Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "HLAVÁČ, Jiří"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Česká komorní hudba pro klarinet v netradičním obsazení po roce 1950Coganová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-14Tato práce přináší vhled do dějin české literatury pro klarinet druhé poloviny dvacátého století. Zabývá se komorní hudbou pro specifická nástrojová obsazení s využitím klarinetu. Práce je zaměřena na období let 1950–1999. Úvodní část přináší stručný přehled kulturního vývoje v Československu po druhé světové válce. V další kapitole se zaměřuje na zásadní komorní skladby Bohuslava Martinů a Karla Husy. V další části práce mapuje vývoj hudebního prostředí u nás v letech 1960–1970, zabývá se ansámbly, jež provozovaly tzv. Novou hudbu, a zmiňuje zásadní skladby tohoto období. Dále pojednává o období let 1970–1989 a zaměřuje se na hudbu elektroakustickou, hudbu tzv. Třetího proudu a skladby s bicími nástroji. Závěr práce je věnován porevolučnímu období a ansámblu MoEns.
- Claude Debussy Premiere RhapsodiePodsedníková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-03Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá osobností francouzského impresionistického skladatele Clauda Debussyho, jeho životem, kompozičním stylem a obsahuje stručný přehled jeho tvorby. Práce se dále podrobně zaměřuje na skladbu Première Rhapsodie, okolnosti jejího vzniku, vydání, provádění a význam pramenů. Obsahuje také formální, harmonický a interpretační rozbor. Smyslem práce je podat ucelený obraz tohoto zásadního klarinetového díla.
- Jörg Widmann - Fantasie pro sólový klari netKestřánková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-05Tvorba Jörga Widmanna je sice známá po celém světě, ale v České republice se o tomto skladateli zatím příliš neví. Tato práce má za úkol tento fakt zlepšit a uvést tvorbu Jörga Widmanna do vědomí posluchačů i interpretů v České republice. Práce se zabývá především jeho skladbou Fantasie pro sólový klarinet, která je zde přiblížena ze dvou hlavních úhlů pohledu. Jedním z nich je formální a tektonický rozbor skladby a druhým návod k možné interpretaci a nácviku této skladby. Čtenář se v práci může dozvědět informace o skladatelském přístupu k této skladbě. Důležitou složkou práce je charakteristika efektů soudobé klarinetové hry. Dále se práce věnuje teorii interpretace soudobých skladeb a přístupu k jejich nastudování. Součástí práce je i seznam díla Jörga Widmanna.
- Klarinet ve filmové hudběVohryzková, Zlata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-14Tato bakalářská se zabývá využitím klarinetu ve filmové hudbě. První kapitola obsahuje informace o klarinetu v historickém kontextu filmové hudby od němého filmu, přes skladatele „Zlatého věku“ Hollywoodu až k Johnu Williamsovi. Druhá kapitola se zabývá funkcí klarinetu ve filmovém orchestru Johna Williamse a obsahuje instrumentální rozbor skladeb Across The Stars, Hymn To The Fallen a Viktor’s Tale. Dále obsahuje informace o použití Es klarinetu a basklarinetu ve filmovém orchestru Johna Williamse.
- Krzysztof Penderecki a klarinet v jeho t vorběSteiner, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Tématem této bakalářské práce je Krzysztof Penderecki a klarinet v jeho tvorbě. Abych nastínila dění a prostředí, kterým byl skladatel ovlivněn, v úvodu práce se zabývám situací druhé světové války v Polsku, hudebními směry po skončení války a jejími následnými vlivy na polskou hudební scénu. Dále se věnuji životopisu skladatele a dirigenta Krzysztofa Pendereckého. V této práci se zaměřuji na autorovy skladby komponované pro klarinet. Vzhledem k nedostatku odborného materiálu k tomuto tématu, volím metodu zpracování skladeb formou rozborů, doplněné o informace z internetových portálů. V závěru práce představuji přední světové klarinetové interprety, kteří provedli premiéry nebo nahráli některé z autorových skladeb.
- Původní znění Mozartova klarinetového koncertuLiebigová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-04Bakalářská práce je zaměřená na Mozartův klarinetový koncert (K. 622) a s ním spojené události, jako vznik a první uvedení koncertu. Práce popisuje život prvního interpreta Antona Stadlera, jehož životopis jsem se snažila poskládat z útržkovitých zpráv z encyklopedií a publikací. K této kapitole jsem přidala text, který se týká také autora W. A. Mozarta a údajným Mozartovým přátelstvím s Antonem Stadlerem. Dále jsem se věnovala původnímu znění koncertu, který byl psán pro jiný, již nedochovaný nástroj. Dnešní interpretace koncertu se často liší, důvodem je vývoj nástroje s jiným rozsahem. Notovými ukázkami v kapitole o původním znění klarinetového koncertu jsem se snažila upřesnit místa, která by se dala hrát na původní nástroj. Hlavním zdrojem informací pro bakalářskou práci byly cizojazyčné texty v angličtině, němčině a některé české publikace. Mým cílem bylo shrnout starší informace a obohatit je o další novější postřehy, získané při studiu těchto publikací a nahrávek. Jednu kapitolu jsem věnovala významným českým i zahraničním klarinetistům, kteří se podíleli na interpretaci koncertu. V závěru práce jsem analyzovala dvě odlišné interpretace Mozartova klarinetového koncertu od Sharon Kam a Charlese Neidicha.
- Škola hry na fagot pro začátečníkyNováková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-04Cílem této práce je poukázat na nedostatek literatury a přiblížit problematiku výuky hry na fagot pro děti začátečníky a jejich rodiče. Název bakalářské práce zní Škola hry na fagot. Obsah této práce je zaměřen na první seznámení se s nástrojem a je rozdělen do dvou částí. První část je teoretická a zabývá se historickým vývojem fagotu, výrobě strojku a dechovým cvičením. Další kapitoly jsou zaměřeny na správné držení nástroje či na ideální nátisk. Tato část zahrnuje i rozhovor s úspěšným učitelem MgA. Lukášem Kořínkem. Druhá část práce je praktická. V patnácti kapitolách se seznámíme s rozsahem fagotu od C do c1 pomocí jednoduchých písní a melodií. Tyto kapitoly zahrnují i noty B, Fis, fis, cis. Vzhledem k tomu, že neexistují dostatečné materiály o tom, jak hrát na fagot v samém začátku, byla tato práce napsána s cílem poskytnout základní informace a rady pro začátečníky ve hře na fagot. Může být také použita jako doplňkový materiál.