Diplomové práce / Master's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Diplomové práce / Master's theses by referee "Korčák, Jakub"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Dynamika scénického řešení a dynamika diváckého zážitkuPácl, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-06-21Tato práce na základě praktické divadelní zkušenosti se pokouší pojmenovat specifika a zákonitosti takového scénického řešení, které v sobě ukrývá dynamické možnosti, které vybízejí herce (performera) k dynamickému a fyzickému jednání a prostorovému rozehrávání dramatické situace. Současně práce zkoumá, jak takové řešení působí na diváka, jak apeluje na jeho "vnitřně-hmatové vnímání" a jak se podílí na vytváření diváckého zážitku z představení.
- Herec a postava-pokus o ztotožnění ( Aljoša, Bratři Karamazovi )Příkazký, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-06-23V této práci popisuji svou nesnadnou hereckou cestu při hledání postavy Aljoši Karamazova během zkoušení inscenace Bratři (Karamazovi) divadla DISK v sezóně 2007/2008. Snažím se o objektivní pohled na zkoušení během studia na DAMU s odstupem dvou let praxe v oboru. Poukazuji na vlastní chyby během práce a zároveň vyzdvihuji momenty ze kterých jsem se poučil a byly mi přínosem do života herce.
- Režisér a inscenace tzv. nepravidelného textuPáleníková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-09-16Ve své diplomové práci se zabývám pojmy nepravidelné dramaturgie a nepravidelného textu. Zamýšlím se nad původem těchto pojmů, nad úlohou nepravidelné dramaturgie v minulosti a nad motivací vzniku nepravidelných inscenací v současnosti. Na základě analýzy vlastních zkušeností (asistování při inscenaci nové dramatizace Dostojevského Idiota v Dejvickém divadle a vlastní režijní práce na dvou žánrově i stylově velmi odlišných inscenacích nepravidelných textů ? projektu Pannenky a absolventské inscenace Svět kolem ní) se pokouším zařadit nedávný boom nepravidelných inscenací do širšího divadelního a uměleckého kontextu. Zjišťuji, že fenomén postmoderního divadla a jeho estetika se dnes už určitým způsobem vyčerpaly. Jako reakce na postmoderní nejasnost a mnohoznačnost se u diváků i u divadelníků znovu objevuje touha po srozumitelnosti. Režiséři i dramaturgové (ať už pravidelných nebo nepravidelných inscenací) se proto vracejí k jedné ze základních dramaturgických kategorií, kterou je právě příběh. Bez srozumitelně vyprávěného příběhu se totiž téma samotné často míjí účinku.
- Tragédie a její možnosti v současném světěTošovský, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-09-19Práce se zabývá otázkou, zda je v současném světě možná tragédie jakožto dramatický žánr. V první části rekapituluje historii teorie žánru od počátků v antickém Řecku až po současnost a snaží ze z nich vyvodit "obecnou teorii tragédie", aplikovatelnou i v kontextu současného světa. Zvýšenou pozornost věnuje pracem Georga Lukácse, pronikavého kritika moderního dramatu. Ve druhé části se zabývá světy, v nichž tragédie přirozeně vznikala, tedy především světem antických Athén a alžbětinské Anglie, a nachází v jednotlivých historických obdobích řadu shodných rysů. Posléze se snaží najít tyto rysy v současném světě a na tomto základě vyvodit, zda je charakter našeho světa takový, aby umožnil vznik autentické tragédie. Klíčovými pojmy jsou zde přitom široce pojímaný "tragický životní pocit" a "mýtus", které práce chápe jako dynamicky protikladné konstanty lidského uchopování světa a přístupu k němu.
- Vzájemný vztah osobnosti herce a jeho profeseVojtková, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-01-13Moje diplomová práce by mohla mít podtitul: Kdy a co se má učit jeviště od života, kdy a co a proč život od jeviště. Zabývám se v ní vlivem studia herectví a poměrně krátké divadelní praxe na mou osobnost, vztahy i postoje. Ptám se na výhody a komplikace, které vnášejí mé charakterové rysy a mé vychování do herecké práce. Jak se v mém přístupu k divadlu a herecké práci odráží víra v Boha, kdy se má touha po zdokonalení proměňuje v paralyzující sebekontrolu, a proč se mé pohybové nadání někdy obrací proti mně. Zamýšlím se nad tématy ?herecký partner?, ?oční a fyzický kontakt s ním?, nad tím, jak slepě jsem zpočátku hleděla do partnerových očí a jak jsem se naučila čerpat energii z neznámých očí nových kolegů. Ve třetí kapitole podrobně popisuji, jak jsem odbourávala svůj ostych ve fyzickém kontaktu, od prostého obětí po vášnivou milostnou scénu na jevišti. Píši o tom, že silné režijní vedení nemusí znamenat pro herce nesvobodu a o tom, že napojení na partnera je způsob jak vnášet život do repríz. O tom, co pro mne znamenala absolventská role Vévodkyně a vůbec celá DISKová sezona a jak atmosféra při zkoušení silně ovlivnila výsledek. O poznávání nového žánru ? muzikálu jako stylizace a poznání na ?nedivadelním divadle? Elfriede Jelinek, co pro mě znamená divák a komunikace s ním. V této písemné práci vyslovuji některé myšlenky, které doposud nezazněly nahlas, a proto doufám, že naplním svůj záměr otevřené a upřímné sebereflexe.
- Základní předpoklady organického bytí na jevišti.Kryl, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2001-09-13Účelem této práce je nalézt a popsat některé základní předpoklady, díky kterým lze přirozeně (organicky) existovat na jevišti. Považuji za ně zejména fyzickou existenci, tělesné i duševní uvolnění, zaměření pozornosti na cíl a bytí v přítomnosti. Na základě těchto předpokladů se dále snažím krátce rozebrat výhody i nebezpečí některých přístupů k herecké práci. Zaměřil jsem se na související spor mezi snahou o tzv. ?hraní? či pouhé existování, prožívání či odstup a na závěr této části i popsal rozdíl mezi opravdovým a předstíraným jednáním bez snahy jedno či druhé odsuzovat. V poslední části pak rozebírám hrstku prostředků, jež mohou organickou existenci na jevišti posilovat. Konkrétně se jedná o výhody partnerské spolupráce, vyostřování situací a vyhledávání okolností, v nichž se situace odehrává. Na závěr jsem se rozhodl zařadit kapitolu o trpělivosti, která je podle mého názoru jedním z nejpodstatnějších předpokladů hereckého vývoje. Zdrojem mi byla zejména vlastní herecká zkušenost a poznámky, které jsem si v průběhu let zaznamenával. Tyto jsem se pak místy pokoušel porovnat s několika již existujícími systémy. Je mezi nimi zejména systém D. Donellana zaměřený na herecký cíl, rozpracovaný systém K. S. Stanislavského či některé prvky přístupu M. Čechova, jehož ovšem považuji spíše za geniálního herce než systematika. Některé aspekty jsem pak konfrontoval i s poznatky z psychologie.