Katedra činoherního divadla / Department of Dramatic Theatre
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra činoherního divadla / Department of Dramatic Theatre by referee "KORČÁK, Jakub"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Adaptace nedramatické látky a nepravidelná dramaturgieNováková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-22Diplomová práce se zabývá rozdílem mezi pravidelnou a nepravidelnou dramaturgií. Vymezuje pojem scénář a popisuje možné metody tvorby scénáře, ke kterým autorka uvádí příklady z vlastní praxe a z historie a současnosti českého profesionálního i amatérského divadla. Ve druhé části textu autorka analyzuje inscenace Deník 1959 ? 1974 a Golem, Štvanice, vycházející z nedramatické látky, na kterých spolupracovala jako autorka scénáře a dramaturgyně. Popisuje vlastní postupy při adaptaci deníkové a románové předlohy a vysvětluje úlohu dramaturga na dvou výrazně rozdílných inscenacích.
- Herecké téma ve vztahu k postavám u DostojevskéhoKeita, Aminata(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-25Tato práce se zabývá vztahem vnitřního tématu herce a vnitřního tématu postavy a zachycením vzniku takových podmínek tvůrčí práce, které vytvářejí prostor k scénickému a hereckému tvarování vedoucímu k objevení či rozvíjení vnitřního tématu herců a k nalezení tematicky adekvátního scénického řešení na základě mé práce na bakalářské inscenaci Bratři Karamazovi (2018).
- Herectví: Diagnóza ?Nechvátal, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-16Tato práce je shrnutím zkušeností nabytých v době studia. Srovnává poměry studentského, nezávislého a profesionálního divadelního provozu. Termín diagnóza slouží jako možná metafora v přístupu k uvažování o herecké profesy i k samotné herecké praxi. Práce pojednává o různých druzích pracovního stresu. Snaží se analyzovat a popsat jejich původ. Klade otázky: Může být herecká profese považována za povolání pro choromyslné? Do jaké míry je tato profese choroboplodná? Hledá odpověďi na otázky týkající se fenoménů vžívání se, prožívání role, ztělesnění a přetělesnění. Vychází přitom ze srovnání zkušeností ze zkoušení zcela rozličných žánrů ve zcela rozličných prostorách a druzích provozu.
- Od slova k obrazu: problematika jazyka ve hře, která jazyk tematizujeMašková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-14Následující bakalářská práce se zabývá primárně tvorbou inscenace hry Davida Harrowera Nože ve slepicích, tedy hry, v níž se jazyk stává aktivním činitelem, který do značné míry kontroluje a ovlivňuje mysl a skutky protagonistů. Po krátkém nastínění strukturalistických reflexí propojení mezi textem a jeho jevištním zpracováním se práce věnuje Julii Kristevě a přes její pojem intertextualita se dostává k jejímu členění textu na geno-text a feno-text. Tyto pojmy jsou v práci zkoumány a aplikovány na text Nožů ve slepicích. V praktičtější části textu se nachází dramaturgická analýza hry, která zkoumá funkci jazyka v ní (s přihlédnutím k lingvistickému paradigmatu), funkci archetypů a přítomnost skotského dědictví v textu. Následuje letmý vhled do problematiky překladu textu tak náročného a úsporného jako Nože ve slepicích, analýza klíčových symbolů a jejich reprezentace v inscenaci a celková scénografická koncepce. Poslední část je pak věnovaná procesu zkoušení a finálnímu tvaru inscenace, včetně volby hudby.
- Praktická dramaturgie velkého činoherního domuRubenová, Sylvie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-22Cílem diplomové práce Praktická dramaturgie velkého činoherního domu (Je možné v Národním divadle vytvářet vědomou uměleckou koncepci?) je pokusit se reflektovat praktické zkušenosti získané během první sezóny na pozici dramaturga činohry Národního divadla moravskoslezského a na jejich základě pojmenovat specifika a problematiku dramaturgie velkého činoherního domu v regionálním městě. NDM je čtyřsouborové divadlo provozující dvě velké scény (Divadlo Jiřího Myrona a Divadlo Antonína Dvořáka) a malou scénu (zkušebna v Divadle Antonína Dvořáka), na nichž všech působí soubor činohry. Nejde tedy o klasický jednosouborový činoherní dům jako takový (jako např. Divadlo Na Vinohradech), ale podstatné je, že v ostravském divadelním kontextu plní právě tuto funkci. Velkou roli ve fungování činohry NDM samozřejmě hrají dva “systémy”, jichž je součástí: tzn. Národní divadlo moravskoslezské (tedy i ostatní soubory a jeho celková profilace) a ostravská divadelní scéna, proto považuji za nutné zpočátku nastínit širší kontext, jenž činohru NDM jako jeho podmnožinu z velké míry ovlivňuje. Součástí této práce je i snaha o pojmenování úlohy kmenového dramaturga v tomto typu divadla, jakými prostředky se může (a musí) podílet na směřování a formování souboru, s krátkodobým i dlouhodobým výhledem, vycházející samozřejmě z konkrétní zkušenosti v tomto konkrétním divadle. Cílem není věnovat se minulosti činohry NDM, tedy analýze historických tendencí tohoto souboru, ale její současné situaci, tzn. přítomnosti a možné budoucnosti. Na základě rozboru aktuálního repertoáru a nadcházejících dramaturgických plánů se budu věnovat možnostem a omezením nejen této činohry, ale velké činohry vůbec.
- Rozdílné zdroje herecké inspiraceKrmíčková, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-26Ve své práci se snažím nahlédnout na inspirační zdroje, se kterými jsem se potkala, či mohla potkat, v absolventských inscenacích ve školním divadle Disk. V úvodu uvádím důvod výběru svého tématu a poukazuji na propojenost života v divadle a života jako takového. Dále je práce rozdělena podle jednotlivých absolventských inscenací. V každé kapitole se věnuji několika inspiračním zdrojům, které pro mě byly v dané inscenaci klíčové. K problematice většiny inspiračních zdrojů využívám citací literatury, jež mi pomohla v uvažování nad danými skutečnostmi. V první kapitole jsou pojmenovány inspirace, které organicky vzešly ze zkoušení. V druhé kapitole se snažím pojmenovat inspirační zdroje, které s tímto zkoušením byly či mohly být spojeny. V kapitole třetí obracím pozornost na skutečnosti, které mi kladly odpor, a hledám v nich možný zdroj inspirace. V podkapitole nazvané Inspirace alternací zmiňuji také zkušenost s alternací v absolventském představení vyššího ročníku. Na konci své práce se ohlížím za všemi zkušenostmi a uzavírám téma inspirace.
- Sociopolitické přesahy dramatického textu a možnosti jejich aktualizace v inscenaciMašková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-19Následující diplomová práce se zabývá problematikou aktualizace společenskopolitických souřadnic dramatického textu a jejich následným využitím v inscenačním procesu. Ve své teoretické části vychází z pojetí interpretace jako konkretizace „míst nedourčenosti“ a to zejména na základě tezí Romana Ingardena, Felixe Vodičky a Wolfganga Isera. Dále pak pracuje s aktualizací textu jako s rekontextualizací, kde se opírá o Jacquese Derridu a jeho pojem dekonstrukce. V praktické části se pak zabývá režijně-dramaturgickou koncepcí, tvorbou inscenačního textu a samotnou absolventskou inscenací hry Pan Biedermann a žháři Maxe Frische v divadle DISK.
- Spolupráce herce a režiséra při tvorbě herecké postavyŠanda, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Ve své diplomové práci se chci zabývat vztahem mezi dvěma nejpodstatnějšími profesemi při tvorbě inscenace, totiž režisérem jakožto hlavním ideovým, myšlenkovým a žánrovým tvůrcem a hercem, coby zásadním nositelem idejí, myšlenek a žánru inscenace. Chci se pokusit názorně demonstrovat obtížnosti a úskalí, či naopak inspirační zdroje, se kterými se herec při tvorbě role ve vztahu s režisérem potýká. Základními zdroji je pak má osobní zkušenost s režiséry, jejichž přístup ve vztahu k herci je zásadně odlišný. Tím prvním je režisér a dramatik Činoherního klubu Ladislav Smoček do protikladu pak chci postavit princip spolupráce s režisérem Pavlem Khekem. V první části své práce chci stručně nahlédnout do historie režie a pokusit se pojmenovat základní vývoj vztahu režisér a herec. Mým cílem není však vyčerpávající přehled dějin režie, chci především poukázat na různé přístupy a proměny vztahu herec ? režisér.
- Svoboda a odpovědnost při vytváření herecké postavyŠvarc, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-14Tato diplomová práce se zabývá problematikou herecké svobody a odpovědnosti a sestává z chronologicky seřazených zkušeností ze školní a profesionální praxe. Doplněna je o možnosti kultivace herecké svobody a zároveň se zaobírá chybami, které k ní naopak nesměřují. Dále jsou rozvedeny řemeslné zákonitosti nezbytné pro výstavbu a fungování komedie. Autor prokládá praktické zkušenosti úvahami o výhodách i úskalích reprízování a srovnává je s odbornou literaturou. Také je popsán podtext a dispozice nezbytné pro hlubší porozumění psychologie postavy. Podrobeny rozboru jsou jednání postav a vědomá volba výrazových prostředků. V závěru je autorův pohled na téma herecké estetiky a sebepozorování porovnán s pohledem uznávané herecké osobnosti. Předmětem práce je rovněž snaha o sebereflexi.
- Tělo jako zdroj a nositel informace a emoceVacke, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-24Ve své diplomové práci se podrobněji zabývám řečí těla herce a píši o svých dosavadních zkušenostech z praxe. Tyto zkušenosti vychází z velké části z herecké průpravy, kterou jsem absolvoval na Divadelní fakultě Akademie múzických umění. V první části rozebírám tělesné projevy v počátcích divadla. Dále se zaměřuji na rozbor pojmů nonverbální komunikace a jejich užívání na jevišti. Konfrontuji mezi sebou různé typy divadelních prostor a analyzuji jejich vliv na výsledné rozdíly v herecko-fyzickém projevu. Cílem této diplomové práce je objasnit, jakým způsobem lze v procesu zkoušení s tělem pracovat a co vše jej ovlivňuje. Přínosem tohoto přístupu je následná sebereflexe, která mě donutila hlouběji rozpracovat základní techniky fyzického jednání. Jednání, které vede k emocím a přenosu informací.
- Výkřik a tichoŠtefaňák, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-14Práce se zabývá expresionistickou uměleckou tendencí, která se projevila v expresionistickém dramatu i divadelní praxi. V první části práce se autor zaměřuje na vznik směru a jeho obecné projevy ve výtvarném umění a historickým kontextem. Dále se autor snaží vystihnout základní rysy expresionismu v dramatu a zabývá se postupy a metodami expresionistických autorů v divadle. V druhé části autor reflektuje vlastní zkušenosti s uvedením raně expresionistického textu Probouzení jara. Rozebírá textový potenciál a vytváří dramaturgická východiska pro samotnou inscenaci. Dále se snaží vystihnout vznik inscenace, jak audiovizuální, tak scénické řešení, kde ho zajímá zvláště práce na herecké stylizaci. V neposlední řadě se autor snaží vystihnout podstatu expresionismu v širším slova smyslu, jako osobitého způsobu vyjádření umělce.
- VZTAH PROSTORU A PŘÍBĚHUHolec, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-17Bakalářská práce se zabývá prostorovým řešením klauzurní inscenace Maryšo! Evo! Dom! Autor se snaží analyzovat vývoj tohoto řešení od koncepční přípravy až do závěrečné fáze zkoušení. Práce se rovněž věnuje různým aspektům scénického prostoru. Na příkladu klauzurní inscenace autor rozebírá vztah prostoru a herce, prostoru a tématu či prostoru a příběhu. V závěru se také dotýká problematiky přenosu inscenace do jiného divadelního prostoru.