Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments by referee "HLAVÁČ, Jiří"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Česká komorní hudba pro klarinet v netradičním obsazení po roce 1950Coganová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-14Tato práce přináší vhled do dějin české literatury pro klarinet druhé poloviny dvacátého století. Zabývá se komorní hudbou pro specifická nástrojová obsazení s využitím klarinetu. Práce je zaměřena na období let 1950–1999. Úvodní část přináší stručný přehled kulturního vývoje v Československu po druhé světové válce. V další kapitole se zaměřuje na zásadní komorní skladby Bohuslava Martinů a Karla Husy. V další části práce mapuje vývoj hudebního prostředí u nás v letech 1960–1970, zabývá se ansámbly, jež provozovaly tzv. Novou hudbu, a zmiňuje zásadní skladby tohoto období. Dále pojednává o období let 1970–1989 a zaměřuje se na hudbu elektroakustickou, hudbu tzv. Třetího proudu a skladby s bicími nástroji. Závěr práce je věnován porevolučnímu období a ansámblu MoEns.
- Claude Debussy Premiere RhapsodiePodsedníková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-03Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá osobností francouzského impresionistického skladatele Clauda Debussyho, jeho životem, kompozičním stylem a obsahuje stručný přehled jeho tvorby. Práce se dále podrobně zaměřuje na skladbu Première Rhapsodie, okolnosti jejího vzniku, vydání, provádění a význam pramenů. Obsahuje také formální, harmonický a interpretační rozbor. Smyslem práce je podat ucelený obraz tohoto zásadního klarinetového díla.
- Flétnová tvorba členů skupiny Les sixKozáková, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Předkládaná práce se zaměřuje na flétnový repertoár skladatelů tzv. Pařížské šestky (G. Auric, D. Milhaud, L. Durey, A. Honegger, F. Poulenc a G. Tailleferre). V úvodní části se zaměřujeme na základní vymezení uměleckého a kulturního kontextu, ve kterém se toto seskupení ustavilo, jak co se týče hudebních (spolupráce s E. Satiem a dalšími), tak literárních (J. Cocteau) vlivů. Následně věnujeme jednotlivé kapitoly každému členovi Pařížské šestky, podáváme stručnou informaci o jeho životě a tvorbě a samostatné analýze podrobujeme jeho kompozice pro flétnu.
- Inspirace soudobými skladbami pro sólový klarinetKestřánková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-06-05Soudobá hudba pro klarinet se stále častěji stává přirozenou součástí repertoáru každého klarinetisty a soudobé skladby jsou dnes už běžně v povinném repertoáru světových soutěží. Z tohoto důvodu je pro každého interpreta důležité být obeznámen s problematikou soudobé hudby a s moderními technikami, které zvuk klarinetu nabízí. Tato práce tyto techniky popisuje a zkoumá jejich vliv na mladé klarinetisty stejně jako jejich úspěšnost při tvoření těchto technik. Dále se práce zabývá třemi soudobými skladbami pro sólový klarinet: Jörg Widmann - Fantasie, Slavomír Hořínka - Ruáh, Tiberiu Oláh - Sonata. Tyto skladby jsou zde popsány z teoretického i praktického hlediska a také je zkoumán jejich vliv na mladé posluchače. Jedna kapitola se věnuje osobnosti klarinetisty Karla Dohnala, který patří mezi významné propagátory soudobé hudby pro klarinet.
- Jean-Pierre Rampal a ČeskoslovenskoHorehleďová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-06Tato diplomová práce zachycuje Jeana-Pierra Rampala nejen jako uznávaného flétnistu. Přináší celkový pohled na jeho hudební i pedagogickou názorovou vytříbenost a zkušenosti, které získal v průběhu svého života. Velká část práce se zaměřuje na vztah Jeana-Pierra Rampala k Československé republice a osobnostem s ním spojeným. V prvních dvou částech, které jsou nutné pro celkové poznání této osobnosti, podrobněji popisuji hudební činnost Jeana-Pierra Rampala, jeho životopis, pedagogickou činnost, značky fléten, na něž hrál, a jeho vztah k barokní hudbě. V závěru jsem uvedla několik vzpomínek na Jeana-Pierra Rampala jeho přátel a kolegů a zároveň nastínila činnost Asociace Jeana-Pierra Rampala a Rampalovu diskografii.
- Jörg Widmann - Fantasie pro sólový klari netKestřánková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-05Tvorba Jörga Widmanna je sice známá po celém světě, ale v České republice se o tomto skladateli zatím příliš neví. Tato práce má za úkol tento fakt zlepšit a uvést tvorbu Jörga Widmanna do vědomí posluchačů i interpretů v České republice. Práce se zabývá především jeho skladbou Fantasie pro sólový klarinet, která je zde přiblížena ze dvou hlavních úhlů pohledu. Jedním z nich je formální a tektonický rozbor skladby a druhým návod k možné interpretaci a nácviku této skladby. Čtenář se v práci může dozvědět informace o skladatelském přístupu k této skladbě. Důležitou složkou práce je charakteristika efektů soudobé klarinetové hry. Dále se práce věnuje teorii interpretace soudobých skladeb a přístupu k jejich nastudování. Součástí práce je i seznam díla Jörga Widmanna.
- Klarinet ve filmové hudběVohryzková, Zlata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-14Tato bakalářská se zabývá využitím klarinetu ve filmové hudbě. První kapitola obsahuje informace o klarinetu v historickém kontextu filmové hudby od němého filmu, přes skladatele „Zlatého věku“ Hollywoodu až k Johnu Williamsovi. Druhá kapitola se zabývá funkcí klarinetu ve filmovém orchestru Johna Williamse a obsahuje instrumentální rozbor skladeb Across The Stars, Hymn To The Fallen a Viktor’s Tale. Dále obsahuje informace o použití Es klarinetu a basklarinetu ve filmovém orchestru Johna Williamse.
- Krzysztof Penderecki a klarinet v jeho t vorběSteiner, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-06Tématem této bakalářské práce je Krzysztof Penderecki a klarinet v jeho tvorbě. Abych nastínila dění a prostředí, kterým byl skladatel ovlivněn, v úvodu práce se zabývám situací druhé světové války v Polsku, hudebními směry po skončení války a jejími následnými vlivy na polskou hudební scénu. Dále se věnuji životopisu skladatele a dirigenta Krzysztofa Pendereckého. V této práci se zaměřuji na autorovy skladby komponované pro klarinet. Vzhledem k nedostatku odborného materiálu k tomuto tématu, volím metodu zpracování skladeb formou rozborů, doplněné o informace z internetových portálů. V závěru práce představuji přední světové klarinetové interprety, kteří provedli premiéry nebo nahráli některé z autorových skladeb.
- Osobnost Karla Husy a jeho tvorba pro plátkové nástrojeJuráň, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-09-10Hlavním cílem této diplomové práce je přiblížení života Karla Husy a jeho stěžejních děl. Zvláštní zřetel je pak kladen na skladby pro plátkové nástroje. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V úvodních dvou kapitolách stručně charakterizuji vývoj hudby 20. století a uvádím přehled českých hudebních skladatelů, kteří působili nebo stále působí na území USA. Ve třetí kapitole se podrobněji věnuji životu a dílu Karla Husy, ve čtvrté pak skladatelově tvorbě, věnované plátkovým nástrojům. Zde rozebírám vybrané skladby po stránce strukturální a kompoziční, přičemž se snažím nalézt jejich hlavní pojící prvky i zásadní rozdíly.
- Původní znění Mozartova klarinetového koncertuLiebigová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-04Bakalářská práce je zaměřená na Mozartův klarinetový koncert (K. 622) a s ním spojené události, jako vznik a první uvedení koncertu. Práce popisuje život prvního interpreta Antona Stadlera, jehož životopis jsem se snažila poskládat z útržkovitých zpráv z encyklopedií a publikací. K této kapitole jsem přidala text, který se týká také autora W. A. Mozarta a údajným Mozartovým přátelstvím s Antonem Stadlerem. Dále jsem se věnovala původnímu znění koncertu, který byl psán pro jiný, již nedochovaný nástroj. Dnešní interpretace koncertu se často liší, důvodem je vývoj nástroje s jiným rozsahem. Notovými ukázkami v kapitole o původním znění klarinetového koncertu jsem se snažila upřesnit místa, která by se dala hrát na původní nástroj. Hlavním zdrojem informací pro bakalářskou práci byly cizojazyčné texty v angličtině, němčině a některé české publikace. Mým cílem bylo shrnout starší informace a obohatit je o další novější postřehy, získané při studiu těchto publikací a nahrávek. Jednu kapitolu jsem věnovala významným českým i zahraničním klarinetistům, kteří se podíleli na interpretaci koncertu. V závěru práce jsem analyzovala dvě odlišné interpretace Mozartova klarinetového koncertu od Sharon Kam a Charlese Neidicha.
- Škola hry na fagot pro začátečníkyNováková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-06-04Cílem této práce je poukázat na nedostatek literatury a přiblížit problematiku výuky hry na fagot pro děti začátečníky a jejich rodiče. Název bakalářské práce zní Škola hry na fagot. Obsah této práce je zaměřen na první seznámení se s nástrojem a je rozdělen do dvou částí. První část je teoretická a zabývá se historickým vývojem fagotu, výrobě strojku a dechovým cvičením. Další kapitoly jsou zaměřeny na správné držení nástroje či na ideální nátisk. Tato část zahrnuje i rozhovor s úspěšným učitelem MgA. Lukášem Kořínkem. Druhá část práce je praktická. V patnácti kapitolách se seznámíme s rozsahem fagotu od C do c1 pomocí jednoduchých písní a melodií. Tyto kapitoly zahrnují i noty B, Fis, fis, cis. Vzhledem k tomu, že neexistují dostatečné materiály o tom, jak hrát na fagot v samém začátku, byla tato práce napsána s cílem poskytnout základní informace a rady pro začátečníky ve hře na fagot. Může být také použita jako doplňkový materiál.
- Tvorba pro dechové kvinteto a přidružený nástrojDurníková, Nela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-09-05Tématem této magisterské práce je Tvorba pro dechové kvinteto a přidružený nástroj. V práci jsou odborně rozebrána díla světově známých autorů. Jejich díla se dostala na vrchol nejznámějších a nejhranějších skladeb komorního repertoáru nejen pro dechové nástroje. Součástí práce je také porovnání děl se stejným obsazením a seznam skladeb pro dechový kvintet a přidružený nástroj.