Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments by referee "HUDEC, Jiří"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- Antonín Dvořák: Smyčcový kvintet Gdur op. 77 - rozbor skladbyBartoschová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-04Tato práce je rozborem Smyčcového kvintetu G dur op. 77 od An- tonína Dvořáka. Součástí je i skladatelův životopis a kapitola o jeho komorním díle.
- Basové smyčcové nástroje používané v církevní (kůrové) a lidové hudbě v Praze a středních ČecháchŠpaček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Práce se zaměřuje na shrnutí a porovnání nástrojů používaných v církevní a lidové hudbě v Praze a jejím okolí. Nejprve dochází ke jmenování jednotlivých typů nástrojů a popis jejich charakteristických rysů. Pokračuje výběrem houslařů, kteří měli vliv na vývoj a rozšíření kontrabasu u nás. Následuje výběr konkrétních nástrojů a jejich popis. V poslední části pojednává práce o Ondřejovi Horníkovi a jeho sbírce, která je neocenitelným zdrojem informací a hmotné dokumentace hudebního vývoje českých zemí. Součástí práce je soubor obrazových příloh umístěný na jejím konci.
- Jan Křtitel Vaňhal - Koncert D dur, život a díloGablas, Milan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Bakalářská práce se zabývá osobností českého skladatele žijícího ve Vídni Jana Křtitele Vaňhala a jeho koncertem D dur pro kontrabas a orchestr. Cílem bylo přispět k lepšímu pochopení skladby pro mnoho interpretů, kteří tuto kompozici studují. První část práce je zaměřena na základní životopisná data skladatele a nástin stavu bádání. Kapitoly o galantním slohu a vývoji koncertu v klasicismu v druhé části mají lépe zařadit předkládaný koncert do dobového kontextu vývoje hudebních forem. Třetí část tvoří jádro celé práce a její náplní je hudební analýza koncertu D dur v úpravě pro kontrabas a klavír a pokus o zhodnocení Vaňhalova kompozičního stylu.
- Karl Ditters von Dittrsdorf - koncerty pro kontrabasGablas, Milan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-05Diplomová práce pojednává o kontrabasových koncertech vídeňského skladatele 18. století – Karla Ditterse von Dittersdorfa. V úvodních kapitolách se zabývá skladatelovým životem a jeho zařazením do uměleckého slohu. Hlavní část s hudební analýzou obsahuje dva koncerty pro kontrabas a orchestr a koncertantní symfonii pro kontrabas, violu a orchestr. V závěru kapitoly nechybí porovnání nahrávek. Kromě toho jsou v práci zmínky o Mezinárodním festivalu Karla Ditterse z Dittersdorfu, Mezinárodní kontrabasové soutěži Karla Ditterse z Dittersdorfu v Bánské Bystrici a Divadelní hře o životě Karla Ditterse „Muzikant z Jánského vrchu“.
- Kontrabasová skupina České filharmonieBartoschová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-07Tato bakalářská práce představuje osobnosti, které prošly kontrabasovou skupinou od vzniku České filharmonie až po současnost. Jedná se o vůbec první ucelený seznam členů kontrabasové skupiny. Vyzdvihuje ty z nich, jejichž činnost, a to nejen pedagogická, ovlivnila nastupující generace nejvíce. Zároveň představuje členy kontrabasové skupiny, kteří v České filharmonii působí dnes.
- Miloslav Gajdoš - Pedagogická a kompozič ní činnostHeřman, Libor(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-05-23Bakalářská práce pojednává o životě Miloslava Gajdoše a shrnuje jeho studenty, kteří prošli kontrabasovou třídou Konzervatoře Pavla Josefa Vejvanovského Kroměříž od roku 1971 až do současnosti. Dále se zabývá jeho kompozicemi. Obsahuje seznam jeho skladeb, který je roztříděn do kategorií podle nástrojového obsazení.
- Současné trendy užití klasických nástrojů v populární hudbě.Pech, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-06Tato práce se zabývá vztahem stylů populární hudby a klasických nástrojů. Pomocí databázového vyhledávání jsou nalezeny výčty hudební stylů, které využívají jednotlivé nástroje symfonického orchestru. Pro zpřehlednění vzájemných závislostí jsou styly příslušné každému nástroji zobrazeny v grafech. Grafické znázornění je pak provedeno i pro celé nástrojové skupiny. Vždy je provedena krátká analýza výsledů a styly, které představují některý charakteristický způsob využití nástroje jsou blíže popsány. Třetí kapitola shrnuje pódiové zkušenosti vč. přehledu dostupné techniky a problematiky začlenění akustického nástroje do polulárně orientované hudební produkce. V závěru hlavního textu je popsán i způsob, jakým lze rozšiřovat artificiální hudbu o prvky charakteristické pro populární styly.
- Souvislosti mezi dýcháním a hrou na smyčcové nástrojeKellerová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-02Ve svojí bakalářské práci se zabývám souvislostmi mezi dýcháním a různými aspekty hry na smyčcové nástroje. K problematice přistupuji celostně, zabývám se odvětvími ovlivňujícími hru na smyčcový nástroj jako takový i oblastmi zasahujícími celkovou kvalitu života interpreta a vyhledávám jejich styčné body s dýcháním. Práci tvoří tři větší celky. První kapitola se zabývá souvislostmi dýchání s fyzickými aspekty hry na smyčcový nástroj (postoj a pohyb u nástroje), druhá vlivem dýchání na psychiku (zejména pak fenoménem trémy) při hře a třetí souvislostmi dechu s hudebním vyjadřováním. V práci vycházím zejména z odborné literatury kineziologické, psychologické, hudebně vědecké a metodické, dále uplatňuji poznatky z konzultací s odborníky na jednotlivá témata.
- Vlivy východní tradice v soudobé kontrabasové literatuřeKellerová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-07Tato diplomová práce pojednává o soudobé literatuře pro sólový kontrabas a pro komorní ansámbly s kontrabasem, ovlivněné východní kulturou. Zabývá se díly jak evropských, tak i asijských skladatelů, mezi nimi do větší hloubky rozebírá život a kontrabasové skladby italského komponisty Giacinta Scelsiho a duo pro housle a kontrabas Together od Isanga Yuna. Hledá vztahy mezi tradiční hudbou různých kultur a soudobou vážnou hudbou. Dále se zde píše o technikách hry používaných v soudobé hudbě a o inovátorech sólové kontrabasové hry. Informace jsou čerpány z dostupné literatury, dále z webových stránek a hudebních nahrávek. Jedním ze zdrojů je též rozhovor s kontrabasistkou Joëlle Léandre.
- Vývoj stavby kontrabasuŠpaček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-09Účel práce je sumarizovat informace o kontrabasu a jeho vývoji. První kapitola pojednává o historických spojitostech mezi prapůvodními smyčcovými nástroji a violami da gamba a da braccio. Následně o přerodu největší violy da gamba v kontrabas. Kapitola druhá se zaměřuje na současnou podobu kontrabasu, jeho stavbu a rozdíly v ní. V kapitole třetí je stejným způsobem rozebrán kontrabasový smyčec. Nejprve jeho vývoj a následně popis moderní varianty. V kapitole čtvrté práce srovnává velikosti nástrojů v průběhu historie a informuje o nástrojích nevšedně velkých rozměrů. Důležitou součástí práce jsou také přílohy, ve kterých je na obrázcích a v tabulkách dobře vidět, o čem konkrétní části práce hovoří. Přílohy jsou umístěné na konci práce.
- Významní jihočeští kontrabasistéHeřman, Libor(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-03František Gregora - vynikající hráč na kontrabas, skladatel a teoretik. František Simandl - jeden z nejvýznamnějších profesorů na Vídeňské konzervatoři nebo George Mraz - světový jazzový kontrabasista. To jsou rodáci z jižních Čech a jim je věnována tato magisterská práce. Ale nejen jim, mezi jihočeské rodáky patří i Josef Houdek a členové České filharmonie Petr Ries nebo Karel Šejna, kteří byli a jsou také významnými představiteli české kontrabasové školy.