Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "KUDLÁČKOVÁ, Jana"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- Dílo Vladislava Vančury jako problém dramaturgickýJanál, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-24Diplomová práce se zaměřuje na významnou osobnost umělce Vladislava Vančury a jeho dílo, které chce vidět především ve vnitřních souvislostech a v kontinuálním vývoji Vančurovy tvorby, ale i v souvislostech celospolečenského vývoje. Tuto tvorbu přehledově zkoumá od jejích počátků, tedy od autorova zrání, přes formování jeho uměleckého názoru a účast v Devětsilu ke společenské angažovanosti v protifašistickém odboji, a dále od prvních literárních pokusů přes vrcholná prozaická díla až k obětavé práci na Obrazech z dějin národa českého. Toto zkoumání je vedeno touhou po pochopení některých souvislostí autorovy tvorby a jejích hlavních stavebných rysů, z nichž jmenujme především vytrvalou snahu o objevování nových (nejen) literárních postupů a úspěšné experimentování zejména s jazykovými prostředky směrem k vytvoření svébytného básnického slohu. Tato práce neopomíjí ani další umělecké formy, kterými se Vančura při své všestrannosti rovněž zabýval. Vančura nebyl tvůrcem osamoceným, ale tvůrcem osobitým a nanejvýš originálním, který netvořil odtržen od celkového kulturního dění, ale naopak v jeho centru. Dále se tato diplomová práce zaměřuje na praktickou dramaturgickou činnost jejího autora a analyzuje jeho vlastní práci při převodu Vančurova prozaického díla Marketa Lazarová do podoby volné dramatizace Markéta, dcera Lazarova, kterou připravil společně s režisérem Pavlem Ondruchem k využití pro stejnojmennou absolventskou inscenaci v Divadle DISK. Tato dramatizace se nejeví jako jediný možný způsob převodu Vančurovy novely do divadelní podoby, byla vytvořena s ohledem na konkrétní divadelní podmínky a herecké obsazení, ale i s úctou k Vančurově předloze, jejíhož ducha ctí.
- Herec a jeho tělo a význam pohybu jako složky pro postavu.Kouklová, Nikol(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-15Ve své diplomové práci zkoumám přístup herce k roli z pohledu jeho pohybového aparátu. Rozebírám zde zkoušení a práci na postavě v rámci budování charakteru pomocí této složky. Zabývám se zde mírou spontánního a technického projevu za pomocí mých dosavadních zkušenosti - studium na DAMU, v profesionálním divadle a také stáž na Stella Adler Studio of Acting New York
- Herec a textVaculík, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-17Této práci kladu za cíl základně utřídit hlasové a mluvní výrazové prostředky v herecké praxi, její principy na obecné rovině konfrontovat s principy praxe hudební a toto v přímých odkazech na vlastní absolventskou hereckou práci (nejen) na jevišti Divadla DISK.
- Individuální výkon a partnerská souhraPeřinová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-18Ve své práci „Individuální výkon a partnerská souhra“ se zabývám problémy, které ovlivňují kvalitu hereckého výkonu. Vycházím při tom z problémů, na které jsem sama během studia narazila. Dále se snažím popsat vnější i vnitřní herecké předpoklady, které jsou podle mého názoru nezbytné pro herecké povolání. V následující části práce se zabývám problematikou „pravdivého jednání na jevišti“ a „hereckého partnera“ a soustředím se na okamžiky, které pro mě byly během studia a následné praxe stěžejní.
- Od činohry k taneční alternativě a zpětBílík, Aleš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-23Cílem této práce je na základě praktických zkušeností studenta činoherního herectví vyzdvihnout nejdůležitější momenty na jeho cestě k divadlu. Snaží se zachytit přínos, který pro něj měla především setkání s improvizovaným a profesionálním pohybovým divadlem, a jak tyto zkušenosti posunuly jeho vnímání herecké tvorby, které bylo do té doby formováno přístupy vyučovanými na katedře činoherního divadla. Zaměřuje se také na otázku, do jaké míry projekty přispěly k jeho hereckému i osobnímu sebepoznání. Následující kapitoly se snaží postihnout, jakými prostředky lze dosáhnout na jevišti herecké svobody a jak v herectví nejlépe zhodnotit vlastní osobnost. Analyzují jak podmínky nutné k dosažení této tvůrčí svobody, tak i jevy, které vedou k opaku. Jako bazální platforma k sebepoznání je přitom vnímáno hercovo tělo. Protože práce vychází z osobních zkušeností a jedná se o studentovu zpětnou sebereflexi, je psána převážně v první osobě čísla jednotného.
- Různé typy tvůrčí spolupráce a jejich vl iv na individuální výkonKlus, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-09-26"Dobrý den Tomáši, konečně jsem se dostala k počítači. Takže: tato nestandardní diplomová práce, kterou jsem si zběžně prohlédla, by mohla být do zítřka opravena. Musíte ovšem počítat s příplatkem 100 % za dodání do 24 hodin, čili expres. Provedu gramatické a grafické úpravy - zarovnání do sloupců např. Jelikož poprvé opravuji závěrečnou práci z DAMU, musím se zeptat, zda máte tento nestandardní styl povolen či dokonce doporučen, protože je mi divné, že práce není strukturována v kapitolách... Případně přejete-li si další grafické úpravy. S pozdravem Jana Zapletalová Dobrý večer, věc se má tak, že při postupném psaní "řádné diplomové práce", mé uši neustále bombardovaly hlasy - "četli to ani né z vlaku". Zabylo mi to líto. A rozhodl jsem se trochu rýpnout do řádu. Titul netitul. Důležitý je pocit Děkuji a pošlete mi prosím číslo účtu. Tomáš.?
- Text a podtext, význam a výrazŠmejkalová, Kamila(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-01-15Práce pojednává o celkovém tvůrčím procesu, kterým prochází herec, od setkání s textem až po výsledné představení a práci na roli během repríz. V práci se vyjadřuji ke konkrétním pojmům, hledám jejich paralely a význam v herecké tvorbě. K tomuto tématu se vyjadřuji skrze vlastní zkušenosti, popisem určitých prací během studia DAMU a následného působení v angažmá v divadle J. K. Tyla v Plzni.
- Tvorba herecké role a záskokHoráková, Nina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-25Zajímám se o způsoby vytváření herecké role. Popisuji hercovu práci na roli od čtených zkoušek po premiéru a práci při následujících reprízách. V procesu, v němž herec čerpá inspiraci, vypořádává se s problémy spojenými s přípravou na zkouškách, připravuje svoje tělo, sleduji, kam až sahá hercova kreativita. Zabývám se tvůrčím procesem, který začíná analýzou dramatu, odhalením základního motivu, hlavním úkolem dramatu a role. K tomuto tématu se vyjadřuji na základě vlastní zkušenosti, konkrétním popisem práce na rolích během studia na Divadelní akademii a v rámci jednoho roku herecké praxe po studiu. Poslední část práce je věnována problematice divadelního záskoku.
- Tvůrčí impulzy a osobnostní překážky herecké tvorbyKaňkovský, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-09-24V této práci diplomant představuje nazkoušené inscenace, které pro něj byly nějakým způsobem zásadní, a snaží se v každé z nich objevit klíčový moment, který pro něj znamenal další krok v jeho herecké zkušenosti. Popisuje cestu od I. ročníku DAMU až po angažmá v Národním divadle v Praze a chce zjistit, jak ho divadelní práce formuje, co pro něj vůbec znamená divadlo a jak se osobnostní rysy odrážejí v jeho herecké práci. Subjektivně hodnotí důležitost propojení aktivního zkoušení a studia a cíleně posouvá teoretické znalosti své budoucí profese skrz zhlédnuté inscenace, které považuje za neméně důležité jako právě zkoušení a vzdělávání se.
- Vztah textu a hereckého gesta, postavyVaverka, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-15Během studia na Damu jsem prošel studiem textů z antické dramatické literatury, commedie dell´arte, shakespearovským dramatem komediální fraškou, absurdním dramatem a současnou anglickou dramatikou. Ve své diplomové práci se koncentruji na vztah textu a hereckého gesta. Všechna historická fakta jsem čerpal z knih: O. G. Brockett, Dějiny divadla a Jaromír Kazda kapitoly z dějin divadla, pokud není uvedeno jinak
- Ženy v dialoguVoverková, Josefína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-15Ve své práci se věnuji skrytým aspektům ženství, jejichž odhalení a pochopení vede nejen k lepšímu porozumění ženským dramatickým a literárním postavám, ale také k obohacení hereckého výrazu. Zabývám se archetypální povahou ženy, jejím statutem napříč dějinami a ženskou psýché. To vše mi slouží k hlubšímu pochopení postavy a navázání dialogu při její tvorbě