Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "JIŘIČKA, Lukáš"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Divadelnost v rituálech původních obyvatel Severní Ameriky.Bejčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-15Práce popisuje kulturu původních obyvatel Severní Ameriky v zastoupení kmenů Šajeni a Oglala Lakota, se zaměřením na jejich zvyky a obřady, v porovnání s dětskou neziskovou organizací Woodcraft, založenou Ernestem Thompsonem Setonem, které se přírodní národy, a především tato kultura, staly ideálním vzorem a inspirací. V duchu indiánské vesnice se nese i letní táboření Woodcraftu, (Ligy lesní moudrosti), v rámci kterého probíhají obřady postavené na pilířích tradičních kmenů Velkých plání. Práce se zabývá otázkami, do jaké míry jsou divadlem a celý tábor hrou v indiánských kulisách, kde je hranice jejich divadelnosti s opravdovostí a jaký může být jejich přesah do civilního, městského života.
- Jenom jakoGajdoš, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18Tato bakalářská práce vychází z autorova setkání se s principy kouzelnických triků a jeho dosavadní divadelní zkušenosti. Srovnává rozdíl mezi iluzí v kouzelnické show a iluzí v divadle. Zároveň ale otevírá otázku jejich propojování a vzájemného využití určitých prvků. První část porovnává tyto dva druhy iluze, a to zejména ve vztahu k divákovu vnímání. Zabývá se také otázkou, zdali může být kouzelnická show divadlem a naopak. Ve druhé části pak vybírá konkrétní iluzionistické triky a popisuje možnosti uplatnění jejich principů v divadle. Jednotlivé příklady pak demonstruje na konkrétních viděných i autorem realizovaných divadelních pracích, převážně pak na jeho absolventské inscenaci Moře klidu.
- Mezi divadlem a výtvarnou instalacíSceranková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27V této bakalářské diplomní práci se budu zabývat divadelní scénografii jako autonomní složkou představení. Tento princip popíšu na základě druhé absolvenstké inscenace skončí to ústa v divadle Disk v sezóně 2016/2017. V úvodu představím experimentální poezií jako základní východisko představení. To zahrnuje základní principy vizuální, fónické, konkrétní a konceptuální poezie, jakož i konkrétní metodologie vybraných tvůrců – Jiřího Valocha, Ladislava Nováka, Ladislava Nebeského a Zdeňka Barborky. Popíšu, jakým způsobem jsem tyto principy intergovali do představení. Posléze se budu věnovat filosofickým východiskům představení. V druhé části se budu věnovat využití každodenního objektu v divadle, který se v představení pohybuje na pomezí mezi rekvizitou a ready made. Uvedu paralely a rozdíly mezi využitím objektu v divadle, muzeu a galerii. V následující části se budu zabývat, jakým způsobem jsme integrovali principy installation art do představení, jakými jsou fousace, decentralizace a účast diváka. V předposlední části popíšu tvorbu Ervina Wurma, jakožto umělce, který se pohybuje mezi objektem, sochou a instalací. Budu se věnovat zejména jeho sérií One Minute Sculptures, ze kterých jsme v představení čerpali insipiraci. Dále budu analyzovat principy dekonstrukce, absence a přístupu ke slovu jako k objektu v tvorbě Jána Mančušky, která pro nás rovněž představovala důležité východisko pro vytvoření scénografie jako autonomní složky. V závěru shrnu, styčné plochy a rozdíly mezi postupy divadla a vizuálního umění a co pro mne z této zkušenosti vyplývá do budoucnosti.
- Zpřítomnění, otevření a sebekontrola na jevištiBerecková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Práce je koncipována jako reflexe od studia na Janáčkově konzervatoři až po absolventskou inscenaci ADA. Mapuje především práci s emocí na jevišti, jejím otevíráním, spouštěním, uchopováním, vývojem v rámci dramatického oblouku, pociťováním v rámci různých divadelních žánrů a následným uzavíráním emoce. Práce je psána spíše jako osobní výpověď a mapuje osobní tvůrčí vývoj.