Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "Bernášek, Václav"
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
- Alexander von Zemlinsky,život a dílo s přihlédnutím na Druhý smyčcový kvartet D-dur, op. 15Žďánský, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-05-29Alexander von TZemlinsky ( 1872 Vídeň - 1942 New York) patří k osobnostem, které byly v posledním desetiletí znovu objeveny. Když Zemlinsky zemřel v americkém exilu, byl jako skladatel zcela zapomenut a nikdo nemohl tušit, že za tři desítky let se zvedne vlna zájmu o umění z přelomu 19. a 20.století, která dá jeho hudbě nový život. Svými osobními i myšlenkovými osudy patřil Zemlinsky do okruhu kolem Gustava Mahlera a Arnolda Schonberga.Ve vídni také prožil více než polovinu svého života. Studoval tam na konzervatoři, později pracoval jako dirigent. Roku 1911 přijal místo šéfa opery Nového německého divadla v Praze a v následujících šestnácti letech se stal jednou z předních osobností pražského hudebního života. V divadle se stalo legendkou jeho mozartovské představení, na koncertním pódiu získal věhlas zejména provedením Mahlerových symfonií.V roce 1897 odešel Zemlinský z Prahy do Berlína, po nástupu nacistů k moci se vrátil do Vídně a odtud odjel roku 1938 do Ameriky. S novým prostředím se však už nesblížil a někdejší hvězda evropského hudebního nebe za několik měsíců zcela zapadla. Ačkoliv se jedná o skladatele světového významu působícího řadu let v Čechách nebyl doposud obsáhleji napsán jeho životopis nebo alespoň seznámení s jeho dílem v češtině. V druhé části práce se zabývám rozborem Druhého smyčcového kvartetu op.15.
- Anna Hošková - koncertHošková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-28
- Antonín Dvořák:Koncert pro violoncello h-mollSzakál, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-08Tato práce je koncipována do dvou dílů.První díl nás seznámí se skladatelskými začátky, zahrnující Koncert A - dur a skladby z rozlučkového turné. Druhý díl pak skladatelův pobyt v Americe, kde komponoval Koncert pro violoncello h - moll, op. 104.
- Bohuš Heran - violoncellista, pedagog a člověkMatyášová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Cílem této práce je představit život, dílo a umělecký odkaz zasloužilého umělce Bohuše Herana ( 1907 - 1968 ) - českého violoncellisty, pedagoga, hudebně - literárního spisovatele, propagátora violoncellové hry a hudebního organizátora. Pojednává o Heranově životě od raného mládí přes období studií, první umělecké angažmá, bohatou koncertní činnost v Čechách i zahraničí, pedagogickou práci profesora konzervatoře v Praze a působení v akademické funkci prorektora Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. V neposlední řadě se věnuje Heranově četné publikační činnosti a vydavatelské činnosti, jeho hudebně organizačním aktivitám a podpoře mladých hudebníků. B.Herana také po lidské stránce a dotýká se období jeho prázdninových pobytů v Polici nad Metují.
- Česká koncertantní violoncellová tvorba 20. stoletíHošková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-28Tato práce s názvem Česká koncertantní violoncellová tvorba 20. století zahrnuje popis a stručný rozbor vybraných skladeb spolu s životními daty a důležitou tvorbou jednotlivých skladatelů. Každá z kapitol též obsahuje historický úvod s přiblížením hudební řeči typické pro dané období.
- Česká skladatelská a komorní tvorba pro kontrabas od roku 1945Mareček, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-28Ve své magisterské práci přináším přehled českých skladatelů a komorní tvorby pro kontrabas po roce 1945. Práci jsem rozdělil do tří kapitol. V první kapitole uvádím životopis kontrabasisty Františka Hertla, chronologicky rozdělený. Druhá kapitola je věnována Českému nonetu, jeho vzniku, vývoji, repertoáru. Jedna z podkapitol přibližuje dobu. kdy byl uměleckým vedoucím František Hertl. Ve třetí kapitole uvádím přehled českých skladatelů a komorní tvorby po roce 1945. Touto prací bych chtěl přispět k obohacení kontrabasové literatury o další současné skladatele.
- David Popper a jeho Vysoká škola violoncellové hry op. 73Nouzovský, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-06V této práci mi dovolte poukázat na violoncellistu, skladatele a kantora světového renomé - Davida Poppera. Dovoluji si vám představi svůj pohled na důležitost jeho Vysoké školy violoncellové hry op. 73, dle mého názoru nepostradatelnou součást růstu violoncellistů na celém světě. Za zajímavé považuji i porovnání jeho díla se známými skladbami jeho i autorů jiných.
- Harfa a její uplatnění v komorní hudběUlehlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-05-29Hlavní myšlenka této práce je založena na podtržení několika faktů z historie harfy v kontextu s její rolí v komorní hudbě. Hudební svět kolem harfy způsobil nemalý vliv v životě tohoto nástroje a dnes si můžeme říci, že počínaje nedávnou historií posledních stolezí, dostává svět evropské kultury mnoho nazpět. Další část této práce je rovněž zaměřena na několik témat týkajících se běžných aspektů harfové praxe v komorní hře.
- Jan Szákal: magisterský koncertSzakál, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2008-09-08
- Jazzoví kontrabasisté a baskyteristé Milese DaviseLétalová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07Obsahem mé diplomové práce s názvem " Jazzoví kontrabasisté a baskytaristé Milese Davise" je seznámení s jednou z nejvýraznějších osobností hudby 20.století, s americkým jazzovým trumpetistou, skladatelem a vedoucím mnoha jazzových uskupení, Milesem Davisem. Představuji také osm nejvýznamnějších hráčů na kontrabas a baskytaru, kteří se vystřídali v Davisově kapelách během takřka padesáti let jeho kariéry. V úvodu se věnuji důvodům, které mně vedly k zaměření se právě na Milese Davise. Velmi podrobně pak popisuji jeho osobnost a jednotlivé etapy jeho života, a to jak osobního tak profesního. V dalších kapitolách se věnuji jednotlivým kontrabasistům a baskytaristům, které Miles Davis angažoval do svých kapel a projektů a se kterými pak nahrával svá alba. Uvádím jejich životopisy, diskografii a popisuji charakteristiku jejich hry. Na dokreslení jsem sestavila CD s hudebními ukázkami, které jsou typické pro jednotlivé hráče a o kterých se zmiňuji v textu. Uvedené CD je též součástí mé diplomové práce. V závěru uvádím shrnutí, poděkování a seznam použité literatury a webových adres, ze kterých jsem čerpala, a dále pak kompletní seznam zvukových nosičů, ze kterých byly použity uvedené hudební ukázky.
- Létalová Veronika : Magisterský koncertLétalová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-07
- Petr Nouzovský: Magisterský koncertNouzovský, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2010-09-06
- "Rožumberská basa" historie a organická analýzaAndrš, Rudolf(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-28Magisterská práce pojednává o hudebním životě na českokrumlovském panství od doby středověku po současnost. Soustřeďuje se na ?Rožmberskou kapelu?, založenou v 2. polovině 16. století Vilémem z Rožmberka, nejvýznamnější hudební soubor ve službách české šlechty v předbělohorské době. Popisuje dochované hudební nástroje, které jsou dnes součástí ?Rožmberské sbírky nástrojů? a zaměřuje se zejména na tzv. ?Rožmberskou basu?, které je věnována její hlavní část.
- Rudolf Andrš - koncertAndrš, Rudolf(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-28
- Ryska Jan: Magisterský koncertRyska, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08
- Sólová a komorní literatura pro kontrabas v pražských archivechOtevřel, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-06Tématem diplomové práce je sólová a komorní literatura nalezená v pražských archivech. Cílem práce je probádání a zmapování literatury v sedmi vybraných archivech. Největší prostor je vyhrazen pro tabulky s výsledky bádání, jež tvoří v podstatě kostru celé práce. Pro snazší orientaci a případné dohledání materiálu, jsou díla uvedena i se signaturou. V jednotlivých kapitolách se dovídáme též o historii příslušného archivu, o postupu bádání a o nalezeném materiálu. V podstatě se jedná o ucelený výpis kontabasové literatury v městě Praze, který může sloužit ( nejen) kontrabasistům pro snazší dohledání potřebného titulu, a v neposlední řadě také k rozšíření jejich hudebně - historického rozhledu.
- Tomáš Otevřel: Magisterský koncertOtevřel, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-09-06
- Václav Mareček - magisteský koncertMareček, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-05-29
- Život a dielo Ladislava Kupkoviča so zameraním na vybrané kompozície pre violončeloMucha, Pavol(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-08Ciel´om predkladanej diplomovej práce je dokumentácia života a diela významného slovenského skladatel´a Ladislava Kupčoviča ( *1936) so zameraním na jeho vybrané vilončelové kompozície. V prvej části práce autor podává informácie o osobnostnom vývine L.Kupkoviča ako huslistu - dirigenta - skladatel´a na pozadí jeho kl´učových hudobných diel. Sústred´uje sa na estetický rozbor avantgardných kompozícií, ktoré významnou mierou zarezonovali na slovenskej hudobnej s´céne 60. rokov, ako napriklad Mäso kríža a Osemhran samoty, nudy a strachu. Vyzdvihuje skladatel´ove organizačné schopnosti ( súbor Hudba dneška, medzinárodný festival súčasnej hudby v Smoleniciach podl´a vzoru letných kurzov v Darmstadte), ktoré mu zabezpečili styky so zahraničím a v konečnom dôsledku umožnili jeho emigráciu do Západného Nemecka po invázii vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v auguste 1968. Dôležité miesto v práci zastává kapitola o štýlovom prerode skladatel´a od atonálnej a serialistickej kompozície ku tradičnej, totálnej kompozícii s využitím dôslednej motivickej práce. V následujúcej kapitole sa auto´r venuje formovo - harmonickému rozboru vybranných diel L. Kupčoviča pre violončelo z jeho totálneho obdobia. Analýzy sú ilustrované notovými ukážkami úryvkov diel. Ako cenný zdroj informácií autorovi poslúžili Kupkovičove memoáre, ktoré však zatial´nevyšli knižne, a taktiež osobné konzultácie so skladatel´om.