Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "HRBEK, Daniel"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Divadlo jako instituce i tvůrčí kolektivNejedlý, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-16Diplomová práce se zabývá problematikou ansámblovosti v prostředí ročníku činoherní katedry Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze. Základní témata herecká dramaturgie, hra, důvěra, provoz a vedení divadelního spolku a divadelní prostor, jsou zde rozvíjeny na základě vlastní zkušenosti se založením a vedením spolku Činohra 16:20 a jeho produkcí v prostoru Divadla Kolowrat.
- Metodologie spolupráce režiséra s hercem a současná divadelní praxeGlogrová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-27Práce se zabývá spoluprací režiséra s hercem během jednotlivých fází inscenačního procesu tak, jak probíhají v běžném divadelním provozu. Jednotlivé fáze inscenačního procesu jsou doplněny vlastní zkušeností autorky s vedením herců, které nabyla především v rámci svého studia na Divadelní fakultě AMU. V druhé části autorka zkoumá problematiku vnitřní pravdivosti a možnosti jejího dosažení v rámci inscenace i hereckého projevu. Součástí přípravy na magisterskou práci byl výzkum, který zahrnoval rozhovory se třemi profesionálními režiséry - Hanou Burešovou, Ladislavem Smočkem a Štěpánem Páclem, jejichž metodu práce autorka popisuje. V závěru práce autorka konstatuje, že je složité vyvozovat obecné závěry o spolupráci režiséra s hercem, která má vždy subjektivní povahu, a že stejně těžko uchopitelná je v obecné rovině i problematika vnitřní pravdivosti. Právě díky mnohosti možností však neztrácejí svou přitažlivost pro další zkoumání.
- Mezi osobou a rolí, mezi životem a smrtíHonzík, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-17Diplomová práce si klade za cíl analýzu rozporu mezi hercem a jím ztvárněných divadelních rolí. Zároveň zkoumá autorův pohled na tuto problematiku v průběhu studia ve školních i mimoškolních aktivitách. Popisuje jeho myšlenkový vývoj a zaznamenává jeho pokusy o převedení teoretických poznatků z četby a studia různých divadelních autorit, především ovšem Michaila Čechova, do praktické tvorby. Detailním popisem prochází vybrané kusy autorovy tvorby, na kterých se snaží demonstrovat jeho zkušenosti s různými přístupy k tvorbě postavy. Zabývá se především rozdíly a průsečíky mezi hercem a jím ztvárňovanou postavou a jejich ambivalentním vztahem. Autor také připojuje své osobní názory a popisuje svůj celkový vývoj v průběhu studia. Rovněž se chce zorientovat v reáliích osobního a profesního života, který je na svém počátku.
- Praktická dramaturgie. Reflexe vlastní tvůrčí zkušenosti a současné praxe britského divadlaVerecká, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-23Práce se zaměřuje na možnosti a hranice funkce dramaturga v průběhu tvůrčího procesu zkoušení a na jeho působení v procesu vývoje nových dramatických textů. Autorka zde reflektuje dosavadní setkávání s dramaturgií jako takovou a svou britskou zkušenost získanou během studijního pobytu na Londýnské Rose Brufford College v rámci programu Erasmus. Nesměřuje však k teoretickému zobecnění, ale k záznamu narůstající zkušenosti, ze kterého vyvozujete závěry pro vlastní dramaturgickou práci (a tvorbu).První část práce a analyzuje fenomén první čtené zkoušky v českém a britském kontextu, zabývá se průběhem divadelní zkoušky a definicí vztahů mezi jednotlivými aktéry tohoto procesu V druhé části práce pak autorka popisuje dva různé principy práce zaměřené na vývoj nových dramatických textů a srovnává je se svými zkušenostmi dramatika.Součástí textu práce je také přepis rozhovoru s Christopherem Campbellem, literar managerem londýnského Royal Court Theatre.
- Scénická realizace nedramatického textuSvozil, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-13Práce se zabývá uplatněním vyprávění (tedy ,,diegezí") v textech pro divadlo. Snaží se popsat procesy, které po nahrazení mimeze diegezí vedou k snížení dramatičnosti textů a změně jejich struktury, tuto změnu nahlíží především z hlediska příběhu. Pozastavuje se u jevů z dějin divadla, které poskytly nejsilnější impulsy k pronikání diegeze na scénu. Jsou jimi především divadlo Bertolta Brechta, „performativní obrat“ a s ním spojené postdramatické divadlo a storytellingové hnutí. Na základě zamyšlení nad těmito dějinnými fenomény se autor zabývá reflexí své tvorby, jmenovitě inscenací Rituální vražda Gorge Mastromase v divadle DISK a inscenací Iluze v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni.