Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "HŮLA, Pavel"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- Heinrich Wilhelm ErnstValečková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-03Heinrich Wilhelm Ernst (1812 - 1864) je dokonce i v dnešní době znám hlavně jako autor dvou skladeb pro sólové housle - Poslední růže léta a Krále duchů op. 26. Hlavní část této práce proto mapuje Ernstův život, který byl plný tajemství - až do nedávné doby nebylo známo ani přesné datum jeho narození. Doplněna je pak o kapitolu o Ernstových nástrojích a seznamem díla dochovaného i ztraceného.
- Houslová sóla v dílech symfonických a ko morníchKosinová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-24Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na největší a nejznámější houslová sóla. Zmiňuji se o životech jejich autorů a samotná díla jsem zařadila do určité historické souvislosti. V sólech jsme se snažila přiblížit některé technické a interpretační problémy.
- Jaroslav Kocian - houslista, pedagog a jeho odkazŠtěpánová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-08V diplomové práci je popsán život Jaroslava Kociana, jeho činnost houslového virtuóza, skladatele a pedagoga. Zabývá se také jeho odkazem – především Kocianovou houslovou soutěží, ZUŠ Jaroslava Kociana, Komorním orchestrem Jaroslava Kociana a Kocianovým kvartetem.
- Josef Suk ( 1874 - 1935) : Tvorba pro ho usleRumler, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-03Těžištěm mojí práce s názvem Josef Suk (1874-1935): tvorba pro housle je rozbor Sukovy Fantasie g-moll op. 24 pro housle orchestr a jeho skladeb pro housle a klavír. Zde se zaměřuji především na formální výstavbu skladeb, s cílem proniknout hlouběji do kompozičních úmyslů skladatele. Bez povšimnutí nezůstanou také zajímavosti v oblasti harmonie. Stručnější analýze jsou podrobeny také jeho skladby komorní, ve kterých se vyskytují v nástrojovém obsazení housle. U každého díla (pokud je to možné dohledat) je uvedeno také datum jeho premiéry, případně účinkující, kteří se na premiéře podíleli. Úvod je věnovaný životu a dílu skladatele. Stručně je nastíněna také historie pražské houslové škole nebo příběh českého kvarteta.
- Josef Suk - houslistaHintnaus, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06Magisterská práce s názvem " Josef Suk - houslista, Životní pouť umělce" je zaměřena na zmapování osobnosti a života tohoto výjimečného českého houslisty.
- Karol Szymanovski a jeho hudební řeč v houslové literatuřePavlová, Ludmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Magisterská práce je zaměřená na hudební řeč a houslovou literaturu polského skladatele Karola Szymanowského. K pochopení jeho děl je velmi důležitý kontext jeho života a období, ve kterém dané dílo vzniklo. Mimo jiné se zde dočtete o rozhovorech s polským klavíristou Marcinem Sikorským, o Szymanowského osobním životě a souvislostech houslových děl (především obou houslových koncertů, Mýtů pro housle a klavír atd.) s ostatním dílem tohoto polského velikána.
- Karol Szymanowski: Život a tvorba pro housleRada, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06Autor se v této práci zabývá polským hudebním skladatelem Karolem Szymanowským a jeho tvorbou pro housle. Práce obsahuje životopis skladatele s důrazem na jeho dílo, charakterizuje jeho tvůrčí období a věnuje se jeho skladbám pro housle. Autor se zaměřuje na Sonátu pro housle a klavír d moll op. 23, Nokturno a Tarantellu op. 28, Mýty op. 30, Koncert pro housle č. 1 op. 35, Koncert pro housle č. 2 op. 61 a na několik dalších drobných kusů pro tento nástroj. Zabývá se také okolnostmi, které měly vliv na Szymanowského tvorbu a kompoziční styl. Jedním z hlavních cílů této práce je předložit informace, s kterými by měl být seznámen každý houslista, který studuje díla tohoto skladatele. Práce ale může být užitečná také všem, kteří se zajímají o osobnost Karola Szymanowského a jeho hudbu.
- Odkaz Leopolda Auera v jeho studentechKirs, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-03Kirs, P. Odkaz Leopolda Auera v jeho studentech, Praha, 2014 Diplomová práce. Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta. Cílem práce je popsat vznik petrohradské houslové školy, spojený především se jménem Leopolda Auera. Zaměřuji se na jeho umělecké a pedagogické názory. Dále seznamuji čtenáře s jeho nejvýznamnějšími žáky a analýzou jejich interpretace chci objasnit, proč se stali tak úspěšnými.
- Problematika a nácvik Mazasových melodických etud op.36,sešit IŠtětinová, Ludmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-04V této práci se budu zabývat především I. dílem Melodických etud op. 36 Jacquese Féréola Mazase.Počáteční kapitoly budou věnovány jeho předchůdcům, tedy francouzské houslové škole, dále pak životu a dílu samotného autora. Další kapitolu věnuji tomu, jak by měl být technicky vybaven žák, který přistupuje ke hře těchto etud, včetně ukázek několika cvičení a doporučeného technického materiálu. Základem této práce je pak celkový popis jednotlivých etud z hlediska aspektů houslové techniky, např. dělení smyčce, způsoby provedení jednotlivých smyků, přechody přes struny, pohyblibvost prstů levé ruky, výměny poloh, frázování, akcentace, dynamika, metodické ozdoby, vibrato a pod., s doporučeným nácvikem těžších míst.
- Problematika nácviku a veřejného přednesu virtuózních skladeb pro housleZrostlíková Schäferová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-07Práce se zabývá přiblížením procesu nácviku a následně veřejného přednesu virtuózních skladeb pro housle, primárně na základě osobních zkušeností autorky. Nejprve se věnuje definování termínů „virtuozita“ a „virtuózní skladba“ spolu s přiblížením aspektů virtuozity. Následně se věnuje popisu nácviku virtuózní skladby, procesu jejího veřejného přednesu a s ním spjatých nejobvyklejších obtíží spolu s návrhy možných řešení.
- Václa Jindřich Veit a jeho smyčcové kvartetyKočová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06V této magisterské práci je stručně zmapován život a dílo Václava Jindřicha Veita s cílem poukázat na významnou osobnost české hudební scény 1. poloviny 19. století. Dále jsou zde analyzovány jeho smyčcové kvartety, které představují velmi kvalitní a v dnešní době málo známá a uváděná hudební díla. Práce je členěna do následujících kapitol: první kapitola se zabývá Veitovým životem a dílem. Další kapitoly jsou potom věnovány analýze jednotlivých kvartet s využitím rukopisných notových pramenů. Rozbory jsou pro přehlednost doplněny notovými příklady a schematickými tabulkami. Poslední kapitola celkově shrnuje Veitův hudební styl ve smyčcových kvartetech.