Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "Hajóssyová, Magdaléna"
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
- Anna Kubištová: Bakalářský koncertKubištová, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-05-24
- Barbora Zajíčková - bakalářský koncertZajíčková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-08
- G. Mahler - Píseň o zemiŠkarka, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-28Prací na téma Das Lied von der Erde, jedno z pozdních děl Gustava Mahlera, jsem chtěl současnému interpretovy přiblížit a připomenout tento skvost mezi vokální tvorbou a neméně tvorbou instrumentální. Jako interpret jsem měl možnost se setkat s písnovými cykly Gustava Mahlera za doprovodu klavíru - Das Kindertotenlieder a Des Knaben Wundernhorn, tyto sice patří k vrcholům pěvecké interpretace každého zpěváka, jež se soustředí na písňový repertoár, nicméně Písen o zemi, podle našeho názoru, má jakési zvláštní postavení v díle Mahlerově. Tuto nečíslovanou symfonii předjímá VIII. symfonie, kterou Mahler naznačil nový směr, a který vyvrcholil právě v Písni o zemi. Snad je to dáno textem, který si Mahler z valné části napsal sám, snad danou těžkou životní situací ve které se Mahler nacházel, ale i jiné faktory, o kterých se budeme zmiňovat podrobněji v této studii, vnáší do této skladby osobitější a introvertnější ráz, jakoby sám Mahler ústy hudby promlouval ke každému z nás.
- Giuseppe Verdi - Otello v pražské a plzeňské inscenaciKarásek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-05Předposlední opera Giuseppe Verdiho, Otello, nepatří V české republice k nejhranějším. Přesto u nás v posledních letech provedeny její zdařilé inscenace, mezi něž patří i plzeňská (Divadlo Josefa Kajeta tyla)z roku 2007 a pražská ( Státní opera Praha) z roku 2009. V Otellovi, Verdiho mistrovském kuse, premiérovaném v roce 1887 v milánské La Scale, ukázal skladatel zcela jiný přístup ke komponování. Na rozdíl od dřívějších číslovaných oper vytvořil plně prokomponované a celistvé dílo. Jako námět mu posloužila Shakespearova nesmrtelná tragédie, jejíž téma zůstává i po čtyřech staletích zcela aktuální. Přesto Verdi, ve spolupráci s libretistou Arrigo Boitem, obsah trochu upravil, lépe řečeno projasnil a připravil na velké operní scény. Toho s úspěchem využili oba režiséři zmiňovaných inscenací, Ladislav Štros v Plzni, respektive Lubor Cukr v Praze. Pražské provedení, které bylo obnovenou premiérou zdejšího představení z roku 1991, bylo charakterizované strohou , holou scénou, která dala vyniknout jednotlivým charakterům. Mohlo se také pochlubit velmi dobrými pěveckými výkony. Plzeňská inscenace sice nedosahovala vždy pěveckých kvalit pražské inscenace, ale vše doháněla bohatší scénou a větší režijní stylizací. Obě dvě inscenace byla velmi dobře přijaty jak odbornou veřejností, tak diváky, o čem konečně svědčí fakt, že se na programu udržely po několik let, pražská se dokonce hraje dodnes.
- Hana Švobová - bakalářský koncertŠvobová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-08
- Havránková Petra : Bakalářský koncertHavránková, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06
- Hudba v mém rodném okolíKneslová, Romana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Date of thesis defence: 2006-05-29Moje bakalářská diplomová práce je na téma " Hudba v mém rodném okolí" . Chtěla bych v ní přiblížit svou obec, popsat naše tradice a seznámit čtenáře s významnou hudební osobností. Je jí rodák ze Žarošic, hudební skladatel Zdeněk Blažek. Co se týká literární stránky, je psána netradičním způsobem, nejedná se o rozbor díla , ale o celkové věcné popsání určitých událostí. Dnešní lidé, žijící ve městech netuší, že zachování tradic se na venkově stále dodržuje.
- Hudební umění v zámeckém barokním divadélku LitomyšlZajíčková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-08Ve své bakalářské práci jsem se snažila zmapovat historii zámeckého barokního divadélka v Litomyšli a roli, kterou sehrálo ve formování hudební kultury východočeského regionu. Zámeckých divadélek tohoto typu není v Čechách i jiných zemích mnoho, a tak není divu, že jsou právem řazeny ke kulturním evropským skvostům. Opery, koncerty, činoherní a baletní představení nacházely v minulosti cestu ke svým posluchačům a divákům právě v takových prostorách, které se tak staly centrem kulturního dění velkých i malých měst. Jako téměř každý kulturní unikát, má litomyšlské zámecké divadélko svá období rozkvětu, častého či méně častého využití, ale také období, kdy se zájem o něj zcela vytratil. Snažila jsem se pátrat po počátcích těchto příčin, po vlivu zámeckých pánů na kulturní dění svého panství a zachytit tak kulturní historii zámeckého divadélka od vzniku koncem 18. století až po jeho současné využití. Město Litomyšl se nachází v regionu, ze kterého pocházím a historie města, zámku i životní osudy významných osobností naší hudby, literatury a umění spjaté s Litomyšlí jsou dostatečně známé. Stranou pozornosti však zůstává historie samotného litomyšlského zámeckého divadélka, které svoji úlohu v dějinách hudební kultury regionu nepochybně sehrálo. Tímto směrem se ubíral i můj zájem. Zachytit v historickém kontexu skromné leč důležité okamžiky vlastního provozování hudebních představení na malém městě od 18. století do současnosti.V prvních kapitolách jsem se zaměřila na historii divadélka za Valdštějnů, výstavbu, uměleckou výzdobu a významné události v jeho historii. V další části práce jsem se soustředila na repertoár, dramaturgii a na osobnosti, jejichž umělecké i lidské osudy byly s provozováním této ojedinělé scény spjaty. Závěrem uvádím výčet nejvýznamějších koncertů a představení, které byly v litomyšlském barokním divadélku v jeho historii provozovány.
- Hudební život v terezínském ghettu se zřetelem na hudebního skladatele Viktora UllmannaŠvobová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-08Bakalářská práce Hudební život v terezínském Ghettu se zřetelem na hudebního skladatele V. Ullmanna podává základní informace o hudebním dění v koncentračním táboře Terezín v lelech 1941 - 1945. Blíže se pak zabývá Viktorem Ullmannem , skladatelem německého původu, který žil od roku 1919 v Československu a v roce 1942 byl transportem odeslán do Terezína. Snaží se ho zařadit do kontextu skladatelské generace 20. a 30.let, popsat jeho kompoziční vývoj. Detailnějšímu pohledu je podrobena jeho opera Der Kaiser von Atlantis, která ač nebyla nikdy v Terezíně provedena, představovala vrchol protestů a odporu terezínských umělců.
- Jarmila Kosinová : bakalářský koncertKosinová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-09
- Karásek Jan : Bakalářský koncertKarásek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-09-05
- Leoš Krejčí : interpretační výkonKrejčí, Leoš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-09
- Lucie Silkenová - sólový recitálSilkenová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-28
- Mozartův efektSilkenová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-28Předkládaná bakalářská práce se zabývá tzv. Mozartovým efektem - jevem, který je již po mnoho let předmětem vědeckých sporů v různých vědních oblastech, který vzbuzuje obdiv, stimuluje badatele k dalším výzkumům, studiím a výkladům. Ve své podstatě jde o ideu, že poslech Mozartovy hudby má vliv na inteligenci člověka, působením na rozvoj kognitivní stránky osobnosti, měřený výkonem v prostorově - časovém chápání. Získané literární poznatky ( především z anglicky psaných pramenů( jsou zde chrolologicky seřazeny do devíti skupin, od 50.let minulého století po současnost.V jednotlivých skupinách jsou zastoupeni nejvýznamnější autoři té které éry.
- Otmar Mácha- život a díloKosinová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-09Bakalářská práce "Otmar Mácha - život a dílo" se snaží zachytit a přiblížit důležité životní etapy Otmara Máchy, uvést přehled veškerého jeho díla a stejně také vyobrazit jej co nejvěrněji jako člověka.
- Pohled dnešní mládeže na operu a operní tvorbuHavránková, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Date of thesis defence: 2011-06-06Tato práce se zabývá stručnou historií opery až do 21.století a popisuje krátce operní divadla v Praze. Poodkrývá politické pozadí operních domů a poukazuje na nepříjemnou politickou situaci Státní opery Praha. Zaměřuji se zde i na nízkou hudební gramotnost mládeže a snažím se odpovědět na otázku, proč je dnes vzdělanost v hudbě tak nízká. V dokumentu je také zpracování drobného výzkumu, který se snaží poodkrýt názor mladých lidí na operu a operní tvorbu u nás. V další kapitole jsou posuzovány získané informace a je zde popsán můj osobní názor, jak by se daná situace dala řešit. Na závěr jsem umístila poděkování a ohlédnutí se za předchozími kapitolami.
- Smetanova LitomyšlKrejčí, Leoš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Date of thesis defence: 2008-06-09Ve své bakalářské práci jsem se rozhodl zachytit vznik a vývoj Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl. První část textu je věnována městu Litomyšl. Zabývám se zde významnými památkami města a bohatou jeho historií. V další kapitole nazvané Bedřich Smetana a Litomyšl popisuji složitou cestu otce malého Bedřicha, která po nemalých útrapách končí v rodném městě jeho jediného syna. Dále se zde zmiňuji o prvních hudebních krůčcích malého skladatele, o jeho prvních skladbách, o prvních uměleckých úspěších. Kapitola končí vyprávěním o návštěvě mistra v Litomyšli, kde se jeho osoba stává předmětem okázalých oslav. Poslední nejdelší kapitola pojednává o Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl, který vznikl na památku nejslavnějšího litomyšlského rodáka.
- Tomáš Bijok - bakalářský koncertBijok, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Date of thesis defence: 2009-06-08
- Václava Housková - sólový recitálHousková, Václava(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Date of thesis defence: 2007-05-28
- Vznik opery buffa a přínos G.B.PergolesihoKubištová, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Date of thesis defence: 2010-05-24Cílem této bakalářské diplomové práce je zpracování tématu " Vznik opery buffa a přínos G.B.Pergolesiho". V prvních kapitolách se snažím v krátkosti přiblížit čtenáři neapolskou školu a její zakladatele Francesca Provenzale, Alessandra Scarlattiho a jiné. Dále se podrobněji věnuji problematice kastrátů, kteří byli školeni v neapolských konzervatořích, jejich způsobu zpěvu a jejich významu v barokní opeře. v další kapitole se dotknu neapolských operních scén a divadelního provozu, který byl ovlivňován dobovými zvaklostmi a vkusem. Začalo se zde v opeře používat nářečí a tím i plynule formovala podoba opery buffa. V následující části práce se již podrobněji věnuji rozdílu mezi operou seria a operou buffa a stručnému obsahu některých komických oper autorů jako jsou např. Leonardo leo, Leonardo Vinci, Baldassare Galuppi a Niccolo Piccini. V závěru práce se zmiňuji o Giovannim Battistovi Pergolesim, jeho díle a přínosu pro operu. Snažím se podrobněji rozebrat charakter postav v jeho intermezzu ! La Serva padrona".