Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education by referee "MACHKOVÁ, Eva"
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
- Buduji - Pracujeme - RozhodujíLőffelmann, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-06Cílem této práce je vytvoření funkční dvoudenní dílny pro instituci muzea. Dílna se opírá o lokální téma – výrobu zápalek v Sušici a okrajově také využití dnes již opuštěného továrního komplexu. Teoretická část se zabývá přípravnou fází projektu – pojmenováním cílů, stručným rozborem historických pramenů, charakterizací cílové skupiny a zvolenou formou (strukturovaným dramatem). Praktická část seznamuje čtenáře s finálním scénářem a realizací se dvěma třídami Gymnázia v Sušici. Kromě popisu realizace obsahuje reflexi všech zúčastněných stran a pokouší se nabídnout i některé změny k vylepšení celé dílny. Práce tedy především zkoumá, jak lze využít metodu strukturovaného dramatu při edukační práci v muzeu.
- Dětské divadlo na PodblanickuDudová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-06-01Tato diplomová práce se zabývá repertoárem dětských souborů na Podblanicku do roku 1989, zaměřuje se na jeho žánrové a tematické rozpětí, na kvalitu textů a na proměny repertoáru v kontextu změn politických, kulturních i společenských. Práce je rozdělena do pěti částí podle historického období: 1. Období do roku 1918, 2. Mezi dvěma světovými válkami, 3. Okupace a druhá válka, 4. Léta mrazu a tání, 5. Období normalizace. Každá z těchto částí nejdříve přibližuje historický dobový kontext, podblanické školství v celonárodním kontextu a vývoj soudobé literatury pro děti a mládež. Poté se přistupuje k samotnému zkoumání dětského divadla na území Podblanicka.
- Divadelní hra ve službách dramatické výchovyChvátalová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Date of thesis defence: 2021-06-02Tato diplomová práce Divadelní hra ve službách dramatické výchovy nabízí pohled na divadelní hru jako na někdy opomíjený, zato při vhodném výběru plnohodnotný a zajímavý literární zdroj pro různé typy práce v dramatické výchově se zohledněním, zároveň využitím jejích specifik. V počátku práce jsou osvětleny možné pohledy na dramatický text z let minulých i současnosti, dále je shrnut vlastní výklad jeho specifik a jsou pojmenovány výhody a nevýhody práce s využitím dramatického textu. Hlavní část se věnuje problematice inscenování hotových divadelních her. K tomu jsou vybrána některá konkrétní představení z národních přehlídek dětského a mladého divadla, u nichž si soubor zvolil jako předlohu divadelní hru různého typu, aby bylo nahlédnuto na zdařilé i problematičtější postupy takové práce. V závěru autorka nezapomíná ani na interní dramatickou výchovu, kde jsou popsány další možné způsoby a náměty na využití dramatického textu.
- Dramatická výchova v lesní mateřské školeJančová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-01-05V diplomové práci - Dramatická výchova v lesní mateřské škole, popisuji prostředí lesních mateřských škol, jejich filozofii a provoz v České republice. Zaměřuji se na specifika prostředí lesních mateřských škol vzhledem k využívání dramatické výchovy. Největším specifikem je přírodní prostor, kde se často dramatické aktivity odehrávají. Práce obsahuje rozbor z hospitace dramatických aktivit ve třech lesních školách a ukázky projektů vlastní dramaticko výchovné práce v Lesním klubu Pramínek (projekt Ptačí sněm, příprava divadelního představení - Džiró a čtyři posvátné svitky a seminář Dramatická výchova pro pedagogy lesních mateřských škol).
- Inscenační práce se středoškolským souborem - Medvěd, který nebylMlatečková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-09-03Cílem této bakalářské práce je popis intenzivní dvouměsíční činnosti na Základní umělecké škole Pardubice – Polabiny. Práce zachycuje průběh autorské inscenační práce a vzniku divadelního představení, jehož námětem se stala kniha „Medvěd, který nebyl“ obsahující témata blízká především dospívajícím lidem. Práce obsahuje informace o skupině literárně – dramatického oboru a její proměně. V jednotlivých kapitolách nalezneme informace o procesu vzniku představení od výběru předlohy, přes analýzu textu, po samotnou inscenační práci, její prezentaci a reprízování.
- Inscenační proces s dětmi předškolního věkuŠmolková, Mária(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-26Obsahom bakalárskej práce je opis inscenačného procesu s deťmi predškolského veku prostredníctvom metód dramatickej výchovy. Sústreďujem sa na odôvodnenie prítomnosti dramatickej výchovy v prostredí materskej školy prostredníctvom hľadania jej spoločných cieľov s cieľmi rámcovo vzdelávacieho programu pre predškolské vzdelávanie ako základného kurikulárneho dokumentu v Českej republike. Vymedzením kľúčového postavenia hry u predškolských detí poukazujem na vhodnosť použitia metód dramatickej výchovy pri práci s deťmi v tomto období. Prostredníctvom praktickej realizácie projektu zachycujem osobitosti práce na javiskovom tvare v súlade s poznatkami z vývinovej psychológie predškolského obdobia.
- Kvalita divadla pro dětiUrbanová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-05Tato práce pojednává o divadle pro děti, konkrétně se zaměřuje na určení a poznání kvality divadelní inscenace pro předškolní dítě, vzhledem k naplnění jeho potřeb. Hlavním cílem práce je sestavit žebříček kritérií pro hodnocení divadelní inscenace pro děti a skrze něj ukázat, v čem ho vybrané inscenace naplňují, nenaplňují, nebo překračují, a za pomoci žebříčku kritérií pak nalézt to, co je, nebo by mělo být kvalitní divadlo pro děti, a co z toho pak vyplývá pro praxi v mateřské škole. V teoretické části se práce zabývá psychickými potřebami dítěte, zvláště pak takovými, které mohou být naplněny skrze divadlo. Sleduje také specifika předškolního dítěte, jakožto divadelního diváka. Dále jsou zde vymezeny pojmy týkající se divadla pro děti, jeho specifika, funkce a předpoklady, které by mělo divadlo naplnit. Podrobněji se pak zabývá stavbou divadelní inscenace, určené dětem. V praktické části je pak popsán žebříček kritérií hodnocení divadelní inscenace pro děti. Dále je popsána a zreflektována případová studie zahrnující pozorování dětí během divadelních představení, která jsou pak na základě žebříčku kritérií vyhodnocena. Prostřednictvím případové studie je pak zaznamenáno, popsáno a zhodnoceno pět divadelních inscenací, které byly odehrány v jedné konkrétní mateřské škole. Tři inscenace z celkového počtu pěti inscenací, byly vyhodnoceny jako vhodné a svou kvalitou přínosné pro naplnění psychických potřeb dítěte předškolního věku.
- Malí / Velcí hrdinové divadla LampionKottasová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Date of thesis defence: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá současnou tvorbou Divadla Lampion, a to v letech 2017-2020. První část je věnována samotnému divadlu, jeho stručné historii a posledním třem sezónám pod novým uměleckým vedením. Druhá část se zaměřuje na rozhovory s uměleckou šéfovou Lucií Radimerskou, dramaturgem Matoušem Danzerem, režisérem Matějem Formanem, herečkou Kristýnou Dámovou a lektorkou Dominikou Prokopovou. Závěrečná část je poté věnována inscenacím Divadla Lampion, které měly premiéru v sezóně 2018/2019, tedy inscenacím Šťastný princ, Broučci, Myši patří do nebe, Dlouhý, Široký a Bystrozraký a Prapodivné království.
- "Napiš". Popis vzniku inscenace prostřednictvím projektu dramatické výchovyProkopová, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-09-04Tato bakalářská práce se zabývá popisem vzniku inscenace v rámci projektu dramatické výchovy. Cílem práce je vytvořit a poté zrealizovat dramaticko-výchovný projekt pro skupinu adolescentů a zakončit tento projekt uvedením inscenace, využívající principů dokumentárního divadla. V rámci projektu je jako hlavní inspirační zdroj užíván biografický materiál. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá možnostmi a cíli dramatické výchovy, využitím jejích metod a technik k osobnostně sociálnímu rozvoji adolescentů, pojetím inscenačního procesu se skupinou adolescentů a stručné charakterizaci hlavního principu žánru dokumentárního divadla. Praktická část představuje celý projekt a následně popisuje jeho realizaci a inscenační proces, včetně uvedení inscenace a závěrečné reflexe.
- Nonsensová poezie jako východisko pro inscenační práciŠteidlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-04Bakalářská práce přibližuje inscenační proces s dvojicí adolescentních dívek, které navštěvují literárně-dramatický obor na základní umělecké škole. Námětem naší práce se stala nonsensová poezie. Dívky se s interpretací této poezie setkaly pouze v rámci předmětu přednes. Práce na inscenaci tak byla pro obě cestou objevování nových možností inscenační tvorby. Opírala jsem se o dovednosti a zkušenosti, které dívky získaly během předchozího studia literárně-dramatického oboru, ale i v dalších uměleckých oborech. Pro inscenaci jsme tak využily zejména jejich schopnost pracovat s nadsázkou, ztvárnit situaci pohybově, podpořit atmosféru zvukem, hudbou. V jednotlivých kapitolách přibližuji dvojici dívek, s nimiž jsem pracovala, a to jak z hlediska jejich zkušeností s dramatickou výchovou, tak z hlediska vývojové psychologie. Dále analyzuji námět, popisuji dramaturgicko-režijní koncepci a práci na budování vytyčených situací. Popisuji také, jak se naše koncepce v průběhu práce měnila v závislosti na budování dramatického oblouku a na tom, zda vybrané texty dívky oslovily a jak jsme je následně uchopily. Sleduji také proces reprízování a jeho vliv na konečnou podobu inscenace.
- Obrazy prechodových rituálov v ľudovej r ozprávke a možnosti ich využitia v dramatickej výchoveJurinová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-01-15JURINOVÁ, Barbora: Obrazy prechodových rituálov v ľudovej rozprávke a možnosti ich využitia v dramatickej výchove. [Diplomová práca]. Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta; Katedra výchovné dramatiky. Školiteľ: doc. Jaroslav Provazník. Stupeň odbornej kvalifikácie: magister. Mesto: DAMU Praha, 2012. 68 s. Cieľom tejto práce je aplikovať rituál prechodu do dramaticko-výchovnej lekcie prostredníctvom rozprávky. Práca je rozdelená do šiestich kapitol. V nich sú vysvetlené základné pojmy ako rituál, prechodový rituál, ich jednotlivé časti, význam iniciačných rituálov pri hľadaní identity v období dospievania, spoločné znaky a väzby, ktoré poukazujú na súvislosť čarovných rozprávok a rituálov. Tieto sú potom aplikované na konkrétne rozprávkové príbehy a začlenené do procesu dramatickej výchovy v konkrétnych scenároch lekcií.
- Pohádky H.Ch.Andersena v dramatizacích českých dětských souborůTurková, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Date of thesis defence: 2013-05-28Práce se zabývá pohádkami Hanse Christiana Andersena, které byly zdramatizovány pro české dětské soubory. Autorka se věnuje analýze Andersenovy pohádkové tvorby, s ohledem na jeho vypravěčský styl a jeho přínos pro žánr autorské pohádky. Rozebírá pohádku Sviňáček z hlediska kvalit, které nabízí dětskému divadlu, a porovnává s ostatními dramatizovanými pohádkami. V druhé části rozebírá šest dramatizací pohádky Sviňáček, které byly inscenovány s dětskými soubory, a to především z hlediska způsobu převedení literárního vypravěče do divadelní podoby, jeho vlivu na kompozici a postavy inscenace. V jednotlivých scénářích sleduje, do jaké míry se autorkám podařilo zachovat žánr a styl předlohy a jaké měly případné posuny vliv na sdělení tématu příběhu.
- Proměna pohádkového motivu v různých kulturáchKohoutová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Date of thesis defence: 2018-06-26Abstrakt: Tato práce se věnuje konkrétnímu pohádkovému motivu – narození atypického dítěte. Práce se žáky staršího školního věku v osmi lekcích umožnila zkoumat a porovnávat tento motiv z hlediska odlišných kultur – evropské, indické a vietnamské. Jedním z cílů projektu bylo zmapovat situaci, jaké povědomí mají žáci o tomto žánru. Na vybraném motivu žáci pracovali společně na čtyřech pohádkách. V teoretické části jsou shrnuty základní informace o historii a dělení pohádek. Tato část také zahrnuje kapitolu o možnostech dramatické výchovy a její využití v práci s literárním textem. Praktická část je věnována kazuistice skupiny, samotné realizaci, skutečnému průběhu lekcí a vyvozením závěrů. Pozornost je zaměřena především na vnímání tohoto motivu žáky a nahlížení na něj z různých úhlů pohledu. Tato práce sleduje i posun ve vnímání pohádky dětmi jako specifického žánru pro široké využití.
- Rakša: Skauting a otázky boje za svoboduKolářová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Date of thesis defence: 2015-01-13Bakalářská práce Rakša: Skauting a otázky boje za svobodu popisuje přípravu, průběh a zhodnocení výsledků stejnojmenného dramaticko-výchovného projektu, který byl realizován se dvěma skupinami skautů a skautek ve věku dvanáct až patnáct let převážně bez zkušenosti s dramatickou výchovou. Skupiny se lišily intenzitou přátelských vztahů. Jedna dlouhodobě existuje jako skautský oddíl. Druhá vznikla pouze pro potřeby projektu. Jako námět projektu jsem si zvolila životní příběh Dagmar Skálové, skautky a politické vězenkyně v době komunistického režimu, která byla později za své postoje a činy oceněna Řádem Tomáše Garrigua Masaryka. Tento námět jsem se pokusila zpracovat formou strukturovaného drama. Cílem této práce je skrze příběh otevřít téma boje za svobodu, učit se v rámci tématu posuzovat lidské jednání z různých úhlů pohledu a rozšířit povědomí účastníků o významu některých skautských ideálů. Práce se snaží hledat odpovědi na otázky, proč některé části projektu nefungovaly podle předpokladu.
- Sociální témata ve výuce DV pro studenty sociální činnostiŠeráková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-06-27Cílem této práce je vytvoření, realizace a následná reflexe čtyř dramaticko-výchovných lekcí v bloku hodin dramatické výchovy pro studenty druhého ročníku oboru Sociální činnost. Témata lekcí jsou vybrána dle potřeb cílové skupiny a jejího studijního zaměření. Teoretická část se věnuje školnímu vzdělávacímu programu a jeho souvislosti s dramaticko-výchovnými lekcemi. Dále se zabývá přípravnou fází projektu – Aspergerovým syndromem, ruskou etnickou menšinu, alternativním zacházením s odpady, sociálními sítěmi a samozřejmě charakteristikou skupiny. Praktická část obsahuje scénáře všech lekcí, reflexe účastníků a reflexe z pohledu vedoucího. Práce hledá nové možnosti, jak propojovat dramatickou výchovu s tématy ze sociální sféry. Nabízí tak studentům oboru Sociální činnost vhled do problematiky vybraných sociálních skupin a aktuálních společenských témat.
- Současné podoby dramatické výchovy v ČRLőffelmann, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-05-28Diplomová práce se zabývá dramatickou výchovou v České republice napříč nejvýznamnějšími institucemi a směry v současné době. První část představuje především analýzu kurikulárních dokumentů (zejm. RVP) daných institucí a jejich pojetí oboru. U zaměření bez tohoto ukotvení pojmenovává základní cíle a provázání s oborem. Výzkumná část se věnuje kvalitativnímu výzkumu mezi učiteli/lektory, kteří se dramatické výchově věnují. Cílem výzkumu je zjistit, jak daní respondenti vnímají celý obor i směr, kterému se věnují. Výsledky výzkumu jsou dále dány do kontextu s doplňkovou částí této práce – dokumentárním filmem Dramatická výchova. Závěry práce mohou posloužit jako zpětná vazba oboru, zdroj informací pro detailněji zaměřené práce podobného charakteru a dokumentární film pak i jako výukový materiál.
- Téma odlišnosti při práci s dětmi předškolního věkuHoušková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Date of thesis defence: 2019-06-18Bakalářská práce se zabývá tématem odlišnosti. S tímto tématem pracuje v rámci projektu určeného dětem předškolního věku, využívající metody a techniky dramatické výchovy. Tento projekt vychází z práce s literárním dílem Slon a mravenec od autorky Daisy Mrázkové. Pro toto literární dílo je stěžejní téma odlišnosti a vzájemné akceptace, přijetí. Úvodní kapitoly bakalářské práce obsahují poznatky o předškolním období z hlediska vývojové psychologie, vztahu dítěte předškolního věku a dramatické výchovy a vhodnosti využití některých metod a technik dramatické výchovy při práci s dětmi předškolního věku. Dále se zaměřují na spisovatelku a výtvarnici Daisy Mrázkovou, jejíž kniha slouží jako předloha pro zpracovaný projekt. Druhá polovina práce popisuje a reflektuje realizaci projektu, který proběhl s rámci kroužku dramatické výchovy v DDM Praha 6 se skupinou dětí předškolního věku.
- Tvorba inscenace a strukturovaného dramatu se středoškolským souborem pro diváky 2. stupně ZŠZborníková, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Date of thesis defence: 2014-06-04Bakalářská práce popisuje proces tvorby inscenace a strukturovaného dramatu vzniklých na základě knihy Daniela Heviera Říše Agord. Pracovala jsem s divadelním souborem Nabalkoně, jehož členové jsou ve věku od 14 do 28 let. Práce se věnuje předloze - analyzuje text, dramaturgicko-režijní koncepce text upravuje a přizpůsobuje potřebám souboru, vybírá základní dějovou linii a hlavní témata. Dále popisuje inscenační proces, proces tvorby doprovodného výchovně-vzdělávacího programu a hodnotí je, reflektuje realizaci z pohledu vnitřního (členů souboru) i z pohledu vnějšího - zkoumá a porovnává reakce žáků z různých tříd a ročníků.
- Ukrajinská dětská dramatická literatura jako inspirace pro DVToros, Anastázie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Date of thesis defence: 2017-09-05Hlavním cílem mé práce je prozkoumat ukrajinskou dětskou dramatickou literaturu, pokusit se v ní nalézt témata, co by byly přínosné pro dramatickou výchovu. Chci se zaměřit na hledání současných literárních námětů skrze folklorně-fantastické motivy, které jsou přítomné v práci ukrajinských spisovatelů. Pokusím se rovněž nastínit, jakým způsobem funguje Divadlo mladého diváka na Ukrajině. Práce je přínosná především díky překladům z ukrajinštiny do češtiny.
- Václav Čtvrtek a jeho tvorba pro děti předškolního věkuMíčková, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Date of thesis defence: 2016-05-31Diplomová práce se zabývá přínosem díla Václava Čtvrtka pro děti předškolního věku. Na základě literárního rozboru vybraných děl se zaměřuje na aspekty Čtvrtkovy tvorby, které jsou významné pro dramaticko-výchovnou práci v mateřské škole. Práce popisuje praktické využití metod a technik dramatické výchovy v realizovaných projektech. V závěru ukazuje možnosti postupů při plánování projektů s ohledem na potřeby cílené skupiny dětí.