Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Bakalářské práce / Bachelor's theses by referee "DUŠEK, Jan"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Bohuslav Martinů "Julietta" - komplexní scénografický projekt operyKahounová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-06-18Tato práce se zabývá mojí scénografickou a kostýmní interpretací opery českého skladatele Bohuslava Martinů - Julietta aneb Snář. Prezentuji zde své návrhy a celkový postup, v němž jsem zkoumala různé možnosti a principy. Řešení mého návrhu scénografie stojí na principu koláže. Snažím se vycházet z obrazové imaginace, kterou rozvíjel surrealismus. Kostýmy jsem pojala velice konkrétně, bez přílišné stylizace. Při jejich tvorbě jsem využívala možnosti střetu různých individuí z různých částí společnosti na jednom místě, ve snu. V práci se dále snažím přiblížit a analyzovat hlavní téma opery, kterým se stal sen. Zamýšlím se nad rolí snů v našich životech a na základě toho nad motivací jednání hlavní postavy opery.
- Charles Gounod "Faust a Markétka" - komplexní scénografické řešeníŠmídová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-28Tato práce dokumentuje cestu k vytvoření vlastního scénografického řešení opery Faust a Markétka skladatele Charlese Gounoda. Součástí této práce jsou informace o vzniku opery a o hlavních literárních dílech týkajících se faustovského tématu. Subjektivní hodnocení několika slavných interpretací této opery a úvaha nad jejími filosofickými tématy vedou k vlastnímu výtvarnému řešení, které je obhájeno v závěru práce.
- Georges Bizet: Carmen - komplexní scénografický projektSuchá, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-05Ve své bakalářské práci zpracovávám komplexní scénografické řešení opery Georges Bizeta, Carmen. Věnuji se historickému kontextu v době vzniku, stručným životopisem Georgese Bizeta shrnuji fakta, která měla na vznik opery Carmen vliv, a jaké byly prvotní reakce, mezi ty se řadí i kapitola o Fridrichu Nietzschem a jeho vnímání tehdejší hudební scény v Evropě. V analýze světových uvedení Carmen, jsem se zaměřila na současné produkce z Berlína, New Yorku a Barcelony. V inspiračních zdrojích jmenuji pro mou koncepci zásadní zkušenosti se současným vizuálním vnímáním, zabývám se polemikou válečného a módního prostředí z hlediska fotografie. Z těchto zdrojů vyplývá má scénografická a kostýmní koncepce, která je popsána a zdokumentována v obrazových přílohách.
- Georges Bizet: Carmen - komplexní scénografický projektBřezinová, Dorota(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-09-05Téma, kterým se zabývám v mé bakalářské práci, je opera George Bizeta Carmen a její scénografické řešení. Popisuji zde svoji cestu k pochopení tohoto díla a doby, kdy vzniklo, i k poznání dobových reálií. Okrajově se dotýkám témat, která jsou s dílem úzce spjata, jako je historie koridy, tanec flamengo , ale i obyčeje romské kultury. Snažila jsem se dopídit, čím a jak se stala tato opera přes počáteční neúspěch tak uznávanou a dodnes hranou při velkém zájmu diváků. Hledala jsem hranu, kdy dílo překračuje hranici průměrnosti. Na vybraných inscenacích přibližuji jak vývoj vnímání tohoto díla, tak i vizuální změny výtvarného řešení a jejich význam pro moderní scénografii. V části srovnání výtvarného řešení předních zahraničních scén uvádím Roayl opera house CoventGared 1989, La Scalla 2006 a Staatsoper Unterden Liden 2006. Moje studie se týkala i ztvárnění Carmen na české scéně výtvarníky Koláře a Tröstera pod režií Kašlíka. Nad otázkou, zda obnovit či modernizovat dílo, jsem přemýšlela při každém kroku. Nakonec jsem se rozhodla pro aktualizaci a myslím, že je to tak správně.
- Giuseppe Verdi - Rigoletto komplexní scénografický projektLippertová, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Date of thesis defence: 2012-06-07Tato práce je teoretickou částí scénografického projektu opery Rigoletto. Rozebírám zde celý proces tvorby a komplexní výtvarný koncept. První část práce rozebírá zahraniční inscenace Rigoletta se zaměřením na scénografii poměrně současných inscenací a porovnává je s inscenací ze 70. let, která je z pohledu scénografie klasičtější. Rozbor inscenací je podkladem pro analýzu možností výtvarného zpracování opery Rigoletto. Druhá část práce vychází z předchozí analýzy a popisuje cestu k vlastní výtvarné koncepci scénografie a kostýmů opery Rigoletto. Výtvarná koncepce je postavena na minimalisticky pojaté scéně a vztahu hudby s abstrahovanými geometrickými tvary jak kostýmů coby výtvarných objektů, tak samotné scénografie.
- Giuseppe Verdi: "Othello" - komplexní scénografický projekt operyMathé, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-16V bakalářské práci "Guiseppe Verdi - Otello, Komplexní scénografický projekt opery" se autor Lukáš Mathé nepokouší předložit čtenáři univerzální návod, jak k danému tématu přistupovat. Tato práce popisuje, jak tvůrce velmi známé téma nahlíží ze svého osobního úhlu, vyjadřuje, co cítí, hledá souvislosti a odhaluje své vidění světa. To je asi jediná možná cesta, kterou může obohatit sebe i čtenáře.
- Komplexní scénografický projekt opery: Leoš Janáček Z MRTVÉHO DOMUStraková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-07Jako svou bakalářskou práci zpracovávám poslední operu českého skladatele Leoše Janáčka Z mrtvého domu. Po dobu jednoho semestru jsem pod vedením pana Mgr. Milana Davida a MgA. Kateřiny Štefkové dílo analyzovala a zkoumala různé možnosti a principy, které bych při případné realizaci použila. Cílem mé práce bylo vymyslet kompletní scénografické řešení této opery. Prezentuji zde své návrhy a celkový postup, jimž jsem během práce prošla. Níže podrobněji rozeberu body, jež jsem sepsala v osnově. Ráda bych Vám svou prací přiblížila jak samotnou operu, tak především svou interpretaci tohoto díla. Nejprve se budu zabývat osobností Leoše Janáčka, krátce představím jeho život, dílo, ale především jeho vztah k ruské kultuře. Dále se budu věnovat spisovateli M. F. Dostojevskému, jehož Zápisky z mrtvého domu se staly předlohou k libretu Z mrtvého domu. Rovněž se budu zaobírat tématem opery, její strukturou a předložím vybrané realizace mapující práci s libretem napříč stoletím. Nakonec představím svou vlastní koncepci Janáčkovy opery. Popíšu postup práce a své scénické i kostýmní řešení.