArendárik, Matej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2010-06-07Johannes Brahms (7. května 1833 - 3.dubna 1897), slavný německý skladatel a klavírista, se narodil v Hamburku. Byl jednou z vůdčích osobností romantismu. Většinu svého profesního života strávil ve Vídni, kde byl velmi populární. Někdy je přiřazován do skupiny s Johannem Sebastianem Bachem a Ludwigem van Beethovenem. Brahms komponoval pro sólový klavír, orchestrální hudbu, komorní hudbu, pro zpěv a sbor. Jako výborný klavírista byl zároveň jejich prvním interpretem. Mezi jeho přátele patřil slavný skladatel Robert Schumann a jeho žena, výborná klavíristka Clara Schumannová nebo houslista Joseph Joachim. Brahms byl perfekcionista. Zničil mnoho svých děl. Jeho hudba je pevně zakořeněna ve formě a kompozičních technikách starých mistrů jako Bach, Mozart a Beethoven. Byl mistrem kontrapunktu. Ve své práci jsem se zaměřil na jeho pozdní klavírní díla Klavírní kusy op.116 a 118.
- KoncertČáp, Rebecca(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-14
- Matej Arendárik: Magisterský koncertArendárik, Matej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2010-06-07
- Polonézy a valčíky F. ChopinaKlinderová, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-06-14Tato práce byla inspirována Chopinovými tanečními formami, které tvoří podstatnou část jeho díla. Hlavní část práce je věnována polonézám a valčíkům, zhodnocení jejich pozice v Chopinově tvorbě, jejich charakteristice jako forem s nastíněním popisu jejich původu a vývoje. Důležitou částí je dále i výčet těchto polonéz a valčíků s načrtnutím okolností jejich kompozice a také datyvydání. Předmět této práce jsem si vybrala díky mému vřelému vztahu k Chopinovi jako skladateli, kdy hlavním záměrem bylo ukázat a nastínit některé charakteristiky Chopinova kompozičního stylu na příkladech těchto typů miniatur - polonézách a valčících.
- Současné klavírní školyBečejac, Jelena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-03Ve své magisterské práci se zaměřuji na rozbor klavírních škol které používam ve své pedagogické praxi a které považuji za velmi vhodný materiál pro vyučovaní hry na klavír v počátečném stadiu. Jsou to Nová klavírní škola Zdeny Janžurové a Milady Borové, Evropská klavírní škola Fritze Emontse a Klavírní školičky autorky Miroslavy Lili Petrović.
- Úvod do hudební kinesiologieSmitková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-06Hudební kinesiologie využívá stejných metod jako Aplikovaná kinesiologie, která spojuje poznatky tradiční čínské medicíny se západní medicínou a psychoterapií.Tato diagnostická metoda vychází z toho, že každá skupina svalů lidského těla má vztah k dalším částem těla - k jednotlivým orgánům, žlázám, kostem a krevnímu oběhu. Slabost svalu může tedy signalizovat problém jinde v těle. Díky svalovému testu se dá zjistit, kde a v čem problém spočívá a co tělo potřebuje ke zlepšení stresové situace. Hudební kinesiologie se zabývá energetickými průběhy v těle, snaží se o uvolnění blokád a o harmonizaci energetického toku. Kromě svalového testu využívá dále integraci mozkových hemisfér, časovou regresi, ale také barvy, symboly a pohybová cvičení. Je určena jak profesionálním hudebníkům, tak amatérům, studentům hudby i učitelům. Nabízí pomoc při řešení typických problémů, umožňuje určit původ blokád a zmírint stres při vystoupení. Nabízí nová východiska k hudebnímu vyjádření, dennímu cvičení a usiluje o jednotu těla, duše a ducha. Práce vysvětluje nejdříve oblasti, které jsou nutné k pochopení metody - meridiány, funkce mozkových hemisfér apod. Dále se zabývá tématy jako je kreativita, umělecká motivace, puls v hudbě, vztah barvy a tónu. Kromě toho přináší i nové pohledy na intervaly, tóniny, zaobírá se tématy jako je tréma, jednotlivá fáze vystoupení, vztah posluchače k hudbě, přijetí kritiky. Práce také obsahuje některá hudebně-kinesiologická cvičení.
- Zemenová Hana: Magisterský koncertZemenová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07